Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sajak luahan....
Mesra.net Forum > Arts & Cultures > Pantun & Puisi
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
melisa
Kekasih,
rindu itu semakin memburu
tak ada kata-kata yang dapat mengisahkan rasa ini
fikiran pun tersumbat dalam aliran waktu
Sungguh!
Kalau pun malam kuhabiskan untuk menangkap sisa-sisa kenangan,
tak ada lagi suasana ramah itu
Aku ingin lagi, malam ini, menguntai waktu
melewati dini hari menuju pagi
duduk bersamamu melupakan kelam
bersemak dalam kamar sempitku!
Kekasih,
rindu itu semakin memburu
Tak ada rasa yang dapat memisahkan kita
dalam waktu,
fikiran melangkah entah ke mana.
Dalam fikiran engkau
melangkah ke jantung hati.
Ya, aku semakin mendekat.
Entah rindu ini mengikat.
Hatiku semakin melangkah kepadamu!
Lupakan bayang-bayang.
Lupakan sebarang kisah.
Lupakan kegelapan.
Aku ingin tetap bersamamu. Sungguh!
Kekasih,
tidak ada lagi kata-kata selain untukmu!
permata_biru
KEKASIH
kau tunjukki aku
benarkah aku yang bersalah
tiada pernah memberi
kesempatan diri
untuk kita mengota janji


KEKASIH
dalam mimpi
masih jelas seraut wajahmu
bermain-main di kotak fikiran
masih segar dalam seberkas ingatan

tak mungkin akan terpadam
segala kenangan kita
percayalah....dewi
damak
dry.gif MANA PI SUME dry.gif

==DMX==
hati_kristal
Jika masih ada sayang
mengapa harus aku kau tinggalkan
jika kata mu diri ku kau benci
mengapa hatiku masih kau jejaki

upayakah kau melangkah pergi
sedangkan di hati mu masih ada kerinduan

sang arjuna hati....
aku kini sepi menanti
bisikkan angin membawa pesan dari mu
dari hari ke hari
dari hati ke hati
dari mimpi ke mimpi
dikau tetap terpahat di sanubari
teeja

KEHIDUPAN

Tiupan angin musim panas
Melekatkan debu di bajuku
Tudung yang tersibak ku tarik malu
Di hujung anjung ku lihat
Merpati sejoli riang menari
Aku sendiri, bersuaka di sini
Untuk terus hidup?
Atau menunggu mati?


http://Inmind.itgo.com
25/01/05
-Islamic Arts Museum M'sia-
jihoon
QUOTE(teeja @ Jun 4 2004, 05:27 PM)
Takde idea lagi nak bersajak... nanti-nantilah.. biggrin.gif

same la.... laugh.gif
cikgu_murni


lepaskan kegelapan hidup dengan cahaya
dalam waktu waktu kami terlupa
kerana penantian yang tak dinanti pasti tiba.
Peringatan itu kan menghindari kekejian
yang nyata dan sembunyi.
Bukan kecintaan dunia agung mengalah
namun keawajiban selaku insan yang bernafas.
Ada nyawa dalam jasad dan masih mahu terus hidup
hingga akhir zaman.
Muga kehidupan ini dipermudah bawah naunganNya
Mencapai maksud dan menyempurna cita
dalam nikmat yang didiri dikekal dan dihidupkan
selagi ada langit dan bumi
sehingga hari yang dituju
dengan penghabisan yang baik.
ismamerza
QUOTE(melisa @ Dec 28 2004, 03:59 AM)
Kekasih,
rindu itu semakin memburu
tak ada kata-kata yang dapat mengisahkan rasa ini
fikiran pun tersumbat dalam aliran waktu
Sungguh!
Kalau pun malam kuhabiskan untuk menangkap sisa-sisa kenangan,
tak ada lagi suasana ramah itu
Aku ingin lagi, malam ini, menguntai waktu
melewati dini hari menuju pagi
duduk bersamamu melupakan kelam
bersemak dalam kamar sempitku!
Kekasih,
rindu itu semakin memburu
Tak ada rasa yang dapat memisahkan kita
dalam waktu,
fikiran melangkah entah ke mana.
Dalam fikiran engkau
melangkah ke jantung hati.
Ya, aku semakin mendekat.
Entah rindu ini mengikat.
Hatiku semakin melangkah kepadamu!
Lupakan bayang-bayang.
Lupakan sebarang kisah.
Lupakan kegelapan.
Aku ingin tetap bersamamu. Sungguh!
Kekasih,
tidak ada lagi kata-kata selain untukmu!

