Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Perubahan Drastik Badan Kehakiman Dan Bpr Oleh Pak Lah
Mesra.net Forum > Politics > Politik Nasional
Pages: 1, 2
kh_xray
....Link yg berkaitan ------> Pendedahan Yg Mengemparkan Isu Klip Video Linggam

Kerajaan BN harus mohon maaf pecat Salleh Abas
22/03/2008 9:03pm

KOTA BHARU 22 Mac - Kerajaan Barisan Nasional (BN) harus memohon maaf di atas kesilapan memecat bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas dan mencampuri urusan badan kehakiman.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berkata, ia merupakan kesalahan besar kira-kira 20 tahun lalu yang meninggalkan kesan sehingga hari ini.

Beliau berkata, tindakan tersebut juga memalukan negara apabila dunia memandang serong terhadap sistem keadilan Malaysia.
zan
zaid ibrahim cakap kat anak2 jiran - jangan kencing tepi jalan.

on the way balik rumah, dia sendiri tak tahan. kencing tepi jalan jugakk.. yahoo.gif
reformist101
Sebelum Zaid Ibrahim dilantik Menteri, beliau memang terkenal kerana kenyataan outspokennya. Pada aku beliau seorang yang man with his words. Pada orang yang masih belum mengenalinya. Kaji dulu pemikirannya. Baca bukunya yang berjudul, In Good Faith. Kalau ada yang nak pinjam, boleh pinjam buku tu dari aku.
forza_milan
He talks about change, new directions and a surprising proposal for an apology — that's Datuk Zaid Ibrahim, the new man in the cabinet charged with legal affairs and judicial reform. ELIZABETH JOHN and CHAI MEI LING talk to this minister in the Prime Minister's Department about the daunting tasks ahead.

Q: Do you have any immediate priorities as you take office?

A: Yes. I'm going to propose to the government that we apologise to Tun Salleh (former Supreme Court Lord President Tun Mohd Salleh Abas) and the judges who had been sacked... and to their families.

I'm not suggesting we re-open the case. I'm saying it's clear to everyone, to the world, that serious transgressions had been committed by the previous administration.

And I believe the prime minister (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) is big enough and man enough to say that we had done wrong to these people and we are sorry.
Q: So there are no plans to review the case?

A: I think to review would be too painful. I don't want to go into details but I hope this gesture will be sufficient to heal the wounds.

Q: Any other priorities?

A: The way we appoint judges, the way we promote judges, the way we recruit them, I think that will be institutionalised.

I do not want to go into details but there is no more place for one man to decide in the secrecy of his room. It should be more transparent, although this is not a major overhaul as some people may suggest.

The prime minister needs to get the correct information, and only a body of well-meaning, respected people can make that recommendation, including, of course, the chief justice.

I have confidence the chief justice and the attorney-general will support me. And, of course, the prime minister and the cabinet.

Q: The Bar has, for a long time, asked for a judicial appointments commission. Is that one of the things that will happen?

A: Yes, that's what I am suggesting. In what form, I can't say yet but it will be institutionalised.

Q: But what is the scope of your responsibility?

A: People always talk about the judiciary and the administration of justice in the country but it's not a subject you can compartmentalise.

It covers the way we appoint and promote judges, officers of the lower courts like the Sessions and magistrates' court and the administration of justice.

We also have to look at the judicial services under the attorney-general's office. That's where we have legal officers doing the prosecution. Many of them end up on the bench.

Next is the issue of our respect for the law and the independence of the judiciary.

Are we prepared to concede that the only way for this country to move forward as a democracy is to have an independent judiciary?

That, again, requires certain changes.

There is also the issue of quality of education. If you want good people, you must have a good education system.

You need some global, open-market system that complies with certain standards. We can't have a vibrant legal service without quality people.

We also have to make sure errors of the past are not repeated. It means there should not be interference in the judiciary.

The appointment of judges or high officers cannot be driven by certain individuals in a way that's not transparent. People don't know the basis for which selections and promotions are made.

We need to keep the moral high ground, reward good people, have the best brains and services, legal as well as on the bench.

I want to look at all that. It's broad.

Q: Has the prime minister given you a free hand or are there specific issues he wants you to address?

A: The prime minister has told me to do what is right for the country and I intend to do that. I intend to take this seriously.

I'm here not to keep my job. I'm here to do a job. That's the difference. Well-meaning friends cautioned me to go slow and steady. I've never gone slow, but I'll be steady.

There is so much urgency in things that we need to rectify and I am sure my cabinet colleagues and the prime minister will support these initiatives.

Q: What about calls to improve the working relationship between the stakeholders in the judicial system?

A: The stakeholders are very powerful institutions - the attorney-general's office, the chief justice's office, the Bar, the Prime Minister's Department.

But this is an issue of the people. Justice is about the integrity of the country, the people's interests are paramount.

Q: The Bar has also raised the need to improve the support mechanism and working environment for judges.

A: Yes, but these are not the big issues now. I'm sure we'll look into it and into many things.

I have a good relationship with the Bar, so I think that helps.

I'm not one of those politicians who view the Bar as political - even when I was younger, when the Bar had a bad image because we had a government then that didn't much respect the law.

I'm sorry to say that, but it's true. I don't see the Bar as anti-government. I want to dispel that.

Q: There will be a record number of opposition lawyers in parliament this time. Won't you have to tread carefully?

A: I've always done things carefully. I don't worry about the number of opponents. I just hope they are responsible opposition members.

In my four years in parliament, I found Lim Kit Siang (DAP adviser) very responsible. So, I'm prepared to lock horns with him.

I know of some Pas members who are very naughty and others who are interested in the issues.

As for Parti Keadilan Rakyat, Wan Azizah (opposition leader Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ibrahim) has always been very polite. So, I don't see any problems.

But it's Datuk Seri Nazri Aziz (Minister in the Prime Minister's Department) who's still in charge in parliament, so he will do most of the fighting.

I will answer whatever pertains to me. I hope we have a very good speaker because a firm speaker keeps our debates civilised.

Q: You've always been vocal and not always in line with what the Barisan Nasional government says. How does it feel to be in government now, on the other side of the fence?

A: You describe my views as not always aligned to the BN government - true. But that was the old BN government. I joined this BN government and I see the difference.

I would not have accepted this job - I have a comfortable practice - if I didn't think that the prime minister was serious about some of these measures.

I'm old and experienced enough to know that you cannot always get your way when you're part of the team.

But on major issues, on fundamental principles, I will not change.

I'm sure the new cabinet shares this reformist zeal, this desire to change, to undo past wrongs.

Q: How painful are these changes going to be?

A: It's not painful if you have the interests of the people and the country at heart.

It's only painful if you think these measures are going to affect your vested interests, or the way you're accustomed to doing things.

We have a situation today where we have to undo some things. There are questions of competency, accusations of corruption, people put in positions for which they don't really have the necessary qualifications and the country pays for it.

If we accept that we need to change and the people seem to say so, then I suppose we have no choice.

Q: Will the government be willing to listen to the suggestions?

A: If I didn't think they would listen, I wouldn't have accepted the job. Not everything I say, but the important issues, yes.

Many people are sceptical. I was, too. I was very critical of Pak Lah in parliament in the first two years because I wanted him to succeed, to change fast.

We cannot judge him based on the previous administration.

It's easy for everyone to criticise. What's important is the prime minister wants to see a new BN. He wants to regain people's confidence and we have to take this seriously.

Malaysia is what it is today because of BN. Ok, we may have made mistakes but we must reorganise. We can't afford to let the country down.

We're the only one with a proven track record. The opposition has big plans but we have to wait and see.

I believe this new BN government is different.

Q: But many of the points you've raised before are similar to what the opposition talks about now?

A: You can't judge the political parties by what they say. Judge them by what they do.

I always believe that BN is in the best position to steer this country forward, provided it is prepared to change.

Malaysia has changed. So, if you want to be viable, you cannot use an old formula that people have rejected. You have to transform.

Q: How do you feel about not being picked for the elections but getting a place in government?

A: I do not want to speculate why I was not selected. This is politics.

I'm grateful to the prime minister for giving me this opportunity. I came into politics because I want to do something for the country.

I'll just leave it at that.

Q: Would you say it's a tough job that you've been given?

A: Yes. It's very tough. It will require a lot of political will.

Q: Do you feel people have high expectations of you?

A: Yes. I'm aware of that. Like I said, I'm not here to keep my job, I'm here to do my job. I'm reasonably assured that I will succeed.

Q: Reasonably assured because?

A: We'll leave it at that.

Q: What happens to your law practice now?

A: I'm in the process of divesting my interest in the firm and other companies.

Q: How has your family reacted to your appointment?

A: They are very proud and surprised. Especially my friends in Kota Baru and my mother. Very happy.

Q: What did you mother say?

A: She's 75. She said: "I thought you're going to get it!" or something like that. I don't know where she got that idea from. I mean, as if she has this premonition or something. But she's an old lady, so I won't question her.

Q: What are your hopes?

A: I hope the prime minister and cabinet will do as promised, undeterred by any group or effort to stifle us.

