Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tips : Enjin Dan Transmisi
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Permata Hati
As'kum.. bro zan..

Kete saya telah sebulan gear box di overhoul..alhamdulillah keadaannya okey.. setelah ditanya apa kerosakan..pomen cakap TCU rosak dan valve body tersumbat ( oil ring@seal dah kembang ). so sekarang gear box saya pakai TCU gear box perdana V6. smooth dan harap2 tak der masalah masa terdsekat nie.. kos overhoul gearbox siap buka pasang termasuk filter n minyak ATF RM1200.00.. hege dah naik..dulu saya tanya RM950.00 jerr..
zan
QUOTE(Permata Hati @ Jan 3 2009, 11:25 PM) *
As'kum.. bro zan..

Kete saya telah sebulan gear box di overhoul..alhamdulillah keadaannya okey.. setelah ditanya apa kerosakan..pomen cakap TCU rosak dan valve body tersumbat ( oil ring@seal dah kembang ). so sekarang gear box saya pakai TCU gear box perdana V6. smooth dan harap2 tak der masalah masa terdsekat nie.. kos overhoul gearbox siap buka pasang termasuk filter n minyak ATF RM1200.00.. hege dah naik..dulu saya tanya RM950.00 jerr..

alhamdulillah. jaga keta bebaik. tukar minyak ATF setiap 20,000km. tukar filter setiap 40,000km. gunakan minyak ATF original. saya pernah beli minyak ATF proton, botolnya di buat dari thailand. itu yang asli. kalau made in malaysia, jadi musykil pulak. saya diberitahu itu imitation - minyak recycle yang di upgrade semula. beli minyak di proton edar atau eon. mahal sket tetapi fikiran kita tenang.
Wisher
salam..mod...sy nak tya ...myb soalan ni agak umum...tp kena tya jugak...sb xtau cane nk explain...enjin tetibe jadi berat...normally ape masalah dia?...enjin 1.8 sy baru servis guna minyak fullsyn...Idemitsu...mula2 ok..lpas tu after 5000km jd berat...mcm xde power...
zan
QUOTE(Wisher @ Jan 21 2009, 06:27 PM) *
salam..mod...sy nak tya ...myb soalan ni agak umum...tp kena tya jugak...sb xtau cane nk explain...enjin tetibe jadi berat...normally ape masalah dia?...enjin 1.8 sy baru servis guna minyak fullsyn...Idemitsu...mula2 ok..lpas tu after 5000km jd berat...mcm xde power...

wsalam.

masalah enjin jadi berat ada bermacam punca.

mungkin sbb minyak enjin kurang sesuai atau tempoh masa tukar dah tiba tapi ada beberapa sebab lain yang perlu diambil kira seperti

1. spark plug - jika sudah lama apinya kurang dan boleh menyebabkan pembakaran kurang efisyien. power enjin kurang
2. plug cable - juga boleh jadi punca bekalan spark kurang
3. air filter - air filter yang kotor boleh menyebabkan bekalan udara pada enjin tidak banyak. sama juga macam hidung kita yang tersumbat

punca2 lain ialah
4. minyak gear auto yang perlu ditukar - minyak kotor dengan kelikatan yang tidak betul menambah beban pada enjin
5. tekanan udara tayar yang rendah - juga penyebab beban berlebihan
6. saiz roda terlalu besar. jika terlalu besar ia akan jadi terlalu berat dan akan memberi kesan apabila ketara apabila faktor lain diambil kira.
7. sensor EFI yang kotor - selalunya boleh diservis saja. sensor yang kotor boleh menyebabkan fungsi EFI kurang cekap.
8. ekzos tersumbat atau bocor - seluruh sistem perlu diperiksa.
9. penggunaan petrol yang tidak bersesuaian - jika pengeluar mengesyorkan kereta anda menguna petrol RON 95 ke atas, maka sila patuhi. jika menggunakan petrol RON 92 sbg cth, ia menyebabkan berlaku penmbakaran tidak sempurna dan menjejaskan prestasi enjin.
10. injektor tersumbat - juga mengurangkan kecekapan enjin. boleh diservis oleh mekanik mahir.

punca lain yang jarang diambil kira ialah jenis enjin itu sendiri.

ada sesetengah kereta import yang tidak sesuai menggunakan bahanapi di negara kita kerana grednya rendah.

motorkar seperti Mercedez benz E270CDI ialah enjin diesel berteknologi tinggi dan mampu berfungsi tanpa penghasilan asap hitam tetapi di malaysia sebaliknya. model ini hanya diimpot dari luar negara. cth lain ialah model toyota yang mengunakan sistem D4 (atau direct injection) yang mana kesesuaian petrol di malaysia tidak tepat. jika prestasi enjin berkurang, cuba buka injektor dan bloleh dilihat ianya berkarbon dan berjelaga. cth yg ada ialah Toyota Nadia, Camry (dari Jepun) mahupun sesetangah model Wish yang diimport secara tidak rasmi. di pintu hadapan enjin akan ditampal D4, menandakan kereta ini menggunakan sistem direct injection.
ini tidak boleh dibaiki.
Wisher
alhamdulillah....penerangan yg sungguh jelas...tq a lot bro...maknanya kereta saya nak kena jalani sume yg bro zan sebut tu smpai ia pulih la yea?tp mane satu dulu yg perlu sy buat...utk pngetahuan bro sy dah check air filter still ok dan sy cume blow sje pkai compressor...result die ade sikit rasa lain pada power tp masih xmcm dulu...so apa pendapat bro zan...tq sesangat...
zan
QUOTE(Wisher @ Jan 22 2009, 04:51 PM) *
alhamdulillah....penerangan yg sungguh jelas...tq a lot bro...maknanya kereta saya nak kena jalani sume yg bro zan sebut tu smpai ia pulih la yea?tp mane satu dulu yg perlu sy buat...utk pngetahuan bro sy dah check air filter still ok dan sy cume blow sje pkai compressor...result die ade sikit rasa lain pada power tp masih xmcm dulu...so apa pendapat bro zan...tq sesangat...

