Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tips : Penjagaan Kereta
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
Pages: 1, 2, 3
zan
QUOTE(andy81 @ Feb 1 2009, 09:54 PM) *
ok, saya mencuci kereta saya 1 @ 2 kali seminggu mengguna shampoo kereta biasa. Tak hilang ke lapisan wax selepas di cuci, atau kena wax setiap kali selepas di cuci
Wax pun jenama ' turtle wax '.

wax ialah lapisan lilin, dan lapisan tersebut akan luntur dgn panas, hujan dan sbgnya. tapi lebih baik wax luntur dari lapisan luar cat luntur. ini kerana wax murah.

semasa kita memberi lapisan wax, rasakan perbezaan antara permukaan yang sudah di wax dan yg belum. jadi kita akn tahu samada kereta kita perlu di wax atau tidak.
andy81
QUOTE(zan @ Feb 2 2009, 11:38 AM) *
QUOTE(andy81 @ Feb 1 2009, 09:54 PM) *
ok, saya mencuci kereta saya 1 @ 2 kali seminggu mengguna shampoo kereta biasa. Tak hilang ke lapisan wax selepas di cuci, atau kena wax setiap kali selepas di cuci
Wax pun jenama ' turtle wax '.

wax ialah lapisan lilin, dan lapisan tersebut akan luntur dgn panas, hujan dan sbgnya. tapi lebih baik wax luntur dari lapisan luar cat luntur. ini kerana wax murah.

semasa kita memberi lapisan wax, rasakan perbezaan antara permukaan yang sudah di wax dan yg belum. jadi kita akn tahu samada kereta kita perlu di wax atau tidak.


terima kasih saudara zan untuk tips yang berguna ini.tq
efachico
Salam semua...

Aku ni member bru kt Mesra ni n syok plk baca forum2 you all ni... good.gif aku ni bab2 keta, takler reti sgt tp minat tu ada...plan nk tukar cat putih ni tp aku tak rajin nk cuci keta selalu. Ada tak cara2 yg blh kekalkan kecantikkan kaler keta tu??? cool.gif
zan
QUOTE(efachico @ Apr 9 2009, 07:22 PM) *
Salam semua...

Aku ni member bru kt Mesra ni n syok plk baca forum2 you all ni... good.gif aku ni bab2 keta, takler reti sgt tp minat tu ada...plan nk tukar cat putih ni tp aku tak rajin nk cuci keta selalu. Ada tak cara2 yg blh kekalkan kecantikkan kaler keta tu??? cool.gif

keta kaler putih kena cuci selalu. ini saja rahsianya. sbb tu dlm lewat 90an keta warna putih semakin kurang popularnya. tetapi skrg ni makin menjadi2 sejak proton kuar dgn persona putih, toyota juga mengeluarkan camry dan vios berwarna putih yang nyata begitu popular sekali.

jgn risau... car wash ada byk.
Kopite
bro zan...

rocker gasket tu mcm mana rupanya n kedudukannya?
zan
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 15 2009, 01:26 AM) *
bro zan...

rocker gasket tu mcm mana rupanya n kedudukannya?

pada kereta ada 2 komponen yang bernama rocker.

1. rocker arm (pada kepala silinder enjin)

2. rocker panel (org kampung panggil bendul).

rocker arm tidak perlukan gasket. paling hampir yang saya boleh teka ialah rocker arm cover gasket. juga dikenali sebagai valve cover gasket iaitu penutup enjin di bahagian atas sekali. gasket ini selalunya diperbuat dari getah dan saiznya selalu mengikut saiz valve cover itu sendiri. akan terjadi setelah sekian lama getah gasket mengeras lantas tidak dapat menahan kebocoran minyak terjadi.
Kopite
kalau x silap aku harga getah tu sekitar rm30-50 kan?
aku ingat nak tkr la pasal takut dah haus.
pasal kete aku minyak itam kurang (tapi nak kurang tu makan masa 2 minggu baru nmpk kurang. tu pun skit je).
tp leaking kat drain plug xde...dristibutor pun xde. celah2 enjin n head pun xde.
btul ke kalau tgk dr fizikal getah tu mmg elok lagi tapi tahap kehausan dia mcm mana nak tau?
aku xnak wat benda yg ngarut2 sampai dekat 1 ribu, padahal benda yg x smpai rm100 je yg patut tukar.