We have to take a new direction.

The opposition is stronger and some in Umno are trying to pressure Pak Lah. So it's a difficult time.

People always take opportunities like these to make a point but I'd rather use it for the positive.

Let's strengthen his (Abdullah's) leadership and do good.

I always have faith in people's ability to decide what's good for them.

Q: How about your working relationship with Nazri? You've had a bit of a running debate with him.

A: I always argue with him. We have different views about many things. But you must know one thing about Nazri, he never takes it personally. So my relationship with him is good.

Of course now I can't argue with him in public, like I used to, but I will in private, if necessary.

Q: You've never been afraid to touch on what others might consider sensitive issues. Will that change now?

A: I will never change on the main issues that I believe in, the main political principles I have.

But I will be more circumspect. My approach may be different now. I'm not here for popularity or survival or to move up the Umno ladder.

I want to help the prime minister. I want to help Barisan transform itself. I have no other intentions.

Q: What challenges might stop you?

A: It's too early to say. I don't want to speculate. I just need to convince people.

Q: How do you think the judiciary and the A-G's department are going to react to all this? Won't you be seen as meddling?

A: Meddling? No. You have to make decisions. If you're afraid to make decisions, then you can't do my job.

I'm aware of the possible difficulties, but I'm confident that it will be done.

An advocate for reform

OUTSPOKEN lawyer and Umno politician Datuk Zaid Ibrahim was one of several surprise appointments in the new cabinet.

Zaid, the former Kota Baru MP, was not selected to defend his seat in the general election.

But on Tuesday, he was sworn in as senator and named minister in the Prime Minister's Department in charge of legal affairs and judicial reform

Until Tuesday, Zaid was chairman and senior partner of Malaysia's largest legal firm that bears his name.

Always in the news, this former BN backbencher has expressed strong opinions on a host of subjects, from freedom of information to Asean's role in the Myanmar issue, sometimes contrary to the government line.

He has long been an advocate for reform of the judicial system and has argued for the setting up of an independent judicial commission.

The 1988 judicial crisis

IN March 1988, Lord President of the Supreme Court, Tun Mohd Salleh Abas, wrote to the king on behalf of the judges expressing disappointment with accusations made by then prime minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (now Tun) against the judiciary.

Two months later, Salleh was suspended and High Court of Malaya Chief Justice Tan Sri Abdul Hamid Omar was appointed acting Lord President.

Salleh was brought before a tribunal for misconduct. In response, Salleh filed a suit in the High Court challenging the constitutionality of the tribunal.

He also applied for an interim stay against the tribunal but it was denied.

Five judges of the Supreme Court convened and granted Salleh an interlocutory (interim) order against the tribunal.

This order was later set aside and in August 1988, Salleh was officially removed from the post of Lord President.

The five Supreme Court judges who granted Salleh the interlocutory order - Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Tan Sri Wan Sulaiman Pawanteh and Datuk George Seah -- were suspended.

In October, Wan Sulaiman and Seah were sacked while three other judges were reinstated.

In 2006, the Bar Council called for an impartial review of the 1988 judicial crisis.

That same year, Salleh, who was then 77 years old, broke his 18-year silence to echo the Bar's proposal.

Sumber:NST online 23rd Mac 2008

Even i not familiar wif law and judiciary system, but dis tragedy is become starting point 4 disaster 4 our law system in msia.Zaid Ibrahim is outspoken & hv rite opinion about dis long time story, even his idealogy about islam quite liberal.Poor tun salleh abas, poor TDM 4 his stupidity action again Lord pressie.Dunno TDM hv apology or not to tun salleh and the judges invlved in dat cases.Just wait n see 4 VK lingam case
zan
aku lihat pak lah ada komplot dengan niat

1. buatkan TDM nampak jahat

2. dan secara automatik membuatkan pak lah nampak lebih baik dari TDM.

p/s hu hu hew hew...
Redhaa
QUOTE(zan @ Mar 23 2008, 11:17 AM) *

p/s hu hu hew hew...

Dasyat....TU. devil.gif
forza_milan
adakah pak lah lebih bijak dr TDM??teori aku mungkin bertepatan.

TDM didakwa bersalah kes VK lingam.
lalu org tua yg bernama mahathir disumbat dalam jail

dan berterusan lah legasi paklah yg merupakan PM Malaysia yang menjulang sistem kehakiman di malaysia ku yg gemilang
lilitserbanataspala
Pesanan aku kepada bakal orang UMNO yang nak bertanding nanti..
Amalkan politik wang.. beli semua pemilih..
Pastu UMNO akan kenakan tatatertib...
Jangan risau... pastu nanti hangpa akan dilantik jadi senator..
Pastu dapat plak jadi Menteri Penuh...

Dah dapat jadik menteri penuh tu takkan xpaham2..
Jilat laa pungkoq Tuan dengan sebersih-bersihnya...
Buat laa apa saja yang menampakkan ketua hangpa tu baik...
Buat bagi musuh politik ketua hangpa tu teruk..
Biaq nampak hina... Biaq nampak kejam..
Pedulikkan kebaikan ketua yang dulu..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dipetik dari The Antics of Husin Lempoyang...

Apa salah Zaid Ibrahim jadi Menteri Hal Ehwal Agama?

Dato Zaid Ibrahim, bekas ahli Parlimen Kota Baru yang tidak di beri tempat bertanding di PRU12 dan pernah digantung keahlian UMNO, dinaikkan Pak Lah menjadi Menteri untuk membuat reformasi undang-undang.

Pasti ramai yang terkejut teramsuk dirinya juga. Di cafe-cafe di kot Kuala Lumpur, ahli-ahli UMNO sudah mula berkata, "Ah ... macam ini baik aku melawan dan digantung keahlian, ada can jadi Menteri."

Memang Zaid amat sesuai ditanggungjawabkan untuk mereformasikan sistem perundangan negara. Dia adalah seorang peguam Melayu yang amat berjaya sekali.

Firmanya Zaid Ibrahim & Co. dikatakan mempunyai ribuan peguam dan terlibat dengan pelbagai jurusan perundangan di luar dari keupayaan firma biasa dan antarabangsa. Zaid juga seorang yang berani menyuarakan isu-isu perundangan yang berkontroversi, walaupun tidak digemari ramai.

Baru-baru ini, namanya timbul di sebuah majallah antarabangsa bersama nama seperti Tan sri Syed Mokhtar sebgaai antara dermawan yang terbanyak di Malaysia.

Persoalannya, kenapa mesti suroh dia jaga isu undang-undang, tentu dia boleh lakukan bidang yang lain. Dia pun dahulu pernah mengetuai Persatuan Bolasepak Kelantan. Apa salahnya dia bertukar portfolio dengan Ustazah cun Dr Mashitah?

Kawan Husin berkata, "Kalau Zaid jadi Menteri Hal Ehwal Agama, semua isu haram settle.... tak ada haram-haram"

"Astaghfirullah .... kau ni", Husin menegur sambil tersenyum. Inilah orang politik kalau bersindir dengan jenakanya. Namun kawan Husin itu dalam pengetahuan agamanya.

Baik Zaid jaga undang-undang sajalah.

Tak akan tak tahu beza halal dan haram, keadilan dan kezaliman, hak dan batil, amar makruf nahi mungkar, dan Islam dan bukan Islam. Ya tak, Dato? Ingat satu sahaja Tok, hukum tuhan dan hukum manusia itu berbeza. Hukum tuhan selama-lamanya. Hukum manusia hanya menang atau kalah di mahkamah dan hukuman dunia.

Wow! Jual orang lagi untong dari jual unta.

Ewan_sn
Pada saya Zaid adalah org yg paling layak utk memperbetulkan semuala perjalanan undang2 di Malaysia setelah dilacurkan sampai lunyai oleh UMNO..
zan
QUOTE(forza_milan @ Mar 23 2008, 01:49 PM) *

dan berterusan lah legasi paklah yg merupakan PM Malaysia yang menjulang sistem kehakiman di malaysia ku yg gemilang

ohohoho! TDM lagi pandai woo...

bila ada satu pemegang Tun meninggal (saper yea, Tun Ghafar Baba ke?) lekas2 TDM target pencen dan diberi anugerah Tun , kunun sbg jasa beliau kepada negara.

kelebihan memiliki title Tun - tidak boleh didakwa di mahkamah. pasal tu dia berani cakap apa saja, mcm org nyanyuk sedangkan sebenarnya tidak.

kalau tak silap, di Malaysia pada satu2 masa hanya ada 12 orang hidup dibenarkan memegang title Tun. lepas seorang mati, barulah dapat kat seorang yang lain.

siapa yang dapat title Tun? sekarang, semuanya kontroversi belaka

1. Tun Haniff Omar
2. Tun Khalil Yaakob
3. TUn Dr Mahathir

yang dah meninggal
1. Tun Hussein Onn
2. Tun Abdul Razak
3. Tun Ghafar Baba

antara yang tak sempat target title Tun ialah Samy Vellu...dah tersingkir secara hormat.
Redhaa
QUOTE(zan @ Mar 24 2008, 09:17 PM) *
QUOTE(forza_milan @ Mar 23 2008, 01:49 PM) *

bila ada satu pemegang Tun meninggal (saper yea, Tun Ghafar Baba ke?) lekas2 TDM target pencen dan diberi anugerah Tun , kunun sbg jasa beliau kepada negara.