tease.gift;line-height:100%'>Kekasih..
Rindu ku semakin resah
Memburu cinta yang tak sudah
Tiada bicara pengikat rasa
Minda tersekat
Dialiran darah yang termampat
Sesungguhnya...
Dalam malam kelam
Kau habiskan
Cuma menangkap sisa-sisa kenangan
Memanjat mimpi dinihari
Di sini...
Tiada lagi kidungmu
Persis waktu-waktu dulu
Dalam menguntai waktu
Menjahit impian silam
Hari-hari yang ku lalui
Lewat waktu-waktu kelmarin
Amat payah ku rasakan
Untuk duduk bersemak
Dalam kamar sesempit rasa
Kekasih...
Simpan lah rindumu itu
Buat pengubat luka
Andai rindu itu
Sering kau buru
Kau tak kan temui penghujungnya
Sederap selangkah di injak
Fotomorganamu kan bersimpang siur
Antara jejak-jejak hati
Sebuah simponi memburu rindu
Pada illusi yang tak kesampaian
Andai engkau semakin dekat padaku
Mengapa kita sering berjauhan
Sedangkan aku sering
Mengutip bayang mu dalam kelam
Aku jua sepertimu
Ingin tetap bersama ke akhirnya
Sungguh!
Aku bukan nya pujangga
Yang cuma bisa berkata-kata
Kekasih....
Ku ingin dekat padamu
Pada setiap waktu-waktu yang berlalu
Ku ingin kau selalu di samping ku.
Rouhi .:El:. Quds
Kemuliaan

Berdendang tanpa iringan nada
namun irama bergema tiada di dengar
nadi berdenyut beriringan ucapan
kalimat jauh tetapi hadir

Bagai ikan tercungap di dasar daratan
mengharap ekhsan pada yang berhak
moga di perkenan lurusan jalan
tiada bersimpang siur pohon harapan

Barang bathilan hancur meluluh
tinggal asal pulang ke pangkuan
kekal bersemadi persada bersemayam
kami milik mu wahai tuhan

Berjalan tanpa menjejak
menuju arah kilauan ma'nikam
jauh di tinggal bayangan pekat
nikmat leluhur di kecapi mutlak

Berapa ramaikah
betapalah alangkah
punca yang satu berbilang
ramai mencakupi tunggal haqiqat
mengharap memohon pengembalian
wal abdu bil abdi


teeja

DOA BUAT CINTA

Hadirmu tak pernah ku undang
Pergimu juga tak pernah ku halang
Disebabkan itu maka biarkanlah
Apa yang terjadi, terjadi
Yang mendatang, perbaiki


ph34r.gif
InMind
03/02/05-Khamis
Kamar Beradu
gwen_stefani
apa lagi yang kau mahu
setelah puas aku cuba
dan terus mencuba
merendahkan tahap egoku
tanpa pernah aku mengungkitnya

rentakmu
telah aku ikuti
katamu
telah aku turuti
apa lagi
yang masih membuatmu
tak puas hati

bercanda di telefon
walau itu bukan kebiasaanku
telah ku penuhi
bertemu di hari minggu
walau aku ada urusan
telah ku laksana

memahami kehendakmu
menuruti kemahuanmu
asal aku cuba bersuara
kau kan hilang entah kemana
kenapa ya?
tak pernah aku minta lebih darimu
hanya ku mahu kau memahamiku
yang sedang mencuba..
teeja

FALSAFAH CINTA (1)

Dari teman jadi kekasih, mudah.
Dari kekasih jadi teman, payah.


http://InMind.itgo.com
07/02/05-Isnin
Ruang Tamu

Rouhi .:El:. Quds
Falsafah Cinta (1 3/4)