buat yang murah dulu. atau yg free. yang harga mahal biar last.
budakacamata
salam bro zan..
saya baru sahaja membeli kancil secondhand yg sudah 150k mileage.
ex 850 auto.kereta bejalan lancar dan saya sudah menukar minyak itam, oil filter, timing belt,alignment.
soklan saya:

1) apa lagi pada pandangan bro zan boleh d lakukan dan berpatutan bagi memastikan kelancaran kancil itu
(sertakan anggaran kos sekali yeh rolleyes.gif )
2) setahu saya kancil mmg xde power steering kan? ke yg baru ni (lampu bulat) ada? saya naik geram bila nak park berat .. so ada kemungkinan ke boleh d letakkan power steering? (kos anggaran please biggrin.gif)
3) macam mana nak bagi kancil jimat minyak? even myvi saya dgr jimat minyak sad.gif

itu je untuk kali ni..saya pasti menyusul lagi .. thanx
zan
QUOTE(budakacamata @ Jan 24 2009, 03:06 AM) *
salam bro zan..
saya baru sahaja membeli kancil secondhand yg sudah 150k mileage.
ex 850 auto.kereta bejalan lancar dan saya sudah menukar minyak itam, oil filter, timing belt,alignment.
soklan saya:

1) apa lagi pada pandangan bro zan boleh d lakukan dan berpatutan bagi memastikan kelancaran kancil itu
(sertakan anggaran kos sekali yeh rolleyes.gif )
2) setahu saya kancil mmg xde power steering kan? ke yg baru ni (lampu bulat) ada? saya naik geram bila nak park berat .. so ada kemungkinan ke boleh d letakkan power steering? (kos anggaran please biggrin.gif)
3) macam mana nak bagi kancil jimat minyak? even myvi saya dgr jimat minyak sad.gif

itu je untuk kali ni..saya pasti menyusul lagi .. thanx

wsalam.

apa yang anda sudah lakukan adalah baik dan memadai. syabas.

1.bagi memastikan kelancaran dan mengelakkan masalah di masa hadapan saya cadangkan
a. tukar minyak gear auto dan penapisnya jika ada.
b. tukar penapis petrol. ni murah saja. sbb plastik. kalau kereta enjin EFI guna besi dan lebih mahal.
c. bersihkan air filter, jika kotor sangat tukar.
d. periksa spark plug. jika kelihatan teruk, tukar.
e. periksa ketebalan brek, bersihkan dari habuk dan tukar jika sudah menipis
f. periksa semua lampu dan pastikan berfungsi
g. periksa getah wiper. jika tidak elok, tukar.
h. periksa getah pada drive shaft, jika sudah koyak tukar segera.

2. kancil sebuah kereta yang ringan dengan tayar kecil. bila ia mula bergerak steering akan menjadi ringan dan mudah dikendalikan. justeru, perodua mahupun pengeluar asal iaitu daihatsu tidak memasang power steering (mungkin pada model TR-XX sbb tayarnya lebih besar. tapi sy krg pasti)

saya rasa mungkin kancil K4 (lampu bulat) yang menggunakan power steering. itu pun pada model EZi yang menggunakan enjin DOHC 12 valve dan EFI.

bila anda memasang power steering, beban terhadap enjin akan bertambah kerana penggunaan pam minyak hidrolik. kuasa enjin akan berkurangan.

3. kelebihan kancil ialah menjimatkan petrol untuk pemanduan di dalam bandar. kereta yang ringan membuatkan pikap jadi baik tanpa mengorbankan ekonomi.
tetapi disebabkan kapasiti enjin kecil, ia memang tidak sesuai digunakan utk perjalanan jauh terutamanya melinatkan kelajuan tinggi. cthnya pada kelajuan 100kmh, rpm enjin adalah sekitar 4,000rpm.

kelebihan myvi (dan juga viva) ialah selain dari menggunakan EFI utk menjimatkan petrol, ia juga memiliki DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) yang berfungsi serupa dengan sistem VTEC Honda, CPS Proton mahupun VVTI Toyota.
budakacamata
QUOTE(zan @ Jan 24 2009, 08:50 AM) *
QUOTE(budakacamata @ Jan 24 2009, 03:06 AM) *
salam bro zan..
saya baru sahaja membeli kancil secondhand yg sudah 150k mileage.
ex 850 auto.kereta bejalan lancar dan saya sudah menukar minyak itam, oil filter, timing belt,alignment.
soklan saya:

1) apa lagi pada pandangan bro zan boleh d lakukan dan berpatutan bagi memastikan kelancaran kancil itu
(sertakan anggaran kos sekali yeh rolleyes.gif )
2) setahu saya kancil mmg xde power steering kan? ke yg baru ni (lampu bulat) ada? saya naik geram bila nak park berat .. so ada kemungkinan ke boleh d letakkan power steering? (kos anggaran please biggrin.gif)
3) macam mana nak bagi kancil jimat minyak? even myvi saya dgr jimat minyak sad.gif

itu je untuk kali ni..saya pasti menyusul lagi .. thanx

wsalam.

apa yang anda sudah lakukan adalah baik dan memadai. syabas.

1.bagi memastikan kelancaran dan mengelakkan masalah di masa hadapan saya cadangkan
a. tukar minyak gear auto dan penapisnya jika ada.
b. tukar penapis petrol. ni murah saja. sbb plastik. kalau kereta enjin EFI guna besi dan lebih mahal.
c. bersihkan air filter, jika kotor sangat tukar.
d. periksa spark plug. jika kelihatan teruk, tukar.
e. periksa ketebalan brek, bersihkan dari habuk dan tukar jika sudah menipis
f. periksa semua lampu dan pastikan berfungsi
g. periksa getah wiper. jika tidak elok, tukar.
h. periksa getah pada drive shaft, jika sudah koyak tukar segera.

