Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tips Mendidik Anak Cepat Membaca
Mesra.net Forum > UMUM > Sembang-Sembang Kaum Ibu & Isteri
Puan Rosnita
Assalamualaikum semua,

Lama saya di forum ni cuma sekadar membaca... Tapi mulai hari ni nak saya kongsikan tips-tips bagaimana nak mendidik anak-anak cepat membaca.

Sebagai permulaan saya kongsikan tips berikut:


Tips Cepat Membaca - Siri 1

"BAHASA INGGERIS ATAU BAHASA MELAYU DAHULU?"

Kita selalu berdepan dengan dilemma semasa hendak memilih bahasa apa yang patut diajarkan anak membaca dahulu... Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris. Untuk tips pertama ini suka saya usulkan anda bermula dengan Bahasa Inggeris terlebih dahulu. Bilamana anak telah mula menguasainya barulah anda memperkenalkan Bahasa Melayu pula.

Rasionalnya di sini ialah anak anda akan merasakan yang dia benar-benar belajar sesuatu yang baru dan akan memberikan lebih tumpuan berbanding mula belajar menggunakan bahasa yang telah didengarnya seharian. Skil atau kemahiran membaca yang dipelajarinya semasa belajar Bahasa Inggeris ini nanti akan dengan cepat dan mudah diaplikasikannya pula kepada Bahasa Melayu.

Umumnya ada dua pendekatan belajar membaca di dalam Bahasa Inggeris yang paling popular iaitu melalui pendekatan fonetik (cthnya: Early Reading Series ReadEasy Phonics) dan kata kunci atau key words(cthnya: Key Words With Ladybird). Anda boleh memilih untuk menggunakan mana-mana kaedah... atau kedua-duanya sekali serentak (pendekatan yang saya gunakan untuk anak saya) .

Cubalah!!!

NOTA: Jika di rumah anda biasa berbicara dalam Bahasa Inggeris, maka elok bermula dengan mengajar anak anda Bahasa Melayu dahulu.


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Untuk tips-tips lain sila kunjungi: http://adikbijak.blogspot.com
Didiharaiss
anakku mula bukak buku umur dia 4 bulan, beli buku kecik2 yang ada gambar2 kartun...lepas tu puasla pulak dia menconteng buku....sekarang hobi dia bukan saja membaca buku tapi membaca dictionary...
Puan Rosnita
QUOTE(Didiharaiss @ Mar 28 2007, 09:52 AM) *
anakku mula bukak buku umur dia 4 bulan, beli buku kecik2 yang ada gambar2 kartun...lepas tu puasla pulak dia menconteng buku....sekarang hobi dia bukan saja membaca buku tapi membaca dictionary...


good.gif ... seronokkan bila lihat anak-anak minat pada buku? Fasal dia suka menconteng ke suka gigit ke atau suka koyak buku ke... kita sebagai ibu bapa tak perlu terlalu menegah. Itu merupakan sebahagian cara untuk dia belajar dan mengenali buku. Kan ke lebih baik ada buku yang "diguna" sepenuhnya dari ada buku yang tampak cantik macam tak pernah dibuka langsung, kan?

Anak Didi baca kamus bergambar ke? Atau kamus Oxford? biggrin.gif


Puan Rosnita
AdikBijak.com
Didiharaiss
anak baca thesaurus, oxford, memacamla dia baca...harap2 dia boleh catch up pelajaran jugak..
cendawancun
Anak cendawan yang sulung masa kecik, memang suka pegang buku. Koleksi buku dia
memang banyak. Pandai tak koyak buku dia.
Tapi anak yang 2nd & 3rd ni..memang suka koyak buku. Ari ni beli buku, esuk dah koyak
dah.
Smlm dinding umah aku dah kena conteng ngan anak yang 3rd. Nasib baik cat yang
senang di lap & tak tanggal warna.


Puan Rosnita
Cendawancun,

Anak saya masa kecil pun suka conteng dinding. Walau dah siapkan tempat untuk dia menconteng... tapi dinding juga jadi pilihan pardon.gif Tak pelah kan... abis-abis pun nak raya boleh tempek cat kat situ.

Bila cerita fasal menconteng ni teringat kisah anak sedara saya. Dia suka melukis. Satu hari tu kitorang suggest le kat dia supaya lukis gambar hasben saya. Sambil pegang kertas dan pensel... dan pandang ke arah hasben saya... dia cakap "kertas tak muat la".