obim
bro,

pesal ye keta aku ni (MyVi 1.3 A) bila berenti keta,ada bau hangit kat depan...takkan tayar hangit kot? semalam ada gak bau hangit tapi dalam keta..perasan bila dah berenti keta..pagi ni plak nk gi opis,area depan (luar keta) plak bau hangit..bole tolong kasik info bro? tq
zan
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 16 2009, 02:08 PM) *
kalau x silap aku harga getah tu sekitar rm30-50 kan?
aku ingat nak tkr la pasal takut dah haus.
pasal kete aku minyak itam kurang (tapi nak kurang tu makan masa 2 minggu baru nmpk kurang. tu pun skit je).
tp leaking kat drain plug xde...dristibutor pun xde. celah2 enjin n head pun xde.
btul ke kalau tgk dr fizikal getah tu mmg elok lagi tapi tahap kehausan dia mcm mana nak tau?
aku xnak wat benda yg ngarut2 sampai dekat 1 ribu, padahal benda yg x smpai rm100 je yg patut tukar.

kebiasaannya gasket getah kalau tengok dari bentuk fizikal mmg tiada apa2 beza. masalahnya ialah bila ia mengeras ia tidak dapat mengembang dan mengecut mengikut perubahan fizikal enjin (besi/aloi yang mengambang dan menguncup). justeru bila besi panas dan mengembang, gasket tidak ikut mengembang lantas tidak dapat menghalang minyak melepasinya.
benar, harga pada yang anda sebutkan. mungkin lebih murah pun ada tetapi kualiti meragukan.
Kopite
QUOTE(zan @ Apr 17 2009, 09:24 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 16 2009, 02:08 PM) *
kalau x silap aku harga getah tu sekitar rm30-50 kan?
aku ingat nak tkr la pasal takut dah haus.
pasal kete aku minyak itam kurang (tapi nak kurang tu makan masa 2 minggu baru nmpk kurang. tu pun skit je).
tp leaking kat drain plug xde...dristibutor pun xde. celah2 enjin n head pun xde.
btul ke kalau tgk dr fizikal getah tu mmg elok lagi tapi tahap kehausan dia mcm mana nak tau?
aku xnak wat benda yg ngarut2 sampai dekat 1 ribu, padahal benda yg x smpai rm100 je yg patut tukar.

kebiasaannya gasket getah kalau tengok dari bentuk fizikal mmg tiada apa2 beza. masalahnya ialah bila ia mengeras ia tidak dapat mengembang dan mengecut mengikut perubahan fizikal enjin (besi/aloi yang mengambang dan menguncup). justeru bila besi panas dan mengembang, gasket tidak ikut mengembang lantas tidak dapat menghalang minyak melepasinya.
benar, harga pada yang anda sebutkan. mungkin lebih murah pun ada tetapi kualiti meragukan.


aku dah check ngan tan chong service centre. mmg btul tu...namanya GASKET-ROCKER. harga rm30. bentuk 4 segi yg taruk kat blah dlm head cover. getah tu kecik aje dlm 1cmx3cm. apapun thanks zan pasal info tu. ada masa nanti nak singgah tan chong bli brg tu.
Kopite
ni head cover punya gasket-rocker.



pandangan dekat. getah yg 4 segi tu la yg kene tkr. dh haus gile.
tp nie kete kwn aku baru lepas tkr head cover dgn gasket-rocker.
getah yg kat lobang spark plug tu dh pecah n crack.
nasib baik ada kat kedai halfcut.
tan chong mintak rm750 tuk head cover baru.

zan
good info apek...
kapten_malaya
bro nak tanya sikit...
kete sy 4 hari tak start bateri flat terus..tak leh start..
bateri baru lagi, tak sampai sebulan pon pakai..
aimaniac
QUOTE(kapten_malaya @ Apr 22 2009, 12:01 AM) *
bro nak tanya sikit...
kete sy 4 hari tak start bateri flat terus..tak leh start..
bateri baru lagi, tak sampai sebulan pon pakai..


