Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Model2 Kereta Terbaru Di Pasaran...
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Ewan_sn
QUOTE(newbie @ Jan 29 2005, 07:56 AM)


renault kangoo

dgr kata reger dia bwh rm70k tp lengkap dgn dgn abs/ebd+airbag cool.gif sape minat?? biggrin.gif

tak berkenan langsung aku menengoknyer... wink.gif laugh.gif biggrin.gif
Ewan_sn
QUOTE(kodok @ Jan 27 2005, 10:02 AM)
QUOTE(edirossa @ Jan 27 2005, 12:10 AM)
macamanalah rupa Kuala Lumpur nanti..sekarang ni edie rasa dah sesak nafas sgt dah nak idup kat kl....sesak memanjang! dry.gif

cabut cpt2 la edie..aku dari lahir sampai abih sekolah duk kl..mmg tau sgt camna havocnya kl nih..skg ni dah duk luar kl rasa lega skit..x yah nak pk2 time bila nak kuar..kalo kat kl nak kuar pun pk 2-3 kali takut jam..nak cari mkn leh la tp nak duduk mmg x sesuai kl nih

tulah...paling tak suka nak drive kat KL nie...tu la pasal aku jarang2 turun kat bandar KL tu melainkan terpaksa...kalau g pun guna LRT jer

umah aku ngan opis aku leh jalan kaki jer... laugh.gif

ko duk mana?
Ewan_sn
P/s : Volvo punyer design dah keluar dari bentuk semulajadi dia kan..kan..

Volvo's S40: The real revolution

EXCITEMENT is hardly a term to describe a Volvo, really. Sure, there have been a few sweetly fast Swedes previously, but never one that has quite caught the imagination when it comes to outright drivability; something that would reward when driven hard; indeed, something you can have bags of fun chucking into a corner or do automotive pirouettes with.

Rather, the line has been comfortable, purposeful cars, fast but rather business-like in nature. Until now, that is. The S40 2.4i ushers in a new dimensionality for Volvo because, well, it doesn’t drive like one.


Design upon design, Scandinavian style...Volvo's S40 look unassuming, but it begs to be driven.
Perhaps that isn’t quite right, because for the most part the drive remains essentially Volvo-like, and you won’t mistake it for its Teutonic competitors from behind the wheel. But there’s enough in how it scopes its drivability to suggest a significant difference from those that came before it.

Simply put, this is, without any doubt, the best handling offering yet from Göteborg. Here at last is a Volvo that demands, nay, begs to be driven. A car which doesn’t mind corners and ham-fisted driving; indeed, even revels in them, and does not respond like a beached whale each time you prod it hard.

The dynamics are particularly engaging: there’s a high degree of solidity and focus on how the car goes about its business. These, while evident in straight-line running and low-speed puttering, do not come to the fore until you start spiritedly tackling corners. It tracks cleanly and remains composed even with input correction inside corners, all the while nicely offering trajectory and pitch information. There’s a fair bit of body roll, but this is excellently poised, with retention rather than bounce and wobble.

Much of the credit goes to the superb Premier Automotive Group C1 chassis, the same that equips the new Focus and Mazda 3, among others. (The much-anticipated XC 50, when it comes, will also ride on this platform.) The S40 is eminently stiff, but lively and communicative. Aided by a firm but well-composed suspension and a steering which provides lots of feedback, the latter perhaps overly so, you begin to get a picture of how this is really a driver’s sort of car.

The rest of the cast contribute their bit too: the B5244S4 five-cylinder 2.4-litre normally aspirated block, which turns out 170bhp and 230Nm of torque, is a meaty, able performer; the exhaust has a nice low bark to it; and the five-speed Geartronic auto gearbox is smooth, clean and unfettered. (In sprints, third is a little longish in full auto mode, though this is easily addressed by shifting manually.)


The S40's striking free-floating aluminium centre console attracts the eye.
With an exterior styling that’s more angular and muscular, especially at the front; an interior spruced up with that by-now familiar free-floating aluminium centre console (a truly eye-catching piece of work); a class-leading sound system and an attractive price (just under RM190,000, without insurance) – plus the legendary Volvo safety features – there’s little that goes against the S40.

The only downsides are a rather cramped rear passenger space (but you get a sizeable boot) and, arguably, an overall shape that doesn’t break any real ground, being too similar to the S60.

The last may have a little to do with keeping Volvo aficionados firmly in the fold. The S40 may not appeal to purists of the brand, but rather, to newer, younger buyers. Brand perception being what it is, this may take some time. But those who are willing to overlook convention and consider the new S40 2.4i will find it a hidden gem waiting to be discovered. Fun and exciting, hardly terms to describe a Volvo, but here it is, and what a revelation at that.
Ewan_sn
Form over function - Peugeot 407

A THING of beauty is a joy for ever. Hopefully, Keats' spirit will not object too strenuously if I borrow his timeless words to describe the new Peugeot 407, for it is indeed a beauty that I can behold with pleasure for a long time (although forever would be pushing it).

The 407 is as graceful standing still as it is in motion. The smooth flowing lines call to mind a sleek, feline creature, like a crouching panther about to pounce, perhaps. The sharp bonnet, headlamps that resemble cat’s eyes and steeply-raked windscreen all contribute to the streamlined profile that promises speed.


The Peugeot 407 is as graceful standing still as it is in motion


One of its most striking design features is the huge air inlet that dominates the front end, hinting at the kind of immense power you'd expect from a predator's gaping jaws. The Peugeot people explain that the engineers, who specify the amount of air needed to flow in and keep everything cool under the bonnet, dictate the large opening. I say, why bother explaining the practical aspects when the result looks great?


The odd thing is, I've always considered French car designs to be a bit eccentric. They usually look strange (think of the various classic Renaults and Citroens) but more than make up for this quirkiness by being supremely comfortable, and excelling in practical touches and niceties.


The gorgeous Peugeot 407 looks (dare I say it?) kind of Italian. A casual observer would have no trouble believing the styling came from the design studios of Giugiaro or Pininfarina. From some angles, it could pass for a Maserati or even a Ferrari. But, Peugeot will have you know, it's 100% French.