Andai dari kekasih jadi teman payah
Maka jadi lah saudara se-islam fiddunya wal akhirah
Dengan kasih Allah dan Rasul terjalin ukhuwah
Itu lah perjalanan ahlus sunnah wal jamaah
happy.gif

teeja

SEORANG UMAR (1)

Berkatalah seorang Umar
kepada Penciptanya
"Tuhan, pesona dunia terlalu menggoda
berkali-kali kakiku tersadung
akibat rangkulan tangan-tangan mereka"

Bersuaralah hati kecil Umar
"Bersyukurlah Umar
kau masih diberi ruang
untuk memperbaiki
amal mu yang curang"

"Di sisa usiamu itu Umar
Manfaatkanlah lima perkara
Bersaksilah yang Allah itu Satu
dan yakinilah yang Muhammad
itu Rasul yang akhir
Kemudian sujudlah kepada Tuhanmu
Berpuasalah di bulan Ramadhan
Berzakatlah dan tunaikan
Haji di tanah suci
Sesungguhnya wahai Umar
Cinta Tuhan mengatasi cinta segala"


http://InMind.itgo.com
12/02/05 - 1.20 pm
Bilik Study
gwen_stefani
QUOTE(teeja @ Feb 7 2005, 07:39 PM)

DOA BUAT CINTA

Hadirmu tak pernah ku undang
Pergimu juga tak pernah ku halang
Disebabkan itu maka biarkanlah
Apa yang terjadi, terjadi
Yang mendatang, perbaiki


ph34r.gif
InMind
03/02/05-Khamis
Kamar Beradu

i agree with u..
kanvaslara9118
[/i]
PaYaU
aku suka sajak UMAR tu
lama tak dengar kabo nko T
jurnal tu kalo bleh hari-hari update
PaYaU
QUOTE(gwen_stefani @ Feb 13 2005, 01:12 PM)
QUOTE(teeja @ Feb 7 2005, 07:39 PM)

DOA BUAT CINTA

Hadirmu tak pernah ku undang
Pergimu juga tak pernah ku halang
Disebabkan itu maka biarkanlah
Apa yang terjadi, terjadi
Yang mendatang, perbaiki


ph34r.gif
InMind
03/02/05-Khamis
Kamar Beradu

i agree with u..

yang ni pon aku suke gak
laugh.gif

p/s: sume kim salam kat nko T
teeja

SEORANG UMAR (2)

Umar, rintih tangis mu
di sebalik pohon tamar itu
Menyiat ulu hati ku
berbahagialah engkau wahai Umar
sekufu mu dijanji Tuhan
benarlah mulia manusia
bukan kerana harta
mulia kita kerana Iman.


http://InMind.itgo.com
12/02/05 - 8.20 pm
Bilik Study
teeja

SEORANG BAPA

Seorang bapa
kaya anak
miskin jiwa

Seorang bapa
kaya segala
mati kuasa

Seorang bapa
hidupnya jadi
hamba sahaya


http://InMind.itgo.com
rewrite on
18/2/2005
Bilik Study
Rouhi .:El:. Quds
Seteru mu di dalam selimut
Gunting tersemat di kerapian lipatan


Yahudi oh yahudi
Ragam sifat mu jelek Berhasad Dengki

Nasrani ya nasrani
Sifat tulen sejati mu Tamak Haloba

Wahai yg bersifat maha pengasih lagi
maha penyayang,segala puji pujian
tertumpu padat berpusar kearah mu,

Hanya pada mu lah daku mengadu
mengharap akan
pertolongan,

Tujukki lah daku dan bimbing lah daku
akan arah kelurusan perjalanan
para kekasih mu, para Anbiya'
para sidiqqin,solihin, tabi'in
para syuhada,

Bentengilah daku dengan Asma2 mu
yang Maha Mulia lagi Maha Agung,dari
seteru mu yang di murkai mu yang di
dalam kesesatan di dalam terang
lagi nyata,

Apa yang sedang kau lakukkan
Oh Yahudi ,berkongsi selimut
bersama ku?

