Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Trend Tudung Sanggul Tinggi
Mesra.net Forum > Social & Societies > Hal Ehwal Islam
Pages: 1, 2
sitizulaika






“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-
ctmunirah
tapi kenapa ya? adakah itu kerana ianya tak masuk dalam kategori menutup aurat sepenuhnya??
NoReeZ
ooo.. baru tau... sleep.gif thanks kak Ika
sitizulaika
QUOTE(ctmunirah @ May 24 2010, 12:23 PM) *
tapi kenapa ya? adakah itu kerana ianya tak masuk dalam kategori menutup aurat sepenuhnya??

tujuan tudung kan menutup aurat, rambut adalah aurat..
bila wat sanggul tinggi, orang mesti tau rambut kita ni panjang..
macam pakai baju ketat la juga.. org tau saiz berapa..

apepun, kita dah tau dan kita perlu taat..

pesanan Rasullah SAW... sampaikan lah hadithku walaupun dengan hanya sebaris ayat....
rummenigge
QUOTE
kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid.


y perempuan dgn sanggul nya.. yg lelaki ni, jenis apa lak ni.. rasa tak OT sangat, sbb hadisnya ada kat atas tu kaver sekali..
ctmunirah
i see... I came across tajuk ni kat FB tapi tak sempat baca sebab nak rushing kluar... Sebab tajuknya "patutnya ramai buat sanggul tinggi.. ada hadith rupanya".. bunyi tajuk nya tu mcm stok elok buat sanggul tinggi.. that why ctm agak tak berapa nak faham dengan quotation ctz tempel tu.. sekarang dah tau dah...

Thank you.

Ye yang lelaki tu cemana pulak...
sitizulaika
yang saya tau, kedua-dua hadith ni berkaitan dengan riak dan sombong..
untuk syarah hadith, saya rasa, baik orang yang arif menghuraikannya..
OYF mungkin..
mirza
QUOTE(sitizulaika @ May 24 2010, 12:56 PM) *
yang saya tau, kedua-dua hadith ni berkaitan dengan riak dan sombong..
untuk syarah hadith, saya rasa, baik orang yang arif menghuraikannya..
OYF mungkin..

thnks Siti krn buka topik nih. skrg ni dh jd mcm kegilaan plak. tahu tak siap ada jual sanggul pelesu utk tujuan pemakaian tudung yg mcm nih.

secara peribadinya Mirz tak berapa berkenan fesyen pemakaian tudung sebegini. nmpak mcm style rahib2 kristian pun ada. pengacara TV3, Azizah Ariffin yg mempelopori fesyen tudung mcm nih.
fsyukri
banyak masalah berlaku arini...
ade yang xmenutup aurat...
dan ade yang menutup aurat, tapi tabarruj...

Mule2 kite kene faham dlu apayg dimaksudkan dgn tabarruj...

Tabarruj ialah mendedahkan kecantikan rupa paras,sama ada kecantikan itu dibahagian muka atau di anggota-anggota badan yang lain. AL-Bukhari rahmatullah ‘alaihi ada berkata: “tabarruj, iaitu seorang wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya”.

Tabarruj bukan saja dikaitkan dengan paras rupa, ia juga berkaitan dgn cara pemakaian, berjalan, makeup dan perhiasan. Lazimnya, perkara-perkara ini akan menarik perhatian lelaki untuk melihat pada wanita tersebut.

Berpakaian yang boleh menarik perhatian (walaupun tanpa membuka aurat) adalah Tabarruj dan ini adalah dilarang. Berpakaian dengan cara yang membuka aurat adalah sama sekali dilarang, tidak kira samada ia menarik perhatian ataupun tidak. Sudah semestinya membuka aurat adalah sesuatu yang dilarang.

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang bisa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan jangalah mereka menghentakkan kaki untuk diektahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung”. (Surah An-Nur, Ayat 31)

Juga boleh dikaitan, bonjolan unta pada kepala wanita juga termasuk dalam kategori tabarruj yang dilarang.
anie0409
QUOTE(fsyukri @ May 24 2010, 02:33 PM) *
banyak masalah berlaku arini...
ade yang xmenutup aurat...
dan ade yang menutup aurat, tapi tabarruj...

