Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kedai Kopi
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
zan
QUOTE(awi_dicu @ Jan 12 2009, 06:05 PM) *
- Skru chamber tu dia nak charge RM45 sebatang siap alignment.

- Pakai rim biasa jer, 15" - mungkin sbb skru tu bukan jenis adjustable, sbb tu dia kata kena tukar baru boleh betulkan balik.

- Bush ni dia nak charge RM70 kiri kanan - Garu kepala gak, tapi sebab dia kata tak kritikal sangat, jadi saya kata nanti dululah.

Thks!!

sebenarnya, klu anda berpengetahuan teknikal, suruh aje mereka longgarkan skru camber tersebut lepas tu kedudukan camber boleh di adjust sedikit. jadi positif atau negatif.

sy cadangkan, cuba pergi ke 2 atau 3 kedai terlebih dahulu. tengok adakah mereka juga akan suruh tukar skru camber. kalau tidak, anda berjaya menyelamatkan diri anda dari disembelih israel kedai tayar
TYCO
saya ada kemusykilan...

time ambil koner td sblh kiri stering ada bunyi semcm jer... tapi bila sblh kanan pula ok pn.. aper masalah ekk??? rack end ker??? atau pun bust stering dah rosak???
zan
QUOTE(TYCO @ Jan 14 2009, 06:02 PM) *
saya ada kemusykilan...

time ambil koner td sblh kiri stering ada bunyi semcm jer... tapi bila sblh kanan pula ok pn.. aper masalah ekk??? rack end ker??? atau pun bust stering dah rosak???

bunyi macam mana? knocking? rattling? squeaking??

ttg bunyi kena bawa jumpa mekanik anda.
chalan
bro zan....
kancil saye xde catalytic converter...
itupun saya baca dari panduan pengguna la....
ape kegunaan catalytic converter ni ek....
sebab ekzos saye da bocor...
tapi blum tahap kritikal lagi...
so saye nak tau la ape kegunaannye..
kalu ade kelebihan boleh masuk kat kancil saye.......
lagi satu kalu boleh bagi pendapat bro...
ekzos mcm mane yg saye perlu tukar ek.....
untuk tambah power ckit la....
zan
QUOTE(chalan @ Jan 15 2009, 04:47 PM) *
bro zan....
kancil saye xde catalytic converter...
itupun saya baca dari panduan pengguna la....
ape kegunaan catalytic converter ni ek....
sebab ekzos saye da bocor...
tapi blum tahap kritikal lagi...
so saye nak tau la ape kegunaannye..
kalu ade kelebihan boleh masuk kat kancil saye.......
lagi satu kalu boleh bagi pendapat bro...
ekzos mcm mane yg saye perlu tukar ek.....
untuk tambah power ckit la....

catalytic converter ni dalam bahasa melayunya pemangkin bolehubah. ia digunakan utk mengubah gas ekzos yg berbahaya supaya kurang mencemar.

hanya boleh digunakan pada enjin EFI kerana ia berfungsi dgn sensor. kelemahan catalytic converter ialah ia mengurangkan kuasa enjin sekitar 3-5% kerana aliran ekzos yg kurang lawas.

utk kancil tidak perlu memandangkan enjin berkapasiti kecil krg mencemar.
kalau ekzos bocor, boleh tampal atau welding, ikut jenis bocor. kalau bocor di 'joint', ada sejenis gam yang boleh digunakan utk menutup lubang itu.

utk maklumat lanjut mengenai catalytic converter, rujuk ke link. wikipedia juga ada dlm bahasa malaysia

http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter
chalan
QUOTE(zan @ Jan 15 2009, 05:06 PM) *
QUOTE(chalan @ Jan 15 2009, 04:47 PM) *
bro zan....
kancil saye xde catalytic converter...
itupun saya baca dari panduan pengguna la....
ape kegunaan catalytic converter ni ek....
sebab ekzos saye da bocor...
tapi blum tahap kritikal lagi...
so saye nak tau la ape kegunaannye..
kalu ade kelebihan boleh masuk kat kancil saye.......
lagi satu kalu boleh bagi pendapat bro...
ekzos mcm mane yg saye perlu tukar ek.....
untuk tambah power ckit la....

catalytic converter ni dalam bahasa melayunya pemangkin bolehubah. ia digunakan utk mengubah gas ekzos yg berbahaya supaya kurang mencemar.

hanya boleh digunakan pada enjin EFI kerana ia berfungsi dgn sensor. kelemahan catalytic converter ialah ia mengurangkan kuasa enjin sekitar 3-5% kerana aliran ekzos yg kurang lawas.

utk kancil tidak perlu memandangkan enjin berkapasiti kecil krg mencemar.
kalau ekzos bocor, boleh tampal atau welding, ikut jenis bocor. kalau bocor di 'joint', ada sejenis gam yang boleh digunakan utk menutup lubang itu.