After spending some time with this elegant machine, I am still inclined to believe that it is Italian in character, and in more ways than one. Like impressing onlookers with its stunning looks, but baffling occupants with ergonomics that err on the side of mildly eccentric.

"It's designed for people with long arms and short legs." The last time I heard that comment made about a car's ergonomics, I had mental images of an orangutan behind the wheel of the classic Alfa Romeo GTV, one of the most beautiful cars of the 1970s.

The 407 is not quite in the same league, but if Peugeot could provide a steering wheel that's adjustable for reach as well as height, it would certainly help the average driver to settle in comfortably. As it is, a leggy driver with average-length arms will have to suffer cramped legs if he gripped the wheel properly. Alternatively, he will have to stretch his arms if the legs are comfortable.



Worth pointing out is the 407's distinctive electrically-driven hydraulic power steering system


Peugeot have long had a reputation for offering the most comfortable car seats in the business. The 407's cushions are certainly well padded. In fact, the front seats are so thickly padded that legroom for the rear passengers has been sacrificed. The low roofline that gives it its sleek silhouette also means there isn't a whole lot of headroom for tall passengers. On the recent media test drive from Petaling Jaya to Penang and back, no one was enthusiastic about riding in the back.


Once on the road, the driver has all the fun because Peugeot has clearly gone all out to make this 407 very much the driver's car. The looks promise it, and the drive delivers plenty of pleasure for the enthusiast. The suspension features sophisticated wishbone-type and multi-link set-ups front and rear, thus excellent handling under sporty driving conditions. This car begs to be driven hard and fast, but there is no getting away from the fact that great handling usually involves compromises in comfort. A ride in the 407 is best described as adequately comfortable rather than luxuriously plush.


The 1,997cc four-cylinder engine delivers 138bhp at 6,000rpm and 190Nm at 4,100Nm – enough grunt to yield some spirited fun but no great powerhouse for a 1.5-tonne vehicle. The power is transmitted to the front wheels by way of a four-speed automatic gearbox with Tiptronic manual shifting, which most people will have a lot of fun with in the first couple of days but will eventually just leave at “D”.


Safety is well taken care of, with an array of eight airbags to cushion the occupants in the event of a crash. Better yet, the 407 has an innovative emergency braking aid (EBA) system that, together with numerous other electronic stability aids, can help prevent accidents in the first place.


The EBA is a hydro-mechanical system that amplifies brake force six times more than normal when the system detects unusually hard and fast pressure on the brake pedal. When it is in operation, the EBA also activates the car's hazard warning flashers, to alert motorists following behind to the emergency.


If looks, and only looks, matter to you when shopping for a car, look no further than the Peugeot 407, which Cycle & Carriage Automobiles is offering for about RM160,000. However, if you actually intend to spend time inside the vehicle, and in the rear seat in particular, then you might want to look into it a bit more.
Ewan_sn
Korean-made cars make inroads at expense of national makes

KOREAN-MADE cars made significant inroads in the local automotive market last year at the expense of national cars, which experienced a dip in market share, according to the Malaysia Automotive Association (MAA).


Hyundai made the most significant gain in market share. Although it entered the local automotive scene only last year, it managed to corner 3.3% of the total industry volume (TIV) with 16,133 units sold. In the passenger car category, Hyundai garnered a 1.9% share with 7,412 units sold.


Proton's market share, meanwhile, fell to 34.6% from 38.8% although its total car sales increased to 168,616 units from 157,313 units. Perodua's share was also down markedly, to 25% from 30.6% as total sales dropped to 121,mega_shok.gif4 units from 124,008. In total, national cars accounted for 67.2% of all cars sold last year compared with 72.3% in 2003.


Analysts and industry observers said the situation would become more difficult for the national cars in the future as more manufacturers were expected to launch new models this year and would be competing in the same categories as the two national carmakers.


“We have forecast Proton's market share to fall further to 30% this year,” said an analyst with a bank-backed brokerage, pointing to factors such as pricing and stiff competition, which would further erode Proton’s market dominance.


The analyst stressed that Proton, which is expected to launch a lower engine capacity car, would be competing with Perodua, while its dominance in the above 1.3-litre engine category would face competition from other new models, particularly Korean-made cars.


MAA president Aishah Ahmad sees more new launches this year, thus adding to Proton's woes. The carmaker is banking on regaining its market share with new models such as Wira and Tiara replacement models.


“Competition is expected to focus on each individual model rather than brand,'' she said, adding that the situation would make it harder for Proton and Perodua to compete.


Aishah said the entry of Chinese imports was also expected to have a significant impact on the local car market and exert more pressure on national carmakers.


Analysts said Japanese carmakers, which have increased their market share, would put more pressure on Proton and Perodua to build their market share.


Last year Nissan, Honda and Toyota, experienced significant improvements in market share and sales. Toyota was the top Japanese brand (and third overall in terms of car sales) with 51,700 units vehicles sold, which represented a 10.6% market share. Honda, was fourth overall with 5.1% share or 24,857 units. It regained its lead over Nissan, with 5% share or 24,263 units.
Ewan_sn
Kereta kecil berjiwa besar

AWAS! Kuasa pecutannya boleh menandingi kereta bersaiz lebih besar dan paling penting
kereta kecil ini menjanjikan pengalaman pemanduan yang menyeronokkan.


APABILA membicarakan soal cita rasa berhubung pemilihan kereta, setiap individu akan memberi jawapan berbeza. Faktor kewangan dan saiz sesebuah model itu juga menjadi faktor yang selalu diberi pertimbangan dalam pembelian kereta baru.

DARI segi reka bentuk,
ia menawarkan keluasan ruang
seperti sebuah MPV
dengan tempat duduk belakang
yang boleh direbahkan jika ingin membawa barang yang lebih besar.