2. kancil sebuah kereta yang ringan dengan tayar kecil. bila ia mula bergerak steering akan menjadi ringan dan mudah dikendalikan. justeru, perodua mahupun pengeluar asal iaitu daihatsu tidak memasang power steering (mungkin pada model TR-XX sbb tayarnya lebih besar. tapi sy krg pasti)

saya rasa mungkin kancil K4 (lampu bulat) yang menggunakan power steering. itu pun pada model EZi yang menggunakan enjin DOHC 12 valve dan EFI.

bila anda memasang power steering, beban terhadap enjin akan bertambah kerana penggunaan pam minyak hidrolik. kuasa enjin akan berkurangan.

3. kelebihan kancil ialah menjimatkan petrol untuk pemanduan di dalam bandar. kereta yang ringan membuatkan pikap jadi baik tanpa mengorbankan ekonomi.
tetapi disebabkan kapasiti enjin kecil, ia memang tidak sesuai digunakan utk perjalanan jauh terutamanya melinatkan kelajuan tinggi. cthnya pada kelajuan 100kmh, rpm enjin adalah sekitar 4,000rpm.

kelebihan myvi (dan juga viva) ialah selain dari menggunakan EFI utk menjimatkan petrol, ia juga memiliki DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) yang berfungsi serupa dengan sistem VTEC Honda, CPS Proton mahupun VVTI Toyota.


thanx bro zan.. insyaAllah saya akan buat mana yg mampu dulu.. satu lagi soklan.. macam mana nak bagi pick up sket kancil tu.. saya dah pasti kan tayar dalam kondisi optimum..saya ada dgr org cakap pasal surbo la.. ape la.. (saya mmg naif dalam bidang nih ) ape cadangan2 yg bro zan boleh kemukakan.. dan anggaran kos nya sekali ye.. trimas!
andy81
salam sejahtera bro zan

saya telah membeli sebuah proton saga blm lebih kurang sebulan lepas jenis n-line.belum ada modified lagi.servis pertama dah buat.yang saya muskil ni kereta saya mengalami sedikit gegaran disebelah kiri tempat pemandu jika terlanggar lubang atau jalan tidak sekata.ini tidak enak didengar bagi sebuah kereta yang baru berusia sebulan.apa patut saya lakukan.adakah keluaran model proton ini kurang kualitinya?
zan
QUOTE(andy81 @ Jan 31 2009, 11:27 AM) *
salam sejahtera bro zan

saya telah membeli sebuah proton saga blm lebih kurang sebulan lepas jenis n-line.belum ada modified lagi.servis pertama dah buat.yang saya muskil ni kereta saya mengalami sedikit gegaran disebelah kiri tempat pemandu jika terlanggar lubang atau jalan tidak sekata.ini tidak enak didengar bagi sebuah kereta yang baru berusia sebulan.apa patut saya lakukan.adakah keluaran model proton ini kurang kualitinya?

salam kembali.

saya tak berani komen tentang gegaran pada sesebuah kereta tanpa melihat atau mendengar apa jenis gegaran itu.

mengapa tidak buat aduan pada pusat servis proton dan biar mereka periksa. minta mereka ketatkan semua bolt suspensi semasa pemeriksaan. kalau masalah tidak selesai, bertanyakan apakah puncanya dan apakah penyeleaiannya.

saya berharap mereka ada jawapan utk anda.

tetapi di dalam pengetahuan saya, saga BLM N-line adalah sebuah model basic, yang mana banyak aksesori tambahan tidak dipasang. ini termasuklah apa yang dipanggil sound deadening materials yang ditampak pada badan kereta (cthnya di lantai bawah karpet) dan ini memang berfungsi untuk menyerap bunyi yang dipindahkan melalui getaran.

ini anda boleh lakukan sendiri. selain dari menyerap gegaran, kereta juga akan lebih senyap lantas membuatkan perjalanan lebih selesa. contoh yang mudah untuk anda bandingkan ialah proton persona.
ku2
AS`KUM , BRO
bro,nak tanyo skit, keto wira den dlm 7 thn guna ok yo, 2 ari lepas enjin start jalan dlm 2 kilo lampu enjin kat meter warna kuning menyala, wira injection 1.3, ado masalah ttg injin ko tu, kono tune up enjin ko bro, kok biar kan problem ko, kang berhenti lak injin tongah jalan......... oops.gif
zan
QUOTE(ku2 @ Feb 7 2009, 12:50 AM) *
AS`KUM , BRO
bro,nak tanyo skit, keto wira den dlm 7 thn guna ok yo, 2 ari lepas enjin start jalan dlm 2 kilo lampu enjin kat meter warna kuning menyala, wira injection 1.3, ado masalah ttg injin ko tu, kono tune up enjin ko bro, kok biar kan problem ko, kang berhenti lak injin tongah jalan......... oops.gif

lampu kuning tu menunjukkan ada masalah berkaitan EFI.

ada sensor EFI rosak dan kena kesan menggunakan MUT (multi unit tester). kalau bernasib baik, sensor longgar saja.
ku2

QUOTE(zan @ Feb 7 2009, 09:20 AM) *
QUOTE(ku2 @ Feb 7 2009, 12:50 AM) *
AS`KUM , BRO
bro,nak tanyo skit, keto wira den dlm 7 thn guna ok yo, 2 ari lepas enjin start jalan dlm 2 kilo lampu enjin kat meter warna kuning menyala, wira injection 1.3, ado masalah ttg injin ko tu, kono tune up enjin ko bro, kok biar kan problem ko, kang berhenti lak injin tongah jalan......... oops.gif

lampu kuning tu menunjukkan ada masalah berkaitan EFI.

ada sensor EFI rosak dan kena kesan menggunakan MUT (multi unit tester). kalau bernasib baik, sensor longgar saja


thanks bro, buek kat proton edar services molek ko atau wat kat kedai cina ye bro

zan
QUOTE(ku2 @ Feb 7 2009, 09:51 AM) *
QUOTE(zan @ Feb 7 2009, 09:20 AM) *
QUOTE(ku2 @ Feb 7 2009, 12:50 AM) *
AS`KUM , BRO
bro,nak tanyo skit, keto wira den dlm 7 thn guna ok yo, 2 ari lepas enjin start jalan dlm 2 kilo lampu enjin kat meter warna kuning menyala, wira injection 1.3, ado masalah ttg injin ko tu, kono tune up enjin ko bro, kok biar kan problem ko, kang berhenti lak injin tongah jalan......... oops.gif

lampu kuning tu menunjukkan ada masalah berkaitan EFI.