utk maklumat lanjut mengenai catalytic converter, rujuk ke link. wikipedia juga ada dlm bahasa malaysia

http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter



tq bro....
ape name gam tu ek...
kat mane bleh dapat.....
lagi satu.....
setting system ekzos mcm mane yg boleh bagi kete lagi sedap....
tq.....
zan
QUOTE(chalan @ Jan 15 2009, 05:13 PM) *
tq bro....
ape name gam tu ek...
kat mane bleh dapat.....
lagi satu.....
setting system ekzos mcm mane yg boleh bagi kete lagi sedap....
tq.....

namanya gam gasket. kedai spare part ada jual. cakap utk ekzos. sbb gam gasket utk enjin pun ada, beza gunanya.

setting utk ekzos ialah yg sedang2 saja.

terlalu lawas, takde pikap pulak, terlalu besar pun sama. jadi perlu ada kick back dlm sistem ekzos dan ini memerlukan silencer (tabung) yg berfungsi sbg penyenyap dan perintang yang mewujudkan kick back.
chalan
bro zan... nak minta pendapat mane yg lebih baik....
tahun ni saye nak buat antara 2 bende ni la kat kancil 660 saye.....
1st saye nak buat overhoul kete.......
2nd nak tukar enjin kosong L2 12 valve...
tukar enjin jer kacuk ngan 660....
pada pendapat bro mane satu yg saye buat...
overhaul @ tukar enjin kosong......
mohon pendapat.....
zan
QUOTE(chalan @ Jan 19 2009, 09:40 AM) *
bro zan... nak minta pendapat mane yg lebih baik....
tahun ni saye nak buat antara 2 bende ni la kat kancil 660 saye.....
1st saye nak buat overhoul kete.......
2nd nak tukar enjin kosong L2 12 valve...
tukar enjin jer kacuk ngan 660....
pada pendapat bro mane satu yg saye buat...
overhaul @ tukar enjin kosong......
mohon pendapat.....

kalau overhaul, komponen enjin banyak yg baru. leh bertahan sehingga 8-10 thn lg.

enjin L2 12v, terpakai. kita tak tahu apa condition dalamnya. utk elakkan risiko, bawak pomen ketika beli enjin. dia tahu nak pilih yg mana satu.

kedua2 pilihan ada kebaikan dan kelemahan. overhaul lebih mahal. enjin second hand murah. keja cepat.
chalan
bro zan....
mane lebih elok untuk buat...
enjin kosong @PUN HALFCUT.....
enjin mira la......
enjin kosong murah....
halfcut plak 3 riban keatas....
dari pandangan bro zan...
mcm mana....
bukan nak power sgt pun....
nak sedang2 jer .......
lagi 1 antara karburator ngan efi
ape pro & kontra die....
mane lebih elok...
mohon penjelasan bro.....
zan
QUOTE(chalan @ Jan 29 2009, 02:52 PM) *
bro zan....
mane lebih elok untuk buat...
enjin kosong @PUN HALFCUT.....
enjin mira la......
enjin kosong murah....
halfcut plak 3 riban keatas....
dari pandangan bro zan...
mcm mana....
bukan nak power sgt pun....
nak sedang2 jer .......
lagi 1 antara karburator ngan efi
ape pro & kontra die....
mane lebih elok...
mohon penjelasan bro.....


antara enjin kosong dengan halfcut, kena tengok keperluan. kalau tukar enjin dari karb ke EFI, tentu la kena half cut sbb nak guna wiring EFI.

tapi kalau dari enjin sedia ada nak tukar enjin serupa, guna yg kosong pun boleh.

antara EFI dan karb, EFI lebih cekap dengan penggunaan komputer (ECU) dan sensor utk pembakaran lebih baik, pencemaran lebih rendah, kuasa lebih dan ekonomi.
andy81
ramai pemilik kancil yang membincangkan tentang masaalah kereta mereka. pada pendapat saya,kancil merupakan sebuah kenderaan yang amat kecil luaran dan dalaman. pengubahsuaian dari segi rim,bodykit,penyerap hentakan(absober) hanya akan menurunkan prestasi kereta tersebut. ada juga yang mengubah suai kancil ini secara lebih lebihan,sehingga tidak sesuai untuk kereta sekecil ini. kalau kancil tu potong sana sini,dalam masa 5 tahun saya percaya kereta itu kat belakang bengkel aje.makenik pun tak sudi repair
zan
QUOTE(andy81 @ Jan 31 2009, 02:22 PM) *
ramai pemilik kancil yang membincangkan tentang masaalah kereta mereka. pada pendapat saya,kancil merupakan sebuah kenderaan yang amat kecil luaran dan dalaman. pengubahsuaian dari segi rim,bodykit,penyerap hentakan(absober) hanya akan menurunkan prestasi kereta tersebut. ada juga yang mengubah suai kancil ini secara lebih lebihan,sehingga tidak sesuai untuk kereta sekecil ini. kalau kancil tu potong sana sini,dalam masa 5 tahun saya percaya kereta itu kat belakang bengkel aje.makenik pun tak sudi repair

