Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kedai Kopi
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
silverbullet
SELAMAT HARI RAYA ZAN ...
hastapronto
QUOTE(zan @ Oct 31 2006, 08:36 AM)
baper isi tangki kancil? 30 liter?? darab 1.92 = RM57.60 untuk isi tangki sepenuhnya.

wira? 50 liter x RM1.92 = RM96 setiap full tank.

waja? 60 liter x 1.92 = RM115.20 setiap full tank.


kalau kenari.. baper liter? cuba teka...
biggrin.gif
hastapronto
QUOTE(start_train @ Oct 31 2006, 09:32 AM)
QUOTE(silverbullet @ Oct 31 2006, 09:20 AM)

Bunyi tersebut terhasil disebabkan oleh geseran yg tidak sekata antara belt dgn pulley.

Itu berkemungkinan besar disebabkan oleh pulley nyer bearing ...

bukak belt tu .... jgn lupa matikan enjin kereta sebelum bukak belt.

lepas tu pusing pulley tu, tengok cara ia berpusing ... mesti rata dan kemas ... well aligned.

sekiranya pusingan pulley tersebut kelihatan tidak berapa ngam .. maka cubalah utk buat ia berpusing dgn baik .. dgn cara

1) ketat kan pulley tersebut.
2) bearing pun kdg2 boleh pecah atau pecah sudah .. sekiranya anda mempuyai kepakaran utk menukar bearing tersebut sendiri. anda mungkin dapat menjimat kan duit anda sebanyak rm 50.

selamat mencuba.


P/s: jgn merepair kereta semasa hujan lebat ....

klo aku biarkan jer...bunyi bising tu..

ade ape2 effect tak??


bunyik yg nyaring tu ke..?
biasa bunyik bila bebaru start keter or awal gear rendah ek..?

kalau kes mcm tuh.. penah jadi kat keter lama.. hantar bengkel, ketatkan pulley tu lah..
(even aku tak tau camner rupa pulley tuh.. tapi itu lah yg pomen tu kata.. dia ketatkan benda alah tuh)

tapi kalau nak biarkan.. sakit hati le dgr bunyik nyaring tu..
nak plak.. kenkadang org ushar semcm je.. ishh !
blum.gif
zan
QUOTE(silverbullet @ Oct 31 2006, 10:22 AM)
SELAMAT HARI RAYA ZAN ...

YO bullet..selamat hari raya!!

ok, mari kita citer sket mengenai timing belt. timing belt merupakan alternatif kepada timing chain yg digunakan oleh enjin2 lama. advantej timing belt ialah ianya lebih senyap dan ringan. kelemahannya ialah jangka hayatnya lebih pendek dari timing chain.

hari ini, kebanyakan pengeluar sudah menemui formula untuk menghasilkan timing chain yg lebih senyap, justeru kos penggunaan sesebuah kereta akan jadi lebih ekonomikal. antra kereta2 yg sudah kembali guna timing chain termasuk lah semua model Honda (Jazz, City, Civic, Accord, Stream, CRV dan Odyssey), semua model Toyota (Yaris, Vios, Corolla, Camry, RAV4) serta hampir semua Nissan.

timing belt diperbuat dari campuran bahan gentian dan kaca yg menjadikannya sihat dan kuat serta tahan lama. kita tidak perlu laras sebab ia mempunyai pelarasan automatik menggunakan tensioner bearing dan tidak perlu juga bubuh gris. timing belt tidak menghasilkan bunyi nyaring.

apa yg berbunyi nyaring ialah auxiliary drive belt yg digunakan untk memacu samada alternator, aircond compressor atau pam power steering.

belt seperti ini terdapat dalam 2 jenis utama iaitu V shape atau multi groove.

belt ini akan melonggar dari masa ke semasa akibat 'wear and tear'. jadi mmg perlu di adjust tetapi tidak terlalu ketat kerana ia perlu sedikit freeplay.

sekiranya ia longgar, maka ia akan menghasilkan screeching sound terutama ketika enjin sejuk atau terkena percikan air.

setiap kali anda membuat pelarasan, adalah perlu permukaan belt tu diperiksa untuk melihat keadaannya. belt yg sudah lama akan mengeras akibat kepanasan dan akan mula merekah.

sekiranya tidak ditukar, besar kemungkinan rekahan tersebut akan mengakibatkan belt putus (snapped) dan mengabikatkan ada kehilangan samada :-
1. air-cond (tidak sejuk)
2. power steering (jadi berat dan sukar dipusing)
3. atau kuasa bateri (akibat alternator yg tidak mengecas)
JoYaHsPoRt
as'kum zan..

slmt hari raya aidilfitri..maaf zahir batin.. smile.gif

zan nak tanye skang kata harga kete byrn bulanan dah murah..leh x kasi listedkan jenis2 kete ngan harganye sekali.. saje nak info.. rolleyes.gif
zan
QUOTE(JoYaHsPoRt @ Oct 31 2006, 01:33 PM)
as'kum zan..

slmt hari raya aidilfitri..maaf zahir batin.. smile.gif

zan nak tanye skang kata harga kete byrn bulanan dah murah..leh x kasi listedkan jenis2 kete ngan harganye sekali.. saje nak info.. rolleyes.gif

oh, pada saya harga kereta jatuh dan murah disebabkan oleh dasar kerajaan melalui DAN (Dasar Automotif Negara) yg membolehkan kenderaan impot CKD dan CBU Asean memasuki pasaran Malaysia dengan harga yg kompetitif.

akibatnya, apa2 model yg dipasang di negara jiran (Thailand misalannya yg menjual Camry dan Yaris buatan Siam di malaysia) menjadi lebih murah. kalau tak silap, cth lain ialah Chevrolet yg dipasang di kilang Rayung Thailand.