ada sensor EFI rosak dan kena kesan menggunakan MUT (multi unit tester). kalau bernasib baik, sensor longgar saja


thanks bro, buek kat proton edar services molek ko atau wat kat kedai cina ye bro

mana2 bengkel yg ada alat MUT. MUT ialah sejenis alat elektronik yang boleh di sambungkan ke sistem EFI utk berkomunikasi dengan enjin dan mencari kerosakan.

sekiranya enjin anda takde amsalah, adakalanya ia cuma false warning. boleh di padam menggunakan alat tersebut juga.

pada Toyota unit ini dipanggil Intelligent Tester, pada Kia ia dipanggil Hi-Scan, tapi fungsinya tetap serupa.

kalau bengkel yg tiada alat tersebut, mereka tidak boleh melakukan operas ini melainkan dgn agak2 saja.
Kopite
QUOTE(mama_elin @ Mar 2 2007, 10:13 AM) *
bcoz of this la hari ni, tangan dah tak menjalar ke gear nak tukau ke N atau D unless semmeangnya nak kena berhenti lah/lampu merah etc....brek tu leh tahan gak la dok tekan..ufffffff

dah terbiasa kan..so nak kena ubahkan by now..tapi terlepas gak main2 dari N ke D masa kereta tengah jalan..ufffff
ok thanks doc.


kalau nak gearbox mama tahan lebih lasak n lebih lama jangka hayatnya...bleh pasang 1 benda nie yg dipanggil Automatic Transmission Cooler. minyak gearbox tu akan sentiasa sejuk tiap kali berada dalam gearbox. tp pasal N ke D waktu kete bergeak tu mmg jgn amalkan la.
kalau nak tkr dr 3 ke 2...or dr 1 ke 2...or D ke 3 dgn kerap bleh jgk..tp lepas install AT cooler tu.

tirmidzi
kancil aku tuu... hari tuu leaking... pi semua kedai .. semua cakap.. kena overaul..perodua servis center pun tak guna..2x5 gak... .. last2.. ada bengkel yg selalu gak aku pi sebab .. barang yg dia gunakan tuu berkualiti... baik nye... tahan lame.. cuma mahal sikit..... dah lame tak pi bengkel tuu.. bila tanye dia... ni enjin leaking.. lepas tuu dia suluh punye suluh... last2 dia suruh tukar skru yg detect minyak itam tuu jee.. tukar baru.. baru berapa ringgt jee... emm jimat duit aku.. klu tak kompom kena ketuk sampai 1ribu lebih...hampeh tol..
deanna_a
salam.

Nak sikit boleh tak. Baru-baru ni saya check kereta kat beberapa buah bengkel:-

1. diaorang cakap kereta saya gearbox ada masalah. Gearbox tu apa sebenarnya. Setakat mana keseriusan sekiranya melibatkan kerosakan gearbox

2. bearing ada problem. bearing tu ape sebenarnya.

Thanks.

zan
QUOTE(tirmidzi @ Apr 9 2009, 11:05 PM) *
kancil aku tuu... hari tuu leaking... pi semua kedai .. semua cakap.. kena overaul..perodua servis center pun tak guna..2x5 gak... .. last2.. ada bengkel yg selalu gak aku pi sebab .. barang yg dia gunakan tuu berkualiti... baik nye... tahan lame.. cuma mahal sikit..... dah lame tak pi bengkel tuu.. bila tanye dia... ni enjin leaking.. lepas tuu dia suluh punye suluh... last2 dia suruh tukar skru yg detect minyak itam tuu jee.. tukar baru.. baru berapa ringgt jee... emm jimat duit aku.. klu tak kompom kena ketuk sampai 1ribu lebih...hampeh tol..

its always good to get a second opinion. sama macam dari sudut perubatan jugak. nah! anda sendiri dpt lihat hasilnya.
zan
QUOTE(deanna_a @ Apr 12 2009, 10:36 PM) *
salam.

Nak sikit boleh tak. Baru-baru ni saya check kereta kat beberapa buah bengkel:-

1. diaorang cakap kereta saya gearbox ada masalah. Gearbox tu apa sebenarnya. Setakat mana keseriusan sekiranya melibatkan kerosakan gearbox

2. bearing ada problem. bearing tu ape sebenarnya.

Thanks.


wslm. nak sikit? bolehh...

1. gearbox ialah satu komponen yang menghantar kuasa enjin ke roda. secara asasnya gearbox ada 2 jenis - manual dan automatik. gear kereta yang kita gunakan pada kereta sebenarnya menghubungkan kita dgn gearbox samada hendak ke hadapan, ke blkg mahupun menukar gear semasa memandu. jika gearbox rosak, maka kereta tidak boleh jalan. atau akan menghadapi kesukaran untuk menggerakkan kereta biarpun enjin tiada masalah.

2. bearing bermaksud galas dan inilah yang memikul beban mekanikal pada suatu komponen yang bergerak/berputar.
dalam sebuah enjin ada berpuluh2 bearing yang memastikan pergerakan setiap komponen lancar. tambahan pula kos bearing agak murah utk digantikan. setiap sudut roda kereta juga mempunya bearing pada hub atau axlenya. fungsinya ialah mampu memikul beban tanpa merosakkan roda, sendi roda (knuckle arm) atau pun gandar (axle)
deanna_a
QUOTE
wslm. nak sikit? bolehh...


pembetulan. nak tanya sikit? biggrin.gif

thanks. sekarang dah jelas.
zam3919
Salam Bro Zan...

Saya ada musykil sikit tenteng kete wira 1.8 Soch Auto nih..
masalahnya bile saya gune gear reverse mesti enjin termati sendiri.. lebih lagi bile mengundur di kawasan yang berbukit.. apa masalahnyer lah ek..
tolong ek bro zan...
zan
QUOTE(zam3919 @ Apr 21 2009, 11:10 AM) *
Salam Bro Zan...