saya setuju, tetapi bagaimana org yang minat keta nak beli keta yang lebih besar? ini kerana harganya terlalu mahal di luar capaian kita. tanpa sebarang pilihan, terpaksalah beli kancil saja. dan modify sbb hati dah tak tertahan.
chalan
QUOTE(andy81 @ Jan 31 2009, 02:22 PM) *
ramai pemilik kancil yang membincangkan tentang masaalah kereta mereka. pada pendapat saya,kancil merupakan sebuah kenderaan yang amat kecil luaran dan dalaman. pengubahsuaian dari segi rim,bodykit,penyerap hentakan(absober) hanya akan menurunkan prestasi kereta tersebut. ada juga yang mengubah suai kancil ini secara lebih lebihan,sehingga tidak sesuai untuk kereta sekecil ini. kalau kancil tu potong sana sini,dalam masa 5 tahun saya percaya kereta itu kat belakang bengkel aje.makenik pun tak sudi repair


tu bagi yang ekstrem modi la....
bagi saya, saye hanye perlukan kete tu ade power ckit bile naik bukit....
bukan nak potong sana sini.....
nak beli kete besar blum mampu lagi......

silverbullet
Salam,

Bro Zan,

Apa kabar dirimu disana..... harap sihat sejahtera adanya.

Gawat... gawat ...
Habis dah jual semua ... skrg naik bas je.. he.. he..

Tp masa naik bas tu ternampak satu DC2 ... lawa betoi ..
Agak2 kalau yg dok sadai kat used car .. berapa duit gitu ..

harap saudara Zan dapat survey2 kan ...

Sekian ....

Pecah Rumah..
Pinjam Emas ..
Baca Sudah.
Harap Balas.
zan
QUOTE(silverbullet @ Feb 8 2009, 09:26 PM) *
Salam,

Bro Zan,

Apa kabar dirimu disana..... harap sihat sejahtera adanya.

Gawat... gawat ...
Habis dah jual semua ... skrg naik bas je.. he.. he..

Tp masa naik bas tu ternampak satu DC2 ... lawa betoi ..
Agak2 kalau yg dok sadai kat used car .. berapa duit gitu ..

harap saudara Zan dapat survey2 kan ...

Sekian ....

Pecah Rumah..
Pinjam Emas ..
Baca Sudah.
Harap Balas.

elo bro, aku ok aje. lama tak nampak kau.

aku pun rasa nak jual semua, naik bas dengan jet ski aje la pasni.

DC2 susah cari bro. sama cam DC5 jugak. jadi harga memang tak hengat punya.

duu tugu kucung burluru
munu nuk sumu su kucung bulung
duu tugu buluh kucuru
munu nuk sumu ubung suurung


awas, jangan muncungkan mulut anda selepas membaca pantun.
andy81
bro zan...apa fungsi battery volt stablizer ni?
amundead
akum bro zan...

nak tanya..
saya punya kereta gen2 bila bawak kat highway dalam 150 Km keatas..dia rasa macam tayar nak lari jer atau rasa mcm kurang angin atau pancit jer?? kenapa erk?
bila check tayar ok jer.. bunga masih elok. adakah sebab faktor jalan highway atau casis body ? atau elemnet tayar?

tq bro zan... rolleyes.gif
zan
QUOTE(andy81 @ Feb 14 2009, 09:46 AM) *
bro zan...apa fungsi battery volt stablizer ni?

self explanatory. ia utk menstabilkan voltan supaya tidak berlebihan atau terlalu kurang.
zan
QUOTE(amundead @ Feb 14 2009, 12:16 PM) *
akum bro zan...

nak tanya..
saya punya kereta gen2 bila bawak kat highway dalam 150 Km keatas..dia rasa macam tayar nak lari jer atau rasa mcm kurang angin atau pancit jer?? kenapa erk?
bila check tayar ok jer.. bunga masih elok. adakah sebab faktor jalan highway atau casis body ? atau elemnet tayar?

tq bro zan... rolleyes.gif

ada beberapa perkara yang perlu diperiksa

1. alignment

2. permukaan tayar makan sekata.

3. getah kotak steering yang sudah haus. ini terjadi pada gen2 isteri saya yg berusia 4-5 tahun. tukar getah dan 'feel' steering lebih mantap.
amundead
QUOTE(zan @ Feb 16 2009, 10:52 AM) *
QUOTE(amundead @ Feb 14 2009, 12:16 PM) *
akum bro zan...

nak tanya..
saya punya kereta gen2 bila bawak kat highway dalam 150 Km keatas..dia rasa macam tayar nak lari jer atau rasa mcm kurang angin atau pancit jer?? kenapa erk?
bila check tayar ok jer.. bunga masih elok. adakah sebab faktor jalan highway atau casis body ? atau elemnet tayar?

tq bro zan... rolleyes.gif

ada beberapa perkara yang perlu diperiksa

1. alignment

2. permukaan tayar makan sekata.