Hahahaha... tergelak kami ketawa... bukan apa... hasben saya badan dia saiz agak XXL sikit.... rofl.gif

Hasben saya lak tersenyum sumbing jer... hehehe.
Puan Rosnita
Tips Cepat Membaca - Siri 2

BELAJAR MELALUI HAFALAN

Belajar melalui teknik hafalan mempunyai kebaikan dan keburukannya yang tersendiri. Pun begitu pada peringkat awal pendidikan anak-anak kaedah ini merupakan kaedah yang terbaik buat mereka. Semasa kanak-kanak berusia kurang dari 3 tahun kemampuan untuknya memahami sesuatu yang rumit adalah agak terbatas.

Justeru mereka menggunakan kemampuan minda pada peringkat usianya untuk mengingati atau menghafal tanpa memahami sepenuhnya apa yang dipelajari. Kanak-kanak pada usia awal akan dengan mudah memberitahu kita yang daun itu hijau, gula-gula itu manis atau dengan mudah menyanyikan lagu-lagu popular yang kerap didengarinya.

Kita sebagai ibu bapa perlu menggunakan pengetahuan ini sebaiknya dengan memberikan input yang baik untuk anak-anak ingati. Ajarkannya ABC, 123, Alif Ba Ta, doa-doa dan sebagainya untuk dihafal oleh anak-anak.

Cara yang paling mudah untuk mendidik melalui kaedah ini adalah dengan mengajar sesuatu secara bernyanyi. Ajarkan ABC melalui lagu, ajarkan juga Alif Ba Ta melalui lagu, atau ajarkan sifat-sifat terpuji melalui lagu. Ia bukan sahaja memudahkan anak-anak mengingati apa yang diajarkan... lebih utama melalui lagu-lagu ianya menjadikan sessi pembelajaraan itu menyeronokkan.

Anda tak pandai menyanyi? Suara tak sedap? Jangan khuatir. Pada anak-anak suara ibu dan bapanya adalah suara yang paling dia gemari. Kalau pun lagu yang anda nyanyikan tunggang terbalik melodinya... atau suara anda terlalu sumbang untuk didengari... buat anak-anak ianya menjadi satu hiburan dan medium menerima ilmu.

Jangan malu... kerana anda adalah guru terbaik buat anak-anak anda.

NOTA: Anda boleh mendapatkan idea lagu-lagu yang baik melalui CD/VCD seperti "VCD Tilmiz Doa" atau "MTV Karaoke : Adikku Sayang" atau dari rancangan-rancangan kanak-kanak seperti Sesame Street dan sebagainya.


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Untuk tips-tips lain sila kunjungi: http://adikbijak.blogspot.com
Puan Rosnita
Tips Cepat Membaca - Siri 3

BERMULA DENGAN "AA"... "BEH"... "CEH"... BUKAN A... B... C...

Ingin anak-anak anda cepat membaca dari seawal usia 3 tahun??? Anda perlu mulakan dengan meletakkan asas yang betul. JANGAN... ajar anak anda ABC!

Bunyinya agak drastik, bukan? Lebih-lebih lagi telah turun temurun kita mempraktikan amalan mengajar anak-anak ABC (dan ALIF, BA, TA). Bila mereka boleh mengucapkan ABC sampai Z kita rasa seronok. Pun begitu kita dapati walaupun mereka telah mengenali ABC lebih awal... anak-anak masih gagal menguasai kemahiran membaca. Tanyakan kanak-kanak berusia 7, 8 atau 9 tahun (malah yang 13 tahun pun) yang mempunyai masalah membaca... adakah mereka mengenali ABC? Saya pasti mereka semua kenal ABC. Tetapi kenapa tidak boleh membaca?

Untuk pengetahuan anda... nama-nama huruf tidak memberikan apa-apa makna buat kanak-kanak. Dan mengajar mereka nama-nama huruf tidak akan membantu mereka untuk cepat membaca. Ini kerana setiap perkataan adalah dibentuk daripada gabungan BUNYI-BUNYI huruf... bukan nama huruf!

Untuk membantu anak-anak cepat membaca kita perlu sedari awal memperkenalkan BUNYI HURUF kepada mereka. Elakkan memperkenalkan NAMA HURUF kerana ianya tidak memberikan apa-apa faedah dan makna untuk anak-anak. Bila anda memperkenalkan "A"... (penggunaan kad imbas amat sesuai untuk latihan ini)... anda perlu sebut "aa". Bila tunjuk "B" anda sebut "beh" dan seterusnya.