Saya ada musykil sikit tenteng kete wira 1.8 Soch Auto nih..
masalahnya bile saya gune gear reverse mesti enjin termati sendiri.. lebih lagi bile mengundur di kawasan yang berbukit.. apa masalahnyer lah ek..
tolong ek bro zan...

wsalam. tak pernah pulak dengar mslh sebegini rupa.

saya suspek ada 2 perkara
1. throttle body yang tidak berfungsi dengan baik. masalah ini popular pada wira 1.6 dan 1.8 cara utk mengesannya bila enjin dihidupkan sewaktu sejuk, baccan rpm ialah sekitar 1,200-1,350rpm dan slps panas akan turun ke sekitar 950rpm. jika ini tidak terjadi ada masalah dengan throttle body. boleh repair, tak semestinya tukar baru. repair kit berharga sekitar RM50-60 saja.

2. cuba juga periksa kotak gear di bahagian elektronik (menggunakan komputer PDT atau MUT di EON atau PSEB) termasuklah inhibitor switch @ neutral start switch.

ini pendapat 20 sen saja kerana saya tidak pernah berdepan dgn masalah serupa. mungkin ada mekanik lain yg lebih tahu. harap maklum.
Kopite
ini adalah contoh Automatic Transmission Cooler yg dipasang pada Nissan Sentra N16 GXE 1.8.



Kopite
QUOTE(zam3919 @ Apr 21 2009, 11:10 AM) *
Salam Bro Zan...

Saya ada musykil sikit tenteng kete wira 1.8 Soch Auto nih..
masalahnya bile saya gune gear reverse mesti enjin termati sendiri.. lebih lagi bile mengundur di kawasan yang berbukit.. apa masalahnyer lah ek..
tolong ek bro zan...


biasanya kalau throttle body problem bila pasang aircond, RPM turun mendadak. bila masuk gear samada D atau R...enjin akan mati serta-merta.
harga market untuk throttle body yg diambil dr enjin mitsubishi 4G93 1.8 soch kat kedai potong adalah sekitar rm230-rm280.

untuk gearbox 1.8 auto ko ni aku nasihatkan ko pakai Automatic Transmission Cooler spt gmbr kat atas. ko x akan berdepan ngan masalah gearbox kong atau panas. secara automatik bacaan suhu enjin ko akan lebih rendah dr kebiasaan pasal gearbox dh ada cooler sendiri.

dr info pemilik sentra N16 yg aku jumpa tu...dia kata gear 1, 2, D n overdrive bleh digunakan spt kete manual samada shift down ataupun shift up. lebih lancar dr sebelumnya.

kos pemasangan termasuk upah sekitar rm800 (barang baru). kalau halfcut maybe lagi murah. cooler tu bleh pakai mitsubishi pajero punya auto trans cooler. lepas tu hose n adapter ada yg dijual berasingan n ada yg dijual sekali.


zan
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 23 2009, 08:16 AM) *
biasanya kalau throttle body problem bila pasang aircond, RPM turun mendadak. bila masuk gear samada D atau R...enjin akan mati serta-merta.
harga market untuk throttle body yg diambil dr enjin mitsubishi 4G93 1.8 soch kat kedai potong adalah sekitar rm230-rm280.



kalau masuk gear, rpm turun mendadak masalah ni cuma gigi gear dalam trotel body patah. murah je tu. tak perlu tukar trotel body. buang duit. tukar trotel body hanya bila IC rosak (dalam kes keta aku dulu ianya cair...)
Azimar Amril
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...
zan
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.
Azimar Amril
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.



Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?
Kopite
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.



Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?


bengkel biasa pun bleh.
kalau model thn 2007, x silap aku x bleh servis melainkan beli trotel body baru.
kalau pakai mitsubishi punya pun x leh ngam.
pasal model yg lepas dr thn 2005 trotel body dia dh fix n xleh nak adjust.


Azimar Amril
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 28 2009, 02:39 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.



TQ..biasanya berapa kos untuk trotel body yg baru atau recond punya? lama ke proses nak servis @ install trotel body ni?

Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?


bengkel biasa pun bleh.
kalau model thn 2007, x silap aku x bleh servis melainkan beli trotel body baru.
kalau pakai mitsubishi punya pun x leh ngam.
pasal model yg lepas dr thn 2005 trotel body dia dh fix n xleh nak adjust.

Azimar Amril
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 28 2009, 02:39 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.





Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?


bengkel biasa pun bleh.
kalau model thn 2007, x silap aku x bleh servis melainkan beli trotel body baru.
kalau pakai mitsubishi punya pun x leh ngam.
pasal model yg lepas dr thn 2005 trotel body dia dh fix n xleh nak adjust.


TQ..biasanya berapa kos untuk trotel body yg baru atau recond punya? lama ke proses nak servis @ install trotel body ni?
Kopite
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 28 2009, 09:20 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 28 2009, 02:39 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.





Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?


bengkel biasa pun bleh.
kalau model thn 2007, x silap aku x bleh servis melainkan beli trotel body baru.
kalau pakai mitsubishi punya pun x leh ngam.
pasal model yg lepas dr thn 2005 trotel body dia dh fix n xleh nak adjust.


TQ..biasanya berapa kos untuk trotel body yg baru atau recond punya? lama ke proses nak servis @ install trotel body ni?


trotel body baru sekitar rm800-rm900. kalau recond sekitar rm300. nak pasang x lama. x sampai setengah jam.
kalau 2nd hand kedai potong dalam rm270 tapi x sure bleh masuk kat wira model 2007 atau x. kedai potong punya org kata bleh msk...pomen pengalaman ckp xleh masuk. bila tanya balik kedai potong punya org dia kata pomen tu yg bodoh.aku pun pening mana 1 yg btul. so, ko check dlu.
Azimar Amril
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 28 2009, 01:16 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 28 2009, 09:20 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 28 2009, 02:39 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.





Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?


bengkel biasa pun bleh.
kalau model thn 2007, x silap aku x bleh servis melainkan beli trotel body baru.
kalau pakai mitsubishi punya pun x leh ngam.
pasal model yg lepas dr thn 2005 trotel body dia dh fix n xleh nak adjust.