justeru, bila lebih banyak kereta masuk dengan kadar harga kompetitif maka pilihan lebih luas. bila pilihan lebih luas, maka pengeluar perlu lebih bijak dan proaktif dalam menjual produk mereka. ini termasuk pakej pembiayaan dan diskaun yg terlindung sebelum ini.

in short, apa yg kita hadapi sekarang ialah faedah dari PASARAN TERBUKA.

akibat sampingan dari pasaran terbuka automotif ialah harga kereta menjadi murah dan nilai terpakainya amat rendah. di korea selatan dan jepun, biasanya pemilik yg tidak dapat menjual kereta mereka akan meninggalkan kereta mereka2 sekadar di tepi2 jalan. itu akibat dari pasaran terbuka dan saingan yang sangat kompetitif. bagaimana nak jual 2nd hand sedangkan Hyundai Sonata yg berharga RM120,000 di Malaysia di jual di Korea Selatan lebih murah dari Proton Iswara @ keta kebal. best kan??

cth2 lain pasaran terbuka ialah Proton Waja di UK (Impian) yg susut sebanyak 30% dalam tahun pertama. bermakna sekiranya harganya RM60,000, maka pada tahun kedua akan jatuh tinggal RM42,000 saja. dan ini sebenarnya sedang terjadi di Malaysia.

senarai harga keta akan saya cuba lakukan bulan hadapan. biggrin.gif
JoYaHsPoRt
QUOTE(zan @ Oct 31 2006, 03:39 PM)
QUOTE(JoYaHsPoRt @ Oct 31 2006, 01:33 PM)
as'kum zan..

slmt hari raya aidilfitri..maaf zahir batin..  smile.gif

zan nak tanye skang kata harga kete byrn bulanan dah murah..leh x kasi listedkan jenis2 kete ngan harganye sekali.. saje nak info..  rolleyes.gif

oh, pada saya harga kereta jatuh dan murah disebabkan oleh dasar kerajaan melalui DAN (Dasar Automotif Negara) yg membolehkan kenderaan impot CKD dan CBU Asean memasuki pasaran Malaysia dengan harga yg kompetitif.

akibatnya, apa2 model yg dipasang di negara jiran (Thailand misalannya yg menjual Camry dan Yaris buatan Siam di malaysia) menjadi lebih murah. kalau tak silap, cth lain ialah Chevrolet yg dipasang di kilang Rayung Thailand.

justeru, bila lebih banyak kereta masuk dengan kadar harga kompetitif maka pilihan lebih luas. bila pilihan lebih luas, maka pengeluar perlu lebih bijak dan proaktif dalam menjual produk mereka. ini termasuk pakej pembiayaan dan diskaun yg terlindung sebelum ini.

in short, apa yg kita hadapi sekarang ialah faedah dari PASARAN TERBUKA.

akibat sampingan dari pasaran terbuka automotif ialah harga kereta menjadi murah dan nilai terpakainya amat rendah. di korea selatan dan jepun, biasanya pemilik yg tidak dapat menjual kereta mereka akan meninggalkan kereta mereka2 sekadar di tepi2 jalan. itu akibat dari pasaran terbuka dan saingan yang sangat kompetitif. bagaimana nak jual 2nd hand sedangkan Hyundai Sonata yg berharga RM120,000 di Malaysia di jual di Korea Selatan lebih murah dari Proton Iswara @ keta kebal. best kan??

cth2 lain pasaran terbuka ialah Proton Waja di UK (Impian) yg susut sebanyak 30% dalam tahun pertama. bermakna sekiranya harganya RM60,000, maka pada tahun kedua akan jatuh tinggal RM42,000 saja. dan ini sebenarnya sedang terjadi di Malaysia.

senarai harga keta akan saya cuba lakukan bulan hadapan. biggrin.gif

oic..baru tahu perkara sbenar..memang okis harganya pun b'patutan..bagi x mampu cam yah dah bleh la beli kete idaman skett masa lg. yah minta info dr zan sbb aritu t'nmpk ada pamplet di tampal kat board2 tempat keje & bus stop. mgkin next time zan bleh kasi listedkan jenis2 local kete ngan harganye sekali pulak..thnxs zan.. smile.gif
silverbullet
QUOTE(zan @ Oct 31 2006, 03:39 PM)
QUOTE(JoYaHsPoRt @ Oct 31 2006, 01:33 PM)
as'kum zan..

slmt hari raya aidilfitri..maaf zahir batin.. 

zan nak tanye skang kata harga kete byrn bulanan dah murah..leh x kasi listedkan jenis2 kete ngan harganye sekali.. saje nak info.. 


senarai harga keta akan saya cuba lakukan bulan hadapan. biggrin.gif

taruk skali price 2ndhand ...
Merc c180 /c200 yg paling murah pernah ko jumpa ..
dan BME46 paling lama dan paling murah .....

market value storm 2.5 td .. 2001 paling tinggi ... biggrin.gif
sleeplessinsentul
Assalamualaikum & Selamat Hari Raya....

saya nak tanya sikit pasal masalah kereta ni.

Saya guna Iswara A/B 1.3 tahun 1998, dah 140k km mileage dah.

Sejak 2 bulan kebelakangan ni, enjin kereta selalu semput dan menyebabkan plug kotor... (atau plug cepat kotor & menyebabkan enjin semput?)...

Kali terakhir saya tukar plug, tak sampai seminggu dah kotor, kena ganti baru.

Apa yg membingungkan saya, ada satu mekanik tu rekomen buat top overhaul, dia cakap mungkin ada leaking menyebabkan plug basah.

Satu lagi mekanik pulak rekomen tukar kaburater, dia kata sebab kaburater problem menyebabkan plug cepat kotor. Tak perlu buat top overhaul.