Gerangan apakah Ya Nasrani
mengulung melipat gunting
di antara pakaiaan pakaiaan
ku?



enonutara
SAHABAT

Pertemuan dan perpisahan
sudah lumrah dalam kehidupan
Kau dan aku
sama-sama gembira dan ketawa
Saat-saat ada bahagia
Kau dan aku
sama-sama menangis
ketika datang derita
Itulah nikmat kehidupan kita
Ada ceria ada duka
Kau dan aku
pun sama
sering bercerita pasal cinta
cerita pasal keluarga
Arghhhh ketika itu
ku rasa sungguh gembira
kita sama-sama hiba
ketika menerima detik perpisahan
kerna kita mungkin tidak lagi akan bersama
buat seketika atau selamanya
terima kasih atas segalanya
....................................................................
melisa
maafkan aku..
aku bukan ego...
bukan aku sombong..
tapi memang itu peribadi ku..
aku ada hati..
aku ada perasaan...
tapi aku belum ada cinta utk mu..

maafkan aku..
memang aku senang dengan memang aku sayang padamu..
tapi, hanya sebuah kesenangan..
hanya rasa sayang...

maafkan aku..
untuk menyintaimu...
aku belum mampu untuk memberi hatiku..
aku belum tahu aku hanya ader sayang dan rindu...
aku hanya ader sebuah persahabatan untukmu

maafkan aku...
aku sayang kamu..
aku mahu terus bersamamu..
aku mahu kau temani aku tapi sebagai teman..
sebagai sahabat dan sebagai saudara seagama ku..

biarlah..
perasaan mu begitu..
biarlah berilah cintamu untuk yg Satu

andai memang aku ini dari rusukmu..
aku tetap permaisurimu walau aku benci kamu..
aku tetap pasangan mu walau aku pernah menolak mu...
maafkan aku kerana tidak menerima cintamu..
maafkan aku..
tapi kau teman dan sahabat yg terhebat untuk ku
Ilham_rasa
QUOTE(melisa @ Mar 5 2005, 03:42 PM)
maafkan aku..
aku bukan ego...
bukan aku sombong..
tapi memang itu peribadi ku..
aku ada hati..
aku ada perasaan...
tapi aku belum ada cinta utk mu..

maafkan aku..
memang aku senang dengan memang aku sayang padamu..
tapi, hanya sebuah kesenangan..
hanya rasa sayang...

maafkan aku..
untuk menyintaimu...
aku belum mampu untuk memberi hatiku..
aku belum tahu aku hanya ader sayang dan rindu...
aku hanya ader sebuah persahabatan untukmu

maafkan aku...
aku sayang kamu..
aku mahu terus bersamamu..
aku mahu kau temani aku tapi sebagai teman..
sebagai sahabat dan sebagai saudara seagama ku..

biarlah..
perasaan mu begitu..
biarlah berilah cintamu untuk yg Satu

andai memang aku ini dari rusukmu..
aku tetap permaisurimu walau aku benci kamu..
aku tetap pasangan mu walau aku pernah menolak mu...
maafkan aku kerana tidak menerima cintamu..
maafkan aku..
tapi kau teman dan sahabat yg terhebat untuk ku

tease.gift;line-height:100%'>Maafkan kau!
Untuk apa?
Untuk memperlihatkan keegoaanmu
Atau kesombongan yang bertakhta di hatimu
Engkau tak sombong
Engkau ada hati
Aku jua ada hati
Jua perasaan sepertimu
Tapi!
Kau menidakkan cintamu padaku
Apakah itu kebenaran hakiki
Atau sekadar sandirawara
Yang tercipta
Setelah aku kau miliki
Kau buang aku jauh di daerah pengasingan

Maafkan kau!
Untuk apa?
Untuk meluka kali yang seterusnya
Setelah aku kau campakkan di daerah sepi
Kau senang dengan diriku
Kau sayang padaku
Tapi sayang yang bagaimana?
Sayang sebagaimana aku beri
Cintaku padamu untuk di perkotak-katikkan
Ah!
Sayang memang mudah di ucap oleh bibirmu
Hanya sayang saja tidak mencukupi
Andai engkau tidak rela berkorban

