Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Khasiat Buah Limau
Mesra.net Forum > UMUM > Info Petua & Kesihatan
paDin06
nak kongsi sket kelebihan & khasiat limau nipis.

MEWANGIKAN RAMBUT
Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, kemudian barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa pening & menyejukkan kepala.

KILATKAN CERMIN MATA
Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.

JEMPUT-JEMPUT MENJADI LEMBUT
Untuk yg inginkan jemput2 menjadi lebih lembut & enak, cuba masukkan air perahan limau nipis (buang bijinya) ke dlm adunan tersebut. Hasilnya pasti memuaskan anda.

ELAKKAN KELEMUMUR
Limau nipis juga ubat kelemumur yg mujarab. Caranya potong limau nipis & tenyeh pada kulit kepala. Biarkan seberapa lama yg mungkin & bilas.

MENCUCI BARANGAN PERAK
Campurkan perahan air limau & garam ke dlm mangkuk yg berisi air & cucikan barang perak anda. Hasilnya barang perak akan berkilat.

SEGARKAN TAUGEH
Taugeh akan menjadi segar w/pun berhari2 sekiranya anda mencampurkan perahan air limau nipis ke dlm air tempat anda merendamkan taugeh. Tetapi pastikan anda menukar airnya setiap hari.

LIMAU NIPIS CANTIKKAN BADAN
Sediakan segelas air suam & masukkan tiga sudu kecil daun teh & juga sebiji air perahan limau nipis. Biarkan semalaman. Minum setengah gelas di waktu pagi & setengah gelas lagi waktu petang. Amalkan 3 kali seminggu.

MENGHILANGKAN KESAN BAU PAPAN PEMOTONG
Adakalanya kita menghadapi masalah utk menghilang bau hanyir pd papan
pemotong. Ambil sebiji limau nipis & kemudian di potong dua. Sapukan
limau tersebut pd permukaan papan pemotong. Hasilnya bau yg terdpt pd
papan pemotong akan hilang

HILANGKAN BAU KAKI
Sering didapati kaki kita berbau apabila memakai kasut sarung atau tertutup. Utk mengatasinya, ambil limau nipis, potong2 & gosokkan pd kaki. Lakukan setiap ptg selepas menanggalkan kasut. Insya-allah bau kaki akan hilang.

HAPUSKAN KESAN KARAT PADA PAKAIAN
Utk hilangkan kesan karat pd pakaian, amalkan cara ini. Ambil sedikit garam, perahan air limau nipis & larutkan bersama air rendaman pakaian & biarkan semalaman. Keesokkannya cucilah spt biasa.

Selamat Mencuba!!
fish
....
air perahan limau nipis

-untuk basuh ayam, udang, daging, ikan
sebelum masak..buang hanyir..
raisa
Raisa suka guna limau nipis..tenyeh di kepala bila kulit kepala gatal. wink.gif
fish
QUOTE(paDin06 @ Apr 17 2004, 01:18 PM)
KILATKAN CERMIN MATA
Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.

....
nak try ni...
gadisMetro
byk nye khasiat dier....
x nk try gk ler......
gadisMetro
byk nye khasiat dier....
x nk try gk ler......
anas_aina
masa kecik dulu, kalau ans batuk, nenek kite amik limau nipis campur kapur putih tu... pastu lumurkan kat tekak.. pastu selalu minum air limau nipis suam kalau batuk laie..
Meteora_girl
QUOTE(paDin06 @ Apr 18 2004, 08:18 PM)
ELAKKAN KELEMUMUR
Limau nipis juga ubat kelemumur yg mujarab. Caranya potong limau nipis & tenyeh pada kulit kepala. Biarkan seberapa lama yg mungkin & bilas.

kalau biar sehari semalam bleh???
sutera
QUOTE(paDin06 @ Apr 18 2004, 08:18 PM)
nak kongsi sket kelebihan & khasiat limau nipis.

KILATKAN CERMIN MATA
Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.

