Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rosmah Oh Rosmah...
Mesra.net Forum > Politics > Politik Nasional > Tokoh-Tokoh Politik
Ewan_sn
Lantik Rosmah menteri agar tidak ‘kacau’ kerajaan
Harakahdaily


IPOH, 21 Nov: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak disaran melantik isterinya, Datik Seri Rosmah Mansor sebagai menteri supaya tidak ‘mengacau’ pentadbiran negara.

“Eloklah Rosmah disenaraikan oleh Najib sebagai mengisi kekosongan kerusi menteri penuh bagi melengkapkan rombakan yang akan diumumkan oleh Najib nanti.

“Kalau tidak, Rosmah akan terus menjadi pengacau dalam pemerintahan negara yang ada sekarang,” tulis Pengerusi Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim di dalam blognya.

Demikianlah, katanya Rosmah Mansor sebagai pemecah tradisi sebagai seorang isteri Perdana Menteri yang paling hebat dan berkuasa.

Justeru itu, tegasnya tekad Pakatan Rakyat bukan sahaja menjatuhkan BN dan Najib tetapi memastikan Rosmah bukan lagi menjadi pengacau kepada pemerintahan negara disayangi ini.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak mengulas kenyataan Rosmah Mansor yang memohon tempat di Asian University for Women, Bangladesh untuk pelajar wanita negara ini yang kurang berkemampuan.

"Insya Allah kalau ada peluang, saya akan cuba tempatkan empat ataupun lima wanita dari negara ini yang tidak berkemampuan untuk melanjutkan pelajaran ke Asian University for Women.

"Ini adalah mustahak bagi pelajar wanita negara ini bertukar-tukar fikiran serta mengenali amalan budaya kaum-kaum di negara lain," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Perasmian Istiadat Konvokesyen Kelima Unisel di Kampus Bestari Jaya di sini, semalam.

Menurt Khalil, sekali baca berita di atas nampak macam biasa sahaja tetapi sebenarnya untuk sekian kalinya Rosmah melangkaui tugas Menteri Pelajaran atau Menteri Pengajian Tinggi dengan membuat kenyataan yang langsung tidak ada kaitan dan bukannya tugas isteri Perdana Menteri.

“Kalaulah dia pandai dan sekolah tinggi sikit, kenyataan apapun yang melibatkan apa saja kementerian boleh dikeluarkan walaupun masih nampak jangalnya dengan cuma berlapikkan akan usahakan melalui kementerian yang berkaitan, dalam soal penghantaran pelajar dia boleh berlapik dengan katanya akan berusaha melalui Kementerian Pelajaran.

“Mana ada urusan hantar pelajar yang boleh diselesaikan tanpa ada campurtangan dari kerajaan dan dalam hal ini kementerian yang berkaitan ialah Kementerian Pelajaran,” ujarnya.

Sebelum ini, katanya Rosmah dilihat beria-ia sangat dengan mendakwa dirinya wanita pertama negara sehinggalah dianjurkan persidangan wanita pertama dengan membelakangi Raja Permaisuri Agong sebagai wanita pertama yang sebenarnya.

Selain itu tanpa ada kementerian ‘Permata’ Rosmah mendapat peruntukan khusus sebanyak RM111 juta dalam Bajet 2011, satu jumlah yang besar walaupun hanya untuk prasekolah yang belum nampak hala tujunya.


nkarul
hehe, dengar kate kos2 perbelanjaan pun meningkat sebab dia?

betul ke?

macam lawatan2 ke luar negara la, macam2 la,

Ewan_sn
Nizar: Rosmah perlu berpakaian secara Islam
Humayun Kabir
Dis 1, 10
8:35pm


Ketua Pembangkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin menggesa isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor supaya berpakaian secara Islam untuk mencerminkan pendirian Umno sebagai sebagai sebuah parti Islam.

Beliau membuat gesaan itu dalam ucapannya di sidang bajet 2011 DUN di Ipoh hari ini.

Nizar berkata beliau mempunyai rasa hormat yang tinggi terhadap Najib sebagai perdana menteri dan isterinya Rosmah sebagai wanita pertama negara.

Bagaimanapun, katanya, dakwaan Umno untuk menegakkan prinsip Islam menjadi kosong sekiranya Rosmah tidak berpakaian yang sesuai dengan ajaran agama.

Beliau menggesa mufti Perak dan Menteri Besar, Datuk Seri Zambry Abd Kadir supaya meyakinkan Rosmah (kiri) untuk berbuat demikian.

Nizar nampaknya mencadangkan Rosmah hendaklah memakai tudung bagi mencerminkan pandangan Islam.

Menurutnya, ramai ahli Umno di negeri itu kemudiannya datang menemuinya dan menyokong nasihatnya kepada Rosmah.

Dalam ucapannya selama satu jam itu, Nizar yang menyentuh beberapa isu agama dan ekonomi, mencetuskan perang mulut dan memaksa wakil rakyat BN bangun mempertahankan Umno.

Beberapa isu sensitif menyentuh tentang bangsa dan agama serta perpaduan Pakatan, dibangkitkan
Ewan_sn
NoReeZ
jawatan menteri ape yang paling layak untuk bik mama?? <-- lasernye jari aku, ya ampunnnnnnn sleep.gif
Ewan_sn
Merlimau: Najib dicabar letak Rosmah calon BN
Harakahdaily


KUALA LUMPUR, 8 Feb: Adalah amat dikesali bila mana isteri kepada Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor yang cuba mengambil kesempatan publisiti atas misi murni menyelamat rakyat Malaysia di Mesir baru-baru ini.

“Peranan beliau dalam misi ini nampaknya sudah melebihi tugasan seorang Menteri. Saya melihat keadaan ini jelas menunjukkan bahawa Rosmah sebenarnya mahukan pengiktirafan dalam kerja kuatnya di Oman, Bahrain dan kini di Mesir,” kata Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin (gambar) dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Maka, katanya adalah sesuai sekiranya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga selaku Pengerusi Barisan Nasional (BN) memberi peluang kepada Rosmah untuk bertanding di PRK Merlimau yang akan datang.

Tambahnya, cabaran itu juga sesuai buat BN sebagai pujukan kepada hasrat Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang telah gagal meletakkan calon wanita pada PRK Tenang lalu.

Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang melihat pemilihan Rosmah amat penting bagi menyelamatkan berjuta-juta wang rakyat Malaysia daripada terus dibazirkan dalam siri jelajah dunia dan pelbagai persidangan mengarut di bawah rancangan ‘Wanita Pertama’ Malaysia ini.

“Andai benar PM Najib mahu buktikan perubahan, saya mencabar beliau untuk menerima cabaran ini,” ujarnya.


Ewan_sn
FLOM: Najib perlu jawab kekeliruan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Feb: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diseru untuk menerangkan kekeliruan kenyataannya mengenai Jabatan Wanita Pertama Negara (FLOM) di Pejabat Perdana Menteri yang ditubuhkan khas buat isteri kesayangan beliau, Datin Seri Rosmah Mansor.

Merujuk kepada jawapan Najib di Parlimen pada November 2010, Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong berkata Perdana Menteri telah menyatakan bahawa tiada staf tetap mahupun staf kontrak yang didedikasikan kepada isterinya, Rosmah.

Namun begitu, kenyataan Najib terbukti bercanggah apabila laman web direktori Pejabat Perdana Menteri sendiri menunjukkan bahawa terdapat lima pegawai yang berkhidmat di bawah FLOM, yang diketuai Siti Azizah Sheikh Abod seperti yang dilaporkan Harakahdaily di sini.

“Apabila maklumat itu dibongkar dan dijadikan pengetahuan umum oleh sebilangan media dan juga Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, maklumat tersebut telah hilang secara misterinya daripada laman web tersebut. Kebenaran mengenai peruntukan kepada jabatan tersebut masih belum dimaklumkan.

Bahkan, penemuan baru ‘Jabatan Wanita Pertama Malaysia’ langsung tidak disebutkan dalam empat jilid Senarai Perjawatan Persekutuan, yang merupakan sebahagian daripada kertas Bajet Persekutuan 2011.

Persoalannya sekarang ialah bagaimana dan berapa banyak peruntukan telah diberikan kepada jabatan ini dan apakah fungsi jabatan ini,” ujar Liew dalam kenyataannya.

Semakan Harakahdaily baru-baru ini juga mengesahkan bahawa laman web directori Pejabat Perdana Menteri yang menyenaraikan jabatan FLOM telah dibuang seperti yang didakwa Liew.

Selain FLOM, Liew berkata dalam laman directori yang dipadamkan tersebut terdapat banyak lagi jawatan-jawatan berupa penasihat untuk isu-isu tertentu yang tidak dinyatakan dalam kertas Bajet Persekutuan 2011.