Maafkan engkau!
Begitu mudah kau tuturkan
Nape?
Awak ingat murah sangat ke maaf tu!
Andai kau belum mampu memberi hatimu padaku
Beri lah pada DIA yang mengerti segalanya
Kerana!
Aku di sini masih setia menanti
Tidak pernah rasa jemu
Biar seribu tahun lagi
Aku akan temani kau
Sepanjang perjalanan ini
Tapi cuma dari kejauhan
Biarlah...
Buat sementara
Perasaanku begitu
Andai benar kau dari rusukku
Kau tetap permaisuriku di hati
Walau kau membenci aku
Aku tidak pernah menolak cintamu
Kau tetap di hati
Sebagai teman...
Sebagai kekasih
Yang telah mati di hati
Namun!
Kau tidak pernah hilang di mata
Jua di minda
Bersemadi di jiwa
masMerah
Tanah yang kupijak
bakal membangunkanku

Tanah yang kupijak
bakal menelan tubuh
tapi bukan jalanan hidup

Tanah yang ku pijak
bakal sama sama menghitung
sepasang amal

Tanah yang pijak
akan setia bersama
waktu langit yang dijunjung
hilang entah dimana
teeja

HIDAYAH

Tuhan aku nanar
dalam pijar langkah
tersesat jauh dari-Mu
simpang-simpang di hadapan
entah di mana akhirnya
langkahku mati sendiri
berat kakiku sudah
tidak terbawa lagi
akhirnya aku sujud
mohon hidayah petunjuk dari-Mu



http://InMind.itgo.com
08/03/05
Ruang Tamu
^_^
Renungan Rintihan seorang AKU


Bila di sebut Sabar seumpama menyebut2 nama mu wahai Bilal Ibni Rabah

Bila di sebut Iman seakan akan2 mengundang Saidina Abu Bakar as Siddique

Ketika di sebut tentang Logika teringat Iblis laknatullah berlogik di hadapan Allah

Ketika di sebut perihal Sedar dan Insaf Saidina Umar al Khatab berligar di minda

Di sa'at perut Kelaparan dan Nafsu keinginan memuncak terkenang2 akan
daku Saidina Ali Karimallahu Wajha

Di sa'at Berdiam diri , terasa Mengantuk dan Berkhayal tersentak akan daku
bagai di kunjungi oleh saudara ku Malaikat Izrail as. menuntut akan sesuatu
dari ku

Dan pabila terpandang raut Wajah2 si Anak kecil, maka bertitisan lah air mata
ku mengenang jasa jasa kedua Ibu dan Ayah ku.
Rabbigh firli wali waliddaiya ~ Aamiiin

Maka terasa lah akan diri amat dhoif , kerdil tiada daya upaya, selain hanya
sekedar daya keupayaan yg di pinjamkan demi beramal ma'aruf dan
menjauhi kemungkaran yg terdaya.

Ya Rabb ,
ku pohon keampunan dari mu
lewat seluas sifat mu yg Maha Pengasih
Maha Pemurah Maha Pengampun
Luas Kerahmatan mu mengatasi segala2nya

Ku mohon di cabut ke Yahudian dan Ke Nasranian
serta ke Majusian yg bertahta di Qalbi dan Diri ku.
Di gantikan lah dgn kesyahduan kerinduan pada
Mu dan Kekasih Mu
Aamiin



^_^
Gugur Cordoba


Wahai Cordoba , dikau lah lambang
kemegahan kemakmuran dan
kejayaan Islam di sudut barat
pada suatu ketika,

Lantas gugur mu lantaran apa
dan siapa ?
Apakah Tuhan?
Pihak Kufar ?

Atau

Si Pentadbir dan Penduduk
yg telah keruntuhan Akhlaq
dan rapuh Iman itu sendiri ?



melisa
kata orang..
di kota itu yang ada hanya palsu
di kota itu ada pilu
di kota itu ada dusta
di kota itu ada segala
kataku..
di kota itu ada benarnya
palsu itu adalah benar
di kota itu ada suka
buat yang ingin berpesta
di kota itu ada jujurnya
berdusta dalam menggapai cita
di sana ada segalanya
^_^
Demi Masa

Esok lusa telah pun
semalam kelmarin,

Tahun demi tahun
masih di ucap tahun baru,

Haqiqatnya telah
ratusan ribuan tahun,

Terlalu udzur,
Akhir zaman ?