Biar anak anda bila nampak ABC hingga Z... terus sebut "aa", "beh", "ceh" hingga "zeh"... berbanding anak orang lain yang sebut nama huruf kerana bila mereka sudah mampu menguasai bunyi-bunyi huruf... mereka akan mudah membentuk perkataan hasil gabungan bunyi-bunyi yang telah mereka kuasai.

Cubalah... hasilnya pasti menakjubkan.

Tips Tambahan: Untuk anda yang mula memperkenalkan bunyi-bunyi huruf kepada anak-anak... suka kami usulkan supaya memperkenalkan huruf-huruf kecil dahulu (cthnya a, b dan c) dan kemudiankan huruf-huruf besar (cthnya A, B, dan C). Sebabnya... dalam penulisan huruf-huruf kecil lebih banyak digunakan berbanding huruf-huruf besar.

Nota: Tak tahu macam mana sebutan bunyi setiap huruf? Anda boleh dapatkan panduan tepat melalui "Set Bacalah Anakku" dan "ReadEasy" atau anda juga boleh dapatkan "VCD Kursus Kaedah Mengajar Bacalah Anakku" yang dijual secara eksklusif di AdikBijak.com


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Untuk tips-tips lain sila kunjungi: http://adikbijak.blogspot.com
Puan Rosnita
Tips Cepat Membaca - Siri 4

MULAKAN MINAT MEMBACA DARI AWAL

Saya kerap ditanya, "pada usia berapakah anak-anak patut diperkenalkan dengan buku-buku?" Dan jawapan yang selalu saya berikan adalah... anak-anak patut diperkenalkan kepada buku-buku dari sejak lahir lagi. Bilamana jawapan ini saya berikan kerap pula saya menerima respon, "bukan ke usia tu terlalu awal dan kalau kita bagi buku nanti dia koyak-koyakan jer! Sayang jer buku tu".

Bila dapat respond sedemikian saya hanya tersenyum...

Kanak-kanak pada usia awal memang belum boleh membaca atau diajarkan bentuk-bentuk yang terlalu rumit seperti Huruf dan Nombor. Tetapi kanak-kanak pada usia ini lebih tertarik kepada pergerakan tangan anda dan bunyi gemersik kertas semasa anda menyelak-nyelak muka surat buku tersebut. Kanak-kanak juga akan merasa terhibur dan tenteram bilamana mendengar suara anda membacakan cerita kepadanya. Dan ini ditambah lagi dengan warna-warna terang yang biasanya menghiasi buku-buku kanak-kanak.

Pada peringkat awal ini memperkenalkan buku-buku bukanlah untuk mengajarnya membaca. Anda yang perlu membacakan isi kandungan buku kepada anak-anak. Biarpun dia masih belum faham apa yang anda perkatakan... bacalah dengan nada suara yang menarik dan pelbagai. Tanpa sedar anak-anak anda akan belajar skil pertuturan yang betul melalui cerita yang anda bacakan.

Bila sedari awal buku telah hadir dalam hidup anak-anak kita dan kita mewujudkan suasana di mana buku itu suatu yang menarik dan menghiburkan, akan tertanam dengan mendalam dalam jiwa anak-anak minat kepada buku. Laungkan masa berkualiti anda bersama-sama anak-anak dengan membaca. Ketika waktu pagi/petang, semasa dalam kereta atau sejenak sebelum tidur. Pastikan ianya lakukannya secara konsistent setiap hari pada masa yang tetap.

Di peringkat awal gunakan buku-buku yang mempunyai gambar-gambar yang jelas dan penuh warna-warni... juga mempunyai jalan cerita yang menarik agar mudah buat anda untuk bercerita kepadanya. Jangan bimbang anak-anak suka menggigit, mengoyak atau menconteng buku-buku. Ia adalah sebahagian dari proses untuknya belajar. Lagi pun lebih elok buku-buku ini "diguna sepenuhnya" dari tersusun rapi di dalam almari tanpa disentuh, bukan?

Nota: Di AdikBijak.com ada buku-buku yang sesuai untuk aktiviti di atas contohnya seperti set "Storytime for 1-6 Year Olds" dan "Stories for Under Fives".