Mule2 kite kene faham dlu apayg dimaksudkan dgn tabarruj...

Tabarruj ialah mendedahkan kecantikan rupa paras,sama ada kecantikan itu dibahagian muka atau di anggota-anggota badan yang lain. AL-Bukhari rahmatullah ‘alaihi ada berkata: “tabarruj, iaitu seorang wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya”.

Tabarruj bukan saja dikaitkan dengan paras rupa, ia juga berkaitan dgn cara pemakaian, berjalan, makeup dan perhiasan. Lazimnya, perkara-perkara ini akan menarik perhatian lelaki untuk melihat pada wanita tersebut.

Berpakaian yang boleh menarik perhatian (walaupun tanpa membuka aurat) adalah Tabarruj dan ini adalah dilarang. Berpakaian dengan cara yang membuka aurat adalah sama sekali dilarang, tidak kira samada ia menarik perhatian ataupun tidak. Sudah semestinya membuka aurat adalah sesuatu yang dilarang.

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang bisa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan jangalah mereka menghentakkan kaki untuk diektahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung”. (Surah An-Nur, Ayat 31)

Juga boleh dikaitan, bonjolan unta pada kepala wanita juga termasuk dalam kategori tabarruj yang dilarang.

good.gif
terang
Macam2 hal ye.

Kita doakan mereka bertudung sempurna.
nadya
baru ku faham skrg. smile.gif
reformist101
Tumpang tanya kepada pembuka topik. Adakah hadis itu hadis soheh?
allana
sy masih ingat pasal hadis ni..ada dalam buku teks Pengajian Islam masa skolah menengah (tingkatan 3 kut - lupa dah)... tp pasal sanggul mcm bonggol unta sy ttp ingat smpai skrg...haram.
perkara ni timbul dalam bab warnakan rambut, boleh warnakan dengan inai dan katam...
dan juga pasal menyambung rambut (hair extension ke?) yang juga adalah haram...

//tp ingat2 lupa. kalau ada yg ingat n tahu, minta betulkan kalau saya salah.
kucing putih
cray.gif
kadang2 rambut basah..so pakai pengepit rambut..so nampak tinggilah skit dari biasa..

tq kengkawan sbb bagi this info sbg peringatan..
nkarul
tgk pic nie



kesalahan2 yang sering perempuan lakukan..


sos, ustaz uzar
abuwafiq
QUOTE(mirza @ May 24 2010, 08:38 AM) *
QUOTE(sitizulaika @ May 24 2010, 12:56 PM) *
yang saya tau, kedua-dua hadith ni berkaitan dengan riak dan sombong..
untuk syarah hadith, saya rasa, baik orang yang arif menghuraikannya..
OYF mungkin..

thnks Siti krn buka topik nih. skrg ni dh jd mcm kegilaan plak. tahu tak siap ada jual sanggul pelesu utk tujuan pemakaian tudung yg mcm nih.

secara peribadinya Mirz tak berapa berkenan fesyen pemakaian tudung sebegini. nmpak mcm style rahib2 kristian pun ada. pengacara TV3, Azizah Ariffin yg mempelopori fesyen tudung mcm nih.


kata seorang rakan "mcm barah otak pun ada"


QUOTE(reformist101 @ May 24 2010, 12:41 PM) *
Tumpang tanya kepada pembuka topik. Adakah hadis itu hadis soheh?


dia dah bagi rujukan dan no hadis..boleh rujuk..dari segi zahirnya nmpk sahihlah..sbb hadis ni riwayat muslim
AnamanJa
baru cadang nak wat ...bukan per nak ikut trend... tapi tadik dpt email pasal sanggul ala arab nih...hukum nyer haram....

nih saye pastekan k utk renungan bersame....