Berbicara mengenai saiz kereta, mungkin kereta kecil kurang diminati ramai. Tetapi bagaimana dengan sebuah kereta bersaiz kompak tetapi menawarkan keselesaan sama seperti kereta bersaiz besar? Kereta terbaru dalam keluarga Fiat iaitu Fiat Panda mampu menawarkan ciri-ciri seperti ini.

Ia sebuah kereta kecil tetapi berjiwa besar. Itulah gambaran kepada kehebatan Fiat Panda, kereta terbaik Eropah 2004.

Saiznya yang kecil dan reka bentuknya yang comel bukan bermakna ia senang dibuli di jalan.

Awas! Kuasa pecutannya boleh menandingi kereta yang bersaiz lebih besar dan paling penting kereta kecil ini menjanjikan pengalaman pemanduan yang menyeronokkan.

Bagi pemanduan di kota yang sibuk, mungkin kereta kompak ini pilihan terbaik untuk anda.

Bukan sekadar sesuai untuk pemanduan di kota tetapi ia juga menawarkan keselesaan untuk pemanduan jarak jauh.

Saya merasakan sendiri keselesaan memandu dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang. Kuasa pecutan kereta ini membolehkan saya terus menerus memandu di lorong laju sepanjang perjalanan di Lebuhraya Utara-Selatan tanpa menerima ‘lampu tinggi’ daripada kereta di belakang.

Ketika memandu uji kereta ini di tengah-tengah bandaraya Georgetown, Pulau Pinang yang sibuk saya benar-benar merasakan kecekapan kereta comel ini.

Tiada kesukaran ‘menyelit’ di celah-celah kereta besar lain yang terpaksa memandu dengan lebih berhati-hati kerana bimbang terlanggar cermin sisi kereta lain yang diletak di tepi jalan sesuka hati.

Saiznya yang kecil memudahkan pemandu memasuki petak meletak kereta tanpa perlu bersusah payah.

Kuasa pecutan hebat kereta berenjin 1.3 liter ini juga menyebabkannya tidak senang dibuli di lebuh raya. Dengan stering kuasa dan tempat duduk pemandu yang selesa, anda tidak akan merasa bosan memandu kereta ini. Apalagi dengan sistem audio yang memikat.

Ini hanya secebis daripada pelbagai kehebatan lain yang ada pada anggota famili terbaru Fiat ini.

Dengan transmisi gear dwi logik lima kelajuan, kita boleh memandu menggunakan gear manual atau automatik, mengikut kesesuaian perjalanan, kesibukan lalu lintas atau keselesaan sendiri.

Saya mencuba kedua-duanya. Tetapi untuk pemanduan di tengah-tengah kota dengan lampu isyarat di sana-sini, lebih selesa rasanya terus memandu dalam transmisi gear automatik.

Gear berkomputer ini memudahkan anda menukar transmisi gear pada bila-bila masa.



GEAR berkomputer ini memudahkan anda
menukar transmisi gear pada bila-bila masa.
Tahap penggunaan gear dan jenis transmisi
yang digunakan terpampang pada panel
meter di hadapan pemandu.

Tahap penggunaan gear dan jenis transmisi yang digunakan terpampang pada panel meter di hadapan pemandu.

Dari segi reka bentuk dan fungsinya, tidak keterlaluan jika dikatakan model terbaru Fiat ini menggabungkan pelbagai jenis kereta.

Ia menawarkan keluasan ruang seperti sebuah MPV dengan tempat duduk belakang yang boleh direbahkan jika ingin membawa kargo yang lebih besar.

Dengan paras tempat duduk pemandu yang tinggi daripada aras lantai ia seolah-olah seperti sebuah SUV kecil.

Reka bentuknya yang dinamik juga membuatkannya kelihatan seperti SUV kecil.

Fiat Panda buatan Itali ini juga meminjam keselesaan pemanduan yang ditawarkan dalam sebuah kereta salun konvensional dengan peralatan dan sistem pemanduan yang memberikan keselesaan kepada pemandu dan penumpang.

Seperti lain-lain kereta Eropah yang amat menitikberatkan aspek keselamatan, Fiat Panda tidak terkecuali.

Antaranya, ia dilengkapi dua beg udara di hadapan, sistem brek ABS untuk cengkaman padu dan lampu amaran memakai tali pinggang keledar.

Tali pinggang keledar juga tersedia untuk keselamatan penumpang di tempat duduk belakang.

Pengeluarnya juga menyatakan kereta ini adalah kereta paling selamat dalam kategori kereta kompak. Ia juga mempunyai sistem anti kebakaran jika berlaku kecelakaan di jalan raya. Sistem anti kebakaran automatik menyekat aliran minyak supaya api tidak menyambar badan kereta.

Sejak diperkenalkan kepada media antarabangsa, 2 September tahun lalu, Fiat Panda terus mendapat perhatian serta merta dan komen menggalakkan daripada kira-kira 1,000 wartawan dari 21 negara ketika pelancarannya di Lisbon.

Di kalangan pengguna pula, pada hari terbuka Fiat yang diadakan di Itali pada 13 dan 14 September lalu kira-kira 500,000 pelawat menyerbu 700 pusat jualan Fiat untuk melihat sendiri kereta ini.

Hasilnya, Fiat menerima 95,000 tempahan daripada pembeli di Eropah dalam tempoh dua bulan ia dilancarkan.

Pengguna terpikat pada kereta ini dari segi saiznya yang kecil jika dilihat dari luar tetapi tahap keselesaan yang ditawarkannya sama seperti pengalaman berada dalam kereta bersaiz besar.

Ia sesuai untuk kegunaan keluarga kecil atau anak muda yang inginkan keselesaan dan kehebatan memandu kereta Itali. Sebagai sebuah kereta yang bergaya, ia tentunya pilihan yang sesuai untuk bersiar-siar di tengah kota atau untuk perjalanan jauh.

Sekiranya anda mencari sebuah kereta kompak dengan ciri-ciri pemanduan yang menyeronokkan, memudahkan, praktikal, fleksibel, menjimatkan minyak dan kukuh, mungkin anda boleh menimbang untuk mendapatkan kereta ini yang dijual pada harga atas jalan (tidak termasuk insurans) RM59,888.