3. getah kotak steering yang sudah haus. ini terjadi pada gen2 isteri saya yg berusia 4-5 tahun. tukar getah dan 'feel' steering lebih mantap.


ohh..bro zan..
mana kedai yang menyediakan service mcm bro zan katakan itu?? kedai tayar ke?
zan
QUOTE(amundead @ Feb 18 2009, 12:53 PM) *
QUOTE(zan @ Feb 16 2009, 10:52 AM) *
QUOTE(amundead @ Feb 14 2009, 12:16 PM) *
akum bro zan...

nak tanya..
saya punya kereta gen2 bila bawak kat highway dalam 150 Km keatas..dia rasa macam tayar nak lari jer atau rasa mcm kurang angin atau pancit jer?? kenapa erk?
bila check tayar ok jer.. bunga masih elok. adakah sebab faktor jalan highway atau casis body ? atau elemnet tayar?

tq bro zan... rolleyes.gif

ada beberapa perkara yang perlu diperiksa

1. alignment

2. permukaan tayar makan sekata.

3. getah kotak steering yang sudah haus. ini terjadi pada gen2 isteri saya yg berusia 4-5 tahun. tukar getah dan 'feel' steering lebih mantap.


ohh..bro zan..
mana kedai yang menyediakan service mcm bro zan katakan itu?? kedai tayar ke?

ye, kedai tayar boleh buat.
namkin
salam..

bro zan..nak tnyer..accord sv4 auto bpk aku ade masalah kat gear reverse la..
bile pagi2 lpas start keter..msuk gear reverse utk keluar dr garage mcm
xmsuk gear la..kosong jerk..siap leh maen tekan2 pedal mnyak lg..
dah lame pastuh baru la leh msuk..ade la 4 5 menet jgk kne tggu..

naper yeh? gear box x panas ker?ato simtom gear box perlu di overhole?
zan
QUOTE(namkin @ Mar 12 2009, 12:12 AM) *
salam..

bro zan..nak tnyer..accord sv4 auto bpk aku ade masalah kat gear reverse la..
bile pagi2 lpas start keter..msuk gear reverse utk keluar dr garage mcm
xmsuk gear la..kosong jerk..siap leh maen tekan2 pedal mnyak lg..
dah lame pastuh baru la leh msuk..ade la 4 5 menet jgk kne tggu..

naper yeh? gear box x panas ker?ato simtom gear box perlu di overhole?

wsalam.

suspect valve body tersumbat. cari pakar transmisi dan minta mereka buka valve body utk diservis. kerja nya dah serupa overhaul sbb valve body duduk dalam gearbox. tapi dlm jangka panjang ini lebih baik dari beli gearbox second hand sbb kita tak dpt agak baper jangka hayat gearbox second.
namkin
QUOTE(zan @ Mar 12 2009, 09:42 AM) *
QUOTE(namkin @ Mar 12 2009, 12:12 AM) *
salam..

bro zan..nak tnyer..accord sv4 auto bpk aku ade masalah kat gear reverse la..
bile pagi2 lpas start keter..msuk gear reverse utk keluar dr garage mcm
xmsuk gear la..kosong jerk..siap leh maen tekan2 pedal mnyak lg..
dah lame pastuh baru la leh msuk..ade la 4 5 menet jgk kne tggu..

naper yeh? gear box x panas ker?ato simtom gear box perlu di overhole?

wsalam.

suspect valve body tersumbat. cari pakar transmisi dan minta mereka buka valve body utk diservis. kerja nya dah serupa overhaul sbb valve body duduk dalam gearbox. tapi dlm jangka panjang ini lebih baik dari beli gearbox second hand sbb kita tak dpt agak baper jangka hayat gearbox second.


o0o0..ye ke..ade sorang pkcik nih plak ckp gearbox honda x same dgn model keter laen..
kne pakai smpai kong..die kater mmg dah xleh nak repair lg..tukar gearbox laen kte nyer..
haih~!! penin pk nih..

kalo la tbe2 sye nak tukar ke manual..kos tggi x?kne bli gearbox manual la yeh?ato modified dr gearbox auto?
sy sye tau casis kne ubah sket la kan?
zan
QUOTE(namkin @ Mar 12 2009, 08:54 PM) *
QUOTE(zan @ Mar 12 2009, 09:42 AM) *
QUOTE(namkin @ Mar 12 2009, 12:12 AM) *
salam..