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Untuk tips-tips lain sila kunjungi: http://adikbijak.blogspot.com
Puan Rosnita
Tips Cepat Membaca - Siri 5

BELAJAR MEMBACA BERMULA DARI BENTUK-BENTUK ASAS

Kebanyakkan ibu bapa mula memperkenalkan anak-anak kepada konsep membaca bermula dengan memperkenalkan huruf-huruf dan nombor-nombor. Memahami yang kanak-kanak agak sukar memahami konsep huruf dan nombor pada usia terlalu awal maka ramai ibu bapa beranggapan yang anak-anak hanya sesuai diajar membaca bermula dari usia 2 atau 3 tahun dan bukan pada usia yang lebih awal.

Persepsi ini sebenarnya kurang tepat dan merugikan anak-anak. Latihan membaca sebenarnya boleh kita mulakan dari mula anak-anak boleh melihat. Tetapi… bukan dengan memperkenalkan anak-anak kepada huruf dan nombor,. Sebaliknya kita bermula dengan memperkenalkan bentuk-bentuk asas kepadanya. Bentuk-bentuk seperti Bulatan, Segi Tiga dan Segi Empat adalah antara bentuk-bentuk yang boleh diperkenalkan.

Persediaan mendidik anak melalui kaedah ini mudah dan murah sahaja iaitu anda cuma perlu membuat kad-kad imbas dengan satu bentuk pada setiap kad. Seeloknya gunakan kad berwarna cerah dan lukiskan bentuk-bentuk asas tadi menggunakan warna terang (seperti Hitam, Merah atau Hijau).

Kemudian apa yang perlu anda lakukan adalah menunjukkan satu atau dua kad tersebut ketika bermain dengan anak-anak sambil menyebut nama bentuk tersebut. Ulangi proses ini setiap kali anda bermain dengan si kecil.

Pengenalan kepada bentuk-bentuk asas ini akan menyediakan minda anak-anak untuk menerima bentuk-bentuk yang lebih kompleks seperti huruf dan nombor di masa hadapan. Anak-anak yang telah terdedah lebih awal dengan bentuk-bentuk asas akan lebih cepat mengenali dan memahami huruf dan nombor bilamana ia mulda diajarkan kepadanya.

Satu lagi… anda juga boleh mula memperkenalkan konsep Warna kepada anak-anak di usia awal ini.

Cuba… Istiqamah… Yakin… Pasti berjaya, insyaAllah.

Nota: Tak pandai nak buat kad imbas, jangan khuatir di AdikBijak.com ada disediakan pelbagai kad imbas besar (Giant Flash Card) yang cantik dan menarik yang boleh rakan-rakan gunakan bagi aktiviti seperti di atas.


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Untuk tips-tips lain sila kunjungi: http://adikbijak.blogspot.com
KernelStackDump
Aku kenal ABC masa umur 4 tahun, leh membaca umur 5 tahun....Abis baca DiBawah lindungan kaabah - Hamka masa derjah satu... Pastu aku baca buku Sejarah Melayu masa derjah 3, baca pasal theory of relativity masa derjah 6, habis baca tenggelamnya kapal van der Wijck masa tingkatan 1....

Masa Tadika... mak aku beli buku bejalar bahasa inggeris... tapi sebab takder sapa ajar.. APPLE = Apler Pastu masa derjah 2 bapak aku beli linguaphone tu satu set...
NaTasHa_aRieNa
wah..dasat nko kernel...

aku pon tgh nak mendidik anak aku cepat membaca...
aku pulak yg excited nak belikan buku untuk anak aku..
tak sabar nak tunggu dia pandai membaca
Farisha Izzati
sebenarnya yang masa yang paling baik untuk kita ajar anak kita dengan buku ni bila ?
coz anak farisha dah 10 bulan & farisha dah belikan buku untuk dia masa umur dia 6 bulan...buku ABC & 123...

atau kalau kita bacakan story books untuk dia ok ke ???
Puan Rosnita
QUOTE(Farisha Izzati @ Apr 19 2007, 01:53 PM) *
sebenarnya yang masa yang paling baik untuk kita ajar anak kita dengan buku ni bila ?
coz anak farisha dah 10 bulan & farisha dah belikan buku untuk dia masa umur dia 6 bulan...buku ABC & 123...

atau kalau kita bacakan story books untuk dia ok ke ???