Kos top overhaul - RM350.00 - RM380.00
Kos tukar kaburater - original lebih kurang RM1,000.00 tak ori RM600.00
Kos servis kaburater - lebih kurang RM80.00

Pakar pakar yg ada kat sini, tolong beri nasihat sebelum saya hantar servis. Terima kasih.
zan
waalaikumsalam dan slmt hari raya juga sleeplessinsentul.

hairan juga kerana kereta anda yg baru berusia 8 thn dan 140K sudah ada masalah sebegini. berbezalah jika kereta anda digunakan lasak macam kereta saya iaitu 40,000km setahun. secara purata kereta anda cuma digunakan 18,000km setahun saja.

ok, plug basah memberi 2 petanda.
1. spark plug dah bakar. akan tetapi sekiranya spark plug dah bakar, enjin sukar dihidupkan sewaktu sejuk, semput ketika memecut dan kelajuan melahu yg tidak stabil dan bergoncang. jika simptom itu ada, tukar sprk plug dulu. cuma sekitar RM30.

2. terdapat kebocoran samada ada pada piston ring atau valve guide. piston ring tidak akan haus sebegini cepat melainkan selepas 16-18 tahun bergantung juga kepada mileage dan penjagaan kereta. so, kita lupakan hal piston ring. kebocoran valve guide adalah biasa bagi kereta2 sekitar 10 tahun. simpotmnya ada lah berikut

a) minyak enjin cepat kurang dan kena tambah selalu sedangkan tidak ada kebocoran. tapi kalau enjin ada leaking, tips ini tak bleh pakai.

b ) ekzos menghasilkan asap putih kebiruan ketika memecut. bab ni anda tak nampak. kena tanya pada pemandu di belakang kita. maka, berbuat baiklah dengan pemandu di belakang. asap putih jarang ada ketika berhenti melainkan memecut sahaja.

c) petanda lain ialah spark plug basah dan juga valve yg basah. tetapi untuk melihat valve basah, kena buka enjin dulu. heh heh...

3. antara sebab spark plug kotor ialah akibat pelarasan karburetor yg tidak tepat. istilah mekanik di panggil 'carbon fouling'. akan tetapi karburetor pada iswara/wira menggunakan setting minyak yg telah dilakukan di kilang dan telah dikunci. melainkan ada mekanik yg telah mengubah setting ini, anda tidak perlu usik.

4. karburetor yg digunakan pada saga megavalve, saga iswara dan wira 1.3/1.5 adalah dari jenis downdraught twin barrel variable venturi (ditambah auto choke mulai thn 92). karburetor jenis ini adalah rekaan terakhir yang tercanggih sebelum pengeluar kereta beralih ke enjin EFI.
ini kerana ia menambah kuasa dan juga memberikan pulangan ekonomi yg lebih baik berbanding jenis biasa (saga orion/magma).

karburetor buatan Aisin Warner ini juga jarang memerlukan servis apatah lagi rosak melainkan sistem auto choke. fungsi auto choke ialah membantu cold starting...kiranya enjin keta anda menggigil bila dihidupkan waktu awal pagi, bermakna auto choke sudah rosak. selain dari itu, karburetor jenis ini susah rosak - tak perlu tukar.

5. jika mahu, anda boleh bawak keta anda jumpa mekanik saya di melaka utk pemeriksaan lanjut.

karburetor bukan ori = RM400
kos top overhaul = 300-350
mentari merah
A'kum zan, nak tanya skit ni..

skang aku pakai wira SE 1.5 baru dah 2 bulan...tapi rasanya wira SE ni lebih kuat makan minyak dari wira biasa..betul ke .sebab apa yek..? unsure.gif pastu bila pasang air cond pikap kenkadang menurun..masalah skit bila memotong..

harap dapat penjelasan.thanks.
zan
pertama sekali, minta jelaskan sama wiSE manual atau automatik.

Wira SE sebenarnya sebuah model menarik. model wira lain seperti thn 2001 hingga sekarang (1.3/1.5 dan wira CE) menggunakan ECU proton sendiri yg diberi nama EMS400.

tetapi Wise menggunakan model EMS700 yg lebih sporti dan dicipta untuk penyampaian kuasa yg lebih baik.

oleh kerana itu, WiSE diberi penampilan sporti termasuk set skirting penuh dan roda aloi 16".

malangnya, roda aloi 16" adalah amat berat bagi sebuah enjin 1500cc apatah lagi kuasa keluaran enjin tersebut tidak sampai 100bhp.

kelebihan roda 16" ialah handling lebih baik dan stabil, nampak lawa dan gerek

kelemahan - penambahan berat menjejaskan pick-up dan ekonomi. pemasangan tyre low profile (205/45R16) juga boleh membuatkan perjalanan tidak selesa pada permukaan tidak rata dan terhentak2.

anda boleh cuba tukar saiz rim lebih kecil seperti 15" mahupun 14" di mana ramai pemilik WiSE telah melakukannya. kita mendapat pick-up lebih baik berserta fuel consumption yg lebih cekap.

sebaiknya ditukar sekarang memandangkan tayar kereta anda masih tebal dan ada harga untuk ditolak.

sekiranya anda menggunakan versi WiSE automatik, maka masalah ini sukar hendak diselesaikan.

