Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sambal Nasi Lemak
Mesra.net Forum > Request & Discussion Ringtones & Recipes (No Registration Required) > Mesra.net Recipes - Request
Pages: 1, 2
aizu
sapa tau camna nak buat sambal nasi lemak yang paling sedap....... blum.gif
juzme
lapa la pulak.. lol.gif
Khayty
saya tak tahu lah paling sedap atau tidak...

tips ni saya dapat dari seorang peniaga nasik lemak yg laris perniagaannya...

saya dah try...cina pun suka beli
melayu pulak,bila nasik dah habis...beli sambal jerk...
t-ReX
apa tips nya kak khay? rolleyes.gif
aizu
yelah...sedap tu camna......apa resepinya sad.gif
MaS_BoNgSu
tips yg aku taw..... guna byk bawang.....
sukup masin, masam, manis... mesti sedap la....
Didiharaiss
QUOTE(MaS_BoNgSu @ Nov 12 2006, 10:05 AM)
tips yg aku taw..... guna byk bawang.....
sukup masin, masam, manis... mesti sedap la....

tul
Hana_Amirra
wajib letak belacan bakar tuk bau wangi giler giler...
Hana_Amirra
QUOTE(khaytykhir @ Nov 11 2006, 11:22 AM)
saya tak tahu lah paling sedap atau tidak...

tips ni saya dapat dari seorang peniaga nasik lemak yg laris perniagaannya...

saya dah try...cina pun suka beli
melayu pulak,bila nasik dah habis...beli sambal jerk...

mananye..hana nak masak nie..

kuikuikuikuikui... tongue.gif
zawiah
mana resipinye..? rolleyes.gif
maero attack
goreng ikan bilis dulu sehingga garing...pakai ikan bilis yg jenis mahal skit RM 17 sekilo.

6 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih di tumbuk. cili kering yg telah di didihkan basuh selawat 3 kali, masuk ke dalam blender, blender halus2..

panaskan minyak tumis bwang tadi sehingga harum...masukkan cili blend tadi then goreng sampai pecah dan tggu kering sambil gaulkan ngan senduk....masuk air 1 cawan tgu kering jgk, pas tu masuk air kali kedua tgu jgk sampai kering pas tu masuk air asam jawa sesedap rasa (2 sudu asam jawa ltk air then perahkan). tgu didih pas tu baru masukkan gula 1 sudu. (makan nasi lemak sedap kalau sambal manis, kalau tak ske tak yah letak!!) kacau2 pas tu padamkan api terus masuk ikan bilis goreng tadi. kacau rata. siap untuk dihidangkan...

errr....!!! faham tak????

selamat mencuba

p/s aku pandai buat sambal je nasinyerr tak gheti!!!!! biggrin.gif
Khayty
hehehe...malas lah nak bagi...tanyalah pakar2 dalam nie...dalam mesra ramai yg pakar serba serbi laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Khayty
QUOTE(maero attack @ Nov 24 2006, 02:15 PM)
goreng ikan bilis dulu sehingga garing...pakai ikan bilis yg jenis mahal skit RM 17 sekilo.

6 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih di tumbuk. cili kering yg telah di didihkan basuh selawat 3 kali, masuk ke dalam blender, blender halus2..

panaskan minyak tumis bwang tadi sehingga harum...masukkan cili blend tadi then goreng sampai pecah dan tggu kering sambil gaulkan ngan senduk....masuk air 1 cawan tgu kering jgk, pas tu masuk air kali kedua tgu jgk sampai kering pas tu masuk air asam jawa sesedap rasa (2 sudu asam jawa ltk air then perahkan). tgu didih pas tu baru masukkan gula 1 sudu. (makan nasi lemak sedap kalau sambal manis, kalau tak ske tak yah letak!!) kacau2 pas tu padamkan api terus masuk ikan bilis goreng tadi. kacau rata. siap untuk dihidangkan...

errr....!!! faham tak????

selamat mencuba

p/s aku pandai buat sambal je nasinyerr tak gheti!!!!! biggrin.gif

sedap nie...