Farisha,

Bacakan buku-buku cerita untuk anak masa masih bayi memang digalakkan. Ia merupakan pendekatan awal untuk menanam minat anak kepada buku. Untuk aktiviti ini suka saya usulkan Farisha gunakan buku-buku yang tak banyak sangat tulisan tetapi lebih kepada gambar-gambar yang terang dan menarik. Dan Farisha pula bila baca... seeloknya baca dengan nada suara yang sesuai dengan jalan cerita.

Dengan cara ini anak akan diasuh yang buku-buku adalah suatu yang menyeronokkan... dan cara bacaan dan sebutan yang betul oleh Farisha akan melatih anak asas tatabahasa dan membina vocabularynya.

Contoh buku yang sesuai digunakan:



Puan Rosnita
AdikBijak.com
syima
aku dan bakal hasben memutuskan utk berkomunikasi dengan anak in english n hantar ke sekolah cina je..
Puan Rosnita
QUOTE(syima @ Apr 21 2007, 09:43 PM) *
aku dan bakal hasben memutuskan utk berkomunikasi dengan anak in english n hantar ke sekolah cina je..


Wah... awal dah merancang clapping.gif . Baguslah... Apa kata sorang berkomunikasi dalam BI dan sorang lagi dalam BM. Dan bila anak masuk sekolah Cina pula... maknanya dia akan dapat kuasai 3 bahasa, tak gitu? smile.gif


Puan Rosnita
AdikBijak.com
Puan Rosnita
Tips Cepat Membaca - Siri 6

LATIHAN BERULANG-ULANG MENINGKATKAN KEMAHIRAN

Pada suatu petang seorang ayah yang tua bersama anaknya yang telah dewasa duduk di bawah sepohon pokok. Seketika kemudian hinggap seekor burung lalu si Ayah bertanya, "nak... itu apa nak?". Si Anak dengan lembut menjawab, "itu burung... ayah". Beberapa minit kemudian si Ayah bertanya lagi, "nak... yang kat atas pokok tu apa nak?". Si Anak yang agak kehairanan masih tetap menjawab, "itu seekor burung... ayah".

Selepas beberapa ketika si Ayah bertanya sekali lagi, "apa benda yang di atas pokok tu nak?". Kali ini si Anak yang mula hilang sabar menjawab dengan nada keras... "Ayah pekak ke?!!! Kan saya dah bagi tahu yang kat atas tu BURUNG!!!".

Si Ayah lalu memandang anaknya seraya berkata, "ketika kamu kecil kamu akan bertanyakan tentang suatu perkara yang sama kepada Ayah... lagi... dan lagi... dan lagi. Tetapi ayah tetap gembira menjawab dan menerangkannya kepada kamu setiap kali kamu bertanyakan tentangnya. Ayah tahu kamu bukan tidak tahu jawapannya... tetapi sekadar inginkan perhatian dari ayah... untuk meyakinkan diri kamu yang ayah sebenarnya menyayangi kamu".


Apakah yang dapat kita timba dari cerita di atas? Ya... dalam mendidik anak-anak yang masih kecil latihan dan didikan yang berulang-ulang merupakan proses yang perlu. Ini kerana otak anak-anak yang masih kecil agak terbatas dalam memproses maklumat yang diberikan kepadanya. Justeru memberikan maklumat yang sama berulang-ulang memberikan peluang kepada anak-anak untuk menambah dan seterusnya merangkaikan maklumat yang diterima menjadi sebuah informasi lengkap sebagaimana yang ingin kita sampaikan.

Contohnya, dalam mendidik anak minat membaca adakalanya perlu untuk kita membacakan sesebuah cerita itu berulang-kali. Mungkin buat kita ia suatu yang membosankan kerana perlu membaca cerita Cinderella atau Bawang Merah Bawang Putih hampir setiap malam kepada anak-anak. Tetapi tanpa kita sedari setiap kali kita membacakan cerita yang (walaupun) sama anak-anak akan menangkap dan merakamkan maklumat baru yang sebelum ini dia terlepas. Di samping itu proses berulang-ulang ini juga membolehkan anak-anak kita memperkukuhkan penguasaan bahasa... iaitu dari segi tatabahasa, nada ekspresi perkataan, susunan ayat dan lain-lain.

Jadi lakukan sesuatu itu secara berulang-ulang bagi meningkatkan kemahiran dan keyakinan diri anak-anak. Jika dia kerap bertanya perkara yang sama... janganlah marah... sebaliknya berikan jawapan yang mudah yang dapat diterima oleh minda kanak-kanak. Dia mungkin mahukan kepastian... atau cuma inginkan perhatian kasih sayang daripada anda.