TQ..biasanya berapa kos untuk trotel body yg baru atau recond punya? lama ke proses nak servis @ install trotel body ni?


trotel body baru sekitar rm800-rm900. kalau recond sekitar rm300. nak pasang x lama. x sampai setengah jam.
kalau 2nd hand kedai potong dalam rm270 tapi x sure bleh masuk kat wira model 2007 atau x. kedai potong punya org kata bleh msk...pomen pengalaman ckp xleh masuk. bila tanya balik kedai potong punya org dia kata pomen tu yg bodoh.aku pun pening mana 1 yg btul. so, ko check dlu.




oket TQ bro..
zan
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 28 2009, 02:39 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.



Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?


bengkel biasa pun bleh.
kalau model thn 2007, x silap aku x bleh servis melainkan beli trotel body baru.
kalau pakai mitsubishi punya pun x leh ngam.
pasal model yg lepas dr thn 2005 trotel body dia dh fix n xleh nak adjust.

trotel body siemens pada wira 1.5 sejak thn 1998 boleh diservis. masalah enjin mati sendiri terjadi kerana bahagian dalam trotel body kotor (berdebu atau kotoran berminyak) lantas menyebabkan sensor terhalang. bila sensor terhalang, ia tidak dpt mengesan berapa banyak udara masuk dan itu sebabnya tetiba enjin mati. tapi takde amsalah utk dihidupkan semula.

buka saluran getah pada trotel body, ambil kain dan celup dgn thinner atau petrol kendian cuci saja di dalamnya. selepas itu insyaAllah akan ok.

to encik Azimar, jangan keliru ye dgn pendapat yang kurang kepastian.
Azimar Amril
QUOTE(zan @ Apr 29 2009, 11:48 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Apr 28 2009, 02:39 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 11:23 AM) *
QUOTE(zan @ Apr 27 2009, 10:34 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 27 2009, 02:56 AM) *
En. Zan...

Aku ni tak berapa arif sgt pasal kereta...

Untuk pengetahuan kau, aku beli kereta wira auto 1.5 second pada tahun 2007...milagenya baru 47,000 km....dan kereta ni jarang bergerak...tahun lepas, bulan 2, aku baru ganti alternator....bateri pulak baru tukar tahun lepas bulan 11...masalah skrg ni...why enjin kereta aku asyijk mati ketika sedang bergerak...bahaya woo...sbb bulan mei ni...aku start guna kereta fully masa nak pi kerja...sbb sebelum ni naik LRT...ikut pengalaman kau...apa yg menyebabkan simpton ni berlaku ??? ...

Lagi satu aku nak tau apa throttle body ???
TQ Zan...

suspek trotel body kotor, selalu terjadi pada model2 wira yang menggunakan trotel body buatan siemens (wira 98-2005). cuma perlu servis. leh DIY kalau rajin, otherwise kena hantar ke bengkel. EON caj RM80-110 utk servis trotel body.

trotel body ialah sejenis sensor yang mengesan pergerakan pedal accelerator dan mengesan berapa banyak kemasukan udara ke mainfold.





Tq Zan...boleh servis trotel body kat bengkel biasa ke? ke kena pi Eon punya bengkel..?


bengkel biasa pun bleh.
kalau model thn 2007, x silap aku x bleh servis melainkan beli trotel body baru.
kalau pakai mitsubishi punya pun x leh ngam.
pasal model yg lepas dr thn 2005 trotel body dia dh fix n xleh nak adjust.

trotel body siemens pada wira 1.5 sejak thn 1998 boleh diservis. masalah enjin mati sendiri terjadi kerana bahagian dalam trotel body kotor (berdebu atau kotoran berminyak) lantas menyebabkan sensor terhalang. bila sensor terhalang, ia tidak dpt mengesan berapa banyak udara masuk dan itu sebabnya tetiba enjin mati. tapi takde amsalah utk dihidupkan semula.

buka saluran getah pada trotel body, ambil kain dan celup dgn thinner atau petrol kendian cuci saja di dalamnya. selepas itu insyaAllah akan ok.

to encik Azimar, jangan keliru ye dgn pendapat yang kurang kepastian.


TQ...zan...maybe aku aku hantar ke pusat servis proton..sbb aku tak berani buat sendiri...takut rosak pulak....

lagi satu bila trotel body kotor, boleh sebabkan...pickup kereta jadi kurang ke?
zan
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 12:25 PM) *
TQ...zan...maybe aku aku hantar ke pusat servis proton..sbb aku tak berani buat sendiri...takut rosak pulak....

lagi satu bila trotel body kotor, boleh sebabkan...pickup kereta jadi kurang ke?


pada enjin EFI, apa2 masalah berkaitan sensor akan mendatangkan kesan pada operasi enjin secara keseluruhan samada nak hidup atau mati, pikap atau semput, sengut (jerking) mahupun penggunaan petrol yang tidak normal.

sebelum ke pusat servis EON, tanya juga berapa harga cas utk kerja yang sama di bengkel2 bebas dan bandingkan dgn harga pusat servis. masalah ini agak common jadi hampir kebanyakan bengkel mengetahui apa puncanya. bagaimanapun, ada mungkin punca disebabkan oleh komponen lain seperti fuel injector tersumbat atau fuel filter tersumbat. injector boleh diservis, filter tidak boleh dan perlu ditukar.

sekiranya anda selesa dengan mekanik terlatih di EON atau Proton edar, tepuk dada tanya selera. kereta anda - hak anda!
Azimar Amril
QUOTE(zan @ Apr 29 2009, 01:21 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 12:25 PM) *
TQ...zan...maybe aku aku hantar ke pusat servis proton..sbb aku tak berani buat sendiri...takut rosak pulak....

lagi satu bila trotel body kotor, boleh sebabkan...pickup kereta jadi kurang ke?


pada enjin EFI, apa2 masalah berkaitan sensor akan mendatangkan kesan pada operasi enjin secara keseluruhan samada nak hidup atau mati, pikap atau semput, sengut (jerking) mahupun penggunaan petrol yang tidak normal.