It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all.I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab.However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad , jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang- lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/ tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.
Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However, at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.

anie0409
hiii..x berapa minat la nengok org bsanggul arab nih..
nampak kepala tu pelik..cam alien pun ada..
cam ada ketumbuhan je kat kepala tuh..
lonjong semacam..
biggrin.gif
uMMiIRa
sebenarnya dorg pakai tudung dh lari dari hukum asal..tutup aurat...ramai yg sy jumpa, dorg ckp pakai tudung sebab cantik...huhuuhu

atas tutup, bwh bukak..camne tu... sad.gif

nkarul
pakai tudung = trend mayarakat islam sekarang

pakai tudung bukan maksud tutup aurat


fsyukri
QUOTE(nkarul @ May 25 2010, 11:27 PM) *
pakai tudung = trend mayarakat islam sekarang

pakai tudung bukan maksud tutup aurat

tudung saji
iznanaziz
QUOTE(sitizulaika @ May 24 2010, 12:38 PM) *
QUOTE(ctmunirah @ May 24 2010, 12:23 PM) *
tapi kenapa ya? adakah itu kerana ianya tak masuk dalam kategori menutup aurat sepenuhnya??

tujuan tudung kan menutup aurat, rambut adalah aurat..
bila wat sanggul tinggi, orang mesti tau rambut kita ni panjang..
macam pakai baju ketat la juga.. org tau saiz berapa..

apepun, kita dah tau dan kita perlu taat..

pesanan Rasullah SAW... sampaikan lah hadithku walaupun dengan hanya sebaris ayat....

tu ar. mmg betul. kalau saya tengok sanggul org tu tinggi, saya mesti ckp org tu rambut panjang. adakah org tu sengaja menyanggulkan rambutnya sebegitu tinggi atau mmg nampak cantik?
isabella8303
ramai dah org perempuan yg saya tgk pakai tudung fesyen sanggul tinggi..
kalau saya, saya malu biler sanggul tinggi2 sangat..huhu..entahler..memang tak berkenan..

tak sangka ada hadis melarang perbuatan tu..

bagusla kak siti bongkar hal ni..kadang2 taks emua org perasan atau tahu tentang
perkara ni..


~waaa..nampaknyer kak siti boleh jadi mod ler..ganti seseorang yang dah dilucutkan jawatan..
sitizulaika
QUOTE(isabella8303 @ May 26 2010, 03:20 PM) *
ramai dah org perempuan yg saya tgk pakai tudung fesyen sanggul tinggi..
kalau saya, saya malu biler sanggul tinggi2 sangat..huhu..entahler..memang tak berkenan..

tak sangka ada hadis melarang perbuatan tu..

bagusla kak siti bongkar hal ni..kadang2 taks emua org perasan atau tahu tentang
perkara ni..


~waaa..nampaknyer kak siti boleh jadi mod ler..ganti seseorang yang dah dilucutkan jawatan..

huh tak layak langsung saya jadi mod.. wacko.gif
tak nakkkkkk...
mirza
lg satu nk tnya la...adakalanya mrk yg bertudung ni memakai rambut palsu pd satu2 keadaan....contohnya mcm salah sorang pembaca berita RTM....satu ketika dahulu beliau terpaksa memakai rambut palsu utk menutup rmbut sebenar atas alasan tugas dan pd ketika itu RTM 'melarang' pemakaian tudung kpd pembaca berita.

utk rekod (alamak mcm ayat biasa yg digunakan dlm berita TV3 la plak...) Hajah Wan Chik Daud pernah 'digugurkan' dr membaca berita di RTM krn ketegasan beliau utk bertudung sekembalinya dr menunaikan haji.
InvisibleGurl
QUOTE(isabella8303 @ May 26 2010, 03:20 PM) *
ramai dah org perempuan yg saya tgk pakai tudung fesyen sanggul tinggi..
kalau saya, saya malu biler sanggul tinggi2 sangat..huhu..entahler..memang tak berkenan..

tak sangka ada hadis melarang perbuatan tu..

bagusla kak siti bongkar hal ni..kadang2 taks emua org perasan atau tahu tentang
perkara ni..