bro zan..nak tnyer..accord sv4 auto bpk aku ade masalah kat gear reverse la..
bile pagi2 lpas start keter..msuk gear reverse utk keluar dr garage mcm
xmsuk gear la..kosong jerk..siap leh maen tekan2 pedal mnyak lg..
dah lame pastuh baru la leh msuk..ade la 4 5 menet jgk kne tggu..

naper yeh? gear box x panas ker?ato simtom gear box perlu di overhole?

wsalam.

suspect valve body tersumbat. cari pakar transmisi dan minta mereka buka valve body utk diservis. kerja nya dah serupa overhaul sbb valve body duduk dalam gearbox. tapi dlm jangka panjang ini lebih baik dari beli gearbox second hand sbb kita tak dpt agak baper jangka hayat gearbox second.


o0o0..ye ke..ade sorang pkcik nih plak ckp gearbox honda x same dgn model keter laen..
kne pakai smpai kong..die kater mmg dah xleh nak repair lg..tukar gearbox laen kte nyer..
haih~!! penin pk nih..

kalo la tbe2 sye nak tukar ke manual..kos tggi x?kne bli gearbox manual la yeh?ato modified dr gearbox auto?
sy sye tau casis kne ubah sket la kan?

benda mekanikal ni semua sama saja. aptah lagi melibatkan wear and tear.

yg haus, gantikan. yg rosak tukar. yg boleh diservis servis semula. apa2 gearbox kereta boleh dibaikpulih semula. masalahnya ialah harga alat ganti komponen gearbox. ia tidak murah. justeru kedai potong keta boleh maju sbb mereka jual harga barang terpakai jauh lebih rendah.

contoh - sebuah gearbox baru perdana V6 boleh mencecah harga RM20,000. tapi harga terpakai cuma RM1200 saja. yg mana satu pilihan kita?

bagi kereta honda pun tidak jauh bezanya. apa yg sy cadangkan ialah cuma vavlve body tapi terdapat beberapa perkara lain yang perlu dilihat seperti keadaan torque converter dan juga klac dalam gearbox. jika klac haus maka gear susah masuk dan jalan terhangguk2 macam kereta manual. sistem klac macam motor kapcai iaitu multiple wet type.
fizi84
nak tanya

1. kalau nanti nak tuka enjin manual 1.6 agak2 berapa ye kos sume????
2,. nk tnya lagi.... berat kereta gen2 berapa??? berat myvi plak???
nape saye tengok myvi laju jer berbanding gen2 1.3????....... 1.3cc juga kan
zan
QUOTE(fizi84 @ Mar 18 2009, 03:52 PM) *
nak tanya

1. kalau nanti nak tuka enjin manual 1.6 agak2 berapa ye kos sume????
2,. nk tnya lagi.... berat kereta gen2 berapa??? berat myvi plak???
nape saye tengok myvi laju jer berbanding gen2 1.3????....... 1.3cc juga kan

gen2 beratnya lebih 1200kg. myvi lbh krg 1000kg saja. so berat gen2 ni mcm keta myvi tapi naik 3 atau 4 org.
lagi myvi ada DVVT.

tak pasti berapa harga enjin gen2 1.6
fizi84
saya on d way beli kete 2nd gen2 1.3 tahun 2007...

nak tnya harga ....

tukar nama???
insuran??
cek puspakom??

takut ditipu........

tq
obvios
bro zan...
ada dengar pasai gen2 crankshaft patah?
bole citer apesai jad camtuh?

aku baca kat sinih..

http://gilagen2.20.forumer.com/viewtopic.p...asc&start=0
kaogi
zan, nak tanya..

best x hyundai i10... nak beli auto. camne dr sefi FC ngan performance dia...

ada kata makan minyak.. camne lak kalu compare ngan savvy.. mana better...

notakaki : minat keta yg cumil jer sbb baru pandai wat keta tp x suka P2
ironmen
aku pln nk jual kete wira aku ni... x tahu la klu ade sesapa nk...

zan
QUOTE(fizi84 @ Mar 20 2009, 02:47 PM) *
saya on d way beli kete 2nd gen2 1.3 tahun 2007...

nak tnya harga ....

tukar nama???
insuran??
cek puspakom??

takut ditipu........

tq

harga baru gen2 1.3 sekitar 46K. utk kereta berusia 2 tahun, anggaran market sekitar 35K tak termasuk lain2 kos.
zan
QUOTE(obvios @ Mar 20 2009, 02:58 PM) *
bro zan...
ada dengar pasai gen2 crankshaft patah?
bole citer apesai jad camtuh?

aku baca kat sinih..

http://gilagen2.20.forumer.com/viewtopic.p...asc&start=0

tidak penah dengar, mesti ada sebab dari segi teknikal yang perlukan penyiasatan terperinci. dalam pengalaman saya hanya penah jumpa con rod bengkok menjadi huruf S, atau crankshaft calar tapi tidak patah. saya pasti proton berhad ada jawapannya.
zan
QUOTE(kaogi @ Mar 20 2009, 05:16 PM) *
zan, nak tanya..