kalau nak nasik lemak sedap mintak resepi kat Kernel...ada cara dan petuanya...
Adinda
Yg Adinda buat plak, seakan2 maero buat tapi sikit jer lain..

lepas tumis bawang sampai naik bau

cili kisar tu kena tumis lama2...betullah mcm maero ckp...sampai pecah minyak...ha...yg nak tunggu sampai pecah minyak ni kan....mak datuk... lamanya..

ada org masak api kuat sambil kacau..sampai teperciklah sana sini.. blum.gif

ada juga yg masak dgn minyak banyak sedikit, tetapi api agak perlahan ke sederhana..periuk/kuali tadi boleh ditutup dgn tudungnya...dan kacau pun takla selalu..
ni agak lama la...dan kita agak2 nampak cili tadi tukar warna gelap2 sikit, kira masaklah tu..
jenis yg kedua ni selalunya kalau Adinda nak buat sambal daging..

ha...lepas tu, barulah masukkan air asam secukupnya(ni pun takleh lebih sangat, takut masam pula sambal tu)..dan sesudu dua gula melaka.. Adinda dah tak masukkan air..

tunggu sampai pecah minyak(nampak minyak terbit), masukkan ikan bilis grg...kacau sat, tutuplah api..

mcm tu jer...tapi sambalku ini taklah sesedap mak buat, walaupun caranya sama...tgnnya lebih "lama" biggrin.gif
Adinda
QUOTE(khaytykhir @ Nov 24 2006, 11:17 AM)
QUOTE(maero attack @ Nov 24 2006, 02:15 PM)
goreng ikan bilis dulu sehingga garing...pakai ikan bilis yg jenis mahal skit RM 17 sekilo.

6 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih di tumbuk. cili kering yg telah di didihkan basuh selawat 3 kali, masuk ke dalam blender, blender halus2..

panaskan minyak tumis bwang tadi sehingga harum...masukkan cili blend tadi then goreng sampai pecah dan tggu kering sambil gaulkan ngan senduk....masuk air 1 cawan tgu kering jgk, pas tu masuk air kali kedua tgu jgk sampai kering pas tu masuk air asam jawa sesedap rasa (2 sudu asam jawa ltk air then perahkan). tgu didih pas tu baru masukkan gula 1 sudu. (makan nasi lemak sedap kalau sambal manis, kalau tak ske tak yah letak!!) kacau2 pas tu padamkan api terus masuk ikan bilis goreng tadi. kacau rata. siap untuk dihidangkan...

errr....!!! faham tak????

selamat mencuba

p/s aku pandai buat sambal je nasinyerr tak gheti!!!!! biggrin.gif

sedap nie...

kalau nak nasik lemak sedap mintak resepi kat Kernel...ada cara dan petuanya...

bolehkah encik Kernel dgn baik hati melampirkan resepi dan petua-petua tersebut?

terima kasih..
Khayty
dulu dia ada bagi sambil berrposting....
kena tanya dia sekali lagi nie...hehehe...

baru2 ni pulak dia bagi resepi pancake..nampak macam sedap sangat resepi yg dia bagi tu...
JoYaHsPoRt
sambal ikan bilis~nasi lemak kampung

bahan2nya:

bahan utk di kisar
cili kering (byk ikut suka)
2/3 ulas bawang putih
4 biji bawang kecil
sedikit belacan

ikan bilis (byk ikut suka)
minyak masak (kena byk-ikut anggaran byk mana cili kisar t'sebut)
1/3 cawan air asam jawa
garam
gula
air (byk ikut suka - jgn t'lalu byk/kurang)

1 labu bwg besar (di ptg bulat2)


cara2nya:

Panaskan minyak masukkan bahan2 yg telah di kisar tadi.
masakkan cili tersebut sehingga masak naik bau/minyak.
masukkan air asam jawa, air, garam, gula sesedap rasa dan ikan bilis.
kacau2kan sambal t'sebut supaya msknya rata.
akhir sekali masukkan bwg besar yg telah di ptg bulat2 td.
biarkan sambal mendidih seketika.
setelah masak naik minyak padamkan api dan sedia utk di hidangkan bersama nasi lemak..