~waaa..nampaknyer kak siti boleh jadi mod ler..ganti seseorang yang dah dilucutkan jawatan..

ha ah... IG pon x suka... mmg IG tgk mcm bonggol unta tapi x sangka dlm hadis pon kata camtu.. happy.gif

pernah gak buat sanggul tinggi camni masa kawin.. itu pun sbb diandam.. jadi terpaksa terima.. masa tu belum keluar isu camni... harap2 itulah kali pertama & terakhir buat sanggul tinggi..
uMMiIRa
IG..sama la kita..mmg tk suka sanggul2 ni...lagipun rambut ku sentiasa paras bahu je...he3...
WawaHarajuku
Good topic.. clapping.gif

Saya mmg tau pakai tudung & bersanggul tinggi cam bonggol unta tu haram!! Tapi saya pernah dgr tak mengapa bersanggul asalkan ketinggiannya tak lebih dr paras kepala..Betul atau tak saya tak tahu lah...
syima
i tengok org yg pakai tudung bersanggul ni looks sexy and very womanly. so. ;P it has defeated the purposed of menutup aurat. women cant look sexy.

btw, if hubby sruh simpan rambut panjang dan bertudung at the same time macam mana. how to hide the superlong locks??
sitizulaika
QUOTE(syima @ Oct 2 2010, 09:30 PM) *
i tengok org yg pakai tudung bersanggul ni looks sexy and very womanly. so. ;P it has defeated the purposed of menutup aurat. women cant look sexy.

btw, if hubby sruh simpan rambut panjang dan bertudung at the same time macam mana. how to hide the superlong locks??

nak seksi, seksi kat rumah la.. seksi la nk seseksi mana pun..
nk pakai baju ketat..
pakai baju jarang..
tak pakai baju pun boleh depan husband..
beli la dress mahal² pakai kat rumah..
make-up la tebal² kat rumah.. biar nampak cantik.. biar suami melekat.. hehe.. biggrin.gif

kalau rambut panjang, jgn disangul tinggi masa nk pakai tudung.. cukup la di ikat biasa, atau sanggul rendah..
anaxilea
ana pun terkejut tgk pesyen tudung sekarang ni
moga2 adik2 kakak2 yg pakai cam tu cepat2 la ubah pesyen kepada yg lebih syar'i

kalau kita pakai camtu sebab jahil ttg hukum dan hadith berkenaan, takpela, tapi bila dah tau kena ubahla
tapi bila kita dah tau jugak hukumnya haram (sebab ada dalil sorih lagi) tapi kita degil jugak pakai sebab inkar hadith, bukan sahaja berdosa akidah kita juga bule dipertikaikan

apapun sentiasa la mengaji pada yg arif....

orang perempuan ni tata panduan pakaiannya dah jelas dalam hadith kan, takle yg jarang, ketat, seksi dan haram sekali memakai minyak wangi.. itu je.. senang kan...
anaxilea
QUOTE(syima @ Oct 2 2010, 09:30 PM) *
btw, if hubby sruh simpan rambut panjang dan bertudung at the same time macam mana. how to hide the superlong locks??


senang je, rambut panjang2 tu simpul kat dalam serjup letak belakang leher, dan rendahkan bonjolan tu, sure tak nampak bonjol nya....
laksamana malaya
Assalamualaikum sume...

Memang benar hadis yg SZ tulis tu,tapi kita tak boleh post foto perempuan sebagai contoh sanggul tinggi yang Rasullulah maksudkan itu,sebab kita tak tahu gambaran sebenar apa yang rasullulah maksudkan dgn sanggul tinggi tu? berapa tingginya?bagaimana keadaannya?bergoyang yg dimaksudkan tu macam mana?
Cik SZ telah " paste" foto dua tiga perempuan memakai tudung yg nampak macam tinggi,bermaksud cik SZ telah menjatuhkan hukum bahawa itulah sanggul tinggi yang telah rasullulah maksudkan.dan.mereka2 itu adalah contoh perempuan yang dimaksudkan didalam hadis tadi .Hati2 ..saya cuma nak ingatkan saja...