best x hyundai i10... nak beli auto. camne dr sefi FC ngan performance dia...

ada kata makan minyak.. camne lak kalu compare ngan savvy.. mana better...

notakaki : minat keta yg cumil jer sbb baru pandai wat keta tp x suka P2

keta2 kecil semua menggunakan minyak hampir serupa kecuali terutama model manual.

secara peribadi, saya sukakan hyundai i10 sbb rupanya cute, with smooth surface body. mekanikal tidak banyak beza dgn getz atau atoz jadi ada ketahanan.

savvy juga menjimatkan, tapi beli hanya model manual. elakkan model AMT. eh, ada ke savvy jual lagi?

luaskan sedikit pandangan anda dan masukkan beberapa alternatif lain seperti Naza Suria (tapi model baru Kia Picanto juga akan masuk malaysia).

Perodua viva sbnrnya adalah belian yang baik jika sedia ditimbangkan.
fizi84
nk tnya pendapat kowang....

.. aku da baya booking kete gen2 1.3 auto tahun 07...
kalau tak jadi beli, duit booking dapat balik tak??


klau korg, korg beli tak??? kete cantik...
mmag betul ke kete 1.3 underpower n kuat minyak ye??? n xbesh???
zan
QUOTE(fizi84 @ Mar 23 2009, 03:31 PM) *
nk tnya pendapat kowang....

.. aku da baya booking kete gen2 1.3 auto tahun 07...
kalau tak jadi beli, duit booking dapat balik tak??


klau korg, korg beli tak??? kete cantik...
mmag betul ke kete 1.3 underpower n kuat minyak ye??? n xbesh???

keta 1.3 sekiranya body ringan, maka ia menjimatkan. contohnya ialah Nissan Sunny, Proton Saga/Iswara mahupun Saga 1.3 baru.

pada keta seperti gen2, ianya agak berat sbb body besar dan kukuh. bila kuasa tidak mencukupi utk menggerakkan kereta, maka penggunaan minyak juga meningkat.

kalau tak jadi beli, adalah sedikit sukar utk mendapatkan duit booking walaupun sebenarnya boleh. adakalanya pihak penjual akan memulangkan cuma sebahagian dari wang tersebut. sekiranya anda berurusan dengan used car dealer, anda boleh tukar kereta lain dan duit deposit tersebut tidak akan hilang.
chalan
bro zan..... nak tanye la....
top overhoul... ape yg dieorg buat...
overhoul lak.... ape dieorg buat.....
x paham la....
tq bro......
zan
QUOTE(chalan @ Mar 26 2009, 09:56 AM) *
bro zan..... nak tanye la....
top overhoul... ape yg dieorg buat...
overhoul lak.... ape dieorg buat.....
x paham la....
tq bro......

enjin terdiri dari 2 bahagian utama iaitu atas (dinamakan kepala slinder) dan bawah (blok enjin).

top overhaul bermaksud hanya bahagian atas yang diceraikan dan dibaikpulih. nama popularnya ialah grind valve atau org kampung panggil grembal. semua ini menyentuh perkara yang sama. simtom utama kita kena buat top overhaul ialah apaqbila terjadi overheating dan slinder head bengkok @ meleding atau pun terjadi situasi dimana valve seal telah mengeras/bocor dan ekzos mengeluarkan asap putih kebiruan ketika kenderaan memecut.

complete overhaul pulak bila berlaku situasi di mana piston/ring dan komponen2 lain perlu ditukar. simptom utama ialah blok pecah atau retak atau piston ring yang menghaus dan ekzos mengeluarkan asap putih kebiruan setiap masa.
chalan
QUOTE(zan @ Mar 26 2009, 01:00 PM) *
QUOTE(chalan @ Mar 26 2009, 09:56 AM) *
bro zan..... nak tanye la....
top overhoul... ape yg dieorg buat...
overhoul lak.... ape dieorg buat.....
x paham la....
tq bro......

enjin terdiri dari 2 bahagian utama iaitu atas (dinamakan kepala slinder) dan bawah (blok enjin).

top overhaul bermaksud hanya bahagian atas yang diceraikan dan dibaikpulih. nama popularnya ialah grind valve atau org kampung panggil grembal. semua ini menyentuh perkara yang sama. simtom utama kita kena buat top overhaul ialah apaqbila terjadi overheating dan slinder head bengkok @ meleding atau pun terjadi situasi dimana valve seal telah mengeras/bocor dan ekzos mengeluarkan asap putih kebiruan ketika kenderaan memecut.

complete overhaul pulak bila berlaku situasi di mana piston/ring dan komponen2 lain perlu ditukar. simptom utama ialah blok pecah atau retak atau piston ring yang menghaus dan ekzos mengeluarkan asap putih kebiruan setiap masa.