WiSE auto menggunakan gearbox 3 kelajuan yg direka 20 tahun lepas. berbanding dgn wira 1.6 malah kebanyakan kereta lain hari ini, ia tidak mempunyai gear 4 dipanggil overdrive. berikut adalah senarai kereta2 automatik dan bilangan gear

- wira/satria 1.6 dan putra 1.8auto 4 speed auto
- perdana/V6 4 speed auto
- camry mulai thn 94 hingga sekarang 4 speed auto
- honda accord mulai tahun 93 (SM4,SV4,S84) 4-sp auto
- kelisa/kenari 1.0 4-sp auto
- inokom atos 4 sp auto
- waja/gen2/SNEO auto
- BMW 3 series E90 - 5 speed auto
- Honda City IDSI/VTEC - 7 speed CVT
- Merc S Class W221 - 7 speed auto
- Lexus LS460 - 8 speed auto

lihat betapa jauh proton ketinggalan.

sebagai perbandingan lain lihat meter kelajuan enjin @ tachometer @ revolution per minute (rpm) ketika kelajuan kereta anda 100km/h

- WiSE manual - 3,100rpm (dalam gear 5)
- WiSE auto - 4,000rpm (dalam gear 3 tanpa mechanical lock-up)
- Waja 1.6/Perdana V6/Wira 1.6 - 2,800rpm (dalam gear 4 overdrive dengan lock up clutch electronic)

ini membuktikan Wise dan semua enjin wira 1.5 berputar yg lebih tinggi dan ini memang menjeaskan penggunaan petrol.

so, kesimpulan untuk atasi masalah 'minyak kuat' dan pikap lembap ialah tukar rim lebih kecil.
sekiranya keta anda model automatik, tidak banyak dapat dilakukan melainkan anda tukar gearbox manual atau auto 4 speed dari jepun yg sukar diperolehi.
sekiranya anda dapati keta kurang pikap ketika air-cond on, itu perkara biasa...melainkan anda tidak guna aircond. cubalah! laugh.gif
putrishah
BAPE HARGA KESELURUHAN UTK TUKAR CLUTCH PLATE HA???

UTK KETA WIRA 1.3..
zan
QUOTE(putrishah @ Nov 1 2006, 02:37 PM)
BAPE HARGA KESELURUHAN UTK TUKAR CLUTCH PLATE HA???

UTK KETA WIRA 1.3..

KENAPA NAK TUKAR CLUTCH PLATE HA??
putrishah
QUOTE(zan @ Nov 1 2006, 05:09 PM)
QUOTE(putrishah @ Nov 1 2006, 02:37 PM)
BAPE HARGA KESELURUHAN UTK TUKAR CLUTCH PLATE HA???

UTK KETA WIRA 1.3..

KENAPA NAK TUKAR CLUTCH PLATE HA??

MEMBER NAK TUKAR..DIA KATE CLUTCH DIA DAH HAUS...

MENGAUM JE KETA DIA TU...
zan
QUOTE(putrishah @ Nov 1 2006, 06:50 PM)
QUOTE(zan @ Nov 1 2006, 05:09 PM)
QUOTE(putrishah @ Nov 1 2006, 02:37 PM)
BAPE HARGA KESELURUHAN UTK TUKAR CLUTCH PLATE HA???

UTK KETA WIRA 1.3..

KENAPA NAK TUKAR CLUTCH PLATE HA??

MEMBER NAK TUKAR..DIA KATE CLUTCH DIA DAH HAUS...

MENGAUM JE KETA DIA TU...

clutch haus? bagi minum air laa...

ha ha ha laugh.gif

ok, sebenarnya clutch terdiri dari 3 komponen utama iaitu
1. clutch plate
2. clutch housing @ cover @ pressure plate
3. clutch bearing.

kalau sengkek sangat, leh lah tukar hanya item no 1. yg lelain tu ambik risk aje dulu. kalau ada duit, leh la tukar semua item becoz alang2 dan turun gearbox tu baik tukar semua.

alat2 ganti semua tu pun terdapat dalam beberapa jenis antaranya
1. original OEM proton
2. original MMC (Jepun)
3. taiwan made - underlicensed
4. local made - under licensed
5. imitation

harga berbeza di mana item no 1 paling mahal dan item no 5 paling murah. begitu juga kualiti dan ketahanan.

so, susah nak cakap apa pilihan yg member anda mahukan. upah berbeza dari sekitar RM40 utk bengkel bawah pokok ceri hingga RM180 untuk bengkel franchise.

suh member kau survey dulu dgn beberapa bengkel. kalau nak murah, sila datang melaka.
MaS_BoNgSu
zan...
aku nk tanya pendapat ko la...
keter aku year 2001....until now aku masih servis kat pero2..
aku tau sebis kat sana mahal sket...kalo nak compare bengkel biasa...
ko rasa perlu ke aku sebis kat bengkel biasa.....

aku ni bukan apa...dah la buta pasal keter...takut kena ketuk yg bukan2 jer....kukuikui....
zan
QUOTE(MaS_BoNgSu @ Nov 2 2006, 09:43 AM)
zan...
aku nk tanya pendapat ko la...
keter aku year 2001....until now aku masih servis kat pero2..
aku tau sebis kat sana mahal sket...kalo nak compare bengkel biasa...
ko rasa perlu ke aku sebis kat bengkel biasa.....

aku ni bukan apa...dah la buta pasal keter...takut kena ketuk yg bukan2 jer....kukuikui....

ko pakai keta apa? setakat servis biasa sbnrnya mmg simple. buat sendiri pun boleh. ini memandangkan perodua kancil sudah berada di malaysia sejak tahun 1994. dah 12 tahun. rekannya pun basic aje, tak banyak songeh.

perihal maintenance pun keta2 perodua tak byk songeh juga.

tukar minyak enjin, penapis, penapis udara, spark plug, cecair coolant dan minyak gear semua boleh dibuat di luar dan berpandukan penyelenggaraan berkala yg dikeluarkan oleh perodua.

sebelum itu, carilah bengkel dan mekanik yg berpengalaman bersama attitude yg baik. kalau tidak, rasa tidak puas hati mungkin timbul kelak dari cara kereta kesayangan anda dikendalikan.
MaS_BoNgSu
tq zan...

masalahnya nk cari bengkel yg bagus tu ler..yg payah....
putrishah
NAPE EK,..KLO MASA KITE DRIVE..TETIBA KERETA TU BUNYI MENGAUM MACAM TAK MASUK GEAR..