isabelle de anne
QUOTE(anaxilea @ Oct 8 2010, 09:20 AM) *
QUOTE(syima @ Oct 2 2010, 09:30 PM) *
btw, if hubby sruh simpan rambut panjang dan bertudung at the same time macam mana. how to hide the superlong locks??


senang je, rambut panjang2 tu simpul kat dalam serjup letak belakang leher, dan rendahkan bonjolan tu, sure tak nampak bonjol nya....



yer betul tu ana...

dulu zaman sekolah2..rambut ai panjang smpi ke punggung..tp bile ikat bertudung xpun nmpk mcm bonggol unta..sbb ai ikat n sanggul rendah jek...


tp itu duluuuu....

skunk ni slalu mengingatkan kengkawan y suke sanggul tinggi2...n diri ai sendiri
awek comel
cani plak klu btudung yg jenis tudung ikin tu..
pastu pin kt blakang..
menampakkn bentuk leher ek?
katenye spt rahib..betul ke?
iznanaziz
QUOTE(awek comel @ Oct 9 2010, 10:18 AM) *
cani plak klu btudung yg jenis tudung ikin tu..
pastu pin kt blakang..
menampakkn bentuk leher ek?
katenye spt rahib..betul ke?

bila awek tanya ni, akak pun teringat gak...ye tak ye gak ya..harap sapa2 blh jawab kemusykilan kita ni...
nkarul
QUOTE(iznanaziz @ Oct 13 2010, 10:50 AM) *
QUOTE(awek comel @ Oct 9 2010, 10:18 AM) *
cani plak klu btudung yg jenis tudung ikin tu..
pastu pin kt blakang..
menampakkn bentuk leher ek?
katenye spt rahib..betul ke?

bila awek tanya ni, akak pun teringat gak...ye tak ye gak ya..harap sapa2 blh jawab kemusykilan kita ni...


da nampak bentuk leher, mesti la tak boleh


visual dan teks cilok dari web ustaz uzar

http://www.youtube.com/watch?v=A4y_wBFxh50...player_embedded

Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut:-

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

Dipersembahkan video ini, sebagai ingatan semua.
niruz
kaum lelaki berasa suka kalau dia:
  1. nampak kulit wanita.
  2. nampak bentuk wanita.
  3. nampak kecantikan wanita.
  4. bau wanita.
  5. dengar suara wanita.
maka mungkin cara tutup aurat yg betul adalah mengelakkan dari yg trsebut di atas kot. maknanya:
  1. tak boleh nampak kulit melainkan muka dan tangan je.
  2. tak boleh nampak bentuk melainkan muka dan tangan je.
  3. elakkan makeup dan pakaian berwarna-warni, berbunga2, dll.
  4. elakkan perfume.
  5. brckp dgn suara yg rendah.
dalam islam, wanita yg menutup aurat dgn betul adalah dikira mulia dan mendapat rahmat dan perlindungan Allah swt. maka beruntunglah dia.

hai mcm ustaz pulak kita ni ye, hehe. ini pendapat je ye.
iznanaziz
QUOTE(nkarul @ Oct 14 2010, 06:01 PM) *
QUOTE(iznanaziz @ Oct 13 2010, 10:50 AM) *
QUOTE(awek comel @ Oct 9 2010, 10:18 AM) *
cani plak klu btudung yg jenis tudung ikin tu..
pastu pin kt blakang..
menampakkn bentuk leher ek?
katenye spt rahib..betul ke?

bila awek tanya ni, akak pun teringat gak...ye tak ye gak ya..harap sapa2 blh jawab kemusykilan kita ni...


da nampak bentuk leher, mesti la tak boleh


visual dan teks cilok dari web ustaz uzar

http://www.youtube.com/watch?v=A4y_wBFxh50...player_embedded

Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut:-

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

Dipersembahkan video ini, sebagai ingatan semua.

oleh tu trend memakai tudung dgn menyepitkan 'brooch' di bahagian tengkuk tu, tak boleh lah ya? walaupun tidak nampak secara terang tetapi menampakkan bentuk leher tersebut...begitukah?
kak_eya
Sbelum style ni timbul, isteri TYT Melaka sejak dulu lagi bersanggul tinggi... pardon.gif
nkarul
kan tudung yang sebenar mesti menutup dada...