iznanaziz
QUOTE(melisa @ Mar 14 2005, 01:34 AM)
kata orang..
di kota itu yang ada hanya palsu
di kota itu ada pilu
di kota itu ada dusta
di kota itu ada segala
kataku..
di kota itu ada benarnya
palsu itu adalah benar
di kota itu ada suka
buat yang ingin berpesta
di kota itu ada jujurnya
berdusta dalam menggapai cita
di sana ada segalanya

kata orang
di kota semua ada
dari kampung berhijrah ke kota
mainan kota
penuh pancaroba
tersilap langkah
meranalah kita
melisa
izana...

biar di kota atau desa tercinta
cabarannya tetap sama
pembangunan kian menggila
akal fikiran kurniaan tuhan
gunakanlah utk kebaikan
dan iman sebagai pedoman
kalau diri tersesat haluan
sama-samalah kembali ke pangkaljalan...
masMerah


carilah aku
bila kau pulang

pakaikan aku
seindah pengantin

salutilah aku
dengan suara cinta

wangikan kamar
tempat beradu kita

ku tunggu
kau pulang

ku persiapkan untukmu
segala yang kau pinta

kerana aku kau siapkan
untuk bersemadi
gwen_stefani
saat itu
aku masih tercari-cari
diri sendiri
yang mana
harus aku turuti

dan..
saat ini
aku tetap tercari-cari
diri sendiri
yang mana
harus aku turuti
cassiopeia
semalam..
saat kau masih di sisi....
mengapa mulutku terkunci untuk melafazkan kata cinta?

hari ni...
saat kau telah tiada si sisi...
ku terasa ingin memberitahumu..betapa ku cinta padamu..

esok..
adakah kau akan kembali?
adakah mulutku tak akan terkunci lagi?
aku tak tahu....
iznanaziz
QUOTE(melisa @ Mar 15 2005, 03:36 AM)
izana...

biar di kota atau desa tercinta
cabarannya tetap sama
pembangunan kian menggila
akal fikiran kurniaan tuhan
gunakanlah utk kebaikan
dan iman sebagai pedoman
kalau diri tersesat haluan
sama-samalah kembali ke pangkaljalan...

cabaran tetap sama
hadapi ia walau di mana
perlu ada perubahan
jika ingin maju ke depan
andai tersilap langkah
balik ke pangkal jalan
satu kebaikan
tuhan beri pengampunan
songgo_langit
cabaran tetap sama
hadapi walau ia dimana
perubahan memang perlu
dan semoga perubahan ini
adalah perubahan yg baik
dan pasti tuhan akan selalu
memandu setiap langkah2 kita wink.gif
teeja

Kuala Lumpur


Kuala Lumpur di pinggir kotamu
lahirnya aku menghirup udaramu
yang cemar dikata orang
di sini aku dewasa dengan
rencah dan ragam manusia

Di kota ini ku kenal erti cinta
Di kota ini juga ku bina mahligai bahagia
Di sini juga benih cintaku berbunga mekar
dan di sinilah ku temui segalanya

Kamar Study ->090305
http://inmind.itgo.com
melisa
kisahku..



Dengarkan kisahku... .

Dengarkan, tetapi jangan menaruh belas kasihan padaku: kerana belas kasihan menyebabkan kelemahan, padahal aku masih tegar dalam penderitaanku..

Jika kita mencintai, cinta kita bukan dari diri kita, juga bukan untuk diri kita. Jika kita bergembira, kegembiraan kita bukan berada dalam diri kita, tapi dalam Hidup itu sendiri. Jika kita menderita, kesakitan kita tidak terletak pada luka kita, tapi dalam hati nurani alam.

Jangan kau anggap bahawa cinta itu datang kerana pergaulan yang lama atau rayuan yang terus menerus. Cinta adalah tunas pesona jiwa, dan jika tunas ini tak tercipta dalam sesaat, ia takkan tercipta bertahun-tahun atau bahkan dari generasi ke generasi.