Mungkin cable problem kot.. Mcm kete aku dulu. Ada satu cable 'drain' power dari bateri.. Mcm earth cable la kononnya, dia kuarkan power bateri..
zan
QUOTE(aimaniac @ Apr 22 2009, 12:06 AM) *
QUOTE(kapten_malaya @ Apr 22 2009, 12:01 AM) *
bro nak tanya sikit...
kete sy 4 hari tak start bateri flat terus..tak leh start..
bateri baru lagi, tak sampai sebulan pon pakai..


Mungkin cable problem kot.. Mcm kete aku dulu. Ada satu cable 'drain' power dari bateri.. Mcm earth cable la kononnya, dia kuarkan power bateri..

ada kemungkinan bateri cannot hold charge. bawa jumpa ke dealer bateri tersebut dan mereka akan buat ujian (hydrometer reading/load test) dan mungkin recharge bateri. jika bateri masih tak leh simpan caj, mereka sepatutnya ganti yg baru under warranty.
kapten_malaya
QUOTE(zan @ Apr 22 2009, 09:54 AM) *
QUOTE(aimaniac @ Apr 22 2009, 12:06 AM) *
QUOTE(kapten_malaya @ Apr 22 2009, 12:01 AM) *
bro nak tanya sikit...
kete sy 4 hari tak start bateri flat terus..tak leh start..
bateri baru lagi, tak sampai sebulan pon pakai..


Mungkin cable problem kot.. Mcm kete aku dulu. Ada satu cable 'drain' power dari bateri.. Mcm earth cable la kononnya, dia kuarkan power bateri..

ada kemungkinan bateri cannot hold charge. bawa jumpa ke dealer bateri tersebut dan mereka akan buat ujian (hydrometer reading/load test) dan mungkin recharge bateri. jika bateri masih tak leh simpan caj, mereka sepatutnya ganti yg baru under warranty.


terima kasih aimaniac & bro zan krn sudi kongsi info anda...

b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 20 2009, 11:20 PM) *
ni head cover punya gasket-rocker.



pandangan dekat. getah yg 4 segi tu la yg kene tkr. dh haus gile.
tp nie kete kwn aku baru lepas tkr head cover dgn gasket-rocker.
getah yg kat lobang spark plug tu dh pecah n crack.
nasib baik ada kat kedai halfcut.
tan chong mintak rm750 tuk head cover baru.



Salam tuan pasal aper aku baru beli wiper dlm 2 minggu, jenuh aku jaga angkat dari cermin bila panas.
tapi bila hujan aku on dia bergegar daaa... nak kata dah keras lembut lagi getahnyer tu... nak kata cermin x bersih tersangt lah bersihnyer.... hasil wipe pun bersih gakk cuma ia bergegarrrrrr.....
minta petunjuk..tuan...
Kopite
bunyi yg ko maksudkan tu dtg dr getah wiper tu ke atau dr batang besi wiper tu?
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jun 23 2009, 10:52 AM) *
bunyi yg ko maksudkan tu dtg dr getah wiper tu ke atau dr batang besi wiper tu?


macam dri getah jea.. macam cermin melekat semacam....
Kopite
QUOTE(b777 @ Jun 23 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jun 23 2009, 10:52 AM) *
bunyi yg ko maksudkan tu dtg dr getah wiper tu ke atau dr batang besi wiper tu?


macam dri getah jea.. macam cermin melekat semacam....


kalau mcm tu ko try cari kat giant...cecair yg ko sapu kat windscreen tu.
bila time hujan lebat kalau ko bawak 80km/h...ko x payah pakai wiper. semua air kuak keatas.
kalau nak pakai wiper pun bleh. try dlu pakai...ada bunyi lg x?

kadang2 bleh jadi motor wiper ko berputar x normal pun bleh jd sebab jgk.
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jun 23 2009, 11:51 AM) *
QUOTE(b777 @ Jun 23 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jun 23 2009, 10:52 AM) *
bunyi yg ko maksudkan tu dtg dr getah wiper tu ke atau dr batang besi wiper tu?


macam dri getah jea.. macam cermin melekat semacam....


kalau mcm tu ko try cari kat giant...cecair yg ko sapu kat windscreen tu.
bila time hujan lebat kalau ko bawak 80km/h...ko x payah pakai wiper. semua air kuak keatas.
kalau nak pakai wiper pun bleh. try dlu pakai...ada bunyi lg x?