sebelum ke pusat servis EON, tanya juga berapa harga cas utk kerja yang sama di bengkel2 bebas dan bandingkan dgn harga pusat servis. masalah ini agak common jadi hampir kebanyakan bengkel mengetahui apa puncanya. bagaimanapun, ada mungkin punca disebabkan oleh komponen lain seperti fuel injector tersumbat atau fuel filter tersumbat. injector boleh diservis, filter tidak boleh dan perlu ditukar.

sekiranya anda selesa dengan mekanik terlatih di EON atau Proton edar, tepuk dada tanya selera. kereta anda - hak anda!



okey..tq..Zan...boleh ko rekemenkan...bengkel2 yg harganya okey di sekitar gombak @ setapak?
zan
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 02:05 PM) *
okey..tq..Zan...boleh ko rekemenkan...bengkel2 yg harganya okey di sekitar gombak @ setapak?

bengkel kena cari sendiri lah bro...
Azimar Amril
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 02:05 PM) *
QUOTE(zan @ Apr 29 2009, 01:21 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 12:25 PM) *
TQ...zan...maybe aku aku hantar ke pusat servis proton..sbb aku tak berani buat sendiri...takut rosak pulak....

lagi satu bila trotel body kotor, boleh sebabkan...pickup kereta jadi kurang ke?


pada enjin EFI, apa2 masalah berkaitan sensor akan mendatangkan kesan pada operasi enjin secara keseluruhan samada nak hidup atau mati, pikap atau semput, sengut (jerking) mahupun penggunaan petrol yang tidak normal.

sebelum ke pusat servis EON, tanya juga berapa harga cas utk kerja yang sama di bengkel2 bebas dan bandingkan dgn harga pusat servis. masalah ini agak common jadi hampir kebanyakan bengkel mengetahui apa puncanya. bagaimanapun, ada mungkin punca disebabkan oleh komponen lain seperti fuel injector tersumbat atau fuel filter tersumbat. injector boleh diservis, filter tidak boleh dan perlu ditukar.

sekiranya anda selesa dengan mekanik terlatih di EON atau Proton edar, tepuk dada tanya selera. kereta anda - hak anda!



okey..tq..Zan...boleh ko rekemenkan...bengkel2 yg harganya okey di sekitar gombak @ setapak?




Aku dah pi bengkel Proton Edar di Gombak...dan bila check mmg sah trotel body kotor....so bila lepas servis...alahamdulillah kereta aku okey... mmg tiada masalah..cajnya lebih kurang RM 90 je...TQ kpd zan and geng yg bantu aku...
zan
QUOTE(Azimar Amril @ May 3 2009, 01:33 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 02:05 PM) *
QUOTE(zan @ Apr 29 2009, 01:21 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 12:25 PM) *
TQ...zan...maybe aku aku hantar ke pusat servis proton..sbb aku tak berani buat sendiri...takut rosak pulak....

lagi satu bila trotel body kotor, boleh sebabkan...pickup kereta jadi kurang ke?


pada enjin EFI, apa2 masalah berkaitan sensor akan mendatangkan kesan pada operasi enjin secara keseluruhan samada nak hidup atau mati, pikap atau semput, sengut (jerking) mahupun penggunaan petrol yang tidak normal.

sebelum ke pusat servis EON, tanya juga berapa harga cas utk kerja yang sama di bengkel2 bebas dan bandingkan dgn harga pusat servis. masalah ini agak common jadi hampir kebanyakan bengkel mengetahui apa puncanya. bagaimanapun, ada mungkin punca disebabkan oleh komponen lain seperti fuel injector tersumbat atau fuel filter tersumbat. injector boleh diservis, filter tidak boleh dan perlu ditukar.

sekiranya anda selesa dengan mekanik terlatih di EON atau Proton edar, tepuk dada tanya selera. kereta anda - hak anda!



okey..tq..Zan...boleh ko rekemenkan...bengkel2 yg harganya okey di sekitar gombak @ setapak?




Aku dah pi bengkel Proton Edar di Gombak...dan bila check mmg sah trotel body kotor....so bila lepas servis...alahamdulillah kereta aku okey... mmg tiada masalah..cajnya lebih kurang RM 90 je...TQ kpd zan and geng yg bantu aku...

nasib baik kau tak tukar baru kan? kalau tidak bikin naya aje.... hahahhaha
aku rasa lega dapat membantu.
Kopite
wahhh...manyak mulah
b777
QUOTE(zan @ May 3 2009, 05:04 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ May 3 2009, 01:33 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 02:05 PM) *
QUOTE(zan @ Apr 29 2009, 01:21 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 12:25 PM) *
TQ...zan...maybe aku aku hantar ke pusat servis proton..sbb aku tak berani buat sendiri...takut rosak pulak....

lagi satu bila trotel body kotor, boleh sebabkan...pickup kereta jadi kurang ke?


pada enjin EFI, apa2 masalah berkaitan sensor akan mendatangkan kesan pada operasi enjin secara keseluruhan samada nak hidup atau mati, pikap atau semput, sengut (jerking) mahupun penggunaan petrol yang tidak normal.

sebelum ke pusat servis EON, tanya juga berapa harga cas utk kerja yang sama di bengkel2 bebas dan bandingkan dgn harga pusat servis. masalah ini agak common jadi hampir kebanyakan bengkel mengetahui apa puncanya. bagaimanapun, ada mungkin punca disebabkan oleh komponen lain seperti fuel injector tersumbat atau fuel filter tersumbat. injector boleh diservis, filter tidak boleh dan perlu ditukar.

sekiranya anda selesa dengan mekanik terlatih di EON atau Proton edar, tepuk dada tanya selera. kereta anda - hak anda!



okey..tq..Zan...boleh ko rekemenkan...bengkel2 yg harganya okey di sekitar gombak @ setapak?