p/s: nasi lemak wat sendiri laa.. laugh.gif
Damina
QUOTE(Adinda @ Nov 24 2006, 07:54 PM)
Yg Adinda buat plak, seakan2 maero buat tapi sikit jer lain..

lepas tumis bawang sampai naik bau

cili kisar tu kena tumis lama2...betullah mcm maero ckp...sampai pecah minyak...ha...yg nak tunggu sampai pecah minyak ni kan....mak datuk... lamanya..

ada org masak api kuat sambil kacau..sampai teperciklah sana sini.. blum.gif

ada juga yg masak dgn minyak banyak sedikit, tetapi api agak perlahan ke sederhana..periuk/kuali tadi boleh ditutup dgn tudungnya...dan kacau pun takla selalu..
ni agak lama la...dan kita agak2 nampak cili tadi tukar warna gelap2 sikit, kira masaklah tu..
jenis yg kedua ni selalunya kalau Adinda nak buat sambal daging..

ha...lepas tu, barulah masukkan air asam secukupnya(ni pun takleh lebih sangat, takut masam pula sambal tu)..dan sesudu dua gula melaka.. Adinda dah tak masukkan air..

tunggu sampai pecah minyak(nampak minyak terbit), masukkan ikan bilis grg...kacau sat, tutuplah api..

mcm tu jer...tapi sambalku ini taklah sesedap mak buat, walaupun caranya sama...tgnnya lebih "lama" biggrin.gif

yang ni i setuju la...memang semua jenis sambal tumis lado lama skit ....fuh"walllah!...bak kata kak engku blum.gif
Adinda
pssst Damina...kak engku tu sape? blink.gif

hari ahad haritu mkn smbl tumis ikan bilis kat rmh kwn berpangkat kakak...punyalah sedap...tak pedas pun..
Adinda cuba buat hari isnin...pedas sket...dan manis sikit..

ikan bilis dia lembut...tapi kakak tu kata dia grg dulu...Adinda buat, tak jadi pun sebijik sebijon..uhuhuhu.. sad.gif
Damina
QUOTE(Adinda @ Nov 29 2006, 11:07 PM)
pssst Damina...kak engku tu sape? blink.gif

hari ahad haritu mkn smbl tumis ikan bilis kat rmh kwn berpangkat kakak...punyalah sedap...tak pedas pun..
Adinda cuba buat hari isnin...pedas sket...dan manis sikit..

ikan bilis dia lembut...tapi kakak tu kata dia grg dulu...Adinda buat, tak jadi pun sebijik sebijon..uhuhuhu.. sad.gif

ala... pengacara masak2 kat t.v tuh! yang bulat2 c-ht2 kecoh2 tu...ia tu artis la... ni petua klu x mau pedas rebus dulu cili tu ,buang bijinya @ beli la...cili yang kerinting2 tu kurang pedasnyae....klu yang berkilat tu,..memang le ,berasap....!!!!!!!!! ikan bilis guna le yang mahai skit...x caye try le..sodap!!!!!!!!!
syima
Sambal Nasi Lemak My Style


Bahan2

1 Stok ikan bilis tumix dalam paket
3 Sudu besar pes cili kisar
1 1/2 Sudu besar sos tomato
1/2 Cawan Pes Bawang Merah dan Putih
1/2 Sudu Teh Gula

9 oz Ikan Bilis Goreng ( setiap 3 oz goreng dalam 1/2 sudu minyak)

- Tumis Pes bawang dengan pes cili sehingga masak didalam lebihan minyak utk menggoreng ikan bilis tadi
- Tambahkan gula dan tumix dalam masakan
- Tambahkan 1/2 cawan air dan tambahkan jika perlu.
- Masak sehingga pekat.
*Garam is optional.