Wanita yang menghiasi tingkah lakunya dengan keindahan jiwa dan raga adalah sebuah kebenaran, yang terbuka namun rahsia; ia hanya dapat difahami melalui cinta, hanya dapat disentuh dengan kebaikan; dan ketika kita mencuba untuk menggambarkannya ia menghilang bagai segumpal wap.



HASIL KARYA~khalil gibran
teeja
QUOTE(melisa @ Apr 1 2005, 03:53 PM)
kisahku..



Dengarkan kisahku... .

Dengarkan, tetapi jangan menaruh belas kasihan padaku: kerana belas kasihan menyebabkan kelemahan, padahal aku masih tegar dalam penderitaanku..

Jika kita mencintai, cinta kita bukan dari diri kita, juga bukan untuk diri kita. Jika kita bergembira, kegembiraan kita bukan berada dalam diri kita, tapi dalam Hidup itu sendiri. Jika kita menderita, kesakitan kita tidak terletak pada luka kita, tapi dalam hati nurani alam.

Jangan kau anggap bahawa cinta itu datang kerana pergaulan yang lama atau rayuan yang terus menerus. Cinta adalah tunas pesona jiwa, dan jika tunas ini tak tercipta dalam sesaat, ia takkan tercipta bertahun-tahun atau bahkan dari generasi ke generasi.

Wanita yang menghiasi tingkah lakunya dengan keindahan jiwa dan raga adalah sebuah kebenaran, yang terbuka namun rahsia; ia hanya dapat difahami melalui cinta, hanya dapat disentuh dengan kebaikan; dan ketika kita mencuba untuk menggambarkannya ia menghilang bagai segumpal wap.



HASIL KARYA~khalil gibran

suka sajak kahlil gibran
teeja

Destinasi Cinta

Menyingkap tirai hati mengintai keampunan
Di halaman subur Rahmat-Mu, Tuhan
Tiap jejak yang bertapak debu kejahilan
Akan ku jirus dengan madu keimanan

Tak ternilai airmata dengan permata
Yang bisa memadamkan api neraka
Andai benar mengalir dari nasuha nurani
Tak kan berpaling pada palsu duniawi

Destinasi cinta yang ku cari
Sebenarnya terlalu hampir
Hanya kabur kerana dosa di dalam hati
Telah ku redah daerah cinta yang lahir
Dari wadah yang alpa tiada tenang
Ku temui hanya kecewa menyelubungi

Ku gelintar segenap maya
Dambakan sebutir hakikat
Untuk ku semai menjadi sepohon makrifat
Moga dapat ku berteduh di rendang kasih-Mu

Namun ranjaunya tidak akan sunyi
Selagi denyut nadi belum berhenti
Durjana syaitan kan cuba menodai
Segumpal darah bernama hati

Lestarikan wadi kalbu ku Oh Tuhanku
Leraikan aku dari pautan nafsu
Biarpun sukar bagiku melamar redha-Mu
Namun masihku mengharap ampunan-Mu
Wahai Tuhanku, Ya Allah...


Mestica - Sendu Sendawa
teeja

anakmu bukan anakmu
mereka adalah anak-anak kehidupan yang ingin hidup
mereka datang melalui mu bukan dari mu
walaupun bersamamu mereka bukan milikmu
berikan mereka kasih, tetapi bukan pemikiran
kerana mereka mempunyai pemikiran mereka sendiri

Khahlil Gibran-The Prophet
melisa
haiii...masih lagi karya khalil gibran.

TANYA SANG ANAK

Konon pada suatu desa terpencil
Terdapat sebuah keluarga
Terdiri dari sang ayah dan ibu
Serta seorang anak gadis muda dan naif!

Pada suatu hari sang anak bertanya pada sang ibu!
Ibu! Mengapa aku dilahirkan wanita?
Sang ibu menjawab,"Kerana ibu lebih kuat dari ayah!"
Sang anak terdiam dan berkata,"Kenapa jadi begitu?"

Sang anak pun bertanya kepada sang ayah!
Ayah! Kenapa ibu lebih kuat dari ayah?
Ayah pun menjawab,"Kerana ibumu seorang wanita!!!
Sang anak kembali terdiam.