Ini meliputi Datuk Seri Dr Abdullah bin Md Zin sebagai penasihat hal-ehwal agama Islam, Datuk Shahidan Kassim sebagai penasihat Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER), Datuk Seri Jalaludin bin Bahaudin sebagai penasihat media, Datuk Mohammad Kamal Yan Yahaya sebagai penasihat perhubungana antarabangsa dan Prof Emeritus Datuk Dr Zakri Abd Hamid sebagai penasihat sains.

Menurut Liew, setiap penasihat diberikan sekurang-kurangnya satu staf untuk membantu tugas mereka.

Liew turut mengingatkan bahawa Jabatan Perdana Menteri merupakan pihak yang paling besar perbelanjaannya jika dibandingkan dengan kementerian yang lain, dan disasarkan akan menerima RM 15.8 billion tahun ini yang tidak termasuk peruntukan kepada Pejabat Peguam Negara dan Jabatan Perkhidmatan Awam.

“Dengan rekod perbelanjaan tertinggi berbanding dengan tahun-tahun yang lepas dan lebih dua kali ganda daripada perbelanjaan pada tahun 2007… dengan ini, saya menyeru Perdana Menteri untuk menyajikan jawapan yang jujur tentang isu ini dan bertanggungjawab kepada rakyat.

“Rakyat Malaysia berhak mengetahui bagaimana duit rakyat digunakan,” ujar Liew.


WQJ LC
aku dh muak tngok muka rosmah..
ari2 kuar dlm tv
sibuk mngalahkn menteri....
sdgkn isteri2 PM sblum ni xde ssibuk rosmah...
baik tun hasmah or jean...
Ewan_sn
Puteri FLOM Mampu Jatuhkan Najib Pada PRU 13
Posted on Friday, February 18 @ 02:00:00 PST
Oleh: addin_77


"Pembaziran demi pembaziran ke atas wang rakyat dilakukan oleh 'first lady' (wanita pertama) yang bernama Datin Seri Rosmah Mansor sejak Dato' Seri Najib Tun Razak bergelar Perdana Menteri. Nama Rosmah Mansor terus meniti dibibir masyarakat, hampir semua media arus perdana sering melaporkan apa sahaja aktiviti yang dijalankan isteri Perdana Menteri ini. Penampilan Rosmah dilihat sangat berbeza dengan isteri beberapa Perdana Menteri yang sebelum ini, antaranya Allahyarham Tun Hendon Mahmood dan Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali yang jauh lebih sederhana, tidak dilihat mengganggu pentadbiran PM.

Selepas mendapat jolongan 'de fakto PM', Rosmah mendapat habuan besar dalam Projek Pertama Negara yang bagi pandangan umum ia satu lagi 'kemusykilan' besar kepada rakyat, apakah seorang isteri PM boleh mendapat keistimewaan dengan mendapat belanjawan khas dalam Belanjawan Negara. Jika era Perdana Menteri kelima, Tun Abdullah Ahmad Badawi sering diserang oleh bekas PM, Tun Dr Mahathir Mohamad kerana dikatakan menempatkan menantunya di tingkat empat Jabatan Perdana Menteri (JPM), kini Najib pula didakwa menempatkan pejabat isterinya di bangunan yang sama Rosmah ketika ini dilihat sedang menikmati kedudukan beliau sebagai isteri PM apabila bukan sahaja berjaya mencuri tumpuan malahan menjadi satu-satunya isteri PM yang menerima peruntukan yang tinggi dan pejabat khas di Putrajaya untuk beliau.

Rosmah bukan sahaja memiliki pejabatnya sendiri malah turut mempunyai bahagian atau jabatan yang dinamakan Bahagian Wanita Pertama Malaysia atau First Lady of Malaysia Division. Bahagian tersebut yang hanya ditubuhkan dan diketuai oleh Pegawai Khasnya Dato' Siti Azizah Sheikh Abod disamping lima lagi pegawai lain. Selain dianggap keterlaluan, tindakan tersebut turut dianggap satu pembaziran apabila melibatkan perbelanjaan tambahan dana kerajaan seperti gaji pegawai dan kakitangan, ubah suai pejabat dan pelbagai kos lain yang berkaitan.

Rosmah juga didakwa menderhaka kepada Yang Dipertuan Agung dan Permaisurinya kerana menggunakan gelaran Wanita Pertama Negara yang sepatutnya gelaran bagi Permaisuri Agung seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara. Kontroversi gelaran ini yang telah lama ditimbulkan. Kontroversi gelaran ini yang telah lama ditimbulkan semenjak isu iklan satu muka surat penuh di akhbar New York Times yang memaparkan beliau sebagai Wanita Pertama Malaysia tidak berapa lama dahulu, telah diserang hebat oleh media pro pembangkang.

Bagaimanapun serangan pihak pembangkang yang seakan menyedari bahawa Rosmah sebagai satu lagi ‘titik lemah’ Najib, tidak memberi apa-apa kesan apabila Rosmah dilihat berusaha menjadikan gelaran tersebut sebagai gelaran rasmi terhadapnya apabila menganjurkan Sidang Kemucak Wanita Pertama selama tiga hari yang menelan belanja RM4.5 juta. Malahan sesetengah pihak menganggap dari hari ke sehari, Rosmah dilihat begitu dominan dalam pentadbiran Najib dan dikatakan sebagai pihak di belakang tabir dalam beberapa keputusan pentadbiran Najib.

Memetik blog bedukcanang.blogspot, dalam laporannya awal tahun 2010, pengendali blog tersebut melihat tingkah laku Rosmah sebagai tidak mustahil sekiranya beliau mempunyai cita-cita untuk terjun ke dunia politik sepenuhnya dan langkah-langkah awal untuk mempromosi dirinya sedang giat dijalankan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13. Beberapa blogger menggelarkannya sebagai 'Suami Perdana Menteri'.Mungkin ia sinonim dengan 'kelakuan' Rosmah yang cukup menjelekkan mata teman-teman bloggers dan rakyat kebanyakan.

Keputusan Najib dalam Belanjawan 2011 yang memperuntukan sejumlah RM111 juta bagi Pusat Anak Permata Negara yang dinaungi isterinya sebelum ini telah mendapat bantahan keras dari ahli-ahli parlimen blok pembangkang. Tidak cukup dengan itu, terkini ramai yang mempertikaikan kos sebenar penginapan Rosmah di Hotel Atlantis, Dubai yang didakwa mencecah RM 140 ribu untuk satu malam. Antara yang mempertikainya ialah Ahli Jawatan Kuasa PAS Pusat, Dr Lo'Lo Mohd Ghazali mahu Najib atau Kementerian Luar memberi respons segera mengenai kos penginapan dan operasi sepanjang lawatan Rosmah ke Dubai kerana ia melibatkan wang rakyat.

Isu ini bukan sahaja ditujukan hanya kepada 'batang tubuh' Rosmah, namun lebih berat kredibiliti Najib selaku Perdana Menteri dan suami yang sewenang-wenang melepaskan 'wang rakyat' kepada isteri. Tabiat isteri kesayangan Najib itu juga ditegur oleh bloggers, Badrul Hisham Shaharin yang menyifatkan Perdana Menteri gagal melihat bahawa Rosmah seorang yang boros dan gemar berbelanja besar. Telahan Badrul Hisham mudah, kerajaan pimpinan Najib kerap memberi alasan untuk memotong subsidi rakyat disebabkan kos pengurusan ekonomi negara meningkat setiap tahun.

Dalam pada masa sama Najib merayu rakyat agar mengubah cara hidup dan tidak boros berbelanja.“Peliknya, Presiden Umno itu kekal membisu apabila pemborosan melibatkan isterinya Rosmah Mansur. Sebab itu, saya melihat Rosmah ini sudah menjadi beban utama kepada seluruh rakyat Malaysia. Najib perlu berani menegur isterinya,” kata Badrul Hisham. Rimas rakyat dibuatnya.Najib tidak harus lupa akan kecaman umat Islam ke atas Rosmah dalam isu Pertunjukan Busana Islam di Monte Carlo tahun lalu yang mana Rosmah didakwa menghina Islam dengan penganjuran tersebut.

Selaku penaung, Rosmah sendiri gagal menjawab isu-isu yang dibangkitkan ramai, termasuk kepimpinan politik dan bloggers dimana pakaian model sangat menjolok mata, selain ada model yang mengenakan pakaian dengan logo kalimah Allah diterbalikkan. Apabila isu itu dibawa ke Parlimen, Najib dan menteri-menterinya berdiam diri, tidak mampu menjawab hatta persoalan daripada mana datangnya wang penganjuran yang hanya menambah malu kepada negara.

Sebelum ini, ada cadangan dari Rosmah untuk menganjurkan tilawah Al-Quran bagi orang-orang buta,Entah apa gerangannya Rosmah yang sangat dipertikai ini mengutarakan cadangan sedemikian, apakah ianya hanya satu lagi bentuk 'retorik politik' untuk mengaburi mata awam? Blogger Mohd Sayuti Omar dalam blognya ada menulis, cadangan Rosmah itu nampak lebih untuk menjaja akan keperihatinan Malaysia kepada orang buta dan tidak lebih dari itu dan bukan usaha yang serius untuk memberi kelegaan kepada orang buta atau memertabatkan peranan Islam oleh negara".