4 hidangan.
290 kalori seorang.
Khayty
kalau nak bagi tahan lama...memang patut pun samapai pecah minyak...
masak sampai 2-3 jam...

dah dapat lom tips tu?

kalau buat kuah kacang pun boleh guna tips tu....
Khayty
sapa nak..PM...
Adinda
QUOTE(JoYaHsPoRt @ Nov 27 2006, 06:47 AM)
sambal ikan bilis~nasi lemak kampung

bahan2nya:

bahan utk di kisar
cili kering (byk ikut suka)
2/3 ulas bawang putih
4 biji bawang kecil
sedikit belacan

ikan bilis (byk ikut suka)
minyak masak (kena byk-ikut anggaran byk mana cili kisar t'sebut)
1/3 cawan air asam jawa
garam
gula
air (byk ikut suka - jgn t'lalu byk/kurang)

1 labu bwg besar (di ptg bulat2)


cara2nya:

Panaskan minyak masukkan bahan2 yg telah di kisar tadi.
masakkan cili tersebut sehingga masak naik bau/minyak.
masukkan air asam jawa, air, garam, gula sesedap rasa dan ikan bilis.
kacau2kan sambal t'sebut supaya msknya rata.
akhir sekali masukkan bwg besar yg telah di ptg bulat2 td.
biarkan sambal mendidih seketika.
setelah masak naik minyak padamkan api dan sedia utk di hidangkan bersama nasi lemak..




p/s: nasi lemak wat sendiri laa.. laugh.gif

Adinda ada buat seakan-akan camni beberapa hari lepas..
nanti Adinda kasi gambar langkah2 membuatnya nya...
saja takde keja mlm2 camni...heheee biggrin.gif

tapi Adinda kasi pekat sket..sebab haritu tgk kawan buat cenggitu... tounge.gif
Adinda

cili kering 18biji digunting kecil2..
kemudian masukkan air dan microwave for 6minit..
boleh juga rebus lama-lama...sehingga lembut..


dlm kuali berisi minyak dlm 1/2 cwn camtu, goreng ikan bilis kejap...jgn lama(setengah msk ok la)...sebab haritu Adinda buat garing..kurang suka..dlm sambal nanti liat2..ish..
selepas grg, ketepikan ikan bilis dlm pinggan..
ni gambar takde, sebab tak cukup tangan nak snap gambo..



blend cili tadi dgn sebiji onion/bwg besar(Adinda guna yg agak besar la) dan dua ulas bwg putih..
bhn yg dah dikisar ditumis didalam minyak lebihan grg ikan bilis..



grg dgn api perlahan-sederhana lama-lama..
tak pun guna api kuat dan sentiasa kacau..
sehinggalah pecah/keluar minyaknya..
Adinda

selepas dah keluar minyak..Adinda letak sikit aje air asam...
asam jawa tu guna sebesar ibu jari kaki jer, kemudian dipicit-picit dlm air..2/3 cwn..
letak gula dan belacan granules jenama Maggi tu...msk dlm 2minit camtu..pastu masukkan ikan billis..oh ya, Adinda guna secawan setengah ikan bilis cemtu..
Adinda tak letak garam pon sebab ikan bilis dan belacan granules tadi buatkan sambal tu masin elok2 jer..
masak dgn api sederhana kuat no 5 camtu sampailah kering..
masak sehingga ikan bilis tu dah sebati dan agak lembut dlm sambal tadi..





sedia utk dihidangkan.. biggrin.gif





makanlah dgn nasi lemak...nyum nyum... tounge.gif


ni jer la cara Adinda yg tak seberapa..yg mana kali ni buat agak menepati selera...hampir sama dgn yg kawan Adinda hidang lebih kurang 3 weekends lepas..
harap2 dapat membantu sesiapa yg baru nak cuba buat sambal...heheh.. biggrin.gif
kodok
QUOTE(Hana_Amirra @ Nov 13 2006, 05:19 AM)
QUOTE(khaytykhir @ Nov 11 2006, 11:22 AM)
saya tak tahu lah paling sedap atau tidak...

tips ni saya dapat dari seorang peniaga nasik lemak yg laris perniagaannya...

saya dah try...cina pun suka beli
melayu pulak,bila nasik dah habis...beli sambal jerk...

mananye..hana nak masak nie..