kelebihan memiliki title Tun - tidak boleh didakwa di mahkamah. pasal tu dia berani cakap apa saja, mcm org nyanyuk sedangkan sebenarnya tidak.

kalau tak silap, di Malaysia pada satu2 masa hanya ada 12 orang hidup dibenarkan memegang title Tun. lepas seorang mati, barulah dapat kat seorang yang lain.

siapa yang dapat title Tun? sekarang, semuanya kontroversi belaka

1. Tun Haniff Omar
2. Tun Khalil Yaakob
3. TUn Dr Mahathir

yang dah meninggal
1. Tun Hussein Onn
2. Tun Abdul Razak
3. Tun Ghafar Baba

antara yang tak sempat target title Tun ialah Samy Vellu...dah tersingkir secara hormat.

kiii..........Kii sempat target title Tun ialah Samy Vellu

hazrat
QUOTE(Edirossa @ Mar 24 2008, 08:20 PM) *
Pada saya Zaid adalah org yg paling layak utk memperbetulkan semuala perjalanan undang2 di Malaysia setelah dilacurkan sampai lunyai oleh UMNO..

ingatlah yang zaid pun ada bahayanya....pendek kata 85% dari pimpinan UMNO sudah tidak boleh dipakai...

p/s:kaki mabuk semalaya...
hazrat
Tun Salleh Abbas dipecat sebab suruh istihar harta menteri...

p/s:kerana melewat2kan perbicaraan terhadap kes budak kristian bawah umur nk masuk islam..semata2 nk tolong budak nk masuk islam TUN salleh dipecat...Itulah UMNO...membela melayu dan Islam demi kepentingan diri...
Ewan_sn
QUOTE(hazrat @ Mar 24 2008, 09:43 PM) *

ingatlah yang zaid pun ada bahayanya....pendek kata 85% dari pimpinan UMNO sudah tidak boleh dipakai...

Ulasan saya hanya merujuk kpd kewibawaan seseorang utk bercakap dan memperbetulkan sistem keadilan yg dah teruk kat Malaysia. Komen2 Zaid sebelum ini tentang sistem keadilan di Malaysia begitu konsisten. Zaid bercakap without fear & favour...
Ewan_sn
Karpal: Sepatutnya Dr M pohon maaf
Mar 24, 08 8:02pm

Pengerusi DAP Karpal Singh mendesak kerajaan menubuhkan suruhanjaya siasatan diraja bagi menyiasat pembentukan dua buah tribunal yang membawa kepada pemecatan Ketua Hakim Negara dan lima hakim Mahkamah Agung pada 1988.

Terma rujukan suruhanjaya itu adalah untuk menentukan sama ada dua buah tribunal yang dibentuk itu mempunyai asas dan latar yang cukup, katanya.

Beliau membuat desakan itu dalam satu sidang akhbar di Kompleks Jalan Duta hari ini sebagai sebagai mengulas cadangan Datuk Zaid Ibrahim, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang baru dilantik bertanggungjawab
menangani hal-hal berkaitan undang-undang dan kehakiman, supaya kerajaan
sekarang memohon maaf kepada bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas dan dua bekas hakim mahkamah agung, Tan Sri Wan Sulaiman Pawanteh dan Datuk George
Seah.

Ahli politik DAP itu berkata meminta kerajaan sekarang di bawah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memohon maaf bukan langkah ke arah yang betul.

Sebaliknya, kata beliau, sepatutnya bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang memohon maaf.

Beliau berkata suruhanjaya itu hendaklah juga menentukan sama terdapat salah laku di pihak Dr Mahathir dalam menyalahguna artikel 125(3) Perlembagaan
Persekutuan.
hazrat
QUOTE(Edirossa @ Mar 24 2008, 10:39 PM) *
QUOTE(hazrat @ Mar 24 2008, 09:43 PM) *

Ulasan saya hanya merujuk kpd kewibawaan seseorang utk bercakap dan memperbetulkan sistem keadilan yg dah teruk kat Malaysia. Komen2 Zaid sebelum ini tentang sistem keadilan di Malaysia begitu konsisten. Zaid bercakap without fear & favour...

agree.. rolleyes.gif
Ewan_sn
Firma Zaid Ibrahim & Co milik Zain ini adalah sebuah firma guaman terbesar di Malaysia dan antara yg terbesar di south east asia. Jumlah perkerjanya dlm lingkungan 500 org dan mempunyai pejabat cawangan hampir disemua negara asian dan dan byk juga di serata asia. Dan satu2nya firma guaman yg mendapat grand dari kerajaan Malaysia utk mengembangkan jenama Malaysia. Dan juga antara firma guaman utama asia yg aktif bergiat diseluruh dunia..
forza_milan
QUOTE(Edirossa @ Mar 24 2008, 02:54 PM) *
Firma Zaid Ibrahim & Co milik Zain ini adalah sebuah firma guaman terbesar di Malaysia dan antara yg terbesar di south east asia. Jumlah perkerjanya dlm lingkungan 500 org dan mempunyai pejabat cawangan hampir disemua negara asian dan dan byk juga di serata asia. Dan satu2nya firma guaman yg mendapat grand dari kerajaan Malaysia utk mengembangkan jenama Malaysia. Dan juga antara firma guaman utama asia yg aktif bergiat diseluruh dunia..

updated...

Zaid Ibrahim letak jawatan

Oleh Bernama
Isnin, 24 Mac 2008

Senator Datuk Zaid Ibrahim telah melepaskan jawatannya sebagai pengerusi Zaid Ibrahim & Co (ZICO) dan semua kepentingannya dalam syarikat guaman terbesar di Malaysia itu ekoran pelantikan beliau sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, ZICO berkata jawatan pengerusi kini disandang oleh Datuk Dr Nik Norzrul Thani, seorang rakan kongsi syarikat itu.

"Datuk Zaid telah meletakkan satu tahap yang tinggi dan saya berazam untuk memenuhi cabaran ini," kata Nik Norzrul, bekas Timbalan Dekan Fakulti Undang-undang Universiti Islam Antarbangsa.

ZICO ditubuhkan oleh Zaid pada 1987 dan berkembang daripada hanya seorang peguam menjadi syarikat guaman terbesar di negara ini dengan mempunyai lebih 140 peguam.

ps:ingatkan letak jawatan dalam kabinet dry.gif
Dai-Chen
QUOTE(zan @ Mar 23 2008, 11:17 AM) *

p/s hu hu hew hew...

aku nampak point ko.

pak lah cuma bijak bab ni je. bab2 lain dia bodoh.

p/s - kebodohan ketara? lantik sorang mamat rejek jadik menteri. pas tu terlupa nak lantik sorang pun exco wanita dalam kabinet.
lilitserbanataspala

termasuk mengemukakan tindakan menyaman undang-undang hudud?
gelas_plastik
kenapa tak suh kerajaan mintak maaf pasal peristiwa yg sebelum2 tu lagi?

takpun, kenapa tak suruh jepun mintak maaf sbb menjajah Malaysia .. British pun sama, patutnya Queen of England hendaklah meminta maaf pada Kerajaan Malaysia kerana tok nenek beliau telah melunyaikan bumi Malaysia .. kenapa tak suh anak Tunku Abdul Rahman minta maaf pada kerajaan Malaysia kerana melepaskan Singapura? Kenapa tak suruh Chin Peng balik ke Malaysia dan minta maaf pada waris2 orang yg dibunuhnya? ahh ada banyak lagi perkara yg menuntun maaf dari rakyat, tetapi mengapa perkara ini yg dibangkitkan oleh Mr Zaid Ibrahim?

pada aku, ini tak lebih adalah utk menghentam TDM .. dan pada aku lah, sebarang tindakan menghentam atau tindakan utk melakukan 'sesuatu' yg 'praktikal' pada TDM adalah tindakan bodoh yg bakal mengundang lebih banyak masalah pada Negara ini ..

sudahlah negara sekarang dikepalai satu kepala yg otaknya neuron sifar .. apakah dgn cuba mendivert masalah ini, ianya akan menyebabkan orang lupa pada perkara itu?

what is Law? apakah undang2? Apakah tujuan undang2 diadakan? Apakah kriteria seorang hakim? Apakah priority pada keputusan yg dibuat hakim?

Ewan_sn
QUOTE(lilitserbanataspala @ Mar 25 2008, 09:43 AM) *

Betul...Zaid betul bila bercakap soal undang2 walaupun kita nampak dia macam menghina Islam. Kenyataannya menurut perlembagaan dan undang2 persekutuan ialah segala undang2 yg bercanggah dgn undang2 dan perlembagaan persekutuan adalah secara automatik terbatal dan tidak sah. Undang2 yg tak sah itu tidak boleh dilaksanakan dan tidak akan dapat sokongan dr penguatkuasa undang2 spt polis, mahkamah dan sebagainya. Undang2 Hudud Kelantan kalau dikuatkuasakan akan terbuka kpd tindakan saman dari pihak lain..