TP MASA TU DALAM GEAR 4 ATAU 5.... blink.gif unsure.gif
zan
QUOTE(putrishah @ Nov 3 2006, 03:48 PM)
NAPE EK,..KLO MASA KITE DRIVE..TETIBA KERETA TU BUNYI MENGAUM MACAM TAK MASUK GEAR..

TP MASA TU DALAM GEAR 4 ATAU 5.... blink.gif unsure.gif

ko naik keta ke atau keta rimau?? he he he ok, ok jgn marah.

hanya satu kemungkinan yg ada dgn sebab tersebut iaitu clutch slip yg menandakan klac plet dah nak habis. bunyi mengaum tu disebabkan klac plet hilang grip dan melepaskan enjin berputar tinggi secara tiba2. pasal tu tetiba saja bunyi mengaum..
putrishah
QUOTE(zan @ Nov 3 2006, 04:00 PM)
QUOTE(putrishah @ Nov 3 2006, 03:48 PM)
NAPE EK,..KLO MASA KITE DRIVE..TETIBA KERETA TU BUNYI MENGAUM MACAM TAK MASUK GEAR..

TP MASA TU DALAM GEAR 4 ATAU 5.... blink.gif  unsure.gif

ko naik keta ke atau keta rimau?? he he he ok, ok jgn marah.

hanya satu kemungkinan yg ada dgn sebab tersebut iaitu clutch slip yg menandakan klac plet dah nak habis. bunyi mengaum tu disebabkan klac plet hilang grip dan melepaskan enjin berputar tinggi secara tiba2. pasal tu tetiba saja bunyi mengaum..

TAKDE KEMUNGKINAN LAIN KER..

RASE BARU JE TUKAR BENDA TU AWAL TAHUN ARI TU...
start_train
nak tanya korang2 ni..

tau tak bape harga bumper belakang wira..dhn harga lampu belakang wira...

abg aku kate lampu belakang tu mahal..
zan
QUOTE(start_train @ Nov 8 2006, 11:39 AM)
nak tanya korang2 ni..

tau tak bape harga bumper belakang wira..dhn harga lampu belakang wira...

abg aku kate lampu belakang tu mahal..

bumper belakang wira kalau original antara 270-350 (aeroback pendek, sedan panjang)

bumper local antara 90-100, maybe lebih murah kalau pandai ayat tokeh.

lampu belakang tak mahal mana..seunit dalam 160-180 (original).

kalau local punya antara 60-mega_shok.gif.

kalau pegi ke kedai abang's, terdapat pilihan rekabentuk lagi. nak yg hitam, silver, bulat, lonjong sumer ada. tp dijual secara satu set. tak jual asing2.
sleeplessinsentul
QUOTE(putrishah @ Nov 3 2006, 04:31 PM)
QUOTE(zan @ Nov 3 2006, 04:00 PM)
QUOTE(putrishah @ Nov 3 2006, 03:48 PM)
NAPE EK,..KLO MASA KITE DRIVE..TETIBA KERETA TU BUNYI MENGAUM MACAM TAK MASUK GEAR..

TP MASA TU DALAM GEAR 4 ATAU 5.... blink.gif  unsure.gif

ko naik keta ke atau keta rimau?? he he he ok, ok jgn marah.

hanya satu kemungkinan yg ada dgn sebab tersebut iaitu clutch slip yg menandakan klac plet dah nak habis. bunyi mengaum tu disebabkan klac plet hilang grip dan melepaskan enjin berputar tinggi secara tiba2. pasal tu tetiba saja bunyi mengaum..

TAKDE KEMUNGKINAN LAIN KER..

RASE BARU JE TUKAR BENDA TU AWAL TAHUN ARI TU...

saya pernah alami masalah yg sama, saya tukar clutch plate, settle dah...
kawan saya yg kerja dengan company sewa kereta pernah bagi tahu, mekanik yg tak berapa pandai kemungkinan silap pasang clutch plate tu... cuba check balik...

saudara zan mungkin ada pandangan lain...
zan
QUOTE(sleeplessinsentul @ Nov 9 2006, 11:09 AM)
saudara zan mungkin ada pandangan lain...

saya ada 2 pandangan. padangan pertama ialah tanpa guna cermin mata..iaitu kabur.

pandangan lain saya ialah bila menggunakan cermin mata.

itulah pandangan lain dari saya... laugh.gif

p/s sori, loyar bughuk sket. byk keje arini. tensennnnn....
zan
pada yg mendoakan kejayaan aku, terima kasih aku ucapkan. aku sudah mendapat tawaran secara verbal, cuma menanti letter of offer. aku sendiri rasa tak percaya aku dapat jawatan tesebut memandangkan aku takde kelulusan tinggi macam diploma, degree jauh sekali.

insya Allah, aku akan in-charge jabatan pembaikan badan (body and paint repair) untuk sebuah syarikat automotif tempatan yg bekerjasama dgn pengeluar asing. oleh kerana aku akan ditempatkan di HQ, bermakna aku pegang position no.1 di Malaysia (dalam rujukan urusan insurans dan repair).

Alhamdulillah kenaikan gaji juga baik iaitu lebih kurang meningkat 56% brbanding kerja sekarang.

mulai tarikh ini aku akan jarang join mesra.net hinggalah aku dah steady di tempat baru; nak kena clearkan semua perkara sebelum aku berhenti.

so, once again...thanx! smile.gif
mentari merah
ye ke zan..tahniah la ekk..

tapi mesti pasni tak dapat nak rujuk hal2 pasal problem kete dengan ko kat sini... unsure.gif
radioactive
tahniah zan....
penatlaa
tahniah....murah rezeki ko yee
sleeplessinsentul
tahniah zan, semoga berjaya....
JoYaHsPoRt
QUOTE(zan @ Nov 12 2006, 03:40 AM)
pada yg mendoakan kejayaan aku, terima kasih aku ucapkan. aku sudah mendapat tawaran secara verbal, cuma menanti letter of offer. aku sendiri rasa tak percaya aku dapat jawatan tesebut memandangkan aku takde kelulusan tinggi macam diploma, degree jauh sekali.

insya Allah, aku akan in-charge jabatan pembaikan badan (body and paint repair) untuk sebuah syarikat automotif tempatan yg bekerjasama dgn pengeluar asing. oleh kerana aku akan ditempatkan di HQ, bermakna aku pegang position no.1 di Malaysia (dalam rujukan urusan insurans dan repair).