Untuk memandu uji dan merasa sendiri keseronokan memandu kereta ini, anda boleh mengunjungi Torino Motor Industries (M) Sdn Bhd di Jalan Ampang, Kuala Lumpur, selaku wakil pengimport dan pengedar kenderaan Fiat di Malaysia.
newbie
cunnyaaa biggrin.gif
su'
comeynyo.....
kodok
QUOTE(edirossa @ Jan 29 2005, 04:24 PM)
QUOTE(kodok @ Jan 27 2005, 10:02 AM)
QUOTE(edirossa @ Jan 27 2005, 12:10 AM)
macamanalah rupa Kuala Lumpur nanti..sekarang ni edie rasa dah sesak nafas sgt dah nak idup kat kl....sesak memanjang! dry.gif

cabut cpt2 la edie..aku dari lahir sampai abih sekolah duk kl..mmg tau sgt camna havocnya kl nih..skg ni dah duk luar kl rasa lega skit..x yah nak pk2 time bila nak kuar..kalo kat kl nak kuar pun pk 2-3 kali takut jam..nak cari mkn leh la tp nak duduk mmg x sesuai kl nih

tulah...paling tak suka nak drive kat KL nie...tu la pasal aku jarang2 turun kat bandar KL tu melainkan terpaksa...kalau g pun guna LRT jer

umah aku ngan opis aku leh jalan kaki jer... laugh.gif

ko duk mana?

aku duk klang skg ni..ade gak jam skali skala tp x seteruk kat kl..tp paling best sape yg duk s.alam la..mmg jarang jam kat sana..yela baru jln skit dah jumpa roundabout..trafik light x byk tu yg x jam
newbie
Sah, Azlan pengerusi baru Proton

KUALA LUMPUR 5 Feb. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengesahkan Pengarah Khazanah Nasional Bhd., Datuk Mohammed Azlan Hashim mungkin akan dilantik sebagai pengerusi baru Perusahaan Otomobil Nasional Bhd. (Proton).

Katanya, pelantikan itu akan diperakukan di dalam mesyuarat Lembaga Pengarah Khazanah Holdings.

``Kita akan sahkan dalam mesyuarat tersebut dan beliau (Azlan) mungkin dilantik sebagai pengerusi,'' katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanat presiden kepada ahli UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Beliau mengulas mengenai spekulasi pelantikan tokoh korporat, Datuk Mohammed Azlan Hashim sebagai pengerusi baru Proton bagi menggantikan Datuk Abu Hassan Kendut yang meletakkan jawatan berkenaan minggu ini.

Sumber industri memberitahu Utusan Malaysia, suatu majlis meraikan `kedatangan' Azlan yang juga Pengerusi KESAS Sdn. Bhd. dan juga bekas Pengerusi Eksekutif Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) atau kini KLSE Bhd. ke dalam Proton telah diadakan semalam.

Peletakan jawatan Abu Hassan dipercayai ekoran wujudnya krisis pengurusan dalaman Proton yang menyaksikan tiadanya persefahaman antara lembaga pengarah dan pihak pengurusan eksekutif syarikat itu.

Azlan yang melepaskan jawatan Pengerusi Eksekutif BSKL pada 29 Februari tahun lalu adalah pengerusi firma senaraian awam dan pengeluar komponen semi konduktor, D&O Ventures Bhd.

Beliau juga dilantik sebagai Pengerusi Eksekutif BSKL selama tiga tahun berkuat kuasa pada 1 Januari 1998 bagi menggantikan Datuk Nik Mohamed Din Nik Yusoff.

Sebelum menjadi Pengerusi BSKL, Azlan pernah bertugas sebagai Pengarah Urusan Kumpulan Amanah Capital Malaysia Bhd.

Azlan pernah berkhidmat sebagai Ketua Kewangan Korporat di Amanah Merchant Bank Bhd. (1983-1986), Pengurus Besar Kumpulan dan Pelaburan Kewangan di Sapura Holdings Sdn. Bhd. pada tahun 1986 hingga tahun 1989.

...itu mahaleel camna pulak haaa blink.gif ...
LeiLa
..berita hari ni...
kodok
QUOTE(LeiLa @ Feb 6 2005, 07:05 AM)
..berita hari ni...

itu mahalel CEO proton abih kontrak april nih..yg kendut dgn director sume x nak sambung kontrak mahalel tp mahathir campo tgn dia nak mahalel kekal CEO proton...tu yg letak jawatan..penasihat lg power dari board of director ka? biggrin.gif
Ewan_sn
QUOTE(newbie @ Feb 6 2005, 09:12 AM)
Sah, Azlan pengerusi baru Proton

KUALA LUMPUR 5 Feb. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengesahkan Pengarah Khazanah Nasional Bhd., Datuk Mohammed Azlan Hashim mungkin akan dilantik sebagai pengerusi baru Perusahaan Otomobil Nasional Bhd. (Proton).

Katanya, pelantikan itu akan diperakukan di dalam mesyuarat Lembaga Pengarah Khazanah Holdings.

``Kita akan sahkan dalam mesyuarat tersebut dan beliau (Azlan) mungkin dilantik sebagai pengerusi,'' katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanat presiden kepada ahli UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Beliau mengulas mengenai spekulasi pelantikan tokoh korporat, Datuk Mohammed Azlan Hashim sebagai pengerusi baru Proton bagi menggantikan Datuk Abu Hassan Kendut yang meletakkan jawatan berkenaan minggu ini.

Sumber industri memberitahu Utusan Malaysia, suatu majlis meraikan `kedatangan' Azlan yang juga Pengerusi KESAS Sdn. Bhd. dan juga bekas Pengerusi Eksekutif Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) atau kini KLSE Bhd. ke dalam Proton telah diadakan semalam.

Peletakan jawatan Abu Hassan dipercayai ekoran wujudnya krisis pengurusan dalaman Proton yang menyaksikan tiadanya persefahaman antara lembaga pengarah dan pihak pengurusan eksekutif syarikat itu.