So, kesimpulannya Zaid cuma bercakap berpandukan undang2 dan perlembagaan yg sedia ada. Kalau salah, Bukan salah Zaid tapi salah perlembagaan...
kodok
Ex-Lord President Salleh gladly accepts any apology

By CHELSEA L.Y. NG

PETALING JAYA: Former Lord President Tun Salleh Abas welcomes the proposal for the Government to apologise to him and the judges who are deemed to have been victimised in 1988.

“If it is forthcoming, I welcome it. In fact, I welcome it the most. I wouldn’t want to comment any further before that,” said the 79-year-old who was dismissed from the top judge’s post following a judicial crisis.

Salleh was commenting on the proposal by Minister in the Prime Minister Department Datuk Zaid Ibrahim on Saturday that the Government apologise to him and the other judges who were sacked in the crisis.

Salleh, who had presided over several high-profile cases, was dismissed in 1988 for alleged misconduct.

Tan Sri Wan Suleiman Pawan Teh and Datuk George Seah, two of the five Supreme Court judges who allowed an order to delay a tribunal set up to try Salleh, were also dismissed.

Salleh had earlier in March that year, written to the King on behalf of the judges expressing disappointment with accusations made by then prime minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (now Tun) against the judiciary.

Two months later, Salleh was suspended and High Court of Malaya Chief Justice Tan Sri Abdul Hamid Omar was appointed acting Lord President.

Salleh was brought before a tribunal for misconduct. In response, he filed a suit in the High Court challenging the constitutionality of the tribunal.

He also applied for an interim stay against the tribunal but it was denied.

Five judges of the Supreme Court convened and granted Salleh an interlocutory (interim) order against the tribunal.

This order was later set aside and in August 1988, Salleh was officially removed from the post of Lord President.

The five Supreme Court judges who granted Salleh the interlocutory order – Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Wan Suleiman and Seah – were suspended.

In October, Wan Sulaiman and Seah were sacked while the three other judges were reinstated.

In September 2006, the Bar Council called for an impartial review of the 1988 judicial crisis. That same year, Salleh, who was then 77, broke his 18-year silence to echo the Bar’s proposal.

In a statement issued in response to the Bar’s call, Salleh said that on May 27, 1988, he was summoned to the Prime Minister’s Office and told by Dr Mahathir to step down because he had been biased in the discharge of his judicial duties.

Salleh said that he refused to resign and was then threatened with dismissal.

The former judge believed that this had something to do with an impending case involving Umno.

However, Dr Mahathir responded to the statement the same day, stating that he had asked Salleh to step down to avoid a scandal.

rolleyes.gif
kodok
dabel
dato^jebat
Respek tun salleh abas...
Dai-Chen
QUOTE(Edirossa @ Mar 25 2008, 12:42 PM) *
QUOTE(lilitserbanataspala @ Mar 25 2008, 09:43 AM) *

Betul...Zaid betul bila bercakap soal undang2 walaupun kita nampak dia macam menghina Islam. Kenyataannya menurut perlembagaan dan undang2 persekutuan ialah segala undang2 yg bercanggah dgn undang2 dan perlembagaan persekutuan adalah secara automatik terbatal dan tidak sah. Undang2 yg tak sah itu tidak boleh dilaksanakan dan tidak akan dapat sokongan dr penguatkuasa undang2 spt polis, mahkamah dan sebagainya. Undang2 Hudud Kelantan kalau dikuatkuasakan akan terbuka kpd tindakan saman dari pihak lain..

So, kesimpulannya Zaid cuma bercakap berpandukan undang2 dan perlembagaan yg sedia ada. Kalau salah, Bukan salah Zaid tapi salah perlembagaan...

kalau betul zaid adalah org terbaik utk menyetelkan masalah kehakiman malaysia, ada baiknya langkah pertama beliau sebelum bukak citer pasal tun salleh abas ialah MEMPERKASAKAN, MEMINDA, MEMPERKUKUHKAN DAN MEMPERJELASKAN FUNGSI MAHKAMAH SYARIAH KAT MALAYSIA. barula sesuai Islam menjadi agama rasmi perlembagaan.

seandainya kuasa mahkamah syariah selaku pengadil bagi masalah2 melibatkan institusi keislaman ni kuat, pastinya tak timbul isu kuasa mahkamah syariah boleh dicabar kat mahkamah civil, justeru mengundang marah org2 islam yang rata2nya melayu. lately ni ada lak keluar kisah sorang chinese convert nak keluo daripada islam sebab kena tinggal dek laki irannya. siap pompuan tu dengan terang2an menghina islam bila dia kata "dia tak pernah percaya agama islam", "masa peluk islam dia masih lagi menyembah tokong dan makan babi"...dari segi perundangan islam, malah perundangan malaysia, perkataan2 seperti itu adalah satu penghinaan terhadap agama. apa kata zaid pasal perkara ni? berapa kerat sangat kuasa yang ada kat mahkamah syariah utk mendakwa pompuan sialan ini kerana menghina Islam?

pasal nak saman hudud, well...kelantan nak amalkan hudud BERDASARKAN HUKUM2 YANG TERTULIS DALAM AL-QURAN DAN HADIS. kalau betul zaid nak saman hudud, zaid nak saman kerajaan kelantan yang mengamalkan hukum Allah, atau nak saman Allah selaku Pencipta undang2 hudud?

p/s - pas ni jangan terkejut la kalau loteri kebajikan muncul balik bak cendawan basi lepas ujan...mamat ni kan penah kata loteri kebajikan tu patut diadakan utk menambah dana dalam membangunkan negara. together with "the Godfather" Ku Nan, akan bercambahlah pusat2 judi seluruh negara. PCK, sebelum tembak kerajaan selangor pasal kilang arak, better ko tackle masalah judi UMNO ni dulu...
Ewan_sn
Zaid: Cadangan minta maaf bukan untuk mengaibkan seseorang
29-03-2008 05:27:32 PM

PETALING JAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim hari ini, Sabtu berkata cadangan beliau bagi Kerajaan Persekutuan meminta maaf kepada mereka yang menjadi mangsa dalam krisis badan kehakiman 1988 "tidak harus dianggap sebagai cubaan untuk mengaibkan seseorang atau malahan untuk memperbetulkan legasi bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad".

"Kita patut melihat ini secara positif. Masa telah berubah. Negara telah berubah, kita perlu melakukan perubahan terhadap institusi kita badan kehakiman, khidmat perundangan, polis, Parlimen dan semua institusi," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini, Sabtu.

Sidang akhbar itu diadakan oleh Zaid sebagai respons kepada pelbagai maklum balas yang beliau terima menerusi surat dan kenyataan, termasuk daripada Dr Mahathir, yang beliau dakwa mempersoalkan motif cadangan beliau yang mahu kerajaan meminta maaf kepada para hakim yang dipecat pada 1988.

Beliau menegaskan bahawa "pembaharuan ini bukan untuk menggariskan mesej politik atau mengaibkan seseorang. Akan terdapat banyak lagi perkara di masa lepas yang kami akan cadangkan untuk diperbetulkan".

Katanya sokongan terhadap cadangan itu oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Mohd Salleh Abbas dan lainnya termasuk Majlis Peguam, menunjukkan cadangan beliau itu adalah amat bagus dan "saya fikir kita perlukan teruskan dengan permohonan maaf ini".

Pada 22 Mac, Zaid, yang baru dilantik sebagai menteri Kabinet yang bertanggungjaab bagi badan kehakiman, mencadangkan bagi kerajaan meminta maaf kepada mereka yang menjadi mangsa dalam krisis badan kehakiman pada 1988 yang membawa kepada pemecatan Salleh dan lima hakim Mahkamah Agung Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Tan Sri Wan Sulaiman Pawanteh dan Datuk George Seah.

Beliau berkata idea ini bukannya baru dan cadangan itu selaras dengan usaha untuk kerajaan "membuat satu perubahan dalam badan kehakiman bagi memberi keyakinan kembali kepada rakyat bahawa badan kehakiman negara mempunyai hakim-hakim yang berkebolehan, amanah, tidak rasuah yang sanggup mempertahankan hak kebebasan dan hak keluhuran undang-undang di negara ini.

"Kita nak hakim tersebut, bukan hakim-hakim yang boleh dibeli, boleh diarah, tiada prinsip atau integriti. Saya harap tiada orang cadang seolah-olah motif saya motif tak baik, katanya.

Mengenai komen Dr Mahathir dalam akhbar semalam mengenai cadangannya itu, Zaid berkata beliau tidak tersinggung dengan komen Dr Mahathir dan menambah kata "saya amat menyanjungi dan menghormati beliau. Beliau telah banyak berjasa kepada negara ini tetapi kita perlu teruskan kehidupan".

"Saya tidak pernah melakukan tindakan tidak betul. Banyak isu kontroversi yang beliau laksana, saya sokong. Semasa krisis Perlembagaan dengan RajaRaja Melayu pada tahun 1990, "orang lain takut, saya bersama (beliau). Saya pertahankan cadangan beliau dan cadangan Perlembagaan," katanya.