kuikuikuikuikui... tongue.gif

yup taruk belacan bakar adalah rahsianya..kalo leh belacan dari melaka yg dilenyek dgn kaki tuh..mmg sodap x hengattt biggrin.gif
keylee
QUOTE(aizu @ Nov 11 2006, 11:18 AM) *
sapa tau camna nak buat sambal nasi lemak yang paling sedap....... blum.gif


camner nak buat sambal dia supaya jadi gelap bukan kaler merah cam biasa...sambalnya kering...saya pernah makan masa duk greentown Ipoh..sampai skang xjumpa lagi sambal yang cam itu ...Best dari Nasi Lemak International....benar nie
keylee
QUOTE(Adinda @ Dec 16 2006, 05:46 AM) *
<span style='color:blue'>
selepas dah keluar minyak..Adinda letak sikit aje air asam...
asam jawa tu guna sebesar ibu jari kaki jer, kemudian dipicit-picit dlm air..2/3 cwn..
letak gula dan belacan granules jenama Maggi tu...msk dlm 2minit camtu..pastu masukkan ikan billis..oh ya, Adinda guna secawan setengah ikan bilis cemtu..
Adinda tak letak garam pon sebab ikan bilis dan belacan granules tadi buatkan sambal tu masin elok2 jer..
masak dgn api sederhana kuat no 5 camtu sampailah kering..
masak sehingga ikan bilis tu dah sebati dan agak lembut dlm sambal tadi..





sedia utk dihidangkan.. biggrin.gif





makanlah dgn nasi lemak...nyum nyum... tounge.gif


ni jer la cara Adinda yg tak seberapa..yg mana kali ni buat agak menepati selera...hampir sama dgn yg kawan Adinda hidang lebih kurang 3 weekends lepas..
harap2 dapat membantu sesiapa yg baru nak cuba buat sambal...heheh.. biggrin.gif</span>




camner nak buat sambal dia supaya jadi gelap bukan kaler merah cam biasa...sambalnya kering...saya pernah makan masa duk greentown Ipoh..sampai skang xjumpa lagi sambal yang cam itu ...Best dari Nasi Lemak International....benar nie
JEJARIHALUS
waaaaaaaaa best nya..!!
ujung minggu ni nak wat nasi lemak laaaa
Khayty
QUOTE(kodok @ Dec 16 2006, 12:52 PM) *
QUOTE(Hana_Amirra @ Nov 13 2006, 05:19 AM)
QUOTE(khaytykhir @ Nov 11 2006, 11:22 AM)
saya tak tahu lah paling sedap atau tidak...

tips ni saya dapat dari seorang peniaga nasik lemak yg laris perniagaannya...

saya dah try...cina pun suka beli
melayu pulak,bila nasik dah habis...beli sambal jerk...

mananye..hana nak masak nie..

kuikuikuikuikui... blum.gif

yup taruk belacan bakar adalah rahsianya..kalo leh belacan dari melaka yg dilenyek dgn kaki tuh..mmg sodap x hengattt biggrin.gif


itu tips secara general....saya tak guna belacan...
Khayty
QUOTE(Hana_Amirra @ Nov 13 2006, 01:19 PM) *
QUOTE(khaytykhir @ Nov 11 2006, 11:22 AM)
saya tak tahu lah paling sedap atau tidak...

tips ni saya dapat dari seorang peniaga nasik lemak yg laris perniagaannya...

saya dah try...cina pun suka beli
melayu pulak,bila nasik dah habis...beli sambal jerk...

mananye..hana nak masak nie..

kuikuikuikuikui... blum.gif



kalau nak masak setakat sepiring tu..masak cam biasa dah lah..sedap jugak...time tu jugak licinnn.....
Didiharaiss
sambal penting kena banyak bawang merah baru best
masMerah
**peringatan

(sambal telor banyak beza dengan sambal nasik lemak)


1 ringgit cili kering. (boleh di makan 10 0rang atau simpan dlm freezer= kalo nak makan reheat dlm oven)

(potong kecil2 dan rebus hingga hilang bau cengih)

tos kan dalam jaras yang boleh keluarkan biji cabai.

Ramas cili dan basuh bersih3 (sering nya cili kering ada kulat yg buat org sakit perut)

mesin/blander/kisar (ikut suka)


mesin 1 labu besar bawang besar
7 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
belacan sebesar hujung ibu jari.


PANASKAN PERIUK.

Masukkan sedikit minyak.