Aku dah pi bengkel Proton Edar di Gombak...dan bila check mmg sah trotel body kotor....so bila lepas servis...alahamdulillah kereta aku okey... mmg tiada masalah..cajnya lebih kurang RM 90 je...TQ kpd zan and geng yg bantu aku...

nasib baik kau tak tukar baru kan? kalau tidak bikin naya aje.... hahahhaha
aku rasa lega dapat membantu.

salam bro zan, apa pdpt bro ttg mentainent honda city vtec.. apek jinjang kata serba serbi mahal da.. yea ker..?
Kopite
QUOTE(b777 @ May 6 2009, 08:23 AM) *
QUOTE(zan @ May 3 2009, 05:04 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ May 3 2009, 01:33 AM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 02:05 PM) *
QUOTE(zan @ Apr 29 2009, 01:21 PM) *
QUOTE(Azimar Amril @ Apr 29 2009, 12:25 PM) *
TQ...zan...maybe aku aku hantar ke pusat servis proton..sbb aku tak berani buat sendiri...takut rosak pulak....

lagi satu bila trotel body kotor, boleh sebabkan...pickup kereta jadi kurang ke?


pada enjin EFI, apa2 masalah berkaitan sensor akan mendatangkan kesan pada operasi enjin secara keseluruhan samada nak hidup atau mati, pikap atau semput, sengut (jerking) mahupun penggunaan petrol yang tidak normal.

sebelum ke pusat servis EON, tanya juga berapa harga cas utk kerja yang sama di bengkel2 bebas dan bandingkan dgn harga pusat servis. masalah ini agak common jadi hampir kebanyakan bengkel mengetahui apa puncanya. bagaimanapun, ada mungkin punca disebabkan oleh komponen lain seperti fuel injector tersumbat atau fuel filter tersumbat. injector boleh diservis, filter tidak boleh dan perlu ditukar.

sekiranya anda selesa dengan mekanik terlatih di EON atau Proton edar, tepuk dada tanya selera. kereta anda - hak anda!



okey..tq..Zan...boleh ko rekemenkan...bengkel2 yg harganya okey di sekitar gombak @ setapak?




Aku dah pi bengkel Proton Edar di Gombak...dan bila check mmg sah trotel body kotor....so bila lepas servis...alahamdulillah kereta aku okey... mmg tiada masalah..cajnya lebih kurang RM 90 je...TQ kpd zan and geng yg bantu aku...

nasib baik kau tak tukar baru kan? kalau tidak bikin naya aje.... hahahhaha
aku rasa lega dapat membantu.

salam bro zan, apa pdpt bro ttg mentainent honda city vtec.. apek jinjang kata serba serbi mahal da.. yea ker..?


mahal n murah tu plus minus lebih kurang aje ngan vios. cuma tang gearbox tu. x bape reliable. enjin honda sendiri pun x la reliable sgt.
zan
QUOTE(Apek_Jinjang @ May 20 2009, 07:01 AM) *
QUOTE(b777 @ May 6 2009, 08:23 AM) *

salam bro zan, apa pdpt bro ttg mentainent honda city vtec.. apek jinjang kata serba serbi mahal da.. yea ker..?


mahal n murah tu plus minus lebih kurang aje ngan vios. cuma tang gearbox tu. x bape reliable. enjin honda sendiri pun x la reliable sgt.


yupp lebih kurang sama saja. tukar minyak enjin setiap 5,000km; 10,000km jika guna minyak sintetik.

tapi toyota pergi lebih satu tahap lagi iaitu coolant baru tidak perlu lagi tukar 40,000km tetapi 160,000km. manakala ATF skrg pada 80,000km.

honda masih kekal pada 40,000km. sbg perbandingan proton menggalakkan tukar minyak gear setiap 20,000km.

tang gearbox honda city yang lama jenis CVT mmg ada sedikit masalah dengan reliabiliti.
b777
QUOTE(zan @ May 20 2009, 09:22 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ May 20 2009, 07:01 AM) *
QUOTE(b777 @ May 6 2009, 08:23 AM) *

salam bro zan, apa pdpt bro ttg mentainent honda city vtec.. apek jinjang kata serba serbi mahal da.. yea ker..?


mahal n murah tu plus minus lebih kurang aje ngan vios. cuma tang gearbox tu. x bape reliable. enjin honda sendiri pun x la reliable sgt.


yupp lebih kurang sama saja. tukar minyak enjin setiap 5,000km; 10,000km jika guna minyak sintetik.

tapi toyota pergi lebih satu tahap lagi iaitu coolant baru tidak perlu lagi tukar 40,000km tetapi 160,000km. manakala ATF skrg pada mega_shok.gif,000km.

honda masih kekal pada 40,000km. sbg perbandingan proton menggalakkan tukar minyak gear setiap 20,000km.

tang gearbox honda city yang lama jenis CVT mmg ada sedikit masalah dengan reliabiliti.

tkasih bro zan 4 that usefull info, maksud tuan 7 speed tu ka cvt...?
zan
QUOTE(b777 @ May 20 2009, 09:42 AM) *
tkasih bro zan 4 that usefull info, maksud tuan 7 speed tu ka cvt...?


betullah yang itu. tapi jgn terperanjat sbnrnya transmisi CVT ni takde gear. perubahan berlaku secara continuous. gearbox yg sama digunakan pada skuter. bila kita pulas minyak bunyi enjin mendatar saja rasanya. apa yg Honda lakukan ialah mencipta satu senario seolah2 ada gear justeru 7 speed pada city juga dikenali sbg virtual gear. konsep yg bijak.
Kopite

[/quote]
tkasih bro zan 4 that usefull info, maksud tuan 7 speed tu ka cvt...?
[/quote]

kalau ko pakai 7 speed mode tu masa drive..tiap kali ko tekan butang shift up, ko akan rasa sentakan. sentakan tu la virtual nya. padahal takde gear yg bertukar.

b777
thanks.. bro zan n apek.. JASAMU DIKENANG... clapping.gif
Kopite
QUOTE(b777 @ May 21 2009, 11:11 AM) *
thanks.. bro zan n apek.. JASAMU DIKENANG... clapping.gif


apa cite?
dah sambar ke blum kete?
ke dah selesai melayan corner?

biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.