Zaid berkata cadangan untuk meminta maaf itu "bukan bertujuan untuk memalukan sesiapa atau bukti sesuatu tetapi teras kepada hasrat pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak untuk ubah pentadbiran perundangan negara.

"Mereka mahu melakukan perubahan dalam bidang perundangan bagi pembaharuan badan kehakiman. Kita patut beri peluang kepada mereka," katanya.

Ditanya mengenai kenyataan Dr Mahathir semalam bahawa Zaid, yang ketika itu Presiden Persatuan Peguam Muslim, telah menyokong sepenuhnya tindakan yang diambil oleh kerajaan pada 1988, Zaid berkata itu adalah tidak betul.

"Itu adalah rumusan mereka. Mereka membuat kesimpulan daripada sokongan saya terhadap kesahihan tribunal, jadi dengan itu mereka menyokongnya. Apa pun, saya mahu katakan ini. Sekiranya saya pernah melakukan perkara yang salah terhadap Tun (Salleh) dan hakim-hakim yang lain, saya bersedia untuk minta maaf," katanya.

Beliau berkata perbuatan merendah diri ini adalah perlu sebagai langkah pertama dan menurutnya "jika kita tidak bersedia untuk berbuat demikian, kita akan berada dalam keadaan seperti di masa lalu. Kita tidak akan berubah".

"Saya telah banyak kali katakan di Parlimen dan juga di tempat-tempat lain bahawa kita patut minta maaf bagi apa yang berlaku itu. Saya sendiri, jika saya ada berkata sesuatu yang menyinggung Tun Salleh atau hakim-hakim lain, jika saya telah terlepas pandang dengan melakukan perbuatan itu sepertimana yang saya pernah katakan di Parlimen, saya minta maaf," katanya.

Mengenai Suruhanjaya Siasatan Di-raja terhadap klip video Lingam, yang prosidingnya berakhir bulan lepas, katanya kerajaan masih belum menerima laporan daripada suruhanjaya itu.

Pengerusi suruhanjaya Tan Sri Haidar Mohamed Noor pada hari terakhir prosiding pada 15 Februari berkata, laporan akan diserahkan kepada Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, pada 11 Mac.

BERNAMA

Dai-Chen
QUOTE(Edirossa @ Mar 30 2008, 09:57 AM) *
Zaid: Cadangan minta maaf bukan untuk mengaibkan seseorang
29-03-2008 05:27:32 PM

PETALING JAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim hari ini, Sabtu berkata cadangan beliau bagi Kerajaan Persekutuan meminta maaf kepada mereka yang menjadi mangsa dalam krisis badan kehakiman 1988 "tidak harus dianggap sebagai cubaan untuk mengaibkan seseorang atau malahan untuk memperbetulkan legasi bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad".

"Kita patut melihat ini secara positif. Masa telah berubah. Negara telah berubah, kita perlu melakukan perubahan terhadap institusi kita badan kehakiman, khidmat perundangan, polis, Parlimen dan semua institusi," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini, Sabtu.

Sidang akhbar itu diadakan oleh Zaid sebagai respons kepada pelbagai maklum balas yang beliau terima menerusi surat dan kenyataan, termasuk daripada Dr Mahathir, yang beliau dakwa mempersoalkan motif cadangan beliau yang mahu kerajaan meminta maaf kepada para hakim yang dipecat pada 1988.

Beliau menegaskan bahawa "pembaharuan ini bukan untuk menggariskan mesej politik atau mengaibkan seseorang. Akan terdapat banyak lagi perkara di masa lepas yang kami akan cadangkan untuk diperbetulkan".

Katanya sokongan terhadap cadangan itu oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Mohd Salleh Abbas dan lainnya termasuk Majlis Peguam, menunjukkan cadangan beliau itu adalah amat bagus dan "saya fikir kita perlukan teruskan dengan permohonan maaf ini".

Pada 22 Mac, Zaid, yang baru dilantik sebagai menteri Kabinet yang bertanggungjaab bagi badan kehakiman, mencadangkan bagi kerajaan meminta maaf kepada mereka yang menjadi mangsa dalam krisis badan kehakiman pada 1988 yang membawa kepada pemecatan Salleh dan lima hakim Mahkamah Agung Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Tan Sri Wan Sulaiman Pawanteh dan Datuk George Seah.

Beliau berkata idea ini bukannya baru dan cadangan itu selaras dengan usaha untuk kerajaan "membuat satu perubahan dalam badan kehakiman bagi memberi keyakinan kembali kepada rakyat bahawa badan kehakiman negara mempunyai hakim-hakim yang berkebolehan, amanah, tidak rasuah yang sanggup mempertahankan hak kebebasan dan hak keluhuran undang-undang di negara ini.

"Kita nak hakim tersebut, bukan hakim-hakim yang boleh dibeli, boleh diarah, tiada prinsip atau integriti. Saya harap tiada orang cadang seolah-olah motif saya motif tak baik, katanya.

Mengenai komen Dr Mahathir dalam akhbar semalam mengenai cadangannya itu, Zaid berkata beliau tidak tersinggung dengan komen Dr Mahathir dan menambah kata "saya amat menyanjungi dan menghormati beliau. Beliau telah banyak berjasa kepada negara ini tetapi kita perlu teruskan kehidupan".

"Saya tidak pernah melakukan tindakan tidak betul. Banyak isu kontroversi yang beliau laksana, saya sokong. Semasa krisis Perlembagaan dengan RajaRaja Melayu pada tahun 1990, "orang lain takut, saya bersama (beliau). Saya pertahankan cadangan beliau dan cadangan Perlembagaan," katanya.

Zaid berkata cadangan untuk meminta maaf itu "bukan bertujuan untuk memalukan sesiapa atau bukti sesuatu tetapi teras kepada hasrat pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak untuk ubah pentadbiran perundangan negara.

"Mereka mahu melakukan perubahan dalam bidang perundangan bagi pembaharuan badan kehakiman. Kita patut beri peluang kepada mereka," katanya.

Ditanya mengenai kenyataan Dr Mahathir semalam bahawa Zaid, yang ketika itu Presiden Persatuan Peguam Muslim, telah menyokong sepenuhnya tindakan yang diambil oleh kerajaan pada 1988, Zaid berkata itu adalah tidak betul.

"Itu adalah rumusan mereka. Mereka membuat kesimpulan daripada sokongan saya terhadap kesahihan tribunal, jadi dengan itu mereka menyokongnya. Apa pun, saya mahu katakan ini. Sekiranya saya pernah melakukan perkara yang salah terhadap Tun (Salleh) dan hakim-hakim yang lain, saya bersedia untuk minta maaf," katanya.

Beliau berkata perbuatan merendah diri ini adalah perlu sebagai langkah pertama dan menurutnya "jika kita tidak bersedia untuk berbuat demikian, kita akan berada dalam keadaan seperti di masa lalu. Kita tidak akan berubah".

"Saya telah banyak kali katakan di Parlimen dan juga di tempat-tempat lain bahawa kita patut minta maaf bagi apa yang berlaku itu. Saya sendiri, jika saya ada berkata sesuatu yang menyinggung Tun Salleh atau hakim-hakim lain, jika saya telah terlepas pandang dengan melakukan perbuatan itu sepertimana yang saya pernah katakan di Parlimen, saya minta maaf," katanya.

Mengenai Suruhanjaya Siasatan Di-raja terhadap klip video Lingam, yang prosidingnya berakhir bulan lepas, katanya kerajaan masih belum menerima laporan daripada suruhanjaya itu.

Pengerusi suruhanjaya Tan Sri Haidar Mohamed Noor pada hari terakhir prosiding pada 15 Februari berkata, laporan akan diserahkan kepada Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, pada 11 Mac.

BERNAMA

memangla ianya tak mengaibkan seseorang...tapi mengaibkan diri sendiri.

p/s - macam yang aku cakap kat atas tadi, mintak maaf takkan dapat mengembalikan sepenuhnya intergriti badan kehakiman selagi langkah2 proaktif utk memulihkannya tak dirancang. mintak maaf ni sekadar retorik je.

alang2 dah mintak maf, bole la suh kerajaan sambung balik elaun2 yang patut diberikan kepada tun salleh selaku bekas CJ. bagi sekali dengan tunggakan selama 20 tahun tu ek...sebab bila mintak maaf, maknanya tun salleh tak salah. so penarikan elaun beliau selama 20 tahun tu gak tak sah...

agak2, sanggup tak pak lah buat semua tu?

p/s - mcm tak sanggup je...sebab tu pak lah sampai LA NI tak respon apa2 pasal hal ni...
Ewan_sn
Suruhanjaya pilih hakim
Ia senaraikan calon termasuk pengganti Ketua Hakim Negara – Zaid
Oleh HERMAN HAMID dan NORZAINAH NORDIN

PETALING JAYA 29 Mac – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berharap pelantikan pengganti Ketua Hakim Negara, Datuk Abdul Hamid Mohamad yang akan tamat tempohnya Oktober ini dilakukan melalui sebuah suruhanjaya.