Alhamdulillah kenaikan gaji juga baik iaitu lebih kurang meningkat 56% brbanding kerja sekarang.

mulai tarikh ini aku akan jarang join mesra.net hinggalah aku dah steady di tempat baru; nak kena clearkan semua perkara sebelum aku berhenti.

so, once again...thanx! smile.gif

wups..zan.. unsure.gif ape2pun tahniah byk2..semoge rezeki lebih b'lipat ganda..dan kalau ada masa postinglah sini lg.. rolleyes.gif
hastapronto
QUOTE(zan @ Nov 12 2006, 03:40 AM)
pada yg mendoakan kejayaan aku, terima kasih aku ucapkan. aku sudah mendapat tawaran secara verbal, cuma menanti letter of offer. aku sendiri rasa tak percaya aku dapat jawatan tesebut memandangkan aku takde kelulusan tinggi macam diploma, degree jauh sekali.

insya Allah, aku akan in-charge jabatan pembaikan badan (body and paint repair) untuk sebuah syarikat automotif tempatan yg bekerjasama dgn pengeluar asing. oleh kerana aku akan ditempatkan di HQ, bermakna aku pegang position no.1 di Malaysia (dalam rujukan urusan insurans dan repair).

Alhamdulillah kenaikan gaji juga baik iaitu lebih kurang meningkat 56% brbanding kerja sekarang.

mulai tarikh ini aku akan jarang join mesra.net hinggalah aku dah steady di tempat baru; nak kena clearkan semua perkara sebelum aku berhenti.

so, once again...thanx! smile.gif


congrats bro zan !!

syarikat automotif tempatan yg bekerjasama dgn pengeluar asing..? apa tu yer...?

All the best..
zan
thanx again everyone... nanti aku akan umumkan syarikat mana. syhh..... laugh.gif
thiaki
zan.. kesimpulan nye rpm tu tak yah ejas ekk?
aki risau jgk, sbb tgk kwn2 kete kebal tu takde la naik 1 terus klu stat..
zan
QUOTE(thiaki @ Nov 20 2006, 04:53 PM)
zan.. kesimpulan nye rpm tu tak yah ejas ekk?
aki risau jgk, sbb tgk kwn2 kete kebal tu takde la naik 1 terus klu stat..

seharusnya bila start enjin semasa sejuk atau warm, rpm akan naik sejenak melebihi 1,000rpm.

bila enjin panas (hot), rpm terus akan rendah macam biasa dan naik bila ON aircond.

kalau kita paham konsep autochoke, maka lebih mudah.

begini penerangannya.
1. sistem auto choke paling biasa ialah dikendalikan secara vacuum.
2. vacuum akan aktifkan choke apabila mendapat suhu enjin sejuk
3. cara untuk mengesan suhu enjin ialah dengan mengalirkan coolant dari radiator melalui karburetor.
4. sekiranya enjin sudah sedia panas, maka vacuum tidak akan mengaktifkan auto choke.

sila ambil perhatian pada kereta2 yang tidak dijaga dengan baik, maka sistem radiator selalu berkarat. karat akan menyebabkan laluan air di karburetor tersumbat dan tidak dapat mengaktifkan vacuum. oleh itu, bila enjin dihidupkan sewaktu sejuk ianya akan bergegar dgn kuat.

itu saja. biggrin.gif
thiaki
QUOTE(zan @ Nov 20 2006, 05:03 PM)
QUOTE(thiaki @ Nov 20 2006, 04:53 PM)
zan.. kesimpulan nye rpm tu tak yah ejas ekk?
aki risau jgk, sbb tgk kwn2 kete kebal tu takde la naik 1 terus klu stat..

seharusnya bila start enjin semasa sejuk atau warm, rpm akan naik sejenak melebihi 1,000rpm.

bila enjin panas (hot), rpm terus akan rendah macam biasa dan naik bila ON aircond.

kalau kita paham konsep autochoke, maka lebih mudah.

begini penerangannya.
1. sistem auto choke paling biasa ialah dikendalikan secara vacuum.
2. vacuum akan aktifkan choke apabila mendapat suhu enjin sejuk
3. cara untuk mengesan suhu enjin ialah dengan mengalirkan coolant dari radiator melalui karburetor.
4. sekiranya enjin sudah sedia panas, maka vacuum tidak akan mengaktifkan auto choke.

sila ambil perhatian pada kereta2 yang tidak dijaga dengan baik, maka sistem radiator selalu berkarat. karat akan menyebabkan laluan air di karburetor tersumbat dan tidak dapat mengaktifkan vacuum. oleh itu, bila enjin dihidupkan sewaktu sejuk ianya akan bergegar dgn kuat.

itu saja. biggrin.gif

mslh nyer dia tak turun, statik 1..
zan
QUOTE(thiaki @ Nov 20 2006, 05:12 PM)
mslh nyer dia tak turun, statik 1..

1 tu standard ler..

cuba off aircond, sepatutnya dia turun sedikit. maybe 0.9. aku sendiri tak pasti sbb lain keta lain spesifikasi. tp bila tutup aircond sepatutnya dia turun sket.

klu dia tak turun, nanti aku ajar cara nak turunkan. senang aje... biggrin.gif
thiaki
QUOTE(zan @ Nov 20 2006, 05:25 PM)
QUOTE(thiaki @ Nov 20 2006, 05:12 PM)

mslh nyer dia tak turun, statik 1..