Dan sang anak pun kembali bertanya!
Ayah! Apakah aku lebih kuat dari ayah?
Dan sang ayah pun kembali menjawab," Iya, kau adalah yang terkuat!"
Sang anak kembali terdiam dan sesekali mengerut dahinya.

Dan dia pun kembali melontarkan pertanyaan yang lain.
Ayah! Apakah aku lebih kuat dari ibu?
Ayah kembali menjawab,"Iya kaulah yang terhebat dan terkuat!"
"Kenapa ayah, kenapa aku yang terkuat?" Sang anak pun kembali melontarkan pertanyaan.

Sang ayah pun menjawab dengan perlahan dan penuh kelembutan. "Kerana engkau adalah buah dari cintanya!
Cinta yang dapat membuat semua manusia tertunduk dan terdiam. Cinta yang dapat membuat semua manusia buta, tuli serta bisu!

Dan kau adalah segalanya buat kami.
Kebahagiaanmu adalah kebahagiaan kami.
Tawamu adalah tawa kami.
Tangismu adalah air mata kami.
Dan cintamu adalah cinta kami.

Dan sang anak pun kembali bertanya!
Apa itu Cinta, Ayah?
Apa itu cinta, Ibu?
Sang ayah dan ibu pun tersenyum!
Dan mereka pun menjawab,"Kau, kau adalah cinta kami sayang.."


:+: Khalil Gibran :+:
komau^girl
hati..
kau terlalu terluka
kau terlalu kecewa
sabarlah wahai hati
satu hari nanti dia akan mengerti
betapa kau menangis
betapa kau sedih
sabarlah wahai hati..

iela,
7 april 2005
thursday
10.45pm
iznanaziz
QUOTE(komau^girl @ Apr 7 2005, 10:47 PM)
hati..
kau terlalu terluka
kau terlalu kecewa
sabarlah wahai hati
satu hari nanti dia akan mengerti
betapa kau menangis
betapa kau sedih
sabarlah wahai hati..

iela,
7 april 2005
thursday
10.45pm

hati yang sering terluka
hati yang sering menangis
tabahlah hati
satu hari nanti
hati akan ceria
waktu itu
dunia milikmu
teeja

Tanpa Tajuk #8


Pergilah
Seberang
Lautan

Semakin
Dekat
Kau

Semakin
Sengsara
Aku


sad.gif
inmind.itgo.com
24/02/05
teeja

Yang Abadi


Tuhan, ku harapkan
Kepada-Mu, keampunan
Keredhaan, kasih sayang
Kehidupan terpelihara

Hati yang dahaga
Mengharapkan sinar cinta
Nur kasih-Mu yang sejati
Bahagia kekal abadi

Tapi Engkau pun tahu
Onak dan duri pada dunia-Mu
Engkau ciptakan pagar rintangan
Harga cinta-Mu jiwa ku korban

Tuntun langkahku ini
Tunjukkkan jalan yang Kau redhai
Jangan biarkan hamba
Terkorban dengan dunia

Selamatkan dengan rahmat-Mu
Nama-Mu biar dalam hatiku
Menanti hari di pertemuan yang abadi


Mestica - Sendu Sendawa
teeja
Unfortunate Coincidence

By the time you swear you're his,
shivering and sighing,
and he vows his passion
is infinite, undying-
Lady make note of this:
One of you is lying!

by Dorothy Parker
^_^
We are blind all our life
untill the moment we saw our"Self"

We are all liars most of the time
except for the brief moments when we
pronounce and declare that
THERE IS NO GOD ONLY ALLAH &
PROPHET MUHAMMAD* IS "THE" MESSENGER
OF ALLAH .

*SAW
happy.gif
iznanaziz
QUOTE(teeja @ Apr 21 2005, 04:06 PM)

Tanpa Tajuk #8


Pergilah
Seberang
Lautan

Semakin
Dekat
Kau

Semakin
Sengsara
Aku


sad.gif
inmind.itgo.com
24/02/05

Pergilah ke seberang
jika di sana menjanjikan
kebahagiaan

semoga di sana
kejayaan menantimu

andai bahagia dan kejayaan
telah kau rasai
kembalilah ke sini
kerana
ada jiwa yang sedang
menanti
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.