kadang2 bleh jadi motor wiper ko berputar x normal pun bleh jd sebab jgk.

k.. boss tq
aku dah letak sampu dlm conteiner wiper bg licin sikit nmpk mcm ok jea...
chipotato
QUOTE(zan @ Dec 28 2006, 04:03 PM) *
QUOTE(mama_elin @ Dec 28 2006, 03:35 PM)
QUOTE(kodok @ Dec 28 2006, 11:28 AM)
kalo park keta bwh panas terik matahari..turunkan skit cermin sisi utk mengurangkan kepanasan dlm kabin keta..selain cpt sejuk bila on aircond,ia juga mengurangkan risiko cermin senang pecah

retak seribu kan...pernah tengok keta pakwe angkat dulu...sihhh

selalunya, cermin retak diakibatkan oleh hentakan atau dipecahkan samada oleh hentaman atau lantunan sesuatu yang cukup kuat untuk memecahkan cermin.

cermin kereta mempunyai daya kekuatan tersendiri, bukan mudah untuk dipecahkan. tak percaya? cuba pecahkan cermin kereta anda guna tapak tangan...saya dah cuba.

itu semua metos belaka. cermin kereta tidak boleh pecah sendiri.



Sebenarnya mmg boleh bro.. sy ade pengalaman cermin pecah tiba2.. waktu tu malam, drive sama kawan2 bru lps blk dr kedai makan, tgh elok je drive tetiba cermin depan meletup, pecah tah berapa ribu or juta.. mmg x boleh nmpk depan.. so park tepi jln jap, confius nape tetiba leh pecah lak, waktu mlm lak tu bukan panas pun.. then slow2 drive balik umah sbb nk towing mahal.. at last smpi gk kt umah.. Yg bagusnye cermin tu just retak tp kaca tu x bertabur ke dlm la..
rizansaad
aku ader satu mpv tahun 2007...selalu park dalam bangsal je coz jarang naik...km pun baru 36k...apa petua yang terbaik untuk org mcm aku jaga kereta ni... ph34r.gif
Kopite
QUOTE(rizansaad @ Jul 11 2009, 10:29 PM) *
aku ader satu mpv tahun 2007...selalu park dalam bangsal je coz jarang naik...km pun baru 36k...apa petua yang terbaik untuk org mcm aku jaga kereta ni... ph34r.gif


1. kalau jarag sgt2 pakai....keluarkan bateri n simpan kat dlm umh. pasang blk bila nak pakai. bateri cepat kong kalau kete lama x start berbanding kete yg dipakai hari2.
2. tukar minyak enjin setiap 3 bulan walaupun mileage ko x smpai 5000km. kalau jalan hari2 tapi masih kurang 5000km walaupun dah 3 bulan kalau x tukar minyak enjin x jadi hal. tapi kalau jarang2 bawa...dinasihatkan tukar minyak enjin.

ada sapa2 lagi nak tambah?
ernyshu

cara-cara menampal sticker di cermin kereta..
hmm..mungkin ramai da tau n mungkin ade gak yg xtau..
bile dpt sticker utk tmpl di cermin tu
bagi mereka yg xtau, mereka akn trus buka pelapik n tampal kt cermin..
n mengambil mase yg lama nk tampal sebb nak ekjas2 lagi..
result die akn kelihatan gelembung2 angin kt sticker tu..
agk burukla..
so the solution is..
anda buka pelapiknya..trus pegi ke paip air n sembur kt face sticker tu..
pastu trus pegi tampal kt cermin..
urut plan2 kat blkg sticker n ratakan utk buang air kat face sticker tu..
so result die, sticker tu akn ditampal secara sempurna tanpa gelembung2 udara disitu..
hoho
keta aku ada problem aircond.. dia takleh slow kan.. angin dia jd kuar kuat je.. apa rosak ek.. blh tlg ajar mcmne nak buat sdiri tak..
keta citreon,so tak brani antar kdai.. tkt kena ketok harga.. tlg la bro..
Kopite
QUOTE(hoho @ Sep 17 2009, 12:55 PM) *
keta aku ada problem aircond.. dia takleh slow kan.. angin dia jd kuar kuat je.. apa rosak ek.. blh tlg ajar mcmne nak buat sdiri tak..
keta citreon,so tak brani antar kdai.. tkt kena ketok harga.. tlg la bro..