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Untuk tips-tips lain sila kunjungi: http://adikbijak.blogspot.com
Farisha Izzati
QUOTE(Puan Rosnita @ Apr 20 2007, 08:37 AM) *
QUOTE(Farisha Izzati @ Apr 19 2007, 01:53 PM) *
sebenarnya yang masa yang paling baik untuk kita ajar anak kita dengan buku ni bila ?
coz anak farisha dah 10 bulan & farisha dah belikan buku untuk dia masa umur dia 6 bulan...buku ABC & 123...

atau kalau kita bacakan story books untuk dia ok ke ???


Farisha,

Bacakan buku-buku cerita untuk anak masa masih bayi memang digalakkan. Ia merupakan pendekatan awal untuk menanam minat anak kepada buku. Untuk aktiviti ini suka saya usulkan Farisha gunakan buku-buku yang tak banyak sangat tulisan tetapi lebih kepada gambar-gambar yang terang dan menarik. Dan Farisha pula bila baca... seeloknya baca dengan nada suara yang sesuai dengan jalan cerita.

Dengan cara ini anak akan diasuh yang buku-buku adalah suatu yang menyeronokkan... dan cara bacaan dan sebutan yang betul oleh Farisha akan melatih anak asas tatabahasa dan membina vocabularynya.

Contoh buku yang sesuai digunakan:



Puan Rosnita
AdikBijak.com



farisha tinggal kat johor bahru...so, kat mana farisha boleh beli buku2 tu.
buku2 tu helaian kertasnya mcm mana ? coz farisha takut gak klu baby farisha nanti koyakkan plak...
skrg ni farisha belikan buku yang kulit tebal tu,so baby farisha tak leh ler nak koyakkan.
Puan Rosnita
QUOTE(Farisha Izzati @ Apr 26 2007, 10:03 AM) *
farisha tinggal kat johor bahru...so, kat mana farisha boleh beli buku2 tu.
buku2 tu helaian kertasnya mcm mana ? coz farisha takut gak klu baby farisha nanti koyakkan plak...
skrg ni farisha belikan buku yang kulit tebal tu,so baby farisha tak leh ler nak koyakkan.


Farisha,

Buku-buku tu helaiannya menggunakan kertas kualiti tinggi macam kertas majalah berwarna tu. Tak tebal lah... kalau anak-anak nak koyak memang mudah sangat pardon.gif. Buku-buku cerita umumnya diterbitkan dalam ciri sebegini. Kalau buku-buku yang helaiannya tebal tuh biasanya cuma paparkan gambar-gambar dan satu dua perkataan.

Untuk buku yang saya nyatakan di atas... rasanya tak de kat kedai buku sebab siri tersebut kami tempah secara eksklusif untuk laman AdikBijak.com. Tu pun stok sekarang ni tengah tak de... dan sedang tunggu shipment baru dari UK (~2 bulan baru sampai kot). Tapi Farisha boleh cuba jengah-jengah kat kedai-kedai buku besar cam Badan Book Store ke, MPH atau Popular. Mana tau kot-kot dah ada pula sekarang?

Anyway, fasal anak koyak buku tu... cuba rujuk "Tips Cepat Membaca - Siri 4" tu. Ada saya sentuh tentangnya di sana rolleyes.gif


Puan Rosnita
AdikBijak.com
Farisha Izzati

thanks puan rosnita...
farisha akan cuba cari buku2 tu......
Puan Rosnita
Tips Cepat membaca - Siri 7

MERANGSANG MINDA MELALUI AKTIVITI FIZIKAL

Latihan untuk menggalakkan anak cepat membaca tidak terhad kepada penggunaan buku-buku dan kad imbas semata-mata. Aktiviti-aktiviti berbentuk fizikal juga memainkan peranan yang sangat penting dalam menyumbang kepada perkembangaan anak-anak. Aktiviti seperti melompat, merangkak, berguling, dan lain-lain akan merangsang perkembangan otak dalam membentuk jaringan baru sel-sel. Kanak-kanak yang mempunyai otak yang berkembang pesat akan lebih mudah menerima latihan dan didikan, dan anda akan lihat dia lebih proaktif dan ceria.