Azlan yang melepaskan jawatan Pengerusi Eksekutif BSKL pada 29 Februari tahun lalu adalah pengerusi firma senaraian awam dan pengeluar komponen semi konduktor, D&O Ventures Bhd.

Beliau juga dilantik sebagai Pengerusi Eksekutif BSKL selama tiga tahun berkuat kuasa pada 1 Januari 1998 bagi menggantikan Datuk Nik Mohamed Din Nik Yusoff.

Sebelum menjadi Pengerusi BSKL, Azlan pernah bertugas sebagai Pengarah Urusan Kumpulan Amanah Capital Malaysia Bhd.

Azlan pernah berkhidmat sebagai Ketua Kewangan Korporat di Amanah Merchant Bank Bhd. (1983-1986), Pengurus Besar Kumpulan dan Pelaburan Kewangan di Sapura Holdings Sdn. Bhd. pada tahun 1986 hingga tahun 1989.

...itu mahaleel camna pulak haaa blink.gif ...

Dengar tak apa respon Tun Mahathir pasal Mahaleel tu?

Mahathir kata Mahaleel Ok..banyak jasa dia...org yg banyak pengalaman mcm Mahaleel tu kenapa diketepikan? laugh.gif
newbie
dgr kata proton nk join venture dgn VOLKSWAGEN...kalo tk silap proton mungkin akan pasangkan keta model volkswagen ala2 avanza oleh perodua gitu laugh.gif
Ewan_sn
Avanza: Harga rendah, teknologi canggih



TOYOTA adalah pengeluar kenderaan kedua terbesar dunia selepas General Motors. Pengaruh dan keupayaannya membuat perubahan demi perubahan yang memberi kesan ketara kepada industri permotoran.

Dengan saiz yang begitu besar, sebarang perubahan yang hendak dibuat memang mengambil masa, tetapi apabila sudah dilaksanakan, pengeluar lain bersedialah menghadapi kesannya!

Keadaan itu sudah pun terjadi. Sesudah membuat kejutan pertama menerusi kereta sedan Vios, Toyota memperkembangkan rangkaian model baru menerusi model Avanza yang berharga rendah tetapi dengan teknologi dan kepakaran terbilang Toyota.



ADA tiga baris kerusi yang boleh memuatkan tujuh penumpang
dengan selesa.

Vios dan Avanza yang dibangunkan berdasarkan platform Konsep Asas Baru, Toyota menzahirkan kenderaan pada harga kompetitif tanpa bertolak ansur dengan aspek yang membuatkannya tersohor, iaitu kualiti binaan. Sejarah lamanya dalam pembuatan kenderaan menjadi guru penting kepada juruteranya untuk menghasilkan kenderaan pada kos lebih rendah tetapi berkualiti.

Avanza, ialah sebuah MPV kecil yang mana ia adalah model baru sepenuhnya. Ia dibangunkan khusus untuk pengguna di rantau sesudah mengambil kira keadaan ekonomi dan harga ialah faktor penentu pembelian yang paling sensitif.

Toyota memilih sebuah MPV bagi model berkos rendah keduanya mungkin berpunca daripada kejayaan Kijang/Unser selama ini. Perubahan zaman dan kemajuan ekonomi penduduk di rantau ini menyebabkan mereka berkehendakkan kenderaan yang boleh membawa lebih ramai tetapi dengan bergaya.

Inilah jawapan yang diberikan Toyota kepada pengguna di rantau ini. Dengan sebab itulah juga, maka tidak hairan tempoh menunggu untuk Avanza sudah mencecah hampir setahun sekarang.

Dengan persaingan yang semakin hebat, rumusan mudah yang dapat digariskan daripada Vios dan Avanza ialah Toyota kesediaan Toyota membuat untung kecil tetapi memenangi hati pengguna untuk jangka panjang. Sejak Avanza dilancarkan secara rasmi pada Oktober lalu, ia sudah mendapat sambutan hebat pengguna dengan tempahan di luar jangkaan, biarpun tanpa memandu ujinya.

Kami di Berita Minggu baru saja memandu uji jentera ini baru-baru ini. Pada pandangan pertama, dapat dirumuskan bahawa Avanza ialah ia sebuah MPV kecil yang cukup bergaya terutama menerusi lampu depan berbilang bias yang besar sekali gus menyuntik imej teguh dan berani sementara bamper depan yang besar menyerlahkan ciri keteguhannya.

Daripada aspek keteguhan, casis dan bedan Avanza sudah lulus ujian penilaian ketahanan Toyota (GOA), iaitu standard ujian perlanggaran Toyota sendiri tetapi setaraf dengan standard global.

Bagaimanapun, selaras dengan konsep kos rendah, dan jentera ini juga bukannya direka untuk kelajuan melampau, ia tidak dilengkapkan dengan brek cegah kunci (ABS) dan beg udara. Begitupun, tidak perlu dibimbangkan kerana rekaan aktif Avanza sendiri sudah cukup selamat dan dalam pemanduan biasa, breknya sudah lebih daripada memadai.

Suatu aspek paling menonjol pada MPV comel ini ialah enjinnya. Enjin 1,298 cc pada jentera ini ialah antara ciri termaju dan enjin ini sudah pun teruji kerana ia adalah sama dengan yang dipasang pada Perodua Kembara DVVT. Ia juga menggunakan sistem gantungan yang sama dengan Kembara DVVT. Apa yang berbeza ialah, Avanza dilengkapkan dengan Unit Kawala Enjin (ECU) yang berbeza bagi disesuaikan dengan MPV yang sudah tentunya perlukan riak laku yang berbeza.

Kelebihan enjin yang berlejang panjang ini ialah mekanisme gerakan VVTi (Timing Injap Berjujukan - pintar). VVTi, mekanisme yang sentiasa melaraskan injap dengan disokong sistem empat injap pada satu selinder dan aci sesondol berkembar (DOHC) menghasilkan lebih kuasa, menjimatkan penggunaan minyak dan mengurangkan pengeluaran asap.