Kata Sayuti jika ingin memertabtkan Islam, apa yang harus diutamakan ialah martabatkan diri kita dulu. Dalam konteks ini Rosmah perlu menjadikan dirinya Wanita Pertama yang mantap Islamnya termasuk soal menutup jambulnya. Tabiat Rosmah bukan sekadar terhenti dengan soal pemborosan, beliau juga semakin 'jelek' di mata rakyat kerana sering menonjolkan diri sebagai 'wanita pertama' mengalahkan baginda Permaisuri Agong, Tuanku Nurzahirah.

Bloggers edeseyes.com pula menyifatkan Rosmah sebagai liabiliti besar kepada Najib yang mampu menjatuhkan Perdana Menteri itu dalam pilihan raya umum akan datang. Telahan bloggers tersebut mudah, pandangan sisi rakyat bahawa Najib perlu menyelesaikan antara cabaran utama BN menjelang PRU-13 yang salah satunya ialah menjinakkan 'waris jari hantu' belaannya.

"Kami sebagai rakyat sudah naik jelak dengan tindakan, arahan, kenyataan dan aksi-aksi terlampau 'suami' Perdana Menteri Malaysia ke-6 yang saban hari memenuhi ruang media mengalahkan menteri kabinet sendiri," tulis bloggers berkenaan. Rakyat sudah lama menganggap wanita tidak bertudung itu (Rosmah) adalah Perdana Menteri sebuah negara Islam yang masih belum sedar dan sebagai liabiliti kepada BN.Apakah anggapan rakyat ini akan menjadi suatu kenyataan pada PRU-13 nanti, Najib pastinya resah akan 'cakap-cakap' mengenai isteri kesayangannya itu yang mampu menjatuhkannya sepertimana Tun Abdullah Ahmad Badawi jatuh kerana anak menantunya./Wan Nordin Wan Yaacob
orgazmopiazza
Malaysian 1st Lady



Zoomed in . .. wow.gif


Ewan_sn
Rosmah tak mahu lawan..


Isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang jarang kelihatan pada kempen pilihan raya kecil, hari ini turun padang di DUN Kerdau.

Sambil merayu penduduk setempat memberikan undi pada calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad, Rosmah mengingatkan pengundi supaya menolak "dakyah" dan "fitnah" Pakatan Rakyat.

NONE"Jangan dengar dakyah pembangkang. Pembangkang ini cuma sedap mengata saja. Alhamdulillah.

"Saya tak mahu lawan. Saya serah pada Allah sahaja," katanya dalam majlis ramah mesra di Felda Jengka 25 - antara kubu kuat BN di Kerdau.

Beliau bagaimanapun meminta orang ramai menilai sendiri dirinya dan bukan mendengar semata-mata daripada kumpulan tersebut.

"Tengok muka saya puas-puas. Ada ke muka penipu? Tak ada kan?" soalnya.

Bukan seronok-seronok

Berucap kepada kira-kira 200 penduduk setempat, Rosmah yang sering menghadapi pelbagai sindiran pembangkang tampil secara terbuka menjawab dakwaan-dakwaan terhadapnya.

Beliau antaranya menafikan mengawal suaminya Datuk Seri Najib Razak dan melakukan pemborosan dalam rawatanya bagi menyampaikan ucap utama dalam persidangan mengenai pendidikan di Arab Saudi baru-baru ini.

najib and rosmah 250608 01"Bila masa saya cakap (pada Najib) buat macam itu, buat macam ini. Mahu Datuk Najib nak ikut cakap saya. Saya ini, (contohnya) kalau dia kata duduk, saya duduklah," katanya yang kerap berseloroh dalam ucapannya.

Berhubung lawatannya ke Riyadh, Rosmah menjelaskan beliau hadir ke sana kerana diberikan peluang dan pengiktirafan oleh negara luar yang diakwanya jarang diperoleh oleh rakyat Malaysia, apatah lagi seorang wanita.

Menurutnya, pemergiannya atas undangan kerajaan Arab Saudi itu mendapat sambutan menggalakkan, antaranya daripada anakanda raja dan permaisuri kerajaan itu sendiri yang mengucapkan terima kasih melalui panggilan telefon dan menjemputnya makan malam bersama.

"Saya bukan hendak membesarkan diri, tetapi saya hendak tunjukkan, saya pergi saya bukan untuk seronok-senorok, bukan hendak 'happy happy' (bergembira)," katanya lagi.

'Dia tak kerja, beritahu saya'

Justeru, beliau yang mengaku berpeluh-peluh berkempen datang ke kawasan Felda itu bagi membantu kempen Najib merayu penduduk Kerdau terus memberikan undi kepada calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad.

azlan"Saya minta 30 minit saja (mengundi Syed Ibrahim). Esok kalau dia menang, ada masalah apa pergilah ketuk pintu rumah dia.

"Kalau dia tidak buat apa beritahu saya," katanya berseloroh.

Rosmah sebelum itu mengunjungi beberapa rumah di Felda tersebut bagi beramah-mesra dan bertanyakan masalah penduduk setempat.

Felda Jengka 25 merupakan antara tiga kawasan Felda di kawasan itu yang dianggap sebagai kubu kuat BN dan menjadi faktor yang menjamin kemenangan mereka selama ini.

Dalam pilihan raya kecil DUN itu pada 6 Mac ini, calon BN atau lebih dikenali sebagai Syed Ibra akan ditandingi calon PAS Hassanuddin Salim - seorang bekas kontraktor untuk projek berskala besar.

Ewan_sn
.....org bercakap dia ni pun nak bercakap macam pemimpin negara.... Kenyataan jenis apa Rosmah keluarkan ini?? Gunung berapi dan gempa bumi ni berkait dgn pencemaran alam kah?

Rosmah Sifatkan Malapetaka Jepun Satu Pengajaran

SHAH ALAM 13 MAC : Isteri Perdana Menteri Rosmah Mansor hari ini membuat kejutan apabila membayangkan tragedi tsunami dan gempa bumi di Jepun adalah akibat kelalaian negara itu melaksanakan pembangunan mesra alam.


Ketika pemimpin kerajaan lain termasuk suaminya menyampaikan takziah kepada Tokyo, stesen televisyen AWANI memetik Rosmah sebagai berkata malapetaka itu memberi pengajaran penting kepada Jepun dan negara-negara lain.

Beliau mengaitkan gempa bumi dan tsunami yang melanda timur laut Jepun kepada pembangunan pesat dan perubahan iklim dunia.

"Ini pada diri saya adalah satu pengajaran kepada negara-negara lain untuk apa-apa pun mereka buat atau sebarang pembangunan yang mereka nak lakukan seharusnya berkait dengan perubahan iklim dan teknologi hijau, " kata Rosmah.

"Ini termasuk juga negara kita,'' tambah beliau.
.
Rosmah menyampaikan rasa simpati kepada kerajaan dan rakyat Jepun terhadap bencana berkenaan.

Angka rasmi kematian gempa bumi dan tsunami yang melanda negara itu kelmarin adalah 689 orang namun jumlah mangsa dijangka meningkat dengan mendadak kerana ribuan rakyat negara itu masih dilaporkan hilang.
kucing putih
Malu nyer ngaku rakyat malaysia......nampak sangat..... unknw.gif confused.gif
aa aziz
Gila kuasa dan pangkat...
Ewan_sn
SPRM digesa siasat cincin RM73 juta Rosmah
Susan Loone
Jul 14, 11
9:05am



Sebuah kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia cawangan Pulau Pinang berhubung dakwaan pembelian sebentuk cincin oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Ketua SAMM Badrul Hisham Shaharin berkata beliau juga akan menyerahkan salinan cetakan dokumen itu dari skrin komputer bagi membuktikan pembelian cincin berharga US$24.4 juta (RM73 juta) itu bebas daripada dikenakan cukai import.

Menurut Badrul, yang popular dengan panggilan Chegubard, berdasarkan maklumat yang diterima SAMM pada 16 April lalu, berlian yang dikenali sebagai“Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond” diterbangkan melalaui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Harga barangan itu diletakkan pada US$24,458,400, dakwanya.

Antara maklumat tertera adalah cetakan komputer itu adalah :

Nama Barangan: Natural Fancy Blue Gray Cushion Cut Diamond
Nama Pengekspot: Jacob & Co dari New York
Nama Pengimpot: Datin Seri Paduka Rosmah Mansor dan Jeremi Beh Sin Tee
Tarikh Impot: 6-04-2011
Tempat Impot: KLIA

Sehubungan dengan itu, Chegu Bard menggesa SPRM mengadakan siasatan secara terperinci dan telus sebelum menyatakan hasil siasatan.