maaf bro...bab aircond aku kurang mahir la
zan
QUOTE(hoho @ Sep 17 2009, 12:55 PM) *
keta aku ada problem aircond.. dia takleh slow kan.. angin dia jd kuar kuat je.. apa rosak ek.. blh tlg ajar mcmne nak buat sdiri tak..
keta citreon,so tak brani antar kdai.. tkt kena ketok harga.. tlg la bro..

biasanya kalau fan speed cuma tinggal satu speed (biasanya paling laju) bermakna ada kerosakan pada resistor. jarang boleh repair. kebiasaannya tukar complete blower assembly.
zeni
salam..nak tanya sikit,estima 2.4 supercharger 96 penoh tangki boleh jalam lebih kurang 300km jer...normal ker tak?rasa macam kuat minyak....lagi satu nak tanya injin dia pakai timing belt atau timing chain.
zan
QUOTE(zeni @ Oct 4 2009, 11:17 PM) *
salam..nak tanya sikit,estima 2.4 supercharger 96 penoh tangki boleh jalam lebih kurang 300km jer...normal ker tak?rasa macam kuat minyak....lagi satu nak tanya injin dia pakai timing belt atau timing chain.

wsalam. penggunaan petrol sebegitu tinggi sedikit tidak normal tetapi ada beberapa aspek perlu diambil kira seperti

1. keadaan trafik. kalau jalan dalam bandar, mmg minyak kuat. jalan highway minyak save tapi kelajuan sederhana saja.

2. kalau model 2WD minyak save, tapi model 4WD minyak lebih kuat.

3. kalau sport rim standard 15 inci minyak save, tapi kalau upgrade ke saiz 16 atau 18" maka penggunaan minyak jadi lebih kuat.

* ambil perhatian bawah sebuah kenderaan seberat dan sebesar Toyota Estima menggunakan pentrol lebih dari sebuah kereta sedan biasa. sekiranya anda memerlukan 33-35 liter bagi perjalanan lbh krg 300km adalah biasa. (harga semasa 33-35 liter bersamaan RM68-70)

enjin Estima 1996 (TCR10/11/20/21) menggunakan enjin 2TZ-FE dengan timing chain.
zeni
terima kasih..saya pakai rim sport rim standard 15" tapi estima ni 4WD.Jalan hiway ipoh-kl rm70 bwk dalam 110 km/j.bila tekan minyak kluar asap hitam pada mula sj tp lepas tu ok,apa masalahnya?
zan
QUOTE(zeni @ Oct 4 2009, 11:55 PM) *
terima kasih..saya pakai rim sport rim standard 15" tapi estima ni 4WD.Jalan hiway ipoh-kl rm70 bwk dalam 110 km/j.bila tekan minyak kluar asap hitam pada mula sj tp lepas tu ok,apa masalahnya?

RM70 = 38 liter so seharusnya boleh dapat 380km utk model 2WD. model 4WD kurang sedikit disebabkan oleh power loss pada sistem pacuan.

asap hitam boleh disebabkan oleh rich fuel-air mixture. selalunya ECU akan memperbetulkan tahap mixture ni secara automatic (self-tuning). sebaliknya lakukan servis pada enjin dahulu, termasuk pertukaran minyak enjin, air filter dan spark plug (100,000km).

kemudian periksa fungsi sensor terutama lambda (atau oxygen sensor) dan servis jika perlu. ada kemungkinan pada pusingan enjin rendah (low rpm) supercharger belum menjalankan tugas dan menyebabkan berlakunya pembakaran petrol secara berlebihan. antara tanda supercharger yang perlu diperiksa ialah bunyi bersiul dari enjin semasa memecut.

anyway, asap hitam itu tidak seharusnya berlaku. periksa segera walaupun ia bukan masalah serius.asap hitam itu mungkin punca penggunaan petrol yang tinggi.