so kalo da nampak leher memang salah la,..
iznanaziz
QUOTE(nkarul @ Oct 15 2010, 10:31 AM) *
kan tudung yang sebenar mesti menutup dada...

so kalo da nampak leher memang salah la,..

tak, cam ni, mmg le tutup dada. tp tudung belakang tu kita pin tang leher tu, so nampak le bentuk leher, walaupun bukan terdedah leher tu...boleh tak?
Lieza
QUOTE(iznanaziz @ Oct 15 2010, 10:41 AM) *
QUOTE(nkarul @ Oct 15 2010, 10:31 AM) *
kan tudung yang sebenar mesti menutup dada...

so kalo da nampak leher memang salah la,..

tak, cam ni, mmg le tutup dada. tp tudung belakang tu kita pin tang leher tu, so nampak le bentuk leher, walaupun bukan terdedah leher tu...boleh tak?


cantik ke tudung sanggul tinggi?klu orgnya cantik..pakai pe pun cantik
iznanaziz
QUOTE(Lieza @ Oct 15 2010, 11:23 AM) *
QUOTE(iznanaziz @ Oct 15 2010, 10:41 AM) *
QUOTE(nkarul @ Oct 15 2010, 10:31 AM) *
kan tudung yang sebenar mesti menutup dada...

so kalo da nampak leher memang salah la,..

tak, cam ni, mmg le tutup dada. tp tudung belakang tu kita pin tang leher tu, so nampak le bentuk leher, walaupun bukan terdedah leher tu...boleh tak?


cantik ke tudung sanggul tinggi?klu orgnya cantik..pakai pe pun cantik

tak tahu la, tp rasanya tak cantik la.
tengok sapa yg berlakon epilog syurga cinta, yg sepupu siti nurhaliza tu...contohnya la..kan dia buat sanggul tinggi...tak tau le cantik ke tidak...tp bagi angah...tak sesuai la...tertonggek je di atas kepala..heheeh
mirza
QUOTE(iznanaziz @ Oct 15 2010, 11:51 AM) *
QUOTE(Lieza @ Oct 15 2010, 11:23 AM) *
QUOTE(iznanaziz @ Oct 15 2010, 10:41 AM) *
QUOTE(nkarul @ Oct 15 2010, 10:31 AM) *
kan tudung yang sebenar mesti menutup dada...

so kalo da nampak leher memang salah la,..

tak, cam ni, mmg le tutup dada. tp tudung belakang tu kita pin tang leher tu, so nampak le bentuk leher, walaupun bukan terdedah leher tu...boleh tak?


cantik ke tudung sanggul tinggi?klu orgnya cantik..pakai pe pun cantik

tak tahu la, tp rasanya tak cantik la.
tengok sapa yg berlakon epilog syurga cinta, yg sepupu siti nurhaliza tu...contohnya la..kan dia buat sanggul tinggi...tak tau le cantik ke tidak...tp bagi angah...tak sesuai la...tertonggek je di atas kepala..heheeh

btul tu, izna. bonggol tu agak ketara... blum.gif
paez_san
tutup aurat yg penting at least dosa menayang rambut dah lepas,
cntik xcantik blakang kira wink.gif peace
chantek.taaj
Salam

Itulah gunanya networking website cam FB ke. bleh deliver msg kt semua org yg pemaikaian tudung cam sanggul tinggi salah. saya pun tau psal ni bila masuk FB. sebelum ni, pakai ikat kat leher gak. terima kasih kpd kawan2 semua!
iznanaziz
QUOTE(paez_san @ Oct 15 2010, 05:37 PM) *
tutup aurat yg penting at least dosa menayang rambut dah lepas,
cntik xcantik blakang kira wink.gif peace

betul2 yg pentingnya tutup aurat.
adelina
org panggil stail bonggol unta
tp dalam islam tak boleh kan
seolah2 mempamerkan aurat secara 'tersirat'
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.