"Kita mendesak SPRM untuk tampil menyatakan hasil siasatan mereka kepada umum kerana ini melibatkan bukan sedikit jumlah wang rakyat Malaysia."

Beliau berkata cetakan maklumat yang diperolhi "hampir mustahil" untuk dipalsukan.

"Hampir mustahil untuk seseorang membekalkan butiran penerbangan, nama pegawai kastam yang bertugas, nama pengimport dan sebagainya," kata beliau.

"Ini mengingatkan kita kepada negara jiran kita yang pernah dihancurkan oleh seorang wanita pertama yang bernama Imelda Marcos. Kita tidak mahu negara kita jadi begitu.

“Cukuplah rakyat yang terseksa. Kita tidak mahu orang yang bernama sebagai wanita pertama bersikap sedemikian rupa." tambahnya.

Badrul turut menggesa Rosmah tampil memberi penjelasan bersabit dakwaan itu, khususnya mengenai cetakan maklumat pengisytiharaan Kastam yang diperolehi.

Beliau juga berkata syarikat Jacob dan Co yang dikatakan mengeksport cincin itu, turut dikaitkan dengan perhiasan yang diguna oleh isteri Perdana Menteri.

"Jacob & Co merupakan sebuah syarikat yang berpengkalan di New York. Beberapa barang keluarannya yang terpapar dalam web sitenya, kita dapat padankannya dengan beberapa perhiasan yang sering dipakai oleh Rosmah Mansor,"katanya.

Beliau juga mempersoalkan bagaimana pengimport cincin berlian itu mendapat pengecualian cukai bagi membawa masuk perhiasan itu.

"Adakah suami individu yang dinamakan di atas menggunakan kuasanya sebagai Menteri Kewangan untuk memperolehi cukai kosong itu?" soalnya.
limau_ais
rm73 juta ni boleh buat macam2.. bukan takat beli sebentuk cincin, sarung kat jari..


*73 juta ni banyak mana la eh??? hahahahaha
kucing putih
Rakyat silalh berjimat..
Subsidi dikurangkan untuk kerajaan bleh berjimat..
Jimatnye...
InvisibleGurl
3 juta pun dah rasa terlalu banyak utk aku.. kalo 73 juta.. wahh.. 7 keturunan tak abis kut.. biggrin.gif

lebih baik duit tu guna utk bantu rakyat termiskin.. beli cincin mahal2 pon bukan leh bawak mati.. sleep.gif
papamija
sebab nk berjimat la dia lari cukai krjn tu..
tokkmudim
eden sendiri telah melihat borang import kastam (K1) dalam sistem KLIA yang di post dlm facebook...
kita serahkan pada SPRM utk penyiasatan yg telus tanpa mengira siapa pesalah tersebut..
jgn ada yg terjun lagi sudah ler..belajar dari kesilapan
jgn tutup mata,jgn asyik fitnah org je padahal diri sendiri hampeh...
73juta tuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Ewan_sn








Birkin bag - wiki


The Birkin bag is a handmade purse by Hermès and named after actress and singer Jane Birkin. The bag is a symbol of wealth due to its high price and elusiveness to the public.


Its prices range from $9,000 to $150,000. (maknanya lebih kurang RM27,000 hingga RM450,000. ya, hampir setengah juta untuk sebuah beg tangan)


Costs escalate according to the type of materials. The bags are distributed to Hermès boutiques on unpredictable schedules and in limited quantities, creating scarcity and, intended or unintended, exclusivity.



History


In 1981, Hermès chief executive Jean-Louis Dumas was seated next to Jane Birkin on a flight from Paris to London. She had just placed her straw bag in the overhead compartment of her seat, but the contents fell to the ground, leaving her to scramble to replace the contents. Birkin explained to Dumas that it had been difficult to find a leather weekend bag she liked. In 1984, he created a black supple leather bag for her, based on an 1892 design. She used the bag for herself then later changed her mind. Nevertheless, the bag has since become an icon.



Design


Birkin bags are sold in a range of sizes. Each one may be made to order with different customer-chosen hides, color, and hardware fixtures. There are other individual options, such as diamond-encrusting.


•The bag also has a variety of hides such as calf leather, ostrich, crocodile, and lizard. One of the most expensive is saltwater crocodile skin (CONTOH). Bags with smaller scales cost more than those with larger scales. The bag is lined with goat-skin. The color of the interior matches the exterior. Prices for the Birkin bag depend on the color, hardware fixtures, and skin.
•Sizes are 25, 30, 35, and 40 centimeters. The 50- and 55-centimeter bags are meant for travelling. It also comes in a variety of colors such as pink, red, brown, baby blue, navy blue, orange, white, black, and golden tan. (dan lain lain - limited edition)
•The bag has a lock and keys. The keys are enclosed in a leather lanyard known as a clochette, carried by looping through a handle. The bag is locked by closing the top flaps over buckle loops, wrapping the buckle straps, or closing the lock on the front hardware. Locks and keys are number-coded. Earlier locks only bore one number on the bottom of the lock. In more recent years, Hermès has added a second number under the Hermes stamp of the lock. These numbers for locks can be the same for hundreds of locks as they are batch numbers in which the locks were made.
•The metallic hardware (the lock, keys, buckle hardware, and base studs) are plated with gold or palladium to prevent tarnishing. Hardware is updated regularly to maintain the top quality available in the industry at time of production. The metal lock may be covered with leather as a custom option. Diamonds are another custom addition.
•Hermès offers a "spa treatment" – a reconditioning for overly used bags.
•A "Shooting Star" Birkin has a stamp shaped like a shooting star adjacent to the "Hermès, Paris Made in France" stamp; this is in gold or silver to match the hardware and embossing. Rarely, the stamp is blind or colorless, if the bag is made of one or two leathers on which Hermes does not use metallic stamping. Birkins or other Hermès bags can sometimes be made by independent craftsmen for "personal use" once a year. Every bag bears the stamp of the craftsperson who made the bag. These identifications vary widely but are not different for every bag made. More than one craftsman's stamp on a bag is not uncommon because the stamp is not a serial reference. Fonts and stamping orders may vary depending on the craftsman.


Craftsmanship


The bags are handmade in France by expert artisans. The company's signature saddle stitching, developed in the 1800s, is another distinctive feature. Each bag is hand-sewn, buffed, painted, and polished, taking several days to finish. An average bag is created in 48 hours. Leathers are obtained from different tanners in France, resulting in varying smells and textures. Because of the individual craftsmanship, other details of the bags may not all match. The company justifies the cost of the Birkin bag, compared to other bags, based on the meticulous craftsmanship and scarcity.
Ewan_sn








kucing putih
Ya Allah muka dia dari tepi...

down.gif
Hawau
Minta kerjasama orang PEKAN dlm hal ni...kita semua plak?, tgk YB masing2...huhuhu...apa jadi ar klu bermewah2 seperti ini hingga timbulkan prejudis dari rakyat...
~SaTRiaBiRU~
takde tindakan susulan ke... senyap je
Hawau
Nak tindakan apa...dari segi prosedur bawa masuk, semuanya sah secara undang2..bukan dia seludup...cuma yang menjengkelkan mata kita adalah pada nilai barang tu, tidak setara dimiliki oleh orang seperti dia. Jadi, tunggu la orang parlimen Pekan yang ajar dia nnt. Tu pun klu orang Pekan sedia nak ajar, klu tak...terima jew la nampaknya.
kucing putih
QUOTE(Hawau @ Jul 30 2011, 12:46 AM) *
Nak tindakan apa...dari segi prosedur bawa masuk, semuanya sah secara undang2..bukan dia seludup...cuma yang menjengkelkan mata kita adalah pada nilai barang tu, tidak setara dimiliki oleh orang seperti dia. Jadi, tunggu la orang parlimen Pekan yang ajar dia nnt. Tu pun klu orang Pekan sedia nak ajar, klu tak...terima jew la nampaknya.


Tp bukanke kata xbayar cukai?
adlertag
73 juta? Kekadang aku rasa cam ngarut je. Kalau dalam lingkungan harga cam handbeg tu, leh la kot aku nak caya tuduhan ni....

Tolong kaji semula.....kalau tuduh org tu jgn melebih-lebih plak nanti jadi fitnah. Mentang2 la korang x suka kat dia.
Ewan_sn

Jimat: Nasihati Rosmah dulu sebelum ajak rakyat

Harakahdaily




PARIT BUNTAR, 3 Ogos: “Janganlah semudahnya rakyat dihidangkan dengan nasihat supaya berbelanja berhemah sebelum Najib mampu mengawal isterinya dari menjadi wanita ‘paling boros’ di abad ini,” kata Drs Khalil Idham Lim (gambar).

Beliau selaku Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak menyatakan demikian sebagai respons kepada kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak Baru-baru ini yang memberi ingatan buat seluruh rakyat Malaysia muslim supaya berjimat cermat pada bulan Ramadhan ini.