Semasa anda mendidik anak membaca dan lihat dia agak lemah atau kurang berminat... berhenti! Ajak dia berguling-guling, merangkak, melompat-lompat atau berlari sekeliling (anda perlu buat bersama ya... jangan malu-malu) sambil anda menyanyi atau menyebutkan perkataan-perkataan yang sedang dipelajarinya. Kepelbagaian aktiviti seperti ini akan mengurangkan rasa bosan yang mungkin timbul dari proses pembelajaran yang terlalu mendatar (monotonous).

Buat rakan-rakan yang mempunyai anak-anak yang masih kecil (bayi) suka saya sarankan agar menggalakkan anak-anak untuk berkembang mengikut peringkat-peringkatnya. Benarkan dia belajar meniarap, kemudian merangkak, kemudian bertatih dan akhirnya berjalan. Melakukan jalan pintas seperti meletakkannya di dalam walker bukan sahaja memberikan tekanan pramatang kepada tubuhnya... ia juga merencatkan perkembangan normal diri anak anda tadi.

Jom merangkak!!! yahoo.gif


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Untuk tips-tips lain sila kunjungi: http://adikbijak.blogspot.com
Puan Rosnita
Tips Cepat Membaca - Siri 8

PUNCA ANAK KURANG TUMPUAN, MALAS DAN LESU

Tips kali ini berbeza sedikit berbanding tips-tips yang lalu. Kalau sebelum ini saya kerap memberikan teknik dan pendekatan yang perlu anda lakukan bagi melatih anak cepat membaca... tetapi kali ini saya nak sentuh tentang pra-persiapan sebelum melatih mereka membaca.

Tahukah anda, menurut kajian sebuah universiti terkemuka di United Kingdom kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan pagi mempunyai kemampuan dan keupayaan otak yang tidak jauh bezanya dengan orang dewasa berusia 60 tahun... semasa di dalam bilik darjah? Mengejutkan bukan?

Peranan sarapan amat penting buat anak-anak kerana ia memberikan tenaga dan zat segera bagi mengembalikan fungsi badan terutamanya otak setelah berehat sepanjang malam. Tanpa nutrisi yang diperlukan... kita akan dapati anak-anak akan sukar memberikan tumpuan pada pelajaran, cepat mengantuk, keletihan dan malas.

Jadi pastikan anak-anak kita mendapatkan sarapan pagi setiap hari. Tak perlu sarapan yang berat-berat, bijirin bersama susu atau minuman koko sudah memadai. Ditambah juga dengan beberapa butir kismis atau buah kurma sebagai amalan harian untuk mencerdaskan minda.

Emmm... apa sarapan untuk esok yea ibu?! nea.gif


"SELANGKAH LEBIH BIJAK"

Puan Rosnita
AdikBijak.com

Nota: Anda boleh mendapatkan tips-tips mencerdaskan minda dari Ustazah Siti Norbahyah di dalam buku beliau "Panduan Mencerdaskan Minda"
Puan Rosnita
Tips Cepat Membaca - Siri 9

BELAJAR MEMBACA KETIKA MEMASAK

Jika anak anda suka menolong anda di dapur, minta dia membantu anda membacakan senarai bahan-bahan dan arahan dalam resepi ketika anda sedang memasak. Dengan cara ini anak anda akan dapat belajar membaca dan belajar bagaimana mengikut arahan.

Mungkin anak anda masih dalam peringkat awal belajar membaca dan sukar untuk menyebut perkataan-perkataan yang tertulis pada buku resepi, tambahan lagi perkataannya ditulis lebih kecil. Apa yang perlu anda lakukan adalah menunjukkan dengan jari anda perkataan utama pada baris resepi tersebut... dan sebutkan nama bahan yang tertulis. Galakkan anak anda mengulangi apa yang anda sebutkan sambil menunjukkan dengan jari perkataan tadi.



Kemudian tunjukkan pula kepadanya "bahan atau benda" yang disebutnya tadi... seperti bawang, telur dan sebagainya. Anak anda akan dapat membentuk jalinan perkataan dan benda. Ini akan meningkatkan perbendaharan kata anak-anak... dan aktiviti ini jika dilakukan berulang kali membolehkan anak anda mengenal atau mengecam bentuk perkataan dan segera mengaitkannya dengan benda yang pernah dilihat.

Pada sesi yang lain anda mungkin kagum yang anak anda dapat menyebut bahan-bahan yang tertulis tanpa dibantu... terutamanya bahan yang telah kerap kali dia lihat dan "baca".