Hasilnya, enjin 1.3 liter yang kompak dan comel ini mampu menghasilkan kuasa yang setaraf dengan enjin konvensional 1.5 liter. Tork sentiasa tersedia untuk dinikmati pemandu pada peringkat rendah hingga kelajuan sederhana dan boleh memecut ke kelajuan tinggi dengan tidak bersusah payah.

Ia menghasilkan 89bhp pada 6,000 rpm dan tork maksimum 120 Nm pada 3,200 rpm. Bagaimanapun, dengan talaan enjin yang sentiasa berada dalam julat rev yang tinggi, (kelajuan 100 km sejam meter enjin menunjukkan lebih 4,000 rpm) jadi pemandu kena biasakan dengan ngauman enjinnya meskipun semua pintu tertutup rapat. Mungkin, jurutera Toyota perlu banyakkan penebat di ruang enjin bagi mengurangkan kesan ngauman ke dalam ruang penumpang.

Avanza dilengkapkan dengan pacuan gandar belakang, kerana juruteranya berpendapat ia lebih sesuai dengan kenderaan ini di rantau Asean, kerana ia akan memberikan lebih kuasa tolakan terutama ketika ia diisi dengan tujuh penumpang. Pacuan gandar belakang juga akan memberikan agihan berat yang lebih seimbang di seluruh kenderaan.

Sistem gantungan Avanza menampilkan reka bentuk mudah iaitu topang McPherson dan di belakang sistem empat sambungan bebas dengan pegas gegelung, memberikan lebih keselesaan. Ditokok pula dengan rekaan badan monocoque (seperti kereta) menjanjikan ketahanan pada jentera ini serta mudah dikendalikan. Versi standard Avanza dilengkapkan dengan brek cakera di depan dan dram di belakang dan tayar pula 185/70R14.

Sejajar dengan sifatnya sebagai MPV, keluasan ruang dan kepelbagaian aturan tempat duduk adalah ciri utama di bahagian dalamannya. Ada tiga baris kerusi yang boleh memuatkan tujuh penumpang dengan selesa. Dan apabila dikatakan tujuh penumpang, ia bermakna tujuh penumpang dewasa. Baris kerusi ketiga sekali pun, memang boleh memuatkan dua orang dewasa dengan selesa, bukanlah seperti kebanyakan MPV kompak atau SUV tertentu yang mana kerusi baris ketiga hanyalah kusyen yang diletakkan di ruang kargo, justeru hanya sesuai untuk kanak-kanak kerana tiada ruang letak kaki.

Bagi mereka yang perlukan lebih ruang sekali-sekala, kerusi baris kedua dan ketiga Avanza boleh dilipat atau dibuang terus dengan mudah. Sementara papan pemuka menampilkan rekaan kemas dan ergonomik, semua butang kawalan dapat dicapai dengan mudah. Cuma papan pemuka ini menampilkan rekaan asas, warna hitam dan tidak berpelapik span.

Untuk hiburan dalaman, Avanza dilengkapkan dengan pemain cakera padat dan radio. Penampilan CD memang patut, kerana zaman pemain kaset sudah semakin berakhir. Perbezaan kecil antara bahagian dalaman varian manual dan automatik ialah odometer yang mana masing-masing dilengkapkan analog dan paparan LCD.

Saiz kerusi dalam Avanza kecil sedikit, sepadan dengan saiznya sementara batang stereng tidak boleh dilaras, jadi kena belajarlah sesuaikan dengan aturan yang sudah ditetapkan Toyota.

Meskipun, Avanza dalam kategori kompak tetapi kebanyakan cirinya tidaklah bermutu rendah. Semua keperluan asas seperti cermin kuasa dan kunci berpusat ada disediakan. Ciri yang lebih hebat ialah sistem pendingin hawanya yang menampilkan dua blower, satu di depan dan satu di tengah. Mungkin ramai pembaca yang sudah sedia maklum, Avanza dikeluarkan di kilang Perodua di Rawang, Selangor.

Dengan itu, pembeli boleh mengharapkan kualiti tinggi kerana Perodua sudah terbukti mengeluarkan jentera yang tidak bermasalah. Malah cat kenderaan keluaran Perodua adalah antara yang terbaik di pasaran.

Tidak ada yang mengejutkan apabila Toyota memilih Perodua bagi mengeluarkan Avanza kerana Perodua dimiliki sebahagian besarnya oleh Daihatsu, yang sebaliknya dikuasai oleh Toyota Motor Company, Japan.

Langkah sama terlihat di Indonesia, iaitu negara asalnya Avanza. Di Indonesia, Avanza dikeluarkan dari kilang Daihatsu. Indonesia ialah negara pertama di Asia memperkenalkan Avanza iaitu Januari 2004 diikuti Thailand pada April tahun lalu
McTwist
Best ke Avanza ni? Hmm
Ewan_sn
Proton lancar Tiara baru akhir bulan


15/2/2005 : PROTON Holdings Bhd (Proton) dijangka melancarkan Tiara baru sebelum akhir bulan ini, dan bagi memastikan model itu memenangi persaingan sengit dalam segmen kereta kecil, ia sudah merumus strategi penghantaran dan pemasaran lebih berkesan.



Sumber yang rapat dengan pengeluar kereta nasional itu berkata, menerusi strategi itu, Proton akan menggunakan pendekatan sebaik model itu dilancarkan, bakal pembeli boleh terus menempahnya dan menerima kereta mereka dalam tempoh singkat.

Beliau berkata, Proton sudah beberapa kali menangguhkan pelancaran Tiara baru itu atau lebih dikenali dengan kod TRM (model gantian Tiara) bagi membolehkannya mengumpul stok mencukupi sebelum pelancarannya.

Penangguhan itu juga bagi menyempurnakan pengujian serta memastikan adanya alat ganti bermutu yang konsisten daripada pembekal, katanya.