xXxBoYzZz
bro zan,
i)ECU bleh t'reset bile terminal bateri ditanggalkan right??adakah selepas itu kite kne g uat tuning utk ECU tue balik??atau biarkan jer..
ii)klu biarkan jer..mase bile/ketika keadaan mcm mane yg sesuai utk uat tuning ECU nie??
subuhh
QUOTE(zan @ Jan 31 2009, 01:36 PM) *
QUOTE(andy81 @ Jan 31 2009, 11:51 AM) *
QUOTE(zan @ Dec 28 2006, 10:21 AM) *
Kereta adalah aset tetap yang perlu dijaga sebab ianya bukan murah. jadi, mari menyumbang dgn memberi tips pada geng mesra.



zan nak tanya sikit...saya mencuci kenderaan saya seminggu sekali dan baru berusia sebulan.warna masih ok.tapi terpaksa parking di kawasan terdedah coz takde parking space kat rumah. apakah tips penjagan untuk keadaan ini dan berapa kerapkah saya patut wax kereta saya...thanks...asalam

kalau sering terdedah pada cahaya matahari, hujan asid (termasuk najis burung atau air dari penghawa dingin), wax keta anda selalu. tak perlu polish menandangkan cat masih baru. tapi sekiranya anda merasakan permukaan cat sudah mula kasar dan menggerutu, maka baik dilakukan polish.

anda boleh wax 3 bulan sekali, sebulan sekali pun boleh kalau sayang keta dan ada masa. polish yg molek sekali ialah setiap 6 bulan. di antara 6 bulan tu boleh lah wax. utk memudahkan kerja, selepas polish atau wax, gunakan sabun pencuci kereta yang mengandungi wax di dalamnya. kira 2-in-1 lah. memudahkan kerja kita.

Zan, Yang nie aku conpius lah, wax ngan polish... kat botol tu ada tulis tak wax atau polish? Dan cara2 nak gosok kat badan kereta tu adakah sama antara wax ngan polish?
Wax tu macam lembik macam margerin ke? heheheeeeee....
zan
QUOTE(xXxBoYzZz @ Oct 20 2009, 04:47 AM) *
bro zan,
i)ECU bleh t'reset bile terminal bateri ditanggalkan right??adakah selepas itu kite kne g uat tuning utk ECU tue balik??atau biarkan jer..
ii)klu biarkan jer..mase bile/ketika keadaan mcm mane yg sesuai utk uat tuning ECU nie??

yupp, ECU akan reset lepas battery terminal di cabutkan. selalunya kena tunggu at least 10 minit kerana kebiasaannya ada capacitor yang akan menyimpan karan utk jangka masa pendek.

ECU dicipta utk membuat tuning secara sendiri pada setiap masa dari segi pemasaan, kawalan minyak serta pencemaran ekzos.

namun ada beberapa faktor yang diluar kawalan ECU iaitu keadaan spark plug dan air filter. kita kena buat sendiri.
zan
QUOTE(subuhh @ Oct 22 2009, 12:10 AM) *
Zan, Yang nie aku conpius lah, wax ngan polish... kat botol tu ada tulis tak wax atau polish? Dan cara2 nak gosok kat badan kereta tu adakah sama antara wax ngan polish?
Wax tu macam lembik macam margerin ke? heheheeeeee....


yupp, kat botol ada tulis wax atau polish.

polish = sejenis bahan yang mampu menghakis kotoran dari permukaan luar cat keta

wax = sejenis lilin yang berguna utk melindungi lapisan cat keta.

bentul wax/polish ni berbeza ikut jenama dan pada setiap packing jenama (botol/tin) akan diterangkan cara paling sesuai utk melakukan polish - selalunya dilakukan dalam bentuk putaran.
waikmal
assalamualaikum...aku nk tnye skit la..aku nk rendah kn bahagian dpn kete aku..

blh ke klau ubah tapak spring je? klau ubah tapak bg rendah, ade pape efek x kt tyr ke pape ke? atau ade ke efek jangke panjang nnt?

tlg aku...aku ni xphm sgt psl kete..
waikmal
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 05:10 PM) *
assalamualaikum...aku nk tnye skit la..aku nk rendah kn bahagian dpn kete aku..

blh ke klau ubah tapak spring je? klau ubah tapak bg rendah, ade pape efek x kt tyr ke pape ke? atau ade ke efek jangke panjang nnt?

tlg aku...aku ni xphm sgt psl kete..