kete kancil saye lak ade penyakit bocor kat bahagian bawah enjin......
minyak itam kuar kat bawah .. tapi x byk la setitik2.... pastu kene kat ekzos... bau hangit la....
ade member kate oil seal kat bawah enjin tu bocor.....
ape perlu dibuat... top overhoul @ complete......
hafiz_k

kete kancil saye lak ade penyakit bocor kat bahagian bawah enjin......
minyak itam kuar kat bawah .. tapi x byk la setitik2.... pastu kene kat ekzos... bau hangit la....
ade member kate oil seal kat bawah enjin tu bocor.....
ape perlu dibuat... top overhoul @ complete......
[/quote]

rasanya macam flywheel oilseal dah keras...saya baru jer buat.kos oil seal tu cuma RM30 hinggit jer tapi yang mahal kos nak turunkan enjin....hu3.lepas tukar,okey jer.minyak dah tak keluar...flywheel oilseal diantar gearbox dengan apa tah..
YaaWauSin
salam bro zan...
kete wira saya tu suis kat pedal brek dia problem... menyebabkan lampu brek tak menyala @ tak dapat supply....
nak adjust camne ha?
pusing kat nat dia tu ke? huhu.... unsure.gif
zan
QUOTE(YaaWauSin @ Mar 27 2009, 11:25 AM) *
salam bro zan...
kete wira saya tu suis kat pedal brek dia problem... menyebabkan lampu brek tak menyala @ tak dapat supply....
nak adjust camne ha?
pusing kat nat dia tu ke? huhu.... unsure.gif

cuba adjust suis tu dulu. pastu check ada arus elektrik ke tidak pada litar suis brek. periksa juga fius lampu brek.
YaaWauSin
QUOTE(zan @ Mar 27 2009, 12:40 PM) *
QUOTE(YaaWauSin @ Mar 27 2009, 11:25 AM) *
salam bro zan...
kete wira saya tu suis kat pedal brek dia problem... menyebabkan lampu brek tak menyala @ tak dapat supply....
nak adjust camne ha?
pusing kat nat dia tu ke? huhu.... unsure.gif

cuba adjust suis tu dulu. pastu check ada arus elektrik ke tidak pada litar suis brek. periksa juga fius lampu brek.


Alhamdulillah dah settle...
mula2 saya dah adjust... ok bila dah bawa pusing2 kete tu... tapi tak lama pastu dia jadi balik... saya check balik,
memang suis yang rosak... dah tukaq suis baru... harga suis kat kedai biasa RM10 huhu...
kaogi
QUOTE(zan @ Mar 21 2009, 11:57 AM) *
keta2 kecil semua menggunakan minyak hampir serupa kecuali terutama model manual.

secara peribadi, saya sukakan hyundai i10 sbb rupanya cute, with smooth surface body. mekanikal tidak banyak beza dgn getz atau atoz jadi ada ketahanan.

savvy juga menjimatkan, tapi beli hanya model manual. elakkan model AMT. eh, ada ke savvy jual lagi?

luaskan sedikit pandangan anda dan masukkan beberapa alternatif lain seperti Naza Suria (tapi model baru Kia Picanto juga akan masuk malaysia).

Perodua viva sbnrnya adalah belian yang baik jika sedia ditimbangkan.


zan, saya dah timbang tara utk beli hyundai i10 yg international

berikut adalah spec keta nyer...

- Dual Airbag/ABS/Power steering...

tp cuma power window utk depan shj... xder reverse sensor..

let say sy dah tambah reverse sensor.. berapa agak2 kosnya?

reformist71
Assalamualaikum,

Dear Zan & Co.

Baru jumpa side ni...tak sempat khatam lagi baca komen2 dalam kedai kopi ni...baru sampai Nov2007. Nanti aku akan continue baca..banyak ilmu wooo. Thanks for sharing.
Aku pakai keta yg rare spesis..KIA CLARUS 2.0 (A) 1999. Aku beli 2nd hand pada awal 2003..dah dekat 6 tahun....no major issue. Tapi ada beberapa pemerhatian yg saya perlukan input dari sifu2 semua.
1) Mula2 dulu FC adalah 10km/l...sejak kebelakangan ni naik to 7.1km/l. Apa masalah dia? Servis, PM seperti macam biasa. 4 tahun dulu rojak Shell, Chaltex..but last 3 years stick to petronas..Ada kesan ker?
2) Minyak hitam hilang 500ml setiap 1000km. No leaking. Asap exhaust masa warm-up berair...
3) Selalunya aku pakai 10W-50...boleh tak aku pakai 0W-40?