Tumis aneka bawang tadi.

sesudah sedikit kering masukkan cili kering yang di kisar halus.

kecilkan api.

tutup periuk tadi.


sediakan perahan air asam jawa
sedikit tomato puree
ikan bilis separuh cawan di rendam hingga lembut dan di ramas2 hingga pecah pecah.
1 keping gula gerek/melaka/merah
garam gula

cili yang di masak tadi di kacau sekejab sekejab dan masukkan bilis yang sudah lembut dan sudah di ramas2

sesudah kering masukkan air asam jawa
tomato puree (paste) == lebih kurang 3 sudu makan
gula gerek
garam dan gula pasir.


rasa masakkan.

ada yg kurang = tambahkan ikut selera masing2
masMerah
cuba lah rasa.

kalo sedap ucaplah alhamdulillah.
masMerah


andai nya sambal ini di panaskan berulang kali dan sudah kering...

boleh di buat inti untuk puff roll

atau pun pau goreng

atau pun roti gulung goreng telor. (merah suka hoq nih)
Khayty
walaupun tak sama(sambal telur dan sambal bilis)rahsianya dah ada dalam resepi yg merah sebut tu... tetap sama termasuklah sambal kacang(satay or nasi impit)walaupun resepi asas berbeza mengikut jenis bilis/telur/kacang....
chomby sayang
coppp.... out of topik jap...

kalau nak wat nasik lemak tu leh ke pakai santan dalam kotak tu?
mcm mana sukatan nak masak nasi lemak???
kembara5969
QUOTE(Hana_Amirra @ Nov 13 2006, 01:19 PM) *
wajib letak belacan bakar tuk bau wangi giler giler...

mmg biasa letak belacan bakar....nyummy3x...
Didiharaiss
QUOTE(chomby sayang @ Jun 23 2008, 12:10 PM) *
coppp.... out of topik jap...

kalau nak wat nasik lemak tu leh ke pakai santan dalam kotak tu?
mcm mana sukatan nak masak nasi lemak???


pakai santan kotak ok...

sukatan dia senang je...agak2...cairkan sikit santan tu (kalau jenis pekatla)kalau tak mengumpul
nasik tak masak nanti
Khayty






masakbujang
PENAH MAKAN NASI LEMAK KAT KEDAI TEPI JALAN JE...MULA2 XNAK MKN..TRY 1 BUNGKUS...MAK EHHH... 3 BUNGKUS AKU BALUN....SEDAP TOL SAMBAL N NASIK DIA...WANGI...GAMAKNYA APA BAHAN YG DIA LETAK DALAM NASIK TU....
Adinda
QUOTE(Khayty @ Jun 29 2008, 05:49 PM) *








merah cantiknya sambal kak khay... love.gif

rasa macam nak amik semua gambar ni lekat kat dinding dapur...jadi pembakar semangat...hehe...
haishh teringin pula nak buat nasi lemak utk malam ni rasanya... heheh tounge.gif
Adinda
QUOTE(masakbujang @ Mar 22 2010, 02:54 PM) *
PENAH MAKAN NASI LEMAK KAT KEDAI TEPI JALAN JE...MULA2 XNAK MKN..TRY 1 BUNGKUS...MAK EHHH... 3 BUNGKUS AKU BALUN....SEDAP TOL SAMBAL N NASIK DIA...WANGI...GAMAKNYA APA BAHAN YG DIA LETAK DALAM NASIK TU....



mungkin juga gabungan sambal yang disendukkan ke atas nasi lemak panas-panas lalu terus dibalut daun pisang...mengeluarkan aroma yang sedap...
sebab tu bila dah sejuk pon, sambalnya..nasinya masih rasa sedap jer....

Nasi lemak....uhuhuhu...sedapnyaaaa..ish...rajinkah memasak cili, blend & tumis cilinya satgi?? unsure.gif
yang tak bestnya nanti rumah berbau... Jiran-jiran pon nanti bau... tounge.gif
Adinda
QUOTE(keylee @ Jun 5 2008, 03:29 PM) *
camner nak buat sambal dia supaya jadi gelap bukan kaler merah cam biasa...sambalnya kering...saya pernah makan masa duk greentown Ipoh..sampai skang xjumpa lagi sambal yang cam itu ...Best dari Nasi Lemak International....benar nie



kena cari jenis cili yang elok..merah gelap kot...
plus....ini ada sorang makcik tu ajar Adinda...
semasa tumis cili tu... agak-agak macam tak lama lagi nak terbit minyaknya...masukkan garam dan gula siap-siap..
harap membantu smile.gif
nkarul
mak saya suke gune cili kering cina tuk wat sambla nasi lemak
tak pedas macam cili kering india

eh? betul ke nie? conpius

tapi cili kering nie dia macam bengkak bengkok sket,
kalo cili kering yang lurus dan licin tu pedas la,.

Adinda
ha...yang lebar, cantik merahnya tu...betul... Adinda pernah beli tu...
memang buat sambal, tak berapa pedas..

lagi satu, yang ada kat dapur Adinda sekarang...
hok kerinting...
itu pon tak berapa pedas...
tatau pula itu asal dari mana..


semalam sempat buat sambal tumis ikan bilis (kering sket) makan dengan ubi kayu rebus...
nasi lemak, tak jadi buat...hihi..


1- cili direbus, cuci dan toskan... kemudian dikisar halus
2- sediakan hirisan bwg dan ikan bilis goreng..
3- tumis cili dengan api perlahan hingga terbit minyak..
4- masukkan gula
5- tumisan lebih terbit minyaknya setelah gula dimasukkan dan menjadi warna merah gelap..
6- masukkan air asam..

kemudian masukkan ikan bilis + bwg tadi...

biarkan di atas api kecil hingga kering dan terbit minyak kali terakhir..


sedia dicicah dengan ubi kayu rebus...



p/s: Adinda rasa semalam tu ada silap sket...
Sambal tumis kurang cantik sket...
Pada step ke-6, Adinda sepatutnya biarkan tumisan terbit minyak sekali lagi sebelum memasukkan ikan bilis dan bawang...tapi Adinda tak sempat buat cenggitu plak.
nkarul
makan sowang je ke ??

nak rase sket macam mane sedap nye sambal tu..


ooh ya, aritu i balik kampung,
nenek masak nasi lemak tuk bfast

tapi dia masak takde ikan bilis
tapi ikan bilis tu dia goreng

so sape2 nak makan ikan bilis tu, amek sendiri n campur ngan sambal,
memang sedap
ikan bilis yang kecik2 (rangup nye) tu..

Adinda
yea...ada orang buat cemtu..
goreng, asingkan...
sambal kosong begitu saja..
best juga... rangup jer ikan bilis tu...
Adinda pernah buat begitu..

lama dah Adinda tak makan masakan nenek..

sebab ada request la nkarul...
adela kan orang tu nak makan cicah sambal ikan bilis ni..
semalam pukul 10 lebih cakap nak, so Adinda ketungketang bzzt bzzzzt (bunyi blender) kat dapur...
jam 11 lebih dah siap..tounge.gif

hari ni makan roti cicah lebihan sambal ni..
ha...roti cicah sambal ni makan sorang la.. uhuhu..

sorry dah habes..
nak pelawa dah tak boleh...hoho


anaxilea
nak bagi sambal terbit minyak, kena masak lama dengan api perlahan
ana tengok orang kedai memang masak sambal nasi lemak ni lama


pastu macam ana dan suami , kami tak berapa suka ikan bilis tu dimasukkan dalam sambal, ikan bilis tu jadi lembik dan sesetengah ikan bilis akan jadi liat
so apa yg ana buat, ana blend ikan bilis sekali ngan bawang putih dan merah
sambal nampak kosong, tapi sodap....
so, ikan bilis tu memang hancur dan memang sedap...nak lagi sedap bubuh laa byk ikan bilis hancur ni...
kalau yg suka ikan bilis sebiji2 bule masukkan kemudian, jangan masukkan awal sebelum sambal betul2 masak
bawang potong labu (wedges) dimasukkan just before serving bagi layu sikit2 ja....
(nota garam, gula dan asam adala dimasukkan mengikut citarasa anda ye hehehe)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.