“Najib nampaknya tidak henti-henti mahu perbodohkan rakyat dengan mengingatkan rakyat perlu berbelanja secara berhemah dan tidak melakukan pembaziran sepanjang menjalani ibadat puasa di bulan Ramadan,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Menurut presiden Umno itu, ia selaras dengan semangat yang dianjurkan dalam bulan ini iaitu bulan yang telah disediakan Allah sebagai satu medan untuk membina kualiti keimanan serta ketakwaan.

Berkenaan dengan nasihat itu, kata Khalil sebenarnya Islam menuntut agar si pemberi nasihat jangan cuma pandai berucap sahaja.

“Pemberi nasihat jangan cuma pandai beri nasihat, namun dilihat dari amalannya jauh sekali seperti langit dengan bumi.

“Janganlah jadi macam ketam mengajar anaknya berjalan lurus dalam keadaan ia sendiri berjalan tidak betul,” ujarnya yang juga Adun Titi Serong.

Sehubungan itu, beliau ingin mengajukan soalan kepada Perdana Menteri, jimatkah beliau jika bil elektrik rumahnya berjumlah lebih RM700,00 sehari dan bil air pula berjumlah lebih RM100,000 sehari.

“Bil yang saya maksudkan tadi ialah kos untuk biaya sehari bil elektrik dan air kediaman rasmi Perdana Menteri, kos tersebut seolah-olah tidak masuk akal kerana mustahil Perdana Menteri dan juga isteri tinggal dalam rumah selama 24 jam tanpa keluar,” katanya lagi.

Katanya, rakyat yang tidak tahu perihal itu akan mengangguk sahaja dan terus akur dengan nasihat tersebut.

“Persoalannya adakah kita yang telah tahu hal ini boleh berdiam diri?” soalnya.

Sebelum ini, media baru mendedahkan bagaimana sikap boros yang ditunjukkan oleh isteri PM yang berbelanja boros dengan membeli cincin berharga jutaan ringgit.

Justeru, beliau mengajak rakyat agar menyelamatkan Malaysia daripada cengkaman Umno BN yang kian ‘gila’ dengan wang rakyat dibelanja mengikut sesuka hati.

“Beri undi kepada Pakatan Rakyat pada PRU 13 untuk mengubah Malaysia tercinta sebagai sebuah negara yang bebas daripada pemimpin korup dan boros berbelanja,” katanya lagi.

shalizam
dashyat sungguh...
Ewan_sn
ROSMAH PENYEBAB UMNO LINGKUP.....

Di Malaysia, orang belum boleh menerima isteri seorang PM sebagaimana yang dibuat oleh Rosmah," kata Prof Datuk Dr Zainal Kling.

(Free Malaysia Today) - Seorang penganalisis politik tempatan berpendapat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kini berdepan dengan masalah yang ditimbulkan oleh isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, di samping timbunan masalah lain.

Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata, orang melihat Rosmah sebagai lebih menonjol dari Najib sendiri. Di Malaysia, orang belum boleh menerima isteri seorang Perdana Menteri sebagaimana yang dibuat oleh Rosmah.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kepimpinan Najib yang menjadi perbualan banyak pihak termasuk di kalangan orang Umno sendiri.

Persatuan Bekas Ahli Parlimen Umno (Penawar) mahu Najib meletakkan jawatan kerana mendakwa tidak berjuang untuk orang Melayu dan negara Malaysia.

Setiausaha Agung PAS, Mustaffa Ali pula mendakwa ada kumpulan pimpinan Umno yang mahu Perdana Menteri meletakkan jawatan sebelum pilihan raya umum.

Mengulas lanjut, Dr Zainal berkata, rakyat curiga dengan Najib yang cuba membentuk keseimbangan untuk semua orang. Orang Melayu anggap Umno tidak membela mereka, orang Cina dan India pula dakwa kerajaan Umno tidak membela mereka.
Ewan_sn
Chegu Bard didesak buat akuan bersumpah
Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 29 Ogos - Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari hari ini mendesak Badrul Hisham Shaharin membuat kenyataan bersumpah berhubung isu cincin bernilai AS$24 juta (RM72 juta) jika masih berdegil enggan membuat laporan polis.

Kata Anuar, sekiranya bekas calon Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) itu tidak mahu berbuat demikian, maka Badrul Hisham yang juga dikenali sebagai Chegu Bard harus membuat laporan polis.

"Chegu Bard juga perlu memberi laporan penuh kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu tersebut.

"Jika Badrul Hisham tidak mahu membuat kenyataan bersumpah dan tidak mahu membuat laporan polis ke atas isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, maka beliau telah bertindak sama seperti Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Badrul Hisham sebelum ini telah dicabar oleh pelbagai pihak supaya membuat laporan polis ke atas isteri Perdana Menteri berhubung dakwaan pembelian sebentuk cincin bernilai RM72 juta.

Anuar seterusnya yakin bahawa Chegu Bard tidak berani membuat kenyataan bersumpah kerana beliau tahu cincin yang dimaksudkan itu telah dipesan oleh bakal besan Perdana Menteri, Maria Nazabayev.


............................................................

Cincin RM72 Juta tidak dicukai kerana bakal besan Rosmah yang punya?


PADA awal pendedahan isu cincin Lady Gaga Malaysia (Lady Gajah), semua penyokong dan blogger United Malays No Otak menafikan sebarang kaitan Lady Gajah dan cincin bernilai RM72 juta.


Seolah-olah isu cincin ini hanyalah fitnah pembangkang untuk memburukkan Lady Gajah. Lady Gajah menafikan berita ini dengan sebaris ayat "ini adalah fitnah!"


Namun laporan portal rasmi milik United Malays No Otak, Utusan melaporkan bahawa cincin RM72 juta yang menjadi kontroversi ini sebenarnya dipesan oleh bakal besan perdana menteri, Maria Nazabayev.



Benarkah Rosmah Mansor tiada kaitan langsung dengan cincin mewah bernilai RM72 juta ini? Pendedahan dalaman sistem kastam sebaliknya memaparkan nama Datin Paduka Seri Rosmah Mansor. Cincin ini dibawa masuk tanpa dikenakan sebarang cukai.




Apa kejadahnya bakal besan perdana menteri yang tinggal di Kazakhstan memesan cincin masuk melalui Malaysia? Adakah kerana Maria Nazabayev adalah bakal besan perdana menteri, maka tiada cukai yang boleh dikenakan? Ada undang-undang baru ke?


"Ada ke orang lain pakai nama Datin Paduka Seri Rosmah Mansor?"
fatamorgana
Para pemimpin negara berMEWAH2 xpe...kena sesuai dgn keadaan katanya...
Rakyat jelata kena pandai berJIMAT...sbb keadaan ekonomi yg sgt baik berikutan kebijakkan pemimpin negara mentadbir negara...
Kah..kah...kah...
kucing putih
Kalu rakyat Malaysia yg dungu masih nak bela pemimpin korup...makanlah korg sisa kmewahan dorg..Sis je pon..ibarat cam dorg makan ayam kita gigit tulaang
Rakyat malaysia xkan buat cam rakyat libya punya sbb "ITU BUKAN BUDAYA KITA"..
Budaya kita apa yg dorg dok pertahankan? Budaya angguk angguk geleng geleng...Ikut je telunjuk
tengokla kat akhirat nnti...
Ewan_sn
QUOTE(Edirossa @ Aug 30 2011, 08:19 PM) *
Chegu Bard didesak buat akuan bersumpah
Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 29 Ogos - Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari hari ini mendesak Badrul Hisham Shaharin membuat kenyataan bersumpah berhubung isu cincin bernilai AS$24 juta (RM72 juta) jika masih berdegil enggan membuat laporan polis.

Kata Anuar, sekiranya bekas calon Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) itu tidak mahu berbuat demikian, maka Badrul Hisham yang juga dikenali sebagai Chegu Bard harus membuat laporan polis.

"Chegu Bard juga perlu memberi laporan penuh kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu tersebut.

"Jika Badrul Hisham tidak mahu membuat kenyataan bersumpah dan tidak mahu membuat laporan polis ke atas isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, maka beliau telah bertindak sama seperti Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Badrul Hisham sebelum ini telah dicabar oleh pelbagai pihak supaya membuat laporan polis ke atas isteri Perdana Menteri berhubung dakwaan pembelian sebentuk cincin bernilai RM72 juta.

Anuar seterusnya yakin bahawa Chegu Bard tidak berani membuat kenyataan bersumpah kerana beliau tahu cincin yang dimaksudkan itu telah dipesan oleh bakal besan Perdana Menteri, Maria Nazabayev.


............................................................

Cincin RM72 Juta tidak dicukai kerana bakal besan Rosmah yang punya?


PADA awal pendedahan isu cincin Lady Gaga Malaysia (Lady Gajah), semua penyokong dan blogger United Malays No Otak menafikan sebarang kaitan Lady Gajah dan cincin bernilai RM72 juta.


Seolah-olah isu cincin ini hanyalah fitnah pembangkang untuk memburukkan Lady Gajah. Lady Gajah menafikan berita ini dengan sebaris ayat "ini adalah fitnah!"


Namun laporan portal rasmi milik United Malays No Otak, Utusan melaporkan bahawa cincin RM72 juta yang menjadi kontroversi ini sebenarnya dipesan oleh bakal besan perdana menteri, Maria Nazabayev.



Benarkah Rosmah Mansor tiada kaitan langsung dengan cincin mewah bernilai RM72 juta ini? Pendedahan dalaman sistem kastam sebaliknya memaparkan nama Datin Paduka Seri Rosmah Mansor. Cincin ini dibawa masuk tanpa dikenakan sebarang cukai.




Apa kejadahnya bakal besan perdana menteri yang tinggal di Kazakhstan memesan cincin masuk melalui Malaysia? Adakah kerana Maria Nazabayev adalah bakal besan perdana menteri, maka tiada cukai yang boleh dikenakan? Ada undang-undang baru ke?


"Ada ke orang lain pakai nama Datin Paduka Seri Rosmah Mansor?"


........................................

Salinan Laporan SPRM terhadap cincin Rosmah






SEBELUM ni, ReJaM© dah bongkarkan penipuan Utusan Malaysia berhubung isu cincin mewah yang didakwa ada kaitan dengan Rosmah Mansor, [Utusan Kantoi].


Utusan menyiarkan berita seolah-olah Chegubard takut untuk melaporkan kes cincin mewah itu kepada SPRM untuk menaikkan imej Lady Gajah. Fakta yang sebenarnya, Chegubard sudah lama membuat laporan berkenaan kes cincin ini.



Akhirnya, seperti yang dijanjikan, ReJaM© berjaya mendapatkan salinan laporan kepada SPRM oleh Chegubard bersama Solidariti Anak Muda Malaysia, SAMM pada 13 Julai 2011 sebulan sebelum Utusan mengeluarkan berita tipu ini.




Paparan pada cop SPRM ini menunjukkan bahawa tarikh laporan ini diterima adalah pada 13 Julai 2011. Jelas sekali Utusan berbohong kononnya Chegubard tidak berani membuat laporan kepada SPRM.


Ewan_sn
NGO tampal report cincin RM24j pada pintu Utusan
Sep 9, 11 7:22pm



NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) hari ini menampal salinan laporan polis berhubung dakwaan pembelian cincin RM24 juta oleh isteri perdana menteri Rosmah Mansor di pintu pejabat Utusan Malaysia di ibu negara.

Presiden SAMM Badrul Hisham Shaharin berkata, Penyelaras SAMM Negeri Sembilan Saufi Mi'ad berbuat demikian setelah Utusan dikatakan mencabar Badrul membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Sedangkan, tambah Badrul atau lebih dikenali sebagai Cikgu Bad (kanan), laporan berkaitan telah dibuat sebelum ini.

"Mustahil Utusan tak mengetahui laporan SPRM telah dibuat tetapi sengaja menggunakan taktik propaganda memperbodoh rakyat untuk menjaga kepentingan regim (Datuk Seri) Najib Razak," katanya.

Menulis dalam blognya, Badrul berkata, selepas mengambil tindakan itu, Saufi sempat berkata kepada pemberita:

"Tak guna bercakap dengan media pekak alat propaganda regim ini, kami tampal dan biar mereka baca sendiri.

"Terpulang kepada Utusan nak kata kami serang dan rosak pejabat mereka atau nak lapor polis kerana tindakan kami, dah ini saja cara nak layan akhbar penipu yang membodoh minda rakyat."
Ewan_sn
QUOTE(Edirossa @ Jul 26 2011, 05:56 AM) *










Beg Rosmah: MP soal mengapa Nazri senyap


DAP mempersoalkan kegagalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz menjawap soalan bertulis yang dikemukakan di Dewan Rakyat berhubung pemilikan beberapa beg tangan jenama Birkin oleh isteri Perdana Menteri.

Menurut ahli parlimen Serdang, Teo Nie Ching, tindakan Nazri yang membisu itu menimbulkan pelbagai soalan.

Dalam soalannya, Teo menyoal sama ada benar atau tidak Datin Seri Rosmah Mansor memiliki sebentuk cincin berlian bernilai RM24 juta berlian dan juga beberapa beg tangan yang mahal.

"Bagaimanapun, Nazri mengelak menjawab soalan yang berkaitan dengan beg tangan Birkin.

"Jika Nazri memilih untuk tidak menjelaskan soalan berhubung beg tangan Birkin itu, adakah ini bermakna bahawa khabar angin berkenaan adalah benar?" kata Teo yang juga adalah penolong setiausaha publisiti kebangsaan DAP, dalam satu kenyataan akhbar.

Sebelum ini, Nazri telah menafikan isteri Datuk Seri Najib Razak memiliki cincin RM24 juta yang menjadi kontroversi itu.

Menurut ahli parlimen Serdang itu, Rosmah telah dikesan "berulang kali membawa beg tangan Birkin" di khalayak awam.

"Berdasarkan gambar-gambar yang dibekalkan oleh ‘netizens’, bilangan beg tangan Birkin yang dibawa oleh beliau dalam majlis-majlis rasmi serta apabila bercuti, bukan sahaja berjumlah satu atau dua beg, tetapi terdapat sekurang-kurangnya 11 warna yang berlainan!"

Menurut Teo, beg tangan yang dinamakan sempena pelakon-penyanyi Britain yang terkenal Jane Birkin itu dihasilkan oleh Hermes sejak tahun 1984 dan ia adalah lambang barangan mewah yang eksklusif dan hanya mampu dimiliki oleh golongan tertentu yang kaya raya secara luar biasa.

Bagi beg edisi terhad itu, kata beliau, harga sebuah beg boleh mencecah daripada US$ 9,000 (RM28,000) hingga US$150,000 (RM472,000).
Ewan_sn
Rosmah Akan Lari!
Posted on Sunday, November 13 @ 05:00:00 PST
Oleh: reformis1998


"Ahli-ahli Umno mahukan Najib Razak GAGAL dalam pilihanraya ke13 nanti,
kerana mereka telah muak dan fed-up dengan kegagalan Najib mengawal karenah bongkak dan gaya hidup mewah Rosmah seperti kenyataan di dalam buku 267 halaman yang ditulis oleh Timbalan Ketua Pemuda Wangsa Maju.


Betapa bergemerlapan kilauan intan berlian cincin Rosmah yang bernilai $24.4 juta hingga cerita mengenainya begitu sukar hendak dimalapkan. Selepas itu heboh pula mengenai koleksi beg tangan berjenama Birkin
yang boleh mencecah hingga harga USD120,000 (kira-kira RM360,00)
termasuk beberapa koleksi 'one of its kind in the world' yang menjadi milik suami Najib, Rosmah Mansor.


Selepas PRU13 nanti pasti nasib Rosmah akan terjadi seperti isteri pemimpin-pemimpin lain terdahulu, akibat dari sikap bongkak, tindas Rakyat dan boros, dikala Rakyat di negara ini merempat dan menjalani kehidupan yang perit.


Leila Trabelsi, isteri yang sentiasa berada di belakang suaminya, bekas Presiden negara Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali yang mengamalkan cara hidup yang mewah setinggi gunung dan berkuasa di Tunisia selama 23 tahun, tiba-tiba pada 14 Januari, 2011, terpaksa lari ke negara Saudi dan memujuk teman-teman untuk tumpangkan mereka.


Gaya hidup Leila, serta ahli keluarga bekas presiden itu, telah menghidupkan suasana tidak tenteram di Tunisia. Keadaan kemiskinan menjadi-jadi, korupsi bermaharajalela, dan rakyat terus-menerus hidup tertekan, sedangkan presiden dan kerabatnya hidup dengan segala kemewahan hasil rakyat dan negara!


Kisah Leila mengingatkan kita kepada isteri bekas presiden Filipina. Imelda Marcos yang menyimpan segala kemewahan termasuk beribu pasang kasut di dalam stor koleksi kasut milik bekas 1st Lady of Philipine, seperti mana koleksi beg tangan berjenama koleksi Birkin yang dimiliki oleh Rosmah. Menurut laporan NewsWeek, Imelda Marcos di tempat ke-9 manusia paling tamak di dunia!


Imelda Marcos hidup dengan segala kemewahan sedangkan rakyat sengsara. Akhirnya, rakyat memberontak, lalu Marcos dan ahli keluarga terpaksa tinggalkan Filipina.


Kisah Raja Iran suatu ketika dahulu, Shah Pahlevi dan isterinya Farah Diba, yang hidup dengan kemewahan tanpa pedulikan rakyat jelata. Akhirnya mereka diusir keluar.


Akhirnya juga kedua-dua mereka serta anak-anak tiada tempat untuk berlindung!


Suzzane, isteri Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang melarikan diri bersama 40-70 bilion Dolar Amerika adalah simbol pemborosan di Mesir.


Beliau juga mendapat gelaran 'Marie antoinette' sempena ratu perancis yang gilakan kemewahan sampai putus kepala [amukan rakyat la nih – tapi kat Malaysia idak kot…] dalam revolusi perancis.


Isteri Muammar Gaddafi, Safia Farkash didakwa memiliki koleksi emas peribadi berjumlah 20 tan (20,000 kilogram), kalau kita biasa beli dalam gram = 20 juta gram (haaaa.. kita kali aje dengan berapa harga satu gram emas…)


Dengan ini, kami anak-anak muda sudah meluat dan meluap-luap menguji kesabaran kami dengan perangai Rosmah Mansor yang menunjukkan sikap bongkak walaupun semasa di Mekah Al-Mukarromah.


Sikap Rosmah Mansor yang berjoli sakan dan bergelumang dengan
kemewahan membelanjakan wang Rakyat Malaysia, dikhabarkan berita internet mendakwa beliau berbelanja mewah RM100,000 semalam untuk tidur menginap di Hotel Atlantis di Dubai, dan dalam masa yang sama Rakyat ditekan dengan tekanan hidup akibat kenaikan harga barang dan kos kehidupan.


Kepada sebahagian makcik-makcik di Felda, hangpa dapat apa dengan bermati-matian suami-isteri memberikan sokongan kepada parti Rosmah suami-isteri untuk terus kekal berkuasa?


Bila Rosmah dah lari…masa itu sudah terlambat…
"
Ewan_sn
Sydney designer: Rosmah did make purchases
Malaysiakini



Sydney designer Carl Kapp has confirmed that the Malaysian premier's wife Rosmah Mansor had made purchases at his store, but denied ever saying that she had spent A$100,000.

Responding in a statement today to Malaysiakini 's request for comments, Kapp (right) said Rosmah and her "sizeable group" had during her visit "made various purchases".

He said he had not disclosed the amount spent, which had been stated in fashion blog Frockwriter and the Sydney Morning Herald (SMH) column 'Private Sydney'.

"I wish to clarify that in my statement on this distinguished client’s visit, never did I make any specific reference to the amount spent at my Paddington store," Kapp said in a carefully worded statement.

"... during their visit, members of (Rosmah’s) party, including friends and the chair(person) and organiser of Islamic Fashion Festival separately made various purchases. I believe Datin Sri Rosmah is the patron (of) this Islamic Fashion Festival."

Frockwriter had on Jan 17 reported, based on an interview with Kapp, that “Rosmah wound up ordering 61 silk pieces”.

“Based on the average prices in his collections - which start at A$400 and reach several thousand dollars, Frockwriter estimates it could be approaching A$100,000. Kapp was paid upfront,” blogger Patty Huntington wrote.

SMH columnist Andrew Hornery meanwhile reported that the PM’s wife had “dropped an estimated A$100,000 in (Kapp's) boutique ordering garments during a private holiday in Sydney”.

‘I’m not indiscreet’

According to Kapp's statements, the column was also "inaccurate” in claiming that he is being “flown to Malaysia next month” solely for custom-fiitting the outfits.

“Visits to various parts of Asia, including Malaysia, for the purposes of channel marketing for our merchandise and sourcing of materials for future products are a regular part of my work calendar and ordinary course of business,” he said.

He said the article had unfairly presented him and his business as being “indiscreet” and “willing to divulge personal and private information...(of) clients”.

“This is manifestly untrue, and we wish to state unequivocally that we value greatly the privacy of our clientele and would never violate their confidence under any circumstance.” he said.

In a response to Malaysiakini today, Hornery said it was Kapp’s publicist who had approached fashion journalists in Sydney with information on Rosmah’s visit.

He also said the designer had spoken to him on record and was “as candid as he could be”.

Hornery dismissed claims by Rosmah that his report was “wildly exaggerated” and “untrue”, saying that he stands by his report.

Huntington, on her Twitter account, said today that Rosmah’s reaction was “amusing”.

“I think there are about to be a few more developments. Stay tuned...,” she said.
Ewan_sn
...kah kah kah.
adakah iphone@ipad@ipod di guna oleh kanak2?
serius ini betol2 kenakan rosmah.
tak tidur mlm la najib main game ni..hahahahah..tapi aku rasa game ini tak akan lama ada dipasaran..



Permainan 'Aku Jimat' mirip Rosmah di pasaran
Aidila Razak
2:59PM Jan 19, 2012






Pengguna alat elektronik Apple - iPod, iPad dan iPhone - kini boleh mempelajari beberapa petua tentang bagaimana untuk berjimat untuk masa depan berdasarkan satu permainan yang dipercayai diilhamkan dari watak isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Permainan versi 1.1 Aku Jimat boleh didapati di App Store sejak 17 Januari lalu. Ia memaparkan watak kartun yang mirip Rosmah, termasuk gaya rambutnya. Permainan ini mengajak pengguna supaya ‘menyimpan wang’ untuk membolehkan mereka ‘membeli-belah’.


Pengusaha permainan Antartica Group berkata, permainan ini adalah "untuk mendidik anak-anak kepentingan menabung” sejak kecil dan “lebih awal jika seseorang berjimat maka, lebih banyak yang dapat dikumpulkan”.


Dengan tabung berbentuk seekor kucing, pemain dikehendaki menyambut duit syiling bernilai US$1000 (RM3,100) setiap satu yang digugurkan bagi membuat pembelian - sama ada sebuah rumah bernilai US$5,000,000 (RM15, 000,500) atau kereta berharga US$300,000 (RM10,000).

Pengguna juga boleh membeli mana-mana sembilan beg tangan yang ditawarkan, bernilai antara US$ 9,000 hingga US$ 110,000 (RM27, 900 hingga RM440,000) atau juga cincin berlian bernilai US$ 24 juta (RM74 juta).


Setiap syiling bernilai $1,000 tetapi jika seseorang itu bernasib baik, jongkong emas bernilai $1,000,000 akan digugurkan.

Pemain bagaimanapun mesti berhati-hati untuk mengelakkan diri mereka daripada terkena bom.

Ini kerana bagi setiap kali mereka terkena bom, tambahan umur setahun akan dimasukkan kepada pemain dan seseorang dipaksa untuk "bersara" pada usia 99 tahun.
Ewan_sn
'Aku Jimat' muncul permainan kedua paling popular

Aidila Razak
4:41PM Jan 21, 2012





Suatu permainan Apple, yang dipercayai diilhamkan dari watak isteri perdana menteri, kini muncul sebagai permainan kedua paling popular di kalangan aplikasi berbayar Malaysia.

Mungkin dengan mengambil kesempatan daripada tumpuan media
terhadap permainan Aku Jimat, syarikat yang membangunkan permainan elektronik itu, Antartica Group, kini mengenakan bayaran AS$0.99 bagi setiap muat-turun.

Harga baru untuk versi 1.1 permainan itu, yang memaparkan watak kartun yang mirip Datin Seri Rosmah Mansor, lengkap dengan model rambutnya, dikenakan semalam.

Permainan tersebut, yang merupakan satu-satunya yang dibangunkan oleh syarikat berkenaan, dan boleh didapati di Apple App Store untuk pengguna iPod, iPad dan iPhone, telah dilancarkan pada 17 Januari.

Ia mendapat perhatian media pada 19 Januari dan terus menjadi rebutan muat-turun permainan tersebut.

Sehingga ini, 154 orang telah memberi permainan tersebut penarafan lima bintang.

Menurut syarikat pemajunya, permainan itu adalah "untuk mendidik anak-anak kepentingan menabung” sejak kecil dan “lebih awal jika seseorang berjimat maka, lebih banyak yang dapat dikumpulkan”.

Dengan tabung berbentuk seekor kucing, pemain dikehendaki
menyambut duit syiling bernilai US$1000 (RM3,100) setiap satu yang digugurkan bagi membuat pembelian - sama ada sebuah rumah bernilai US$5,000,000 (RM15, 000,500) atau kereta berharga US$300,000 (RM10,000).

Pengguna juga boleh membeli mana-mana sembilan beg tangan yang ditawarkan, bernilai antara US$ 9,000 hingga US$ 110,000 (RM27, 900 hingga RM440,000) atau juga cincin berlian bernilai US$24 juta (RM74 juta).

Setiap syiling bernilai $1,000 tetapi jika seseorang itu bernasib baik, jongkong emas bernilai $1,000,000 akan digugurkan.

Pemain bagaimanapun mesti berhati-hati untuk mengelakkan diri mereka daripada terkena bom.

Ini kerana bagi setiap kali mereka terkena bom, tambahan umur setahun akan dimasukkan kepada pemain dan seseorang dipaksa untuk "bersara" pada usia 99 tahun.
Ewan_sn
....Kah kah kah.. Apple pun takut dengan Bik Mama...