Wassalam.
adlertag
Baru baru ni aku dapat cite PDRM telah mula gunakan Mitsubishi Lancer Evolution X sebagai kereta peronda. Betul ke bro zan? Evo X atau Lancer GT 2.0 biasa tu?
zan
QUOTE(kaogi @ Mar 31 2009, 05:23 PM) *
QUOTE(zan @ Mar 21 2009, 11:57 AM) *
keta2 kecil semua menggunakan minyak hampir serupa kecuali terutama model manual.

secara peribadi, saya sukakan hyundai i10 sbb rupanya cute, with smooth surface body. mekanikal tidak banyak beza dgn getz atau atoz jadi ada ketahanan.

savvy juga menjimatkan, tapi beli hanya model manual. elakkan model AMT. eh, ada ke savvy jual lagi?

luaskan sedikit pandangan anda dan masukkan beberapa alternatif lain seperti Naza Suria (tapi model baru Kia Picanto juga akan masuk malaysia).

Perodua viva sbnrnya adalah belian yang baik jika sedia ditimbangkan.


zan, saya dah timbang tara utk beli hyundai i10 yg international

berikut adalah spec keta nyer...

- Dual Airbag/ABS/Power steering...

tp cuma power window utk depan shj... xder reverse sensor..

let say sy dah tambah reverse sensor.. berapa agak2 kosnya?



reverse sensor kalau cap ayam bermula serendah RM80. kalau cap tapak tangan mahal sket. tapi kualiti tidak seberapa. jangan bimbang, kereta yg pendek mcm hyundai i10 ni senang nak diundurkan.... tidak perlu sgt reverse sensor.
zan
QUOTE(adlertag @ Apr 1 2009, 04:03 PM) *
Baru baru ni aku dapat cite PDRM telah mula gunakan Mitsubishi Lancer Evolution X sebagai kereta peronda. Betul ke bro zan? Evo X atau Lancer GT 2.0 biasa tu?

wsalam. betul. model yang digunakan ialah lancer evo-x, tapi bukan model 6 speed dengan dual clutch tp sebaliknya cuma model 5 speed manual. bukan lancer evo GSR, tapi lancer evo RS. harga dalam suratkhabar 300K++ tapi kereta utk kegunaan kerajaan takde cukai. murah je.... maybe tak sampai mega_shok.gifK.

zan
QUOTE(reformist71 @ Apr 1 2009, 03:45 PM) *
Assalamualaikum,

Dear Zan & Co.

Baru jumpa side ni...tak sempat khatam lagi baca komen2 dalam kedai kopi ni...baru sampai Nov2007. Nanti aku akan continue baca..banyak ilmu wooo. Thanks for sharing.
Aku pakai keta yg rare spesis..KIA CLARUS 2.0 (A) 1999. Aku beli 2nd hand pada awal 2003..dah dekat 6 tahun....no major issue. Tapi ada beberapa pemerhatian yg saya perlukan input dari sifu2 semua.
1) Mula2 dulu FC adalah 10km/l...sejak kebelakangan ni naik to 7.1km/l. Apa masalah dia? Servis, PM seperti macam biasa. 4 tahun dulu rojak Shell, Chaltex..but last 3 years stick to petronas..Ada kesan ker?
2) Minyak hitam hilang 500ml setiap 1000km. No leaking. Asap exhaust masa warm-up berair...
3) Selalunya aku pakai 10W-50...boleh tak aku pakai 0W-40?

Wassalam.

Kia Clarus? rasanya kat malaysia tak sampai 10 unit. biasanya digunakan oleh pegawai Kia Motors yang bertugas di malaysia.

sekiranya, enjin menelan 2.5L minyak enjin setiap 5,000km.... tu adalah sangat berlebihan.

saya suspect valve seal mula menghaus, dan menyedut minyak enjin bercampur pembakaran ketika kereta dipandu. cara memeriksa paling senang ialah minta kawan ikut kereta dari belakang, dan peratikan asap ekzos ketika kereta memecut. jika ada kesan asap putih kebiruan, maka perlu buat top overhaul dan gantikan valve seal serta gasket yang tidak sempurna.

berkaitan FC terdapat banyak perkara yang memberi kesan kepada FC. antaranya ialah condition enjin, tayar, berat kereta, gaya pemanduan dan keadaan trafik. permukaan jalan yang turun naik dan tiupan angin juga memberi kesan pada FC malah ekzos tersumbat pun akan menyebabkan kereta kurang power dan meningkatkan FC.
air filter kotor atau penapis petrol (fuel filter) yang kotor juga boleh jadi antara faktor yang perlu diperiksa.

cuba scan enjin kereta dengan menggunakan komputer Hi-Scan di pusat servis Kia, mana tahu dapat mengesan sbrg kelemahan pada sistem EFI

jika enjin byk makan minyak, cuba gunakan minyak yang sedikit likat cthnya minyak SAE40 utk enjin petrol. tidak ada kesan serius jika kita bertukar2 jenis dan gred minyak. its a long term effect.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.