1 tu standard ler..

cuba off aircond, sepatutnya dia turun sedikit. maybe 0.9. aku sendiri tak pasti sbb lain keta lain spesifikasi. tp bila tutup aircond sepatutnya dia turun sket.

klu dia tak turun, nanti aku ajar cara nak turunkan. senang aje... biggrin.gif

ermm.. nt nk sukat balik..
tp mcm takde trn la..
mcputra
unsure.gif konpiuh...
zan
QUOTE(thiaki @ Nov 20 2006, 05:45 PM)
QUOTE(zan @ Nov 20 2006, 05:25 PM)
QUOTE(thiaki @ Nov 20 2006, 05:12 PM)

mslh nyer dia tak turun, statik 1..

1 tu standard ler..

cuba off aircond, sepatutnya dia turun sedikit. maybe 0.9. aku sendiri tak pasti sbb lain keta lain spesifikasi. tp bila tutup aircond sepatutnya dia turun sket.

klu dia tak turun, nanti aku ajar cara nak turunkan. senang aje... biggrin.gif

ermm.. nt nk sukat balik..
tp mcm takde trn la..

bila on air-cond, mmg rpm akan naik tinggi sedikit.

tujuannya ialah untuk compensate kehilangan kuasa enjin disebabkan beban oleh penggunaan compressor.

ki perasan tak org yg nak jimat minyak, depa sanggup tanak guna aircond. biar panasss..takpe.

tp selalunya depa yg tak guna aircond tu mmg pasal aircond rosak.

p/s giler apa tengah hari buta tak pakai aircond. laugh.gif
thiaki
QUOTE(zan @ Nov 21 2006, 08:35 AM)
bila on air-cond, mmg rpm akan naik tinggi sedikit.

tujuannya ialah untuk compensate kehilangan kuasa enjin disebabkan beban oleh penggunaan compressor.

ki perasan tak org yg nak jimat minyak, depa sanggup tanak guna aircond. biar panasss..takpe.

tp selalunya depa yg tak guna aircond tu mmg pasal aircond rosak.

p/s giler apa tengah hari buta tak pakai aircond. laugh.gif

zan..

klu nk panaskan enjin, ki takkan bukak ekon

pastu, klu agak2 dah panas tu br la on

pastu br jln. kdg2 jln dlu br on ekon..

bior berangin sket.
hazyy
hi,
saya ni pembaca senyap je kat sini.

hari ni tergerak nak posting. nak minta pendapat sikit.

saya ada sebuah kereta proton saga 1.5 tahun 1990. kereta tu ayah saya yg punya tapi
bagi kat saya suruh pakai, sebab kat kampung takde sapa nak guna.

sekarang nih, kereta tu saya guna juga, tapi jarang2, sebab selalunya car pool dgn husband. ulang alik KL -rawang.
lagi pun sebab tak berapa confident dgn condition kereta tu. Apa pun kereta tu so far jarang sgt buat halnya.

cuma masa mula2 dulu, saya buat top haul dan pasang aircond dan compressor baru. terakhir baru2 nih saya tukar set wiring kat belakang stering tu(saya pun tak tahu apa namanya) sebab kekadang lampu kereta tak nyala. pomen tu kata masalah wiring dah reput kat situ.

akan datang ni, nampak mcm keperluan saya terpaksa pegi kerja sendiri. Saya nih tak berapa pandai bab kereta, buat pulak kereta yg dah tua.

Pada pendapat kekawan ada patut saya beli kereta baru atau maintain saje kereta tu?

p/s: mr zan, apa nama company tempat baru smile.gif.
zan
QUOTE(thiaki @ Nov 21 2006, 09:05 AM)
QUOTE(zan @ Nov 21 2006, 08:35 AM)
bila on air-cond, mmg rpm akan naik tinggi sedikit.

tujuannya ialah untuk compensate kehilangan kuasa enjin disebabkan beban oleh penggunaan compressor.

ki perasan tak org yg nak jimat minyak, depa sanggup tanak guna aircond. biar panasss..takpe.

tp selalunya depa yg tak guna aircond tu mmg pasal aircond rosak.

p/s giler apa tengah hari buta tak pakai aircond. laugh.gif

zan..

klu nk panaskan enjin, ki takkan bukak ekon

pastu, klu agak2 dah panas tu br la on

pastu br jln. kdg2 jln dlu br on ekon..

bior berangin sket.

ki, enjin takde masalah untuk warm up tidak kira kita guna aircond atau off aircond.
thiaki
QUOTE(zan @ Nov 22 2006, 08:31 AM)
ki, enjin takde masalah untuk warm up tidak kira kita guna aircond atau off aircond.

owhh..

tp takpe la, kira amk udara segar dlu. ekekekek
zan
QUOTE(hazyy @ Nov 21 2006, 01:35 PM)
hi,
saya ni pembaca senyap je kat sini.

hari ni tergerak nak posting. nak minta pendapat sikit.

saya ada sebuah kereta proton saga 1.5 tahun 1990. kereta tu ayah saya yg punya tapi
bagi kat saya suruh pakai, sebab kat kampung takde sapa nak guna.

sekarang nih, kereta tu saya guna juga, tapi jarang2, sebab selalunya car pool dgn husband. ulang alik KL -rawang.
lagi pun sebab tak berapa confident dgn condition kereta tu. Apa pun kereta tu so far jarang sgt buat halnya.

cuma masa mula2 dulu, saya buat top haul dan pasang aircond dan compressor baru. terakhir baru2 nih saya tukar set wiring kat belakang stering tu(saya pun tak tahu apa namanya) sebab kekadang lampu kereta tak nyala. pomen tu kata masalah wiring dah reput kat situ.

akan datang ni, nampak mcm keperluan saya terpaksa pegi kerja sendiri. Saya nih tak berapa pandai bab kereta, buat pulak kereta yg dah tua.