Beliau berkata, langkah tersebut amat mustahak untuk memulihkan keyakinan rakyat kepada sistem kehakiman negara apabila pelantikan hakim dapat dilakukan melalui satu proses yang lebih telus, ketat dan meyakinkan.

Katanya, ini kerana apabila adanya suruhanjaya, seseorang calon itu akan dikaji dan disiasat kebolehan, rekod serta moral oleh suruhanjaya yang dianggotai wakil daripada pelbagai bidang yang terlibat dalam undang-undang.

“Ini sangat penting kerana proses pelantikan dan kenaikan pangkat seseorang hakim sekarang, sesiapa pun tidak boleh persoalkan nama yang dipilih.

“Dalam tempoh masa agak singkat ini, saya akan berusaha keras supaya suruhanjaya dapat ditubuhkan bermula dengan pelantikan Ketua Hakim Negara sebelum diikuti dengan yang lain-lain,’’ katanya kepada wawancara khas Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Abdul Hamid yang menggantikan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim sejak 1 November tahun lalu akan mencapai umur persaraan pada 17 Oktober ini.

Menurut Zaid, kuasa Perdana Menteri dalam Perlembagaan Persekutuan berhubung pelantikan hakim akan kekal di sebalik penubuhan suruhanjaya itu.

‘‘Cuma proses yang akan berubah. Misalnya nanti tidak bolehlah Ketua Hakim Negara yang putus siapa yang naik pangkat macam itu sahaja sebaliknya kena bawa bincang dalam suruhanjaya untuk diteliti.

“Proses ini untuk menjadikannya telus dan apabila nama itu naik kepada Perdana Menteri, Perdana Menteri boleh nilai nama yang diserahkan,’’ jelasnya.

Ewan_sn
Dr M: Suruh tribunal mohon maaf
Mar 28, 08 5:41pm

“Suruh tribunal mohon maaf.”

Itulah reaksi bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap desakan supaya beliau memohon maaf atas "kesilapan-kesilapan" sewaktu berlakunya krisis kehakiman pada 1988.

Dalam tulisannya yang disiarkan dalam akhbar berbahasa Inggeris - The Sun, Dr Mahathir berkata bukan beliau yang memecat Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Salleh Abbas dan Hakim-hakim Mahkamah Agung, Tan Sri Wan Sulaiman Pawanteh dan Tan Sri George Seah.

Oleh itu, katanya, beliau tidak sepatutnya memohon maaf.

Jika ada pihak yang perlu memohon maaf, katanya, mereka adalah anggota tribunal yang dipengerusikan oleh Tun Hamid Omar yang memecat Salleh.

Dr Mahathir juga berkata, beliau bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk menyiasat sebarang 'kesalahan' selama 22 tahun beliau menjadi perdana menteri.

Kecuali ada penganiayaan, katanya, tiada sebarang kesalahan yang dilakukannya sepanjang tempoh tersebut.

Mengenai gesaan pengerusi DAP, Karpal Singh supaya beliau memohon maaf terhadap krisis kehakiman pada 1988, Dr Mahathir berkata, tuduhan-tuduhan terhadapnya, termasuk pemecatan hakim-hakim, bukanlah dilakukannya olehnya dan kerana itu, beliau tidak patut memohon maaf.

"Suruh (anggota) tribunal memohon maaf," katanya dalam tulisan tersebut.

Dr Mahathir juga membidas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang menggesa kerajaan memohon maaf atas pemecatan lima orang hakim terbabit.

Beliau berkata, peguam (Zaid) berkenaan telah "lupa" bahawa beliau turut menyokong tindakan ketika itu.

“Orang yang meminta kerajaan memohon maaf terhadap apa yang berlaku kepada Tun Salleh Abbas mungkin telah lupa bahawa ketika menjadi presiden Persatuan Peguam Islam, beliau menyokong sepenuhnya tindakan yang diambil ketika itu.

“Beliau menyelar Majlis Peguam kerana mengecam Tun Hamid Omar berhubung pemecatan hakim-hakim terbabit. Sekarang beliau mahu menjadi 'lebih betul daripada betul, saya bertanya-tanya mengapa," tambahnya.

Pada 1988, sebuah tribunal khas ditubuhkan untuk mendengar tuduhan-tuduhan salahlaku terhadap Salleh dan kerana mempertikaikan pindaan perlembagaan yang telah menghakis kuasa badan kehakiman.

Hakim Mahkamah Agung - George Seah dan Wan Sulaiman - yang memutuskan bahawa penubuhan tribunal itu tidak mengikut perlembagaan - juga turut dipecat selepas didapati bersalah atas tuduhan salahlaku oleh tribunal yang lain.

Perkhidmatan tiga orang hakim - Datuk Azmi Kamaruddin, Datuk Eusoffe Abdoolcader dan Datuk Wan Hamzah Mohamed Salleh - turut digantung.

Siasat salahlaku di Terengganu

Dalam tulisan yang sama, Dr Mahathir juga menyarankan supaya diadakan siasatan - sebaik-baiknya oleh agensi asing yang berwibawa - mengenai dakwaan berlaku salahlaku dan penyelewengan kuasa, sehingga menyebabkan pihak istana menolak calon menteri besar pilihan Barisan Nasional (BN).

Menurutnya, terdapat khabar-khabar angin yang mendakwa pelbagai projek yang dijalankan di negeri itu, bernilai berbilion-bilion ringgit, adalah tidak perlu dan membazir dan kontraknya diperolehi oleh orang luar Terengganu yang didakwa didokong oleh anggota keluarga pemimpin tertinggi negara.

Juga didakwa bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Badawi telah "mempengaruhi" bekas menteri besar, Datuk Idris Jusoh yang didakwa bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku di negara itu dan dia juga didakwa turut mendapat keuntungan kewangan, kata Dr Mahathir.

“Semua ini adalah khabar angin. Adalah agak mustahil untuk membuktikan apa-apa kerana mereka yang melakukannya, pandai untuk melindungi diri masing-masing," katanya lagi.

Di samping itu, kata beliau, rakyat 'tidak yakin' dengan siasatan yang dijalankan oleh agensi dan jabatan kerajaan kerana mereka mendakwa berlaku campurtangan kerajaan.

“Untuk membersihkan namanya, kerajaan perlu mendapatkan perkhidmatan agensi asing yang berwibawa untuk menjalankan siasatan. Tentulah, mereka mesti diberi akses sepenuhnya terhadap dokumen dan lain-lain," kata Dr Mahathir.
ilaz
'.......Zaid Ibrahim yang diberi tugas untuk mereformasi dan memberi keyakinan perlaksanaan keadilan di Mahkamah, seperti dikata oleh Ibrahim Ali sebagai seorang peminum arak yang tegar, di rumahnya sendiri mempunyai BAR arak, juga diketahui umum bahawa Firma guamannya terlibat dalam merangka Akta Pembangunan Koridor sekarang seperti Akta WPI-Wilayah Pembangunan Iskandar di mana syarikat perunding kesemua projek tersebut diberikan kepada Ethos Consultant Sdn Berhad yang Khairy Jamalludin Abu Bakar ada kepentingan.......'

sumber dari Blog sangkelembai......
Dai-Chen
bagi aku senang je,

kalau bebetul ikhlas nak mintak maaf, tak yah suruh2 orang. sendiri bole buat. apsal nak suruh2 org lain mintak maaf?

zaid suh BN mintak maaf. BN skang kata bukan depa yang terlibat masa tu, tapi TDM yang terlibat. pas tu TDM suh tribunal mintak maaf. pas tu tribunal kata depa takkan bagi verdict tanpa dapat endorsement TDM. dey apparaaaa...sampai sudah tak setel cam ni...

p/s - nampak sangat depa tak ikhlas pun. ayat ni digunakan utk sedikit retorik je...
Dai-Chen
sedikit off tooic tapi masih ada kaitan dengan badan kehakiman negara. artikel dari Bernama.com

30 Mac, 2008 21:39 PM

Penubuhan Tribunal Bertujuan Tangani Persepsi Negatif Orang Ramai

SINTOK, 30 Mac (Bernama) -- Ketua Hakim Negara Datuk Abdul Hamid Mohamad berkata saranan penubuhan sebuah suruhanjaya bagi pelantikan hakim dibuat bagi menangani persepsi negatif orang ramai terhadap sistem kehakiman di negara ini.

Katanya keputusan mengenai cadangan penubuhan suruhanjaya itu bagaimanapun terletak di tangan kerajaan.

Abdul Hamid berkata secara peribadi, beliau memandang serius terhadap isu berkaitan badan kehakiman, integriti hakim dan persepsi negatif orang ramai mengenainya.

"Biar apa jua sistem yang kita ada (dalam melantik hakim), akhirnya, yang penting sekali ialah mereka yang melaksanakan sistem berkenaan.

"Kalau anda betul di sini (sambil merujuk kepada hati), anda akan betul selamanya," kata beliau pada majlis perbincangan tentang masalah dan cabaran semasa yang mendepani profesion perundangan dan sistem kehakiman di Malaysia anjuran pelajar jurusan undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM) di sini hari ini.