LIMAU NIPIS CANTIKKAN BADAN
Sediakan segelas air suam & masukkan tiga sudu kecil daun teh & juga sebiji air perahan limau nipis. Biarkan semalaman. Minum setengah gelas di waktu pagi & setengah gelas lagi waktu petang. Amalkan 3 kali seminggu.


Selamat Mencuba!!


tima kasih utk info tu...

teringin nak cuba... smile.gif
Ayu04
QUOTE(paDin06 @ Apr 18 2004, 08:18 PM)
nak kongsi sket kelebihan & khasiat limau nipis.

MEWANGIKAN RAMBUT
Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, kemudian barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa pening & menyejukkan kepala.

ELAKKAN KELEMUMUR
Limau nipis juga ubat kelemumur yg mujarab. Caranya potong limau nipis & tenyeh pada kulit kepala. Biarkan seberapa lama yg mungkin & bilas.


LIMAU NIPIS CANTIKKAN BADAN
Sediakan segelas air suam & masukkan tiga sudu kecil daun teh & juga sebiji air perahan limau nipis. Biarkan semalaman. Minum setengah gelas di waktu pagi & setengah gelas lagi waktu petang. Amalkan 3 kali seminggu.


HILANGKAN BAU KAKI
Sering didapati kaki kita berbau apabila memakai kasut sarung atau tertutup. Utk mengatasinya, ambil limau nipis, potong2 & gosokkan pd kaki. Lakukan setiap ptg selepas menanggalkan kasut. Insya-allah bau kaki akan hilang.

Selamat Mencuba!!

saya pernah cuba nie.sbb baik utk rambut dan badan...
PinkLady
penambah perisa pada sambat belacan..sedap..sehingga menjilat jari.. tongue.gif
sweetllawyer
ohmy.gif

Aku ada baca...dlm satu buku...kononnye..buah limau tu elak dr hamil....dan ubat AIDS...tu aku tak tau betul ke tak!
JEJARIHALUS
air limau
penghilang dahaga.. sesuai diminum sejuk2
QUEEN_ROSE
laugh.gif

suka minum air limau....badan jd segar dan semakin langsing..eceh..cam iklan la plak
Khayty
orang zaman dulu kalau mandi wajib guna limau tu macam dah jadi wajib
VARGTYRADAM666
QUOTE(fish @ Apr 20 2004, 05:31 AM)
....
air perahan limau nipis

-untuk basuh ayam, udang, daging, ikan
sebelum masak..buang hanyir..

NAK BUANG LEMAK DALAM BADAN PON BULEYH...... rolleyes.gif biggrin.gif
syima
er.. utk langsingkan badan??
wacko.gif

make sure u eat less .
Miya_narien
QUOTE(sweetllawyer @ Apr 23 2004, 02:50 PM)
ohmy.gif

Aku ada baca...dlm satu buku...kononnye..buah limau tu elak dr hamil....dan ubat AIDS...tu aku tak tau betul ke tak!

iskk jgn laa..dhla suka minum air limau
syima
QUOTE(Miya_narien @ Feb 1 2007, 09:25 PM)
QUOTE(sweetllawyer @ Apr 23 2004, 02:50 PM)
ohmy.gif

Aku ada baca...dlm satu buku...kononnye..buah limau tu elak dr hamil....dan ubat AIDS...tu aku tak tau betul ke tak!

iskk jgn laa..dhla suka minum air limau

betul2.. tapi kena tahu cara gunanya


dulu suka minum air limau pastu gigi macam terhakis jer.


pokoknya tak leh minum slalu

acidnya tinggi

tapi dia ada vitamin c
i-swimsuit
QUOTE(khaytykhir @ Feb 1 2007, 07:35 AM) *
orang zaman dulu kalau mandi wajib guna limau tu macam dah jadi wajib



Org dulu..senang..petik depan umah ke belakang umah ke..berlambak..org sekarang kena petik kat hyper market..hihihi
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2017 Invision Power Services, Inc.