Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Proton Inspira
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
fizi84
inspira... any comment???

go proton go malaysia
zan
inspira ni antara kereta terbaik dari proton atas beberapa sebab

1. jarak antara roda (wheelbase) sepanjang 2,635mm membuatkannya kereta penumpang proton dengan kabin paling besar (terkecuali wira limo, waja limo, perdana limo)
2. enjin 1.8 dan 2.0 berteknologi tinggi, dengan sistem EFI 16 injap dan sistem pemasaan bolehubah MIVEC. semuanya dari mitsubishi. maintenance lebih rendah tanpa penggunaan timing belt tetapi skrg ini timing chain, akhirnya.
3. kotak gear CVT yang membolehkan pengendalian kereta secara automatik, pikap lebih baik, penggunaan petrol lebih rendah. kawalan melalui pedal di stering (paddle-shift) adalah ciri menarik.
CVT (Contantly Variable Transmission) dikenali terhadap ketahanan yang lebih baik dari transmisi automatik konvensyenal 10-20 tahun lepas.

bagaimanapun, dakwaan proton bahawa kereta ini merupakan kerjasama dengan mitsubishi amat diragui, memandangkan

a. proton diketahui tidak mempunyai apa2 kerjasama dengan mitsubishi selepas tahun 2007.
b. model mitsubishi lancer terbaharu mula dijual dlm thn 2007 tapi sekurang2nya 2 tahun diperlukan untuk R&D (research & development) bermakna mistubishi sudah memulakan projek ini semenjak tahun 2004 atau 2005.
c. dalam tahun 2004/5 proton sedang sibuk menghasilkan proton gen2, savvy, satria neo dan persona.
d. tidak ada apa2 perubahan yang dibuat oleh proton selain dari penampilan wajah dan setting suspensi menggunakan pekerja proton yang dilatih oleh lotus.
e. mitsubishi tidak membenarkan apa2 perubahan kosmetik yang serius termasuk lampu, bonet dan kemasan lain begitu juga dengan bahagian dalaman kabin.
pada awalnya, sistem suspensi juga tidak dibenarkan diubahsuai tapi akhirnya mistubishi bersetuju.
f. ECU yang dibekalkan dari MMC jepun mempunyai cut-off utk top speed. inspira boleh pergi sekitar 180kmh saja, dan pada condition tertentu (turun bukit) boleh mencecah 190kmh. model lancer GT berkeupayaan pergi lebih laju.

sekiranya anda mempunyai bajet antara 75-90K, inspira merupakan pilihan yang agak baik kerana saiz dan ciri2 dimiliki.
ini memandangkan pada harga tersebut saingan yang ada ialah toyota vios, honda city, mazda 2, ford fiesta, nissan latio, naza forte dan chevrolet cruze yang kesemuanya agak kecil dan kurang berkuasa.

spec-to-spec menyerupai mitusbishi lancer GT yg asal berharga sekitar 115-118K (penjimatan sekitar 25K).
adlertag
QUOTE(zan @ Nov 24 2010, 10:06 AM) *
inspira ni antara kereta terbaik dari proton atas beberapa sebab

1. jarak antara roda (wheelbase) sepanjang 2,635mm membuatkannya kereta penumpang proton dengan kabin paling besar (terkecuali wira limo, waja limo, perdana limo)
2. enjin 1.8 dan 2.0 berteknologi tinggi, dengan sistem EFI 16 injap dan sistem pemasaan bolehubah MIVEC. semuanya dari mitsubishi. maintenance lebih rendah tanpa penggunaan timing belt tetapi skrg ini timing chain, akhirnya.
3. kotak gear CVT yang membolehkan pengendalian kereta secara automatik, pikap lebih baik, penggunaan petrol lebih rendah. kawalan melalui pedal di stering (paddle-shift) adalah ciri menarik.
CVT (Contantly Variable Transmission) dikenali terhadap ketahanan yang lebih baik dari transmisi automatik konvensyenal 10-20 tahun lepas.