Tiara baru itu yang akan menggunakan enjin 1.2 liter Renault Cleo dijangka dijual pada harga tidak lebih RM35,000 seunit bagi model asas dengan gear manual, manakala versi automatik dijangka sekitar RM40,000 seunit.

Proton juga sedang melihat kemungkinan memasangnya dengan enjin Campro 1.3 liter.

Tiara dijangka memberikan cabaran sengit dalam segmen pasaran kereta bersaiz kecil yang mendapat perhatian meluas pengguna kerana harga dan kos penyelenggaraan yang rendah.

Kebanyakan kereta dalam kategori itu kini dijual pada harga kurang RM50,000 seunit.

Antara kereta kecil yang akan memasuki pasaran tahun ini termasuk Chevrolet Spark (800cc) dan sebuah model baru keluaran Perodua yang masing-masing dijangka berharga sekitar RM40,000 seunit.

“Bukannya kaedah pelancaran model baru Proton selama ini tidak tepat, cuma kali ini ia mahu memastikan pengguna tidak perlu menanti terlalu lama sebelum mendapat kereta.

“Pengeluar lain juga berbuat demikian (melancarkan model tetapi penyerahan hanya dibuat selepas beberapa bulan). Jika Proton mahu mengikut rentak itu, ia sudah boleh melancarkannya (Tiara) sekarang,” katanya.

Ketika Waja dilancarkan pada 2000, pembeli hanya boleh menempahnya selepas tiga bulan pelancaran, manakala bagi GEN.2 pembeli hanya mendapat kereta mereka selepas tiga bulan.

Namun, berikutan beberapa masalah termasuk kekurangan bekalan komponen dan tempahan yang diterima terlalu besar, tempoh menunggu bagi GEN.2 berlanjutan sehingga lebih enam bulan.

Sumber itu berkata, tempoh menunggu yang terlalu lama itu menyebabkan bakal pembeli beralih kepada kereta jenama lain.

“Tempoh menunggu yang lama menggusarkan pembeli. Justeru, Proton mahu memastikan pengguna kali ini tidak perlu menunggu terlalu lama apabila menempah Tiara baru itu nanti,” katanya.

Selain Tiara baru itu, Proton juga akan melancarkan model Satria baru dalam suku kedua tahun ini.

Satria baru itu yang dilengkapkan dengan enjin Campro 1.6 liter dijangka dijual sekitar RM55,000 seunit.

Sementara itu, Proton semalam melancarkan Kempen Perangi Denggi bagi menyahut seruan kerajaan membendung penularan denggi.

Kempen itu dianjurkan Klinik dalaman di Proton, Jabatan Penyelenggaraan Kilang, Pusat Latihan Proton, Kelab Proton dan Kesatuan Pekerja Proton.

Pelancaran kempen itu disempurnakan isteri Ketua Eksekutif Proton, Tengku Tan Sri Mahaleel Tengku Ariff yang juga Penaung Ahli Jawatankuasa Pelaksanaan kempen itu, Puan Sri Dr Marianne Abdullah.

Tahun lalu, Proton membelanjakan RM371,900 bagi membiayai rawatan kakitangannya yang menghidap deman denggi.

Sempena kempen selama tiga hari itu, penganjur mengadakan ceramah supaya kakitangan Proton akan lebih mengambil berat untuk menangani masalah itu.
kodok
trm = proton sassy biggrin.gif
salesgirl81
menarik mmg menarik...........harga weii...!!!bg tau la....blh la aku bajet.....
kodok
QUOTE(salesgirl81 @ Feb 16 2005, 08:08 AM)
menarik mmg menarik...........harga weii...!!!bg tau la....blh la aku bajet.....

rega dlm 40k utk auto..tp enjin reanult clio ni setau aku ade 2 version..1.2 8v dgn 1.2 16v..mana satu proton guna aaa?? blink.gif
rizalmlk
kete sekarang tgh test drive satu malaysia....berbungkus...kirer lebih besah dari kelisa....bahagian cute tapu bahagian pintu belakang yang tak best......ruang dalaman dier x lah canggih macam gen2..atau srm
kodok
nape proton x develope enjin utk TRM ni ek?...kan lg jimat x yah byr royalti kat renault..setau aku proton ni kan dah pandai wat enjin..lom blaja wat enjin kecik2 kot biggrin.gif
Ewan_sn
QUOTE(kodok @ Feb 17 2005, 01:01 PM)
nape proton x develope enjin utk TRM ni ek?...kan lg jimat x yah byr royalti kat renault..setau aku proton ni kan dah pandai wat enjin..lom blaja wat enjin kecik2 kot biggrin.gif

agaknya kot...alaa..relaks la...pelan2 lah kita belajar..mana leh terus pandai..

anggaplah itu satu fardhu kifayah sebagai sebahagian dari umat islam..
kodok
QUOTE(edirossa @ Feb 17 2005, 06:24 AM)
QUOTE(kodok @ Feb 17 2005, 01:01 PM)
nape proton x develope enjin utk TRM ni ek?...kan lg jimat x yah byr royalti kat renault..setau aku proton ni kan dah pandai wat enjin..lom blaja wat enjin kecik2 kot biggrin.gif

agaknya kot...alaa..relaks la...pelan2 lah kita belajar..mana leh terus pandai..

anggaplah itu satu fardhu kifayah sebagai sebahagian dari umat islam..

huhu..yo la...tp biasa org blaja dari benda kecik2 dulu pastu baru blaja benda besar2..yg proton ni terbalik lak..blaja benda besar2 dulu..serupa cam baby yg trus leh berjalan tp x pandai nak merangkak time lps bersalin biggrin.gif
boom_bang
rege tu tak termasuk accesories ek? agaknyer color pe yg ada.. rolleyes.gif
kodok
QUOTE(boom_bang @ Feb 17 2005, 08:23 AM)
rege tu tak termasuk accesories ek? agaknyer color pe yg ada.. rolleyes.gif

kaler silver konfom ader biggrin.gif
Ewan_sn
Ewan_sn
QUOTE(kodok @ Feb 17 2005, 05:04 PM)
QUOTE(boom_bang @ Feb 17 2005, 08:23 AM)
rege tu tak termasuk accesories ek? agaknyer color pe yg ada..  rolleyes.gif

kaler silver konfom ader biggrin.gif

kaler yg mesti wajib ada.. laugh.gif
McTwist
Ahakss..
newbie
sapa ada dgr pasal kembara ct aero blink.gif wajah baru kembara cun sket rasanya...nmpk tough sket drp seblum ni yg aku katakan sbg kelihatan sedikit 'sotong' biggrin.gif
kodok
QUOTE(newbie @ Feb 27 2005, 11:37 PM)
sapa ada dgr pasal kembara ct aero blink.gif wajah baru kembara cun sket rasanya...nmpk tough sket drp seblum ni yg aku katakan sbg kelihatan sedikit 'sotong' biggrin.gif

dah seminggu masuk paper pic kembara aero ni..skirting,leather seat,bumper sporty c/w foglite,chrome grill,rear spoiler..cun gak nampak ganaz
newbie
QUOTE(kodok @ Mar 1 2005, 11:01 AM)
QUOTE(newbie @ Feb 27 2005, 11:37 PM)
sapa ada dgr pasal kembara ct aero blink.gif wajah baru kembara cun sket rasanya...nmpk tough sket drp seblum ni yg aku katakan sbg kelihatan sedikit 'sotong' biggrin.gif

dah seminggu masuk paper pic kembara aero ni..skirting,leather seat,bumper sporty c/w foglite,chrome grill,rear spoiler..cun gak nampak ganaz

takde gambor ke...dlm paper tu hitam putih je dry.gif
kodok

lebih kurang cam daihatsu terios ni la...kaler jer lain..black dgn deep purple..rega dlm 60k utk auto..ko nak beli ke newboob? blum.gif
newbie
QUOTE(kodok @ Mar 2 2005, 10:33 AM)

lebih kurang cam daihatsu terios ni la...kaler jer lain..black dgn deep purple..rega dlm 60k utk auto..ko nak beli ke newboob? blum.gif

kalo dah cun n engine ok apo salahnyo biggrin.gif
kodok

beli keta ni la best..jap lg bln 5 ni perodua myvi aka daihatsu sirion/boon kuar..rega bwh 50k..enjin 1.0 & 1.3..sabo la skit tongue.gif
newbie
QUOTE(kodok @ Mar 3 2005, 11:02 AM)

beli keta ni la best..jap lg bln 5 ni perodua myvi aka daihatsu sirion/boon kuar..rega bwh 50k..enjin 1.0 & 1.3..sabo la skit tongue.gif

huhuhu hang ni kasi aku kelabu mata apasal hah tongue.gif
adehhhh mana satu yaa.. biggrin.gif
kodok
huhu...ala ape susah pk..amik yg praktikal dgn keperluan ko la..kalo slalu main town amik perodua myvi ni jer..tp kalo slalu out of town masuk kampung amik kembara la sesuai..lg satu kembara kuat mkn minyak compare dgn myvi nih..kalo aku la blasah myvi je..imagine taruk skirting,sport rim 15"..cun gilos meleleh tongue.gif
fareast
allooo hai...??? rolleyes.gif rolleyes.gif
McTwist
BUGATTI VEYRON W16

Kelajuan 0-100KMH dalam masa 2.5 saat sahaja.
Ader 7-speed gear tanpa clutch pedal.
Max. high speed 400KMH.
Dijual ngan harga RM4.5 juta (1 juta USD).


L@Bu
perrrrrghh... cantiknye kereta, tapi tak leh celen proton juara ni...
newbie
dgr kata proton gen.2 high-line dah kuar dijual dgn reger 57xxx o.t.r.p cool.gif

siap dgn abs,ebd,airbag,leather seat... rolleyes.gif
SeLiPaR^AdiDaS
QUOTE(newbie @ Mar 5 2005, 08:12 AM)
dgr kata proton gen.2 high-line dah kuar dijual dgn reger 57xxx o.t.r.p cool.gif

siap dgn abs,ebd,airbag,leather seat... rolleyes.gif

ntahlaaa labu...

awat?hang nak beli ka? blink.gif laugh.gif
kodok
QUOTE(newbie @ Mar 5 2005, 12:12 AM)
dgr kata proton gen.2 high-line dah kuar dijual dgn reger 57xxx o.t.r.p cool.gif

siap dgn abs,ebd,airbag,leather seat... rolleyes.gif

yezzzaa..bln lps lg dah kuar..beli la newboob leh aku tumpang naik han.2 ko tongue.gif
newbie
QUOTE(kodok @ Mar 5 2005, 12:47 PM)
QUOTE(newbie @ Mar 5 2005, 12:12 AM)
dgr kata proton gen.2 high-line dah kuar dijual dgn reger 57xxx o.t.r.p cool.gif

siap dgn abs,ebd,airbag,leather seat... rolleyes.gif

yezzzaa..bln lps lg dah kuar..beli la newboob leh aku tumpang naik han.2 ko blum.gif

bolehhhh aposalahnyooo biggrin.gif ....4/5 thn lg la nmpknya blum.gif
McTwist
rolleyes.gif
shamhq
macam mana nak sokong proton......!!!!!!!!
baru 2 minggu beli dah masuk workshop ....bila dah hantar
test balik pun macam tu juga.

macammana nak sokong........
takut lagi...... ade lah. dry.gif
ghostsbusters_gal
QUOTE(shamhq @ Mar 11 2005, 10:42 AM)
macam mana nak sokong proton......!!!!!!!!
baru 2 minggu beli dah masuk workshop ....bila dah hantar
test balik pun macam tu juga.

macammana nak sokong........
takut lagi...... ade lah. dry.gif

YER KER???? rolleyes.gif huh.gif
budak_comei
wa cun giler keter-keter yang ade ni....ermmm tiara baru tu bile lai nak kuar ni ah..tak sabar lak nak nengok real laugh.gif
komau^girl
wink.gif
McTwist
Nissan Murano is my first choice..



This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.