Dalam laporannya hari ini, akhbar Mingguan Malaysia memetik Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim sebagai berkata bahawa pelantikan Ketua Hakim Negara bagi menggantikan Abdul Hamid yang akan mencapai usia persaraan Oktober ini, perlu dibuat oleh sebuah suruhanjaya.

Zaid dilaporkan berkata bahawa langkah itu boleh memulihkan keyakinan rakyat terhadap sistem keadilan di negara ini.

Kata beliau suruhanjaya itu boleh menyiasat dan mengkaji latar belakang seseorang yang akan dilantik sebagai hakim.

Mengenai kelewatan penyelesaian kes oleh mahkamah, Abdul Hamid berkata ia berpunca daripada pelbagai sebab.

Katanya kelewatan ini boleh berpunca daripada semua pihak yang terlibat dalam sesuatu kes, termasuk mahkamah, peguam, saksi dan prosedur yang diamalkan.

"Malah, sesetengah sebab yang menjadi punca kelewatan ini adalah disengajakan. Pihak yang mempunyai masalah dalam sesuatu kes akan cuba melambatkan prosiding dengan mengemukakan pelbagai permohonan interlokutori," katanya.

Abdul Hamid berkata beliau tidak pasti sama ada beliau bernasib baik atau sebaliknya apabila menerajui badan berkenaan ketika orang ramai mempunyai persepsi paling teruk terhadap badan kehakiman dalam sejarah kewujudan Malaysia.

Katanya, cabaran terbesar beliau ialah menaikkan semula imej badan kehakiman.

Dalam ucapannya, Abdul Hamid menasihati penuntut jurusan undang-undang universiti itu supaya mempersiapkan diri bagi menghadapi saingan sengit - samada dalam mendapatkan pekerjaan atau dalam mengamalkan kerjaya mereka - dan memperbaiki diri masing-masing bagi menarik perhatian pihak yang bakal menjadi majikan mereka.

-- BERNAMA

p/s - balik2 tribunal...balik2 tribunal...

org kita suka buat jawatankuasa la...pas tu meeting berdegar2, buat statement 24/7, pastu hasilnya?

korang nilai la sendiri...

terkini - tribunal menyiasat kes pita Lingam...hehehe...kerajaan kita suka buat lawak la...
Ewan_sn
Suruhanjaya Hakim - Pandangan peribadi Zaid belum tentu diterima Kabinet
Intan Abdullah
Mon | Mar 31, 08 | 5:26:42 pm MYT

KUALA LUMPUR, 31 Mac (Hrkh) - Cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya bebas untuk mengendalikan urusan pelantikan dan kenaikan pangkat hakim akan menjadikan badan kehakiman lebih telus dan berwibawa adalah bersifat peribadi.

Peguam terkenal, Pawancheek Marican berkata apa yang dikemukakan itu hanyalah datang daripada seorang menteri dan masih belum diputuskan oleh Kabinet kerajaan pusat.

"Ia hanyalah sekadar pandangan Zaid semata-mata, kita masih tidak mendapat kepastian sama ada ia akan dilaksanakan secara serius ataupun tidak," ujarnya ketika dihubungi Harakahdaily.

Tegasnya, suruhanjaya yang bertujuan untuk memastikan proses pelantikan hakim dibuat dalam keadaan yang lebih telus dan menitik beratkan kelayakan yang perlu dimiliki oleh seseorang hakim.

"Hal ini telah bertahun-tahun diperjuangkan Majlis Peguam serta beberapa NGO seperti Suaram dan Hakam," katanya.

Bagaimanapun katanya, ia masih belum diputuskan oleh Kabinet kerajaan sama ada ia benar-benar akan dilaksanakan ataupun tidak.

"Namun, saya merasakan mungkin ia akan dilaksanakan memandangkan ia adalah salah satu daripada isu yang dibangkitkan oleh pembangkang dalam pilihan raya umum baru-baru ini," ujarnya lagi.

Sebagai peguam senior, Pawancheek berharap akan wujud pembaharuan dalam sistem kehakiman negara ini yang sering dipertikaikan oleh pelbagai pihak.

"Saya tidak pasti apa ketetapan yang akan diambil, tetapi saya harap ia akan diperbaharui," katanya lagi.

Jelasnya, banyak pihak yang menyuarakan isu ini termasuk rakyat umum, peguam dan hakim yang ke arah ketelusan sistem kehakiman negara ini.

"Lambat-laun sistem yang sedia ada akan ditukar kepada sistem baru," katanya optimis.

Pada masa yang sama, ujarnya Hakim Besar Malaya hari ini dalam satu forum mengulas isu yang sama dengan menyatakan bahawa ia adalah isu yang membabitkan pembuatan polisi.

"Beliau menyatakan bahawa ia adalah melibatkan perkara dasar dan kerajaan kena memutuskan perkara ini terlebih dahulu sebelum ia dilaksanakan," ujarnya.

Pada masa yang sama, Pengerusi Jawatankuasa Hak Asasi Majlis Peguam Malaysia, Amer Hamzah Arshad berkata, Majlis Peguam sentiasa melobi penubuhan suruhanjaya seumpama itu kerana pelantikan hakim adalah satu perkara yang penting untuk diputuskan oleh individu tertentu sahaja.

"Suruhanjaya ini menjadikan proses pelantikan hakim lebih telus dan membabitkan calon yang lebih layak serta kurang kontroversi," demikian menurut laporan utusan Malaysia.

Peguam terkemuka, Dato' Muhammad Shafee Abdullah yang turut menyokong penubuhan suruhanjaya itu mencadangkan supaya pemberian kuasa kepada suruhanjaya berkenaan dibuat secara berperingkat-peringkat.

Beliau berkata, ia adalah bagi mengelakkan berlakunya kejutan kepada sistem yang sedang diamalkan sekarang. - mr

sleeplessinsentul
Heheheheh, lepas ni mintak maaf pulak kat seorg lagi yg kena pecat tuh... ada berani?

Ehhh,... saper nak mintak maaf pulak ni?... nanti dia kata dia, dia kata dia.... yg sorg tu pulak cakap bukan nak aibkan saper saper... cheh!

hazrat
Kalau ikut mmg aku setuju ler zaid suruh kerajaan mitak maaf kat Tun Salleh Abbas...

p/s:TUN mmg mempunyai otak yg bergeliga...kekadang jawapan dia mmg selamba jer walaupun hakikat org tahu yg dia salah... apapun..shabbasss bettyyyy....
Ewan_sn
Memohon maaf itu adalah sesuatu yg amat sukar bg sesetengah org...dan dia tak ikut sifat Nabi
Ewan_sn
BN tidak akan berubah, Zaid lebih baik diam - Hanipa Maidin
Intan Abdullah
Tue | Apr 01, 08 | 4:12:32 pm MYT

KUALA LUMPUR, 1 April (Hrkh) - Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Dato' seri Najib Razak berhubung isu kehakiman yang dibangkitkan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim melambangkan kabinet kerajaan BN mempunyai masalah untuk menerima saranan yang dikemukakan.

Pengerusi Lajnah Guaman dan Hak Asasi Manusia PAS, Hanipa Maidin menempelak kenyataan yang dibuat Zaid Ibrahim berhubung beberapa cadangan kepada sistem kehakiman dengan bertujuan untuk membersihkan imej badan tersebut yang masih terbelenggu kerana ianya hanya membuang masa.

"Saya katakan sedemikian kerana beliau bukan menteri kabinet dan tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakannya," ujarnya ketika dihubungi Harakahdaily.

Tambahnya, Zaid seharusnya mengetahui reaksi yang bakal diterima setelah mengusulkan cadangan-cadangan tersebut kepada kabinet.

"Namun, belumpun ianya dibincangkan di peringkat kabinet, kelihatan seperti tiada sokongan daripada beberapa anggota kabinet yang memperlihatkan peluang untuk ianya dilaksanakan adalah amat tipis.

"Jadi, sejak awal lagi Zaid tidak sepatutnya menerima jawatan sebagai menteri kerana ianya tidak akan memberikan apa-apa sumbangan untuk merubah sistem sedia ada," katanya.

Selain itu ujarnya Zaid sebagai menteri perlu lebih mengetahui bahawa beliau tidak boleh mengeluarkan cadangan berbentuk usul secara peribadi yang diumumkan kepada media.

"Saya rasa cukuplah dengan idea peribadi beliau sebelum ini kerana ianya ternyata sia-sia dan membuang masa.

"Tetapi sekiranya beliau merasakan bahawa kerajaan pusat tidak akan menerima pandangan serta segala usul yang disuarakannya walau sebaik manapun idea tersebut, beliau tidak patut terima jawatan itu awal-awal lagi.

Justeru tambahnya lagi, tidak hairanlah ramai wakil rakyat yang ditawarkan jawatan sebagai menteri atau pun timbalan menolak jawatan tersebut lantaran tidak yakin dengan perubahan yang bakal dilaksanakan.

