Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Yis, Ibu Roti Dan Mauripan....
Mesra.net Forum > Request & Discussion Ringtones & Recipes (No Registration Required) > Mesra.net Recipes - Request
einamie
bole tk kawan2 tolong einamie terangkan apa bezanya yis, ibu roti dan mauripan tu.....

einamie memang tk pandai hal2 ni.....tu yg nak blajar tu....TQ!
einamie
einamie dah tau dah apa beza nya ketiga2 brg tu.....

aritu makcik dtg umah....ajaq einamie cara2 nak buat kuih muih, kek dan roti......jugak noodles...

memang menjadik semua yg einamie buat.....seronoknyer....yahoooo!!
sofea_elyna
einamie penah buat kuih apam tk? yg kukus tur. sofea nak tanya aper yg nak kener guner?? ade yg pakai baking powder....yek?
einamie
QUOTE(sofea_elyna @ Sep 20 2005, 12:20 PM)
einamie penah buat kuih apam tk? yg kukus tur. sofea nak tanya aper yg nak kener guner?? ade yg pakai baking powder....yek?

baking powder tu yelah kot.....tapi ada jugak org pakai yis atau eno....
serikandi
QUOTE(einamie @ Sep 13 2005, 11:13 AM)
bole tk kawan2 tolong einamie terangkan apa bezanya yis, ibu roti dan mauripan tu.....

einamie memang tk pandai hal2 ni.....tu yg nak blajar tu....TQ!

Sume sama la, rupa jek beza...ehehheheee..fungsi tetap sama.

Yis mcm minyak sapi, ibu roti plak serbuk macam tepung manakala mauripan serbuk bijik2..Yis & ibu roti bila nak guna takyah bancuh manakala mauripan kena bancuh ngan air.

Kalo buat donut aku prefer pakai mauripan, buat jejemput pakai ibu roti. Yis jarang sgt la plak aku guna sbb tak minat buat roti biggrin.gif
Khayty
betul tu fungsinya sama....

MAURIPAN?--bukankah ia cuma jenama?Ada banyak lagi yis basah atau yis kering yang ada pelbagai nama.(ia popular bagi mereka yang suka membeli di kedai runcit atau pasaraya,sebab hanya ada jenama itu sahaja...jika pergi ke kedai membeli bahan untuk buat cookies/cake.....jangan pening pula nanti...sebab dalam kedai itu ada pelbagai jenama.....jangan pening juga....fungsinya sama.... biggrin.gif )

setahu saya ada 2 jenis yis bukan?

ada yis basah--biasanya packingnya berbentuk seperti butter,tidak boleh di letak di luar,mesti di simpan di dalam peti ais.Mempunyai jangka hayat yang pendek.Baunya kurang menyenangkan,ia biasanya di bancuh dengan air putih atau air susu.

yis kering--ramai yang lebih suka menggunakannya sebab ia mudah di simpan dan di guna.Ia juga tidak mempunyai bau yang kurang menyenangkan.Jangka hayat yang lama.

Penggunaan yis ini bukan terhad untuk membuat donut atau roti,tetapi juga untuk membuat kueh apam dan pelbagai jenis kueh-mueh lain.

Semuanya bergantung pada jenis resepi(ia itu bahan-bahan yang di perlukan).
Khayty
QUOTE(einamie @ Sep 20 2005, 02:50 PM)
QUOTE(sofea_elyna @ Sep 20 2005, 12:20 PM)
einamie penah buat kuih apam tk? yg kukus tur. sofea nak tanya aper yg nak kener guner?? ade yg pakai baking powder....yek?

baking powder tu yelah kot.....tapi ada jugak org pakai yis atau eno....

semuanya bergantung pada resepi...
macam apam itu....
ada yang guna
baking powder
yis basah
yis kering
eno
air 7 UP
air kelapa
air tapai
tapai nasi
tapai ubi
tapai beras pulut
dan....ada juga yang guna resepi campur hampir semua bahan itu...
einamie
QUOTE(khaytykhir @ Sep 23 2005, 11:06 AM)
QUOTE(einamie @ Sep 20 2005, 02:50 PM)
QUOTE(sofea_elyna @ Sep 20 2005, 12:20 PM)
einamie penah buat kuih apam tk? yg kukus tur. sofea nak tanya aper yg nak kener guner?? ade yg pakai baking powder....yek?

baking powder tu yelah kot.....tapi ada jugak org pakai yis atau eno....

semuanya bergantung pada resepi...
macam apam itu....
ada yang guna
baking powder
yis basah
yis kering
eno
air 7 UP
air kelapa
air tapai
tapai nasi
tapai ubi
tapai beras pulut
dan....ada juga yang guna resepi campur hampir semua bahan itu...

wah!! semua tu bole buat gak? einamie tksangka lah.....terima kasih bagi informasi yg berguna kt einamie....lepas ni banyak lah idea einamie nk buatkan juadah utk hubby......tq again.....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.