Permainan 'Aku Jimat' dibuang?
S Pathmawathy
9:03AM Jan 26, 2012






Aku Jimat, permainan elektronik kedua paling popular di kalangan aplikasi berbayar Malaysia, nampaknya sudah tidak ada lagi selepas sembilan hari diperkenalkan.

Permainan tersebut yang dipercayai diilhamkan dari watak Datuk Seri Rosmah Mansor - isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak - nampaknya telah dibuang daripada iTunes App Store Apple.

Malaysiakini telah mendapat maklumat mengenainya semalam.

Pada hari Sabtu, Aku Jimat muncul sebagai permainan kedua paling popular di kalangan aplikasi berbayar di Malaysia selepas beberapa portal berita melaporkan mengenainya.

Permainan itu yang diberikan penarafan lima bintang oleh pengguna, dibangunkan oleh Kumpulan Antartika dan dijual pada harga US$0.99 setiap muat turun.

Tidak diketahui bila aplikasi permainan itu dibuang. Kuasa untuk berbuat demikian terletak di tangan Apple dan pemaju permainan tersebut.

Malaysiakini telah mengirimkan emel pertanyaan mengenai perkara itu kepada Apple,. Bagaimanapun sehingga ini belum mendapat jawapan.

Menurut syarikat pemajunya, permainan itu adalah "untuk mendidik anak-anak kepentingan menabung” sejak kecil dan “lebih awal jika seseorang berjimat maka, lebih banyak yang dapat dikumpulkan”.

Dengan tabung berbentuk seekor kucing, pemain dikehendaki menyambut duit syiling bernilai US$1000 (RM3,100) setiap satu yang digugurkan bagi membuat pembelian - sama ada sebuah rumah bernilai US$5,000,000 (RM15, 000,500) atau kereta berharga US$300,000 (RM10,000).

Pengguna juga boleh membeli mana-mana sembilan beg tangan yang ditawarkan, bernilai antara US$ 9,000 hingga US$ 110,000 (RM27, 900 hingga RM440,000) atau juga cincin berlian bernilai US$24 juta (RM74 juta).

Setiap syiling bernilai $1,000 tetapi jika seseorang itu bernasib baik, jongkong emas bernilai $1,000,000 akan digugurkan.

Pemain bagaimanapun mesti berhati-hati untuk mengelakkan diri mereka daripada terkena bom.

Ini kerana bagi setiap kali mereka terkena bom, tambahan umur setahun akan dimasukkan kepada pemain dan seseorang dipaksa untuk "bersara" pada usia 99 tahun.
Ewan_sn
Pereka fesyen Sydney: Rosmah memang buat pembelian
Aidila Razak
4:12PM Jan 25, 2012





Pereka fesyen Sydney, Carl Kapp mengesahkan bahawa isteri Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor telah membuat pembelian di kedainya, tetapi menafikan pernah berkata bahawa Rosmah telah membelanjakan A$100,000.

Menjawab dalam satu kenyataan hari ini atas pemintaan Malaysiakini
untuk mendapatkan komennya, Kapp (kanan) berkata, Rosmah dan "kumpulan yang agak besar" semasa lawatan tersebut "membuat pelbagai pembelian".

Kapp berkata, beliau tidak didedahkan jumlah yang dibelanjakan, seperti yang telah dinyatakan dalam blog fesyen Frockwriter dan kolum 'Private Sydney' dalam akhbar Sydney Morning Herald.

"Saya ingin menjelaskan bahawa dalam kenyataan saya mengenai kunjungan pelanggan kehormat tersebut, saya tidak pernah membuat apa-apa rujukan khusus kepada jumlah yang dibelanjakan di kedai Paddington saya," kata Kapp dalam satu kenyataan jelas dibuat dengan berhati-hati.

"... Semasa lawatan mereka, anggota rombongan (Rosmah), termasuk rakan-rakan serta pengerusi dan penganjur Festival Fesyen Islam telah membuat pelbagai pembelian secara berasingan. Saya percaya Datin Sri Rosmah adalah penaung Festival Fesyen Islam. "

Frockwriter melaporkan pada 17 Januari lalu, berdasarkan temubual dengan Kapp, bahawa "Rosmah telah menempah 61 helai sutera".

"Berdasarkan harga purata dalam koleksi beliau - yang bermula pada harga A$400 dan hingga ribuan dolar, Frockwriter menganggarkan ia boleh mencecah A$100,000," tulis blogger Patty Huntington.

Penulis kolum Andrew Hornery pula melaporkan bahawa isteri Perdana Menteri membuat "tempahan pakaian kira-kira A$100,000 di butik (Kapp) semasa bercuti di Sydney.

Menurut Kapp, artikel tersebut juga "tidak tepat" apabila mengatakan bahawa beliau "diterbangkan ke Malaysia bulan depan" semata-mata untuk faedah Rosmah.

Sebaliknya, kata beliau, lawatan ke pelbagai tempat di rantau Asia, termasuk Malaysia, bagi tujuan saluran pemasaran barangannya dan untuk mendapatkan bahan bagi produk masa depan, adalah perkara biasa dalam urusan kerjanya dan perniagaan.
Ewan_sn
Kolumnis pertahan dakwaan Rosmah belanja RM325,000
S Pathmawathy
5:04PM Jan 24, 2012





Kolumnis Sydney Morning Herald Andrew Hornery mempertahankan dakwaannya bahawa isteri perdana menteri Rosmah Mansor membelanjakan lebih RM300,000 semasa lawatannya ke Australia.


"FLOM (wanita pertama Malaysia) dakwa saya membesar-besarkan secara liar lawatan sambil membeli-belahnya di Sydney?

"Saya tetap pertahankan setiap kata-kata saya. Sumber saya amat kukuh," kata Hornery dalam Twitternya kira-kira sejam lalu.

Isteri Datuk Seri Najib Razak semalam menyangkal dakwaan Hornery yang dibuat dalam seksyen 'Private Sydney' harian itu dengan menyifatkannya sebagai "karut, dibesar-besarkan secara liar dan tidak benar".

Selain perbelanjaan A$100,000 (RM325,000) di sebuah butik, Hornery juga mendakwa Rosmah dan suami menginap di emper (penthouse) bernilai A$20,000 (RM65,100) semalam, meminta "parkir valet untuk limousinnya" dan menerbangkan pereka fesyen ke Malaysia untuk mengenakan pakaian yang ditempahnya.
Ewan_sn

Nafi sahaja tak cukup, Rosmah perlu saman
Written by Muhammad Faizal
Khamis, 26 Jan 2012 12:42


SHAH ALAM, 26 Jan: Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor terus dicabar agar menyaman akhbar Australia Sydney Morning Herald, kolumnis Andrew Hornery dan pereka fesyen, Carl Kapp yang didakwanya telah memfitnah dirinya.

Cabaran itu kali ini dikemukakan Badan Bukan Kerajaan (NGO), Jingga 13 yang juga mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), bertindak menyiasat dakwaan akhbar itu bahawa Rosmah berbelanja lebih RM300,000 di sebuah butik di Australia.

"Sesiapa pun boleh menafikan dan menganggap menjadi mangsa atau ianya adalah merupakan berita karut, liar dan tidak benar, sedangkan tiada sebarang tindakan undang-undang diambil terhadap segala laporan yang dibuat," kata ketua Koordinator Jingga 13, Fariz Musa.

"Bukan sahaja berbelanja mewah tetapi beliau bersama suaminya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga telah menginap di Hotel Darling, Sydney dengan kos RM65,100 semalam, termasuk juga perkhidmatan tempat letak kereta khas untuk limosin beliau," ujar Fariz lagi.

Laporan ke SPRM turut dibuat oleh NGO itu hari ini yang diwakili Mohd Azuan Ab Rahman di Pejabat SPRM Shah Alam dengan memetik laporan di dalam seksyen 'Private Sydney' yang disiarkan akhbar Australia Sydney Morning Herald sebagai bahan bukti.

Sebelum ini beberapa pihak turut mencabar Isteri perdana menteri itu mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar Autralia itu jika benar ianya adalah fitnah.

Malah bagi Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dalam responya sebelum ini, beliau menganggap penafian dari rosmah itu bukan sesuatu yang pelik malah memang sudah dijangka.

Biarpun penafian dibuat Rosmah, kolumnis Andrew Hornery dalam satu kenyataan balas kemudiannya mempertahan tulisannya dengan mendakwa ianya sah dan benar.

syahir92
habis da duit rakyat.kne tkar kerajaan ni..habis duit rakyat..cian y memerlukan duit tp xdpt..
Ewan_sn
Tabiat Boros Rosmah disiarkan di Brunei pula..

Di bawah tajuk, "Rosmah's 'Shopping Spree' Hits Aussie Paper", portal berita nombor satu Brunei itu turut menyiarkan laporan yang mendedahkan betapa jijiknya perangai isteri boros seorang Perdana Menteri yang sering menyuruh rakyatnya berjimat cermat.



Ewan_sn
Ewan_sn
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.