"Kita meragui perubahan yang ingin dibuat oleh kerajaan BN, kerana BN seolah-olah tidak mahu berubah. Ia sekadar omongan kosong yang tidak bermanafaat kepada rakyat," tegasnya.

Hanipa berpandangan, dengan reaksi Najib dan beberapa menteri kabinet ujarnya, ternyata cadangan Zaid tersebut telah diketahui jawapannya.

Sungguhpun begitu, Hanipa menyokong cadangan supaya kerajaan meminta maaf kepada mantan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas yang dipecat pada tahun 1987.

"Kita setuju tetapi tidak cukup dengan permohonan maaf semata-mata. Ianya harus dibicarakan semula bagi mengembalikan semula hak-hak beliau seperti pencen dan sebagainya," katanya.

Sementara itu, peguam terkenal, Pawancheek Marican pula berpendapat penyelesaian kes Tun Salleh Abbas adalah perlu melalui proses penubuhan Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi mengenal pasti kes tersebut seterusnya memutuskan tindakan yang akan dilaksanakan.

"Saya tidak pasti sama ada pihak peguam negara akan mengambil tindakan ke atas Tun Mahathir jika terbukti bersalah setelah dibicarakan," katanya.

Jelasnya, jika ingin meminta Tun Dr Mahathir meminta maaf, ia perlukan fakta untuk membuktikn kesalahan beliau.

"Ia melibatkan pelbagai proses asas, suruhanjaya tersebut akan memutuskan siapa yang salah atau pun benar di samping sokongan fakta untuk membuktikan kesahihannya," katanya lagi.

cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim agar pihak kerajaan memohon maaf kepada mantan Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas berhubung krisis badan kehakiman menerima pelbagai reaksi pemimpin negara.

Dalam satu kenyataan media, Najib berkata cadangan Zaid Ibrahim supaya kerajaan memohon maaf kepada bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas berhubung krisis badan kehakiman pada 1988 bersifat peribadi.

Pada 22 Mac lalu, Zaid, yang baru lima hari dilantik sebagai menteri kabinet bertanggungjawab bagi badan kehakiman, mencadangkan agar kerajaan meminta maaf kepada mereka yang dikatakan menjadi mangsa dalam krisis badan kehakiman pada 1988 yang membawa kepada pemecatan Salleh dan lima hakim Mahkamah Agung termasuk Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Tan Sri Wan Sulaiman Pawanteh dan Datuk George Seah.

Zaid dipetik sebagai berkata cadangan itu selaras dengan usaha untuk kerajaan membuat satu perubahan dalam badan kehakiman bagi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap institusi itu.

Semalam Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta Zaid supaya tidak membuat kenyataan terbuka berhubung perkara yang belum diputuskan oleh kabinet bagi menjaga imej dan integriti kerajaan.

Muhyiddin juga dipetik sebagai berkata dalam beberapa isu tertentu seperti penubuhan Suruhanjaya Kehakiman dan merubah sistem kehakiman umpamanya, Zaid tidak seharusnya mencampur aduk pandangan peribadi dengan keputusan kerajaan kerana ia boleh mencetuskan konflik. - mns

ilaz
QUOTE(zan @ Mar 24 2008, 09:17 PM) *

Ko jgn samakan title Tun yg semua mereka ni dpt dgn yg TDM dpt.....
Ada 2 anugerah yg dpt title Tun.....iaitu SMN dan SSM
Yg ramai tu ialah yg mcm Ghafar, Siti Hasmah, Musa Hitam dll tu dpt.....
TDM dpt title Tun dr anugerah yg bukan sembarangan negarawan dpt.....
Ewan_sn
Ketua Hakim Negara Sokong Minta Maaf Pada Salleh
Apr 9, 08 12:09pm

Ketua Hakim Negara, Datuk Abdul Hamid Mohamad hari ini menyokong cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim supaya kerajaan memohon maaf kepada Tun Salleh Abas atas pemecatannya pada tahun 1988.

Bagaimanapun, Abdul Hamid (foto), yang dilantik sebagai ketua hakim negara November lalu, berkata keputusan muktamad mengenainya adalah di tangan kerajaan.

Minggu lalu, Zaid yang bertanggungjawab jawab terhadap hal ehwal perundangan berkata, kerajaan patut memohon maaf kepada Salleh dan lima lagi hakim Mahkamah Agung yang telah dipecat dan digantung perkhidmatan mereka.

Para pemerhati menganggap pemecatan Salleh menjadi punca utama berlakunya krisis kehakiman di negara ini yang masih belum dapat diselesaikan.

Abdul Hamid juga bersetuju bahawa persepsi negatif rakyat terhadap badan kehakiman bukan ekoran "apa yang berlaku" beberapa bulan lalu, tetap merupakan longgokan "apa yang berlaku sejak dua dekad lalu".

Beliau menegaskan demikian dalam ucapannya di persidangan kehakiman di Putrajaya hari ini. Ia dihadiri oleh hampir 200 hakim Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

Abdul Hamid juga bersetuju bahawa sebuah suruhanjaya ditubuhkan untuk mengendalikan urusan pelantikan jawatan tinggi dalam badan kehakiman.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa keputusan tersebut terletak di tangan kerajaan.

Ewan_sn
Tiada maaf bagimu, Salleh
Apr 10, 08 7:02pm

Kerajaan tidak akan meminta maaf kepada mantan ketua hakim negara Tun Salleh Abas yang dipecat pada 1988 - kes utama sebagai lambang penghakisan kewibawaan dan kebebasan badan kehakiman Malaysia.

Perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, satu kaedah akan difikirkan untuk memulihkan kedudukan bekas ketua hakim itu, lapor laman web Utusan Malaysia hari ini

Sementara itu, menteri di Jabatan Perdana Datuk Zaid Ibrahim berkata kerajaan akan memperkenalkan langkah-langkah reformasi sistem kehakiman dalam masa terdekat.

Walaupun perinciannya belum diputuskan, lapor laman web The Star Online, perdana menteri akan membuat pengumuman "lebih awal daripada yang dijangkakan" untuk memulihkan keyakinan ramai terhadap badan itu yang tercemar imejnya sejak 20 tahun lepas.

"Perdana menteri sendiri, timbalannya dan anggota-anggota jemaah menteri telah menyatakan mereka semua komited untuk reformasi kehakiman.

"Perdana menteri sendiri akan mengumumkan langkah reformasi itu dan prinsip-prinsip di sebalik langkah tersebut.

Saya fikir pengumuman itu akan dibuat lebih awal daripada yang dijangkakan," beliau dipetik sebagai berkata kepada media selepas mesyuarat pasca-kabinet di pejabatnya.

Langkah-langkah tersebut, menurut laporan itu lagi, termasuklah suruhanjaya pelantikan dan kenaikan pangkat hakim yang lebih telus.
"Ada banyak lagi. Perdana menteri akan menjelaskan perinciannya ketika pengumuman nanti," katanya.
Ewan_sn
Lim: Pinda semula Perkara 121
Apr 10, 08 3:33pm

Ketua hakim negara Datuk Abdul Hamid Mohamad semalam mengulangi gesaan agar badan kehakiman dibenarkan bertindak bebas tanpa campur tangan kerajaan.

Beliau menggesa parlimen, kerajaan dan badan kehakiman menghormati bidang kuasa masing-masing demi menjaga doktrin pemisahan kuasa seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Abdul Hamid dilaporkan berkata hakim pula perlu memiliki kekuatan secukupnya bagi menolak sebarang cubaan untuk mengganggu-gugat kebebasan mereka.

"Apabila orang ramai yakin bahawa anggota badan eksekutif tidak campur tangan dalam keputusan yang dibuat oleh hakim, maka separuh daripada peperangan sudah dimenangi," katanya sewaktu menyampaikan ucapan awal di Persidangan Hakim.

Tokoh utama DAP Lim Kit Siang hari ini mencadangkan, antaranya, pemulihan kebebasan dan kewibawaan badan itu bermula dengan Perkara 121 Perlembagaan yang telah dipinda pada 1988 sehingga badan kehakiman mudah dipengaruhi oleh dua lagi cabang kekuasaan.

Pindaan 20 tahun lalu itu menyebabkan badan kehakiman tertunduk bawah kekuasaan badan penggubal undang-undang (parlimen).

Peguam Negara, bagi pihak eksekutif, diberikan kuasa menentukan mahkamah-mahkamah tertentu untuk kes-kes tertentu.

Dalam kenyataan medianya hari ini, Lim mencadangkan beberapa lagi langkah yang wajar diberikan perhatian serius untuk memulihkan kewibawaan badan kehakiman sejak krisis dua dekad itu.

Selain menyemak pindaan Artikel 121 perlembagaan, ahli parlimen Ipoh Timur itu mencadangkan reformasi perundangan dimulakan dengan:

Menutup dengan sewajarnya dan adil krisis kehakiman pada 1988 yang mendorong pemecatan ketua hakim negara waktu itu Tun Salleh Abas dan pemecatan dua hakim kanan, Datuk George Seah dan (allahyarham) Tan Sri Wan Sulaiman Pawanteh.

Menubuhkan Suruhanjaya Lantikan dan Kenