Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Keropok Lekor
Mesra.net Forum > Request & Discussion Ringtones & Recipes (No Registration Required) > Mesra.net Recipes - Request
loNeLytoOnEs
ello kwn2 semua.kat sini kite nak tanye kot ada sape2 yg tau/dah pernah buat keropok lekor. harap bulehla share resipi kt sini. td nampak gambar budak tgh mkn kopok lekor..teringin la plak nak mkn.nak beli tadek jual sad.gif
einamie
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung
Adinda
apabila masuk sini, teringin plak nak goreng keropok ikan hok biasa tu.. biggrin.gif

loNeLytoOnEs teringin kopok leko ka? Adinda pun dah lama tak makan..huhuk..

ein ada resepi tu.. tapi mana nak cari ikan tamban or selayang ekk? sad.gif
Ida_KL
QUOTE(einamie @ Dec 16 2005, 12:26 PM)
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung

resepi utk coleknye tak ade ke? laugh.gif
loNeLytoOnEs
QUOTE(einamie @ Dec 16 2005, 04:26 AM)
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung

waaa..tq einamie krn berkongsi resepi.einamie dah pernah buat ke?tak sabar rasanya nak buat kopok lekor.tapi nak kena cari tepung sagu la pulak.erm... unsure.gif tp nak ucap thanx a lot lg skali kt einamie.dpt resipi pon dh hepi sgt.hehehe itu blom mkn kopoknye lg..

to ida..
yg kt bwh tu kan ada resipi sosnya..coleknya.tak perasan yea.. laugh.gif
loNeLytoOnEs
QUOTE(Adinda @ Dec 16 2005, 05:53 PM)
apabila masuk sini, teringin plak nak goreng keropok ikan hok biasa tu.. biggrin.gif

loNeLytoOnEs teringin kopok leko ka? Adinda pun dah lama tak makan..huhuk..

ein ada resepi tu.. tapi mana nak cari ikan tamban or selayang ekk? sad.gif

Aa la Adinda.teringin rasanya.kt johor dulu ptg2 salu asben beli goreng pisang ngn kopok lekor. minum petang kt umah.kena ngn tea 'O' panas..uuuu sedapnye Adinda.. slrpp...hehehe wink.gif
td baru goreng kopok keping tu.mkn ngn nasik goreng.ngn nasik putih pon sodap.taram aje sume biggrin.gif

ikan tamban ada kt sini.hari tu saya ada beli kt market. nama dia scottish herring kalo tak silap. ikan ni byk tulang.biasa goreng la,ok sket. Adinda cuba la cari kt market atau supermarket mcm Morrison ke..Asda ke..ada ke kt tpt adinda? atau sewaktu dgnnya..hehehe. kalo yg nama 'herring' tu pon sama la kalo tak silap..ikan selayang tu payah la sket kot.tp kalo kembung frozen ade.tp hantir sket sbb dah lama sgt..
einamie
QUOTE(loNeLytoOnEs @ Dec 18 2005, 04:31 AM)
QUOTE(einamie @ Dec 16 2005, 04:26 AM)
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH  (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung 

waaa..tq einamie krn berkongsi resepi.einamie dah pernah buat ke?tak sabar rasanya nak buat kopok lekor.tapi nak kena cari tepung sagu la pulak.erm... unsure.gif tp nak ucap thanx a lot lg skali kt einamie.dpt resipi pon dh hepi sgt.hehehe itu blom mkn kopoknye lg..

to ida..
yg kt bwh tu kan ada resipi sosnya..coleknya.tak perasan yea.. laugh.gif

sama2 loNeLytoOnEs......einamie sekadar membantu je....yelah..paham2 duk jauh lak tu cian...well kalau tk silap einamie kan kalau tkder jenis ikan yg einamie bg tu, leh jugak diganti ngan ikan tenggiri, ikan parang( tapi yg ni dh lah banyak tulang kalau buat kepok, nanti bila makan lidah rasa miang dan gatal sket)...

einamie tk penah cuba tapi penah tengok aunty einamie buat masa einamie kecik2 dulu...payah sket la....

tp kalau dh teringin sangat kenalah buat jugak yee dak? mcm adinda tuh...teringin mcm2 kuih, terpaksa buat sendirik...cian kat dia gak..
einamie
QUOTE(Ida_KL @ Dec 17 2005, 04:19 PM)
QUOTE(einamie @ Dec 16 2005, 12:26 PM)
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH  (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung 

resepi utk coleknye tak ade ke? laugh.gif

alahai cik ida sayang....penat einamie bg resepi tuh...tk nampak ke yg bawah skali tu bukan ker pencoleknya rolleyes.gif ....

kalau malas nk buat kuah cicahnya belasah jer pakai cili sos.....sedap gak.. biggrin.gif
einamie
QUOTE(Adinda @ Dec 17 2005, 12:53 AM)
apabila masuk sini, teringin plak nak goreng keropok ikan hok biasa tu.. biggrin.gif

loNeLytoOnEs teringin kopok leko ka? Adinda pun dah lama tak makan..huhuk..

ein ada resepi tu.. tapi mana nak cari ikan tamban or selayang ekk? sad.gif

cian kat adinda...kalau einamie leh terbang...leh ulok sat kat adinda kepok tu....(cewah...ingat superwoman ker haper ni)....

sebenarnya einamie yg kat cini pun rasa dh bertahun tk makan keropok leko tau....ntahlah tk ter ingat lak nk bli....ha..ha.haa.. laugh.gif
einamie
lah..lupa nk tanya adinda.....mana dapat avatar lagu tu...cute sangat...mula2 einamie dok pk apa benda menatang tuh bawak...last2 bila zoom in..ha..haaa..ha.. laugh.gif kelakar sangat....cutelah....(mana pi gambaq mamat saleh yg ensem tu adinda..)
Ida_KL
QUOTE(einamie @ Dec 18 2005, 02:35 PM)
QUOTE(Ida_KL @ Dec 17 2005, 04:19 PM)
QUOTE(einamie @ Dec 16 2005, 12:26 PM)
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung

resepi utk coleknye tak ade ke? laugh.gif

alahai cik ida sayang....penat einamie bg resepi tuh...tk nampak ke yg bawah skali tu bukan ker pencoleknya rolleyes.gif ....

kalau malas nk buat kuah cicahnya belasah jer pakai cili sos.....sedap gak.. biggrin.gif

laugh.gif sorilah aku tak perasanlah pulak.... aku main baca aje mcm tue
loNeLytoOnEs
QUOTE(einamie @ Dec 16 2005, 04:26 AM)
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung

einamie..nak tanye lg satu la..heheh..kalo tepung sagu tu takde..ada alternatif lain tak.leh pakai tepung lain tak..contohnye mcm tepung kanji ke..hmm tepung kanji pon blom tentu ada kt sini. hr tu nk suh mak pos tp tpt nak beli tepung sagu tu jauh lak.so x smpt nk g sbb rushing nk pos.hmm nampak gaya nya mkn kopok sayur ajelah. ph34r.gif
Adinda
QUOTE(loNeLytoOnEs @ Dec 17 2005, 08:36 PM)
QUOTE(Adinda @ Dec 16 2005, 05:53 PM)
apabila masuk sini,  teringin plak nak goreng keropok ikan hok biasa tu.. biggrin.gif

loNeLytoOnEs teringin kopok leko ka? Adinda pun dah lama tak makan..huhuk..

ein ada resepi tu.. tapi mana nak cari ikan tamban or selayang ekk? sad.gif

Aa la Adinda.teringin rasanya.kt johor dulu ptg2 salu asben beli goreng pisang ngn kopok lekor. minum petang kt umah.kena ngn tea 'O' panas..uuuu sedapnye Adinda.. slrpp...hehehe wink.gif
td baru goreng kopok keping tu.mkn ngn nasik goreng.ngn nasik putih pon sodap.taram aje sume biggrin.gif

ikan tamban ada kt sini.hari tu saya ada beli kt market. nama dia scottish herring kalo tak silap. ikan ni byk tulang.biasa goreng la,ok sket. Adinda cuba la cari kt market atau supermarket mcm Morrison ke..Asda ke..ada ke kt tpt adinda? atau sewaktu dgnnya..hehehe. kalo yg nama 'herring' tu pon sama la kalo tak silap..ikan selayang tu payah la sket kot.tp kalo kembung frozen ade.tp hantir sket sbb dah lama sgt..

oh..yer ker nama dia scottish herring? mesti mahai lah naa...

thanks loNeLytoOnEs..
kalau kebetulan dapat jumpa ikan tu, teringin gak beli..
Adinda
QUOTE(einamie @ Dec 18 2005, 05:38 AM)
QUOTE(Adinda @ Dec 17 2005, 12:53 AM)
apabila masuk sini,  teringin plak nak goreng keropok ikan hok biasa tu.. biggrin.gif

loNeLytoOnEs teringin kopok leko ka? Adinda pun dah lama tak makan..huhuk..

ein ada resepi tu.. tapi mana nak cari ikan tamban or selayang ekk? sad.gif

cian kat adinda...kalau einamie leh terbang...leh ulok sat kat adinda kepok tu....(cewah...ingat superwoman ker haper ni)....

sebenarnya einamie yg kat cini pun rasa dh bertahun tk makan keropok leko tau....ntahlah tk ter ingat lak nk bli....ha..ha.haa.. laugh.gif

cian kat Adinda ker...ha, cepat...meh terbang sini... Adinda tunggu ein kat tingkap ni.. biggrin.gif

terliur jer bila masuk sini...huhuhu... sad.gif sad.gif
Adinda
QUOTE(einamie @ Dec 18 2005, 05:43 AM)
lah..lupa nk tanya adinda.....mana dapat avatar lagu tu...cute sangat...mula2 einamie dok pk apa benda menatang tuh bawak...last2 bila zoom in..ha..haaa..ha.. laugh.gif kelakar sangat....cutelah....(mana pi gambaq mamat saleh yg ensem tu adinda..)

owh...hok kucing tu ker??
comel ekk... kesian dia...mcm mendera lak..


mamat saleh encem?..adeii.....tak pakai dah kot..
einamie
QUOTE(loNeLytoOnEs @ Dec 26 2005, 02:26 AM)
QUOTE(einamie @ Dec 16 2005, 04:26 AM)
KEROPOK LEKOR TERENGGANU
SUMBER: KAK WAN

BAHAN-BAHANNYA:

4 mangkuk iakan tamban atau selayang
6 mangkuk tepung sagu
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Air batu ikut kesesuaian adunan

CARA MEMBUATNYA:

Bersihkan ikan
Asingkan tulang dan isinya
Mesinkan isi ikan sehingga hancur
Mesinkan sekali lagi dan campurkan air batu
Masukkan tepung sagu
Pastikan adunan tadi tidak terlalu lembik atau keras
Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
Panaskan air hingga mendidih
Masukkan keropok lekor
Angkat setelah ia timbul dipermukaan air

TIPS
Sukat dengan menggunakan mangkuk yang sama
Tambahkan isi ikan dan tepung sagu jika adunan lembik
Tambahkan air batu jika adunan terkeras
Keropok ini boleh dimakan selepas direbus, distim atau digoreng
Untuk disimpan lama, masukkan keropok ke dalam bekas logam seperti periuk kecil atau bekas tupperware dan dimasukkan ke dalam peti sejuk
Jika hendak dimakan, keluarkan dan basuh dengan air panas mendidih sebelum digoreng

CILI CICAH  (S0S) KEROPOK LEKOR

BAHAN-BAHANNYA

1 mangkuk air asam jawa
2 mangkuk cili kering yang siap dimesin
1 mangkuk gula pasir
4 keping gula kabung atau gula merah

CARA MEMBUATNYA
Campurkan kesemua bahan tadi di dalam satu bekas
Masak sehingga sos cili mendidih dan likat / pekat
Untuk sos yang pedas kurangkan gula pasir atau gula kabung 

einamie..nak tanye lg satu la..heheh..kalo tepung sagu tu takde..ada alternatif lain tak.leh pakai tepung lain tak..contohnye mcm tepung kanji ke..hmm tepung kanji pon blom tentu ada kt sini. hr tu nk suh mak pos tp tpt nak beli tepung sagu tu jauh lak.so x smpt nk g sbb rushing nk pos.hmm nampak gaya nya mkn kopok sayur ajelah. ph34r.gif

alahai cian lah u all nie sad.gif ...susah nya, tulah org kata hujan emas di negeri org, hujan batu di negeri sendiri..lebih baik di negeri sendiri....apa bole buatkan?...

memang payah nk dptkan bahan2 mcm tu kt sana...susah pulak einamie nk jawab...huhu~~ kalau tkder tepung sagu....einamie tk brani nk jamin kalau2 leh pakai yg lain...nanti tk menjadi sgt plak...

tkperlah nanti einamie tanya aunty einamie... rolleyes.gif
einamie


einamie ada copy jawapan dari soalan somebody yg stay kat england, ni dapat from web alaf21....ni dia, mari kita berkongsi utk masalah yg u all hadapi....

Daripada:
Z R
rizzz00@yahoo.com

MACAM MANA NAK DAPAT TEPUNG KANJI DI ENGLAND?
Saya ingin membuat keropok lekor. Saya kini berada di luar Malaysia, saya ingin kepastian apakah nama Inggeris bagi "Tepung Kanji". Adakah boleh diganti dengan "Rice Flour" atau "Corn Starch?


SOAL JAWAB MASAKAN
BERSAMA PAKAR MASAKAN: PUAN NORZAILINA NORDIN

Jawapannya:

Saya cadangkan anda menggantikan 'Tepung Kanji' dengan 'ARROWROOT FLOUR' (yg rasanya, memang banyak di pasaran luar negara). Pada hakikatnya, tepung kanji adalah tepung ubi kayu (tapioca flour) namun bagi sesetengah tempat, biasa juga menggantikannya dengan tepung sagu (sago flour). 'Corn starch' atau 'cornflour' pula adalah tepung jagung dan fungsinya memang "memekatkan" walaupun agak berbeza dari tepung kanji (tepung kanji lebih kepada "meliatkan").


KEROPOK LEKOR
sumber: PUAN NORZAILINA NORDIN

1 kg ikan parang/kembong
500 g tepung kanji/sagu
garam secukupnya
125 ml air
sedikit kiub ais

Ambil isi ikan, buangkan tulangnya. Tumbuk atau cincang halus isi ikan sambil dibubuh garam. Campur juga sedikit kiub ais semasa melakukan proses ini. Kemudian bubuh tepung kanji dan air secukupnya sambil diuli menjadi doh yang kenyal. Celup jari dalam tepung kanji dan bentukkan doh menjadi seperti silinder. Jerang air hingga men-didih dan masukkan keropok ke dalamnya. Bila keropok timbul, angkat dan sejatkan di dalam penapis. Biar sejuk sebelum dihiris dan digoreng di dalam minyak panas.

PS: ada yg suka meletakkan sedikit 'serbuk perasa' utk tambahkah kesedapannya... tepuk dada tanya selera!
loNeLytoOnEs
waa...tq banyak2 einamie.kerana bersusah payah mencari sumber untuk saya. usaha awk amatlah dihargai. ermm...kalau tepung ubi kayu, rasanya ada jual kt sini. insya-Allah, kalau saya dah buat nanti, dan MENJADI wink.gif saya akan letak gambar kat sini n share wit u all plak. thanx a lot einamie.

p/s: malam smalam smpi termimpi beli kopok lekor.dan MAKANNNN!!!!
sedapnye kalo mimpi jadi kenyataan.... rolleyes.gif
einamie
QUOTE(loNeLytoOnEs @ Jan 1 2006, 09:26 PM)
waa...tq banyak2 einamie.kerana bersusah payah mencari sumber untuk saya. usaha awk amatlah dihargai. ermm...kalau tepung ubi kayu, rasanya ada jual kt sini. insya-Allah, kalau saya dah buat nanti, dan MENJADI wink.gif saya akan letak gambar kat sini n share wit u all plak. thanx a lot einamie.

p/s: malam smalam smpi termimpi beli kopok lekor.dan MAKANNNN!!!!
sedapnye kalo mimpi jadi kenyataan.... rolleyes.gif

cian dia....
loNeLytoOnEs
sebagaimana yg dijanjikan oleh ku..heheh kat sini saya nak share gamba kopok lekor yg saya dah buat..hasil dpd resipi yg einamie bg.tp saya dah ubah sket..sorry einami tunggang langgang kan resipi awak. wink.gif saya buat simple jek.. blend ikan tanpa air.buh garam sket then gaul ngn tepung kanji. tp hari tu sbb boring menguli ikan tu.asik lembik jek..saya tuang tepung byk2 skali gus..(x ikut sukatan pon) sbb ikan pon sket jek.tup2 tlebih sket tepungnye.tp x delah keras sgt.ok la...ni saya share gamba yg saya amik masa buat tu.kot2 ada yg tingin nak buat sndiri kopok lekor kan. x susah pon.huhuhu..abis bsalut tepung ngn camera skalik kekeke laugh.gif

haiyooo..x dapat la nak post kan gambo.x reti la nak masukkan image.sowwy ek... sad.gif
einamie
QUOTE(loNeLytoOnEs @ Jan 26 2006, 09:26 PM)
sebagaimana yg dijanjikan oleh ku..heheh kat sini saya nak share gamba kopok lekor yg saya dah buat..hasil dpd resipi yg einamie bg.tp saya dah ubah sket..sorry einami tunggang langgang kan resipi awak. wink.gif saya buat simple jek.. blend ikan tanpa air.buh garam sket then gaul ngn tepung kanji. tp hari tu sbb boring menguli ikan tu.asik lembik jek..saya tuang tepung byk2 skali gus..(x ikut sukatan pon) sbb ikan pon sket jek.tup2 tlebih sket tepungnye.tp x delah keras sgt.ok la...ni saya share gamba yg saya amik masa buat tu.kot2 ada yg tingin nak buat sndiri kopok lekor kan. x susah pon.huhuhu..abis bsalut tepung ngn camera skalik kekeke laugh.gif

haiyooo..x dapat la nak post kan gambo.x reti la nak masukkan image.sowwy ek... sad.gif

la....awak masukkan gambar tu kat photobucket...pastu klik kat properties amik URL dia...paste kat IMG....tkper cuba lagi...nak nengok gak keropok leko awk tu... wink.gif
loNeLytoOnEs
kekeke..einamie buat saya malu jek..takde la menjadi sgt..tp sebab excited dpt buat kopok lekor. laugh.gif sblm ni buat donut bape kali x jadi..give up dah.
masuk photobucket ek..hr tu try amik kt fotopages x buleh.keciwa btul.takpe try lagi skali... wink.gif
loNeLytoOnEs

tepung kanji yg saya gunakan.beli kat kedai siam wink.gif (awatla gamba ni besar sgt plak)


ni baru lps rebus
loNeLytoOnEs

da rebus goreng plak..


yea dh masak..boleh mkn daaaaa... biggrin.gif
VARGTYRADAM666
ADUH...

MANA NAK CARIK NIH.... huh.gif
masMerah
merah suka lekor yg goreng tanpa rebus...

lembut..

tapi tak tahan lama.. sebab tu org suka rebus dulu
VARGTYRADAM666
KOPOK LOSONG... KALAU POTONG SERONG...GORENG PON DAH SEDAP DAHHH..... rolleyes.gif
loNeLytoOnEs
QUOTE(masMerah @ Jan 30 2006, 05:27 PM)
merah suka lekor yg goreng tanpa rebus...

lembut..

tapi tak tahan lama.. sebab tu org suka rebus dulu

ada jugak yea kopok lekor yg x rebus ek..x penah tau plak.fes time dgr ni.lps ni blh lah cuba try... merah salu wat kopok lekor yea...
einamie
hm..jadik gak yeah..hahahaha syabas utk awak wink.gif ....akhirnya dapat gak awak makan keropok leko..

oklah tu kira lepas ni tkderlah ayaq liuq awak menjejeh lagi dok teringat keropok hahahaha... laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2017 Invision Power Services, Inc.