Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Batuk Berpanjangan
Mesra.net Forum > UMUM > Info Petua & Kesihatan
chic
Assalamualaikum semua teman2 mesra,

Disini saya ingin bertanya pada sesiapa yang tahu cara-cara yang berkesan untuk hilangkan batuk yg berpanjangan..ianye bermula dr sakit tekak pastu membawa kepada batuk..mungkin sesiapa yg ader petua ker atau ubat yg paling berkesan dan mujarab selain dr minum air asam, air limau nipis..saya mengalami batuk ni dlm tempoh yg lamer iaitu 6 bln dan hanye sembuh pastu tuk mase yg pendek..sebulan jer..pastu saya batuk balik..saya dah berjumper doktor dan saya cume diberi ubat batuk jer..dan doktor hanye mengatakan yg kerongkong saya jenis yg allergic..saya rase tak larat dan tension sgt ngan sakit batuk yg saya hadapi ini..mungkin kawan2 mesra yg lain ader petua..bagi tahu saya..terima kasih
DoraDxplorer
mungkin ko mengalami post-nasal drip. berlaku bila pernah kena selsema yg jadik x jadik and sembuh x sembuh. kahak tu mcm lekat kt tekak. paling teruk bila nak tido atau baring. cara nak menyembuhkannye kena sembuhkan selsema tu dulu. try tanya your doctor about this. itupun kalau ko x menghidap TB atau jenis yg alergik.
Fitrah_fitri
saya mengalami batuk berpanjangan dari bulan Mac 2006 hingga Januari 2007. Senang cerita dekat setahunlah..... gatal, plus sakit dada jangan cerita lah... dalam masa yang sama jugak masa tu saya selalu selsema dan blocking hidung.... selalu makan ubat selsema ngan ubat batuk hitam tak jalan.

One day, saya pi klinik dan bagi tau masalah yang dah lama saya hidapi, dia bagi ubat batuk kaler putih (untuk mencairkan kahak supaya mudah dibuang), ubat alahan dan satu lagi ubat selsema yang dimakan sebiji satu hari namanya CLARINASE. Tak mengantuk. Alhamdulillah, dalam tempoh seminggu, saya dah sembuh, hidung pun clear...
onemesra
jaga pemakanan...jgn makan benda2 yg mdtgkan gatal
einamie
awak cuba cara saya..

pergi kat mana2 vitace farmasi, beli ubat jenama "MUCOLATOR" sejenis serbuk berperisa oren..

minum 3 x sehari.... khas utk cairkan kahak yg pekat....

dan awak beli la "Difflam" ubat hisap bewarna merah.... dia anti inflammatory dan ada antibacterial tau...

saya batuk dua minggu dan yg teruknya saya punya kahak terlalu pekat, semua ubat klinik saya dh cuba tk jalan..ubat batuk tak payah ckp la dh berbotol2 habis, sampai macam org ketagih ubat batuk jadiknya .. bila saya ambil ni je.. alhamdulillah, semput saya pon dh berkurangan..
DoraDxplorer
kena jaga makan, yes. aku penah batuk mcm tu dlm 3-4 bulan. memang doc kasi ubat batuk yg puteh tu and ubat selsema tp bukan clarinase sbb aku alergik skit dgn clarinase. and nasihatkan aku supaya jaga makan. sebolehnye mkn yg bersup. bukan cream sup tp clear sup. mcm masak bening. pedas, berminyak, rempah kena stop dulu. alhamdulillah, I was ok after that.
Pakcik_Kordi
Batuk takder kahak?

Infection paru paru....
shamsuri
saya cadangkan guna kaedah perawatan herba.
terbukti ramai dah sembuh dari masalah ni.hubungi saya di talian 0124198391(sham)
ChicCikin
aku kalau batuk minum madu yg pure..
insyaAllah bleh baik...
tp kalau dah berpanjangan camni, aku xsure la pulak...
ChicCikin
sori...
ChicCikin
sori
kacangputih
minum ubat batuk jer...
shamsuri
QUOTE(shamsuri @ Feb 14 2007, 08:50 AM) *
saya cadangkan guna kaedah perawatan herba.
terbukti ramai dah sembuh dari masalah ni.hubungi saya di talian 0124198391(sham)

emailkan pada say di shamelia92@yahoo.com
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.