Sebagai bonus... aktiviti ini juga memberikan anda peluang untuk meluangkan masa berkualiti bersama-sama anak-anak dengan melakukan aktiviti yang menyeronokkan bersama-sama.

Puan Rosnita
AdikBijak.com

p/s: Untuk tips-tips terkini... sila kunjungi Blog AdikBijak.com di http://adikbijak.blogspot.com
fsyukri
sambil2 tuh, bleh try CNI Young Intelmax!!!
fsyukri


The nutrients are extracted via Western technology whilst its Eastern medicinal and food value are fully preserved suitable as daily supplements for all ages.
Traditional used for general health.
Honey^Dew
QUOTE(Puan Rosnita @ Mar 28 2007, 03:49 PM) *
Cendawancun,

Anak saya masa kecil pun suka conteng dinding. Walau dah siapkan tempat untuk dia menconteng... tapi dinding juga jadi pilihan pardon.gif Tak pelah kan... abis-abis pun nak raya boleh tempek cat kat situ.

Bila cerita fasal menconteng ni teringat kisah anak sedara saya. Dia suka melukis. Satu hari tu kitorang suggest le kat dia supaya lukis gambar hasben saya. Sambil pegang kertas dan pensel... dan pandang ke arah hasben saya... dia cakap "kertas tak muat la".

Hahahaha... tergelak kami ketawa... bukan apa... hasben saya badan dia saiz agak XXL sikit.... rofl.gif

Hasben saya lak tersenyum sumbing jer... hehehe.

cite psl conteng tringat dulu time djh 1 suka conteng kasut sek,mcm2 gmbar dok ada kt kasut tu,mk pun pelik apa punya pesen ntah ank die ni blink.gif
chome
chome mmg dah dedahkan faris ngan buku² dari dia kecik lagi...
dia pun slalu tgk chome baca buku..so dia ikut la belek²...
kdg tuh sambil main² tuh chome saje dok baca ABC..kira 123...
dia ikut la walaupun tak pandai sebut lagi..tp tau la dia cuba nak ikut...
skang kalo ckp gi baca buku ABC...terus dia gi amik buku ABC yg kulit tebal tuh...
pehtu skang dah pandai skek la kira 123...kdg² sebut thu..tyi...fo...tick...eik...tennnn....[two..three...four...six...eight...ten] tang sebut ten tuh mesti siap ngan tepuk tgn laa...sbb chome slalu wat camtu...

chome perasan la kalo dia main² pun mesti dia ader nak kira² tuh...cam kalo dia tgh masukkan mainan dia dalam bakul ker...ader jek bunyik...thu..tii...pat...six...[two..three..empat..six] ikut suker ati dia jek la kira...tp tak kisah la kan...slow² laa...asalkan dia ader minat...sbb tuh chome tak larang kalo dai belek↓3 buku ker...majalah ker...pehtu koyak2kan..chome biarkan jek laa...tapi kalo buku dia yg mahal² tuh pandai lak dia tak koyak langsung...dia belek² pun mmg tak penah koyak lagi laa...sib baik laa.... pardon.gif
isairlea
kalo sayangkan anak2 bagilah diorang makan d-brain.. sangat berkhasiat

DoraDxplorer
mmg seronok kalau anak cepat mmbaca.

masalahnye my daughter sekrg dh x suka membaca buku. minatnye dh hilang couple of months after dia dpt mmbaca n mengira sikit2 . sekrg dia lbh suka melukis pakai water color or crayon, even asking me to buy oil color and canvas. hari2 kerjenye buat lukisan abstract yg hanya dia yg paham. kdg2 tu dia insists nak main games kt playstation.

she's turning four this december.

now, i duk trpk, mungkin i tersilap bila beriya nak dia pandai mmbaca cepat. especially, bila kt malaysia ni, x ada system lompat darjah. bimbang nnti kot dia bosan.

her cousin, 5 years old this year, pergi tadika cikgu pun malas nak ajar, pasal dia dah tau mmbaca dan mengira. so, hari2 dia duk main2 je kt blkg kelas. pi tadika lbh utk belajar utk bersocialise shj.

fsyukri
syukurlah adik aku yang baru umur 4 tahun dah pandai membaca rumi dan jawi serta dah pandai membaca Al-Quran...
Syukur dan Alhamdulillah kepada Allah...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.