aku lupe nk bgtau..aku pakai wira..mmg standard abes..xusik pape lg..
zan
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 06:50 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 05:10 PM) *
assalamualaikum...aku nk tnye skit la..aku nk rendah kn bahagian dpn kete aku..

blh ke klau ubah tapak spring je? klau ubah tapak bg rendah, ade pape efek x kt tyr ke pape ke? atau ade ke efek jangke panjang nnt?

tlg aku...aku ni xphm sgt psl kete..



aku lupe nk bgtau..aku pakai wira..mmg standard abes..xusik pape lg..

dalam pemahaman aku kau nak potong tapak spring dan welding balik kat absorber supaya rendah ke?

tidak dinasihatkan.

sebaiknya tukar spring sport. koman2 pun baru RM400 satu set. tapi kalau jenama murah takut tak tahan lama pastu jadi lembik dan keta melompat walau kat highway.

alternatif murah ialah potong spring. jgn banyak, max 2 gelung sudah. comfort kena korban sket. tambah lagi kalau guna tayar 195/50 R15 atau 205/45 R16 yg nipis tu.
kos potong spring tak silap baru RM15 seunit. kalau nak tukar spring baru pun tak mahal. lbh krg RM30-40 satu.

pilihan di tangan anda.
waikmal
QUOTE(zan @ Dec 7 2009, 09:22 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 06:50 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 05:10 PM) *
assalamualaikum...aku nk tnye skit la..aku nk rendah kn bahagian dpn kete aku..

blh ke klau ubah tapak spring je? klau ubah tapak bg rendah, ade pape efek x kt tyr ke pape ke? atau ade ke efek jangke panjang nnt?

tlg aku...aku ni xphm sgt psl kete..



aku lupe nk bgtau..aku pakai wira..mmg standard abes..xusik pape lg..

dalam pemahaman aku kau nak potong tapak spring dan welding balik kat absorber supaya rendah ke?

tidak dinasihatkan.

sebaiknya tukar spring sport. koman2 pun baru RM400 satu set. tapi kalau jenama murah takut tak tahan lama pastu jadi lembik dan keta melompat walau kat highway.

alternatif murah ialah potong spring. jgn banyak, max 2 gelung sudah. comfort kena korban sket. tambah lagi kalau guna tayar 195/50 R15 atau 205/45 R16 yg nipis tu.
kos potong spring tak silap baru RM15 seunit. kalau nak tukar spring baru pun tak mahal. lbh krg RM30-40 satu.

pilihan di tangan anda.


orite...thanks zan... jasamu dikenang...
b777
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 06:50 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 05:10 PM) *
assalamualaikum...aku nk tnye skit la..aku nk rendah kn bahagian dpn kete aku..

blh ke klau ubah tapak spring je? klau ubah tapak bg rendah, ade pape efek x kt tyr ke pape ke? atau ade ke efek jangke panjang nnt?

tlg aku...aku ni xphm sgt psl kete..



aku lupe nk bgtau..aku pakai wira..mmg standard abes..xusik pape lg..

salam guru zan, cadangan keta nampak lower n confort still ader nak setting camner..
Kopite
QUOTE(b777 @ Dec 7 2009, 11:19 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 06:50 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 05:10 PM) *
assalamualaikum...aku nk tnye skit la..aku nk rendah kn bahagian dpn kete aku..

blh ke klau ubah tapak spring je? klau ubah tapak bg rendah, ade pape efek x kt tyr ke pape ke? atau ade ke efek jangke panjang nnt?

tlg aku...aku ni xphm sgt psl kete..



aku lupe nk bgtau..aku pakai wira..mmg standard abes..xusik pape lg..

salam guru zan, cadangan keta nampak lower n confort still ader nak setting camner..


di pandan indah ada 1 kedai yg boleh penuhi impian ko tu.
titan racing jenamanya.
diaorg akn timbang berat kereta ko sebelum pilih spring yg sesuai.
lepas dah pasang....dia soh ko test.
kalau x puas hati dia akan bagi smpai puas ati.
warranty 3 thn. kalau rosak, bleh tukar one-to-one.
lepas 3 thn kalau absorber dah kong...leh top up gas. hanya rm50-rm70 sebatang.
maknanya, absorber tu ko pakai smpai bila2.
opss lupa...absorber ni adjustable jenis hi-lo.
harga antara rm2.2k-2.8k.


waikmal
lagi satu r nk tnye psl kete.. sape tau apesal ek yg kt malaysia ni susah sgt nk cr kete yg cm dlm gmbr ni?

zan
QUOTE(b777 @ Dec 7 2009, 11:19 PM) *
salam guru zan, cadangan keta nampak lower n confort still ader nak setting camner..


ye anak murid. aku bukan guru. hahaha...

kalau nak lowered keta, ada 2 pilihan.