bagaimanapun, dakwaan proton bahawa kereta ini merupakan kerjasama dengan mitsubishi amat diragui, memandangkan

a. proton diketahui tidak mempunyai apa2 kerjasama dengan mitsubishi selepas tahun 2007.
b. model mitsubishi lancer terbaharu mula dijual dlm thn 2007 tapi sekurang2nya 2 tahun diperlukan untuk R&D (research & development) bermakna mistubishi sudah memulakan projek ini semenjak tahun 2004 atau 2005.
c. dalam tahun 2004/5 proton sedang sibuk menghasilkan proton gen2, savvy, satria neo dan persona.
d. tidak ada apa2 perubahan yang dibuat oleh proton selain dari penampilan wajah dan setting suspensi menggunakan pekerja proton yang dilatih oleh lotus.
e. mitsubishi tidak membenarkan apa2 perubahan kosmetik yang serius termasuk lampu, bonet dan kemasan lain begitu juga dengan bahagian dalaman kabin.
pada awalnya, sistem suspensi juga tidak dibenarkan diubahsuai tapi akhirnya mistubishi bersetuju.
f. ECU yang dibekalkan dari MMC jepun mempunyai cut-off utk top speed. inspira boleh pergi sekitar 180kmh saja, dan pada condition tertentu (turun bukit) boleh mencecah 190kmh. model lancer GT berkeupayaan pergi lebih laju.

sekiranya anda mempunyai bajet antara 75-90K, inspira merupakan pilihan yang agak baik kerana saiz dan ciri2 dimiliki.
ini memandangkan pada harga tersebut saingan yang ada ialah toyota vios, honda city, mazda 2, ford fiesta, nissan latio, naza forte dan chevrolet cruze yang kesemuanya agak kecil dan kurang berkuasa.

spec-to-spec menyerupai mitusbishi lancer GT yg asal berharga sekitar 115-118K (penjimatan sekitar 25K).


ECU dari MMC tu boleh digodam ke? Maksud aku cut-off tu boleh dibuang atau ubah suai? Bukan ape....kalau boleh pi stakat 180 kmh maknanya Persona aku lagi laju sbb leh cecah 200kmh straight run
zan
QUOTE(adlertag @ Nov 24 2010, 10:13 AM) *
ECU dari MMC tu boleh digodam ke? Maksud aku cut-off tu boleh dibuang atau ubah suai? Bukan ape....kalau boleh pi stakat 180 kmh maknanya Persona aku lagi laju sbb leh cecah 200kmh straight run


boleh kut... kita buat dia, bukan dia buat kita...
fizi84
terima kasih sume kepada yang beri advice kpd aku selama ini. terutama bro zan...

dulu sebelum beli kereta, survey dan tanya soalan melalui forum mesra ni...

hingga aku telah beli kereta gen2 1.3 dan dah digunakan selama 2 tahun...

kereta gen2 ni xde masalah, cuma oil sump die teamat rendah.. dah tuka 3 4 kali.. solution dia, kena bawa hati2, xleh laju2. n kuat makan minyak sikit.

kelebihan ialah rupa yg sporty.. xperlu nk make up sangat dah..

others, xde masalah... go proton. gud luck
fizi84
actually, inspira ni telah ditempah oleh parent aku.. so aku just nak tahu serba sikit pasal keta ni...

thanks alll....

selamat berforum
fizi84
adlertag..

jgn laju2 sgt.. bahaya.. hehehe

gen2(1.3) aku penah bawak paling laju pun 160.... bahaya..

zan, seperti dipahamkan oleh aku, adakah kereta inspira > better than lancer??

pemahaman aku, suspension and handling(tuned by lotus) lebih bagus drpd lancer...
adlertag
QUOTE(fizi84 @ Nov 24 2010, 12:09 PM) *
adlertag..

jgn laju2 sgt.. bahaya.. hehehe

gen2(1.3) aku penah bawak paling laju pun 160.... bahaya..

zan, seperti dipahamkan oleh aku, adakah kereta inspira > better than lancer??

pemahaman aku, suspension and handling(tuned by lotus) lebih bagus drpd lancer...