Pada pendapat kekawan ada patut saya beli kereta baru atau maintain saje kereta tu?

p/s: mr zan, apa nama company tempat baru smile.gif.

hi hazzy,

jika ada duit lebih, beli lah kereta yg lebih muda. ini memandangkan kereta anda sudah agak uzur iaitu sekitar 16-17 tahun. komponen yg dibuat dari getah seperti glass run atau wiring mmg akan rosak samada mereput atau mengeras (juga warped/deformed).

proton saga model S tidak didatangkan dengan power steering melainkan dipasang terpakai aftermarket. oleh itu steering anda agak berat terutama bagi pemandu wanita. ini berbeza dgn model 1.5I yg didatangkan dgn power steering. kereta lebih senang dikawal dan dipandu terutama ketika membelok di selekoh atau parking.

S = sederhana
I = istimewa

saya tidak digalakkan anda membeli kereta yg agak mahal kerana susut nilainya menakutkan. melainkan anda berpendapatan tinggi atau dari keluarga kaya raya... rolleyes.gif

contoh seperti Chevrolet Aveo 1.5 pada tahun 2003 harga baru sekitar 74K. nilai 2nd hand skrg ialah sekitar 38K; pembeli hilang 36 ribu dalam masa 3 tahun. ini tidak berbeza dgn toyota vios sbg misalan iaitu harga baru model 1.5G thn 2004 sekitar 86K tetapi nilainya sekarang sekitar 62K, iaitu hilang 24K dalam masa 2 tahun.

sewajarnya, belilah kereta dibawah 30K. jika anda ada anak2, maka wira belian yg baik. wira 1.5 thn 2003 sekitar 25K. belilah kereta yg standard, tanpa dimodify. jikalau boleh bersama rekod servis yg baik.

jika anda cuma berdua dgn suami, boleh guna satria kerana lebih kecil tetapi ruang boot pun kecil, begitu juga dgn tempat duduk belakang.

pilihan lain termasuk kelisa dan kenari dalam model 1.0 manual/automatik.

semua kereta yg saya sebutkan adalah baik dari segi mudah didapati, mudah diselenggara dan low maintenance. equipment juga baik seperti power window dan power steering.

tetapi secara peribadi sy berpendapat kelisa agak melompat terutama bagi penumpang belakang. tetapi enjinnya powerful dan ekonomikal; sama dengan kenari.

elakkan wira 1.5 auto sbb fuel consumption boleh tahan, jika mahu auto cari model 1.6 atau 1.8 dgn overdrive. model 1.6 yg terakhir ialah Millenium (hijau sahaja) dan Thomas Cup Edition (biru sahja) sebelum digantikan dgn Waja.

saya tidak boleh dedahkan nama syarikat baru, biar saya katakan syarikat itu antara gergasi dlam industri kereta tempatan.

antara model keluaran syarikat tersebut ialah Pride, Mentor, Shuma, Sedona, Clarus dan berbelas lagi.
thiaki
QUOTE(zan @ Nov 22 2006, 08:52 AM)
saya tidak boleh dedahkan nama syarikat baru, biar saya katakan syarikat itu antara gergasi dlam industri kereta tempatan.

antara model keluaran syarikat tersebut ialah Pride, Mentor, Shuma, Sedona, Clarus dan berbelas lagi.

zan.. bisik la kat aki. aki takkan btau hazzy nama co tu wink.gif
zan
QUOTE(thiaki @ Nov 22 2006, 08:57 AM)
QUOTE(zan @ Nov 22 2006, 08:52 AM)
saya tidak boleh dedahkan nama syarikat baru, biar saya katakan syarikat itu antara gergasi dlam industri kereta tempatan.

antara model keluaran syarikat tersebut ialah Pride, Mentor, Shuma, Sedona, Clarus dan berbelas lagi.

zan.. bisik la kat aki. aki takkan btau hazzy nama co tu wink.gif

alahai, model keta sudah diberitahu. takkan tak nak cakap lagi... laugh.gif
thiaki
QUOTE(zan @ Nov 22 2006, 09:02 AM)
QUOTE(thiaki @ Nov 22 2006, 08:57 AM)
QUOTE(zan @ Nov 22 2006, 08:52 AM)
saya tidak boleh dedahkan nama syarikat baru, biar saya katakan syarikat itu antara gergasi dlam industri kereta tempatan.

antara model keluaran syarikat tersebut ialah Pride, Mentor, Shuma, Sedona, Clarus dan berbelas lagi.

zan.. bisik la kat aki. aki takkan btau hazzy nama co tu wink.gif

alahai, model keta sudah diberitahu. takkan tak nak cakap lagi... laugh.gif

muahahaha... org bukan tau pun kete tu cap apa..
zan
QUOTE(thiaki @ Nov 22 2006, 09:10 AM)
QUOTE(zan @ Nov 22 2006, 09:02 AM)
QUOTE(thiaki @ Nov 22 2006, 08:57 AM)
QUOTE(zan @ Nov 22 2006, 08:52 AM)
saya tidak boleh dedahkan nama syarikat baru, biar saya katakan syarikat itu antara gergasi dlam industri kereta tempatan.

antara model keluaran syarikat tersebut ialah Pride, Mentor, Shuma, Sedona, Clarus dan berbelas lagi.

zan.. bisik la kat aki. aki takkan btau hazzy nama co tu wink.gif

alahai, model keta sudah diberitahu. takkan tak nak cakap lagi... laugh.gif

muahahaha... org bukan tau pun kete tu cap apa..

cari laa... antara model2 tersebut ada dijual di malaysia. tapi dgn menggunakan nama lain.

biasa lah, proton pun camtu juga. contohnya waja = impian, wira = persona
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.