1. guna tayar low profile
2. rendahkan suspension. sebaiknya guna jenis adjustable. rujuk pada apa yg dicadangkan oleh apek jinjang.

jika kosnya mahal, kita boleh potong spring namun dengan memotong spring, kita akan kehilangan aspek comfort. justeru, pilihan di tangan anda.
zan
QUOTE(waikmal @ Dec 8 2009, 10:08 AM) *
lagi satu r nk tnye psl kete.. sape tau apesal ek yg kt malaysia ni susah sgt nk cr kete yg cm dlm gmbr ni?

keta berenjin kapasiti besar tidak popular di malaysia kerana cukai jalan tinggi. penggunaan petrol juga tinggi manakala maintenance tidak rendah.
b777
QUOTE(waikmal @ Dec 8 2009, 10:08 AM) *
lagi satu r nk tnye psl kete.. sape tau apesal ek yg kt malaysia ni susah sgt nk cr kete yg cm dlm gmbr ni?

ok guru.. nanti saya contakkk sifu apekkkk...heee
sord87
Kebanyakan dari kita selalu menghadapi masalah dalam mencari maklumat nberkenaan kereta sebelum berjumpa mekanik.Dalam ruangan ini segala maklumat berkenaan kereta anda atau apa saja kerosakan kereta anda yang anda temui boleh dikemukakan di ruangan ini.Di bawah adalah sebahagian tips penjagaan kereta anda:-


1)Bateri dan alternator-Kita pastikan enjin kereta dihidupkan dan cuba buka penutup air bater dan pastikan ada sedikit gelembung udara keluar dalam bateri tersebut setelah kita tambah airnya.(Ingat bagi bateri yang airnya dibawah kepingan plumbum kena ingat dan berhati2 kerana bila tuang air pun bateri itu akan rosak juga bila-bila masa,cadangan aku lebih baik tukar.)
Alternator pulak,cuba buka salah satu penyambung tak kira panel positif atau negatif semasa enjin hidup,jika enjin masih hidup maknanya alternator masih dalam keadaan baik selain daripada putus belting.
Kopite
akan di gabungkan ke tip penjagaan kereta yg dah di pinkan diatas.
waikmal
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 09:49 PM) *
QUOTE(zan @ Dec 7 2009, 09:22 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 06:50 PM) *
QUOTE(waikmal @ Dec 7 2009, 05:10 PM) *
assalamualaikum...aku nk tnye skit la..aku nk rendah kn bahagian dpn kete aku..

blh ke klau ubah tapak spring je? klau ubah tapak bg rendah, ade pape efek x kt tyr ke pape ke? atau ade ke efek jangke panjang nnt?

tlg aku...aku ni xphm sgt psl kete..



aku lupe nk bgtau..aku pakai wira..mmg standard abes..xusik pape lg..

dalam pemahaman aku kau nak potong tapak spring dan welding balik kat absorber supaya rendah ke?

tidak dinasihatkan.

sebaiknya tukar spring sport. koman2 pun baru RM400 satu set. tapi kalau jenama murah takut tak tahan lama pastu jadi lembik dan keta melompat walau kat highway.

alternatif murah ialah potong spring. jgn banyak, max 2 gelung sudah. comfort kena korban sket. tambah lagi kalau guna tayar 195/50 R15 atau 205/45 R16 yg nipis tu.
kos potong spring tak silap baru RM15 seunit. kalau nak tukar spring baru pun tak mahal. lbh krg RM30-40 satu.

pilihan di tangan anda.


orite...thanks zan... jasamu dikenang...


kt uma aku ni ade satu set spring sport honda city thun1999..da lame tersadai.. spring tu sesuai x wira gune? klau sesuai,mmg nk pakai tu je...ape kate bro zan?
Kopite
mana bleh masuk bro.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.