AKu bawak laju pon kalau aku drive sorang2 je.... (Changlun, Kedah to Tg. Malim, Perak in 2h 37m).

Ada member aku pernah kata kalau keta proton, lotus yg tune suspension/handling memang best. Superb dia kata. Persona aku pon walau dah pakai rim sparco racing 17 pon masih cun handlingnya. Bila amik corner tajam, cuma badan aku je yg bergoyang (takde bucket seat). Badan keta tetap maintain.
fizi84
QUOTE(adlertag @ Nov 24 2010, 12:56 PM) *
QUOTE(fizi84 @ Nov 24 2010, 12:09 PM) *
adlertag..

jgn laju2 sgt.. bahaya.. hehehe

gen2(1.3) aku penah bawak paling laju pun 160.... bahaya..

zan, seperti dipahamkan oleh aku, adakah kereta inspira > better than lancer??

pemahaman aku, suspension and handling(tuned by lotus) lebih bagus drpd lancer...


AKu bawak laju pon kalau aku drive sorang2 je.... (Changlun, Kedah to Tg. Malim, Perak in 2h 37m).

Ada member aku pernah kata kalau keta proton, lotus yg tune suspension/handling memang best. Superb dia kata. Persona aku pon walau dah pakai rim sparco racing 17 pon masih cun handlingnya. Bila amik corner tajam, cuma badan aku je yg bergoyang (takde bucket seat). Badan keta tetap maintain.



ahh.. betul.. corner mmg mantap....

rim 17 tu... besar siut....
fizi84
good.gif

photoshop kot.... heheh... kalau jadi real cmni, cun giler...

aku rasa persona pun bole jadi gempak cmni
fizi84
silver parade..
mihawk2003
mengikut komen beberapa test driver dari beberapa majalah kereta terkemuka malaysia, inspira xdelah 100% identical seperti lancer GT in terms of performance. Mereka kata Lancer GT yg model mitsubishi lagi bagus. Antara sebabnya ialah:

1. lancer GT made in japan
2. inspira hanya model terawal CBU (import dari japan) sepnuhnya, model seterusnya CKD (pasang di malaysia)
3. Ada beza dari segi performance untuk model CBU ngan CKD.
4. Disebabkan proton nk jimat kos, maka mungkin ada kekurangan sedikit untuk model CKD
5. In terms of handling, model mitsubishi lagi best.
6. Walaupun org kata Lotus handling best, mmg benar tapi perlu diingat sekarang nie bukan engineer LOTUS yg asal daripada UK tu yg buat handling LOTUS.
7. Kesemua kerja2 handling LOTUS engineer proton yg buat sepenuhnya, so ada org pertikaikan engineer proton x sepower engineer dari UK tu.
8. Buktinya, contoh seperti satria GTI 1st model, handlingnya sgt mantap sebab LOTUS UK yg bwat handling, tapi masuk jer 2nd model and proton takeover LOTUS handling tu, terus out handling satria
9. Fuel consumption agk tinggi skit berbanding model mitsubishi (bagi aku x pelik pun sebab sumer kete proton minyak gaung) haha.



walaubagaimanapun, aku hanya amek dari magazine tersebut, bukan pendapat aku. tapi pelik gk, proton dah belanja ratus juta untuk R&D tapi adakah ini yg terbaik dia boleh lakukan, amek kete lain dan tukar simbol jerk. ini bukan pembaharuan namanya. dah macam naza plak amek kete kia jer. walau ape pun, aku mmg x minat kete proton, hanya skyline di hatiku....hehe....tq. harap dpat komen.
adlertag
Nak tambah sikit pasal handling yang membe aku citekan tu.....dia dah bawak mcm2 jenis kereta jepun kat malaysia ni. Ada yg lagi bagus handling dari proton. Itu sudah pasti tapi dalam banyak2 keta proton yg dia bawak dia cukup berkenan ngan handling Perdana, waja dan persona. Tiga ni lah yg terbaik.
azlana
QUOTE(adlertag @ Nov 28 2010, 11:06 AM) *
Nak tambah sikit pasal handling yang membe aku citekan tu.....dia dah bawak mcm2 jenis kereta jepun kat malaysia ni. Ada yg lagi bagus handling dari proton. Itu sudah pasti tapi dalam banyak2 keta proton yg dia bawak dia cukup berkenan ngan handling Perdana, waja dan persona. Tiga ni lah yg terbaik.

yeke handling pesona best????....try bwak pesona bpak aku...bru kluar 2010 aritu..lari dlam 140kmh pon rsa mcam dah diawang2an...lpastu lgsung xberani nk speed...sdap lgi bwak wira cabuk akuni....dah karat2pon 180kmh xgoyang lagi....tpi tggal rangka je wira....yg lain mmc parts...hehehehe
adlertag
QUOTE(azlana @ Feb 1 2011, 04:53 AM) *
QUOTE(adlertag @ Nov 28 2010, 11:06 AM) *
Nak tambah sikit pasal handling yang membe aku citekan tu.....dia dah bawak mcm2 jenis kereta jepun kat malaysia ni. Ada yg lagi bagus handling dari proton. Itu sudah pasti tapi dalam banyak2 keta proton yg dia bawak dia cukup berkenan ngan handling Perdana, waja dan persona. Tiga ni lah yg terbaik.

yeke handling pesona best????....try bwak pesona bpak aku...bru kluar 2010 aritu..lari dlam 140kmh pon rsa mcam dah diawang2an...lpastu lgsung xberani nk speed...sdap lgi bwak wira cabuk akuni....dah karat2pon 180kmh xgoyang lagi....tpi tggal rangka je wira....yg lain mmc parts...hehehehe

Ko baru bawak 140...cuba ko tekan lagi sampai 160 ++. Mantap beb. Wira ko tinggal rangka je yg wira so mungkin parts lain ko dah ubah. So x adil la.

Aku pernah try main ngan wira konvert GSR tahun lepas. Area PLUS highway yg berbukit (somewhere in perak). Bab speed memang aku kalah. Tapi handling kat area korner berbukit aku pegang. Mamat tu x berani kot. Waktu tu aku pakai rim standard besi 15". Sekarang dan pakai sparco 17 tayar 215/45. Suspension masih asal. Makin superb beb!
paez_san
QUOTE(adlertag @ Feb 1 2011, 04:09 PM) *
QUOTE(azlana @ Feb 1 2011, 04:53 AM) *
QUOTE(adlertag @ Nov 28 2010, 11:06 AM) *
Nak tambah sikit pasal handling yang membe aku citekan tu.....dia dah bawak mcm2 jenis kereta jepun kat malaysia ni. Ada yg lagi bagus handling dari proton. Itu sudah pasti tapi dalam banyak2 keta proton yg dia bawak dia cukup berkenan ngan handling Perdana, waja dan persona. Tiga ni lah yg terbaik.

yeke handling pesona best????....try bwak pesona bpak aku...bru kluar 2010 aritu..lari dlam 140kmh pon rsa mcam dah diawang2an...lpastu lgsung xberani nk speed...sdap lgi bwak wira cabuk akuni....dah karat2pon 180kmh xgoyang lagi....tpi tggal rangka je wira....yg lain mmc parts...hehehehe

Ko baru bawak 140...cuba ko tekan lagi sampai 160 ++. Mantap beb. Wira ko tinggal rangka je yg wira so mungkin parts lain ko dah ubah. So x adil la.

Aku pernah try main ngan wira konvert GSR tahun lepas. Area PLUS highway yg berbukit (somewhere in perak). Bab speed memang aku kalah. Tapi handling kat area korner berbukit aku pegang. Mamat tu x berani kot. Waktu tu aku pakai rim standard besi 15". Sekarang dan pakai sparco 17 tayar 215/45. Suspension masih asal. Makin superb beb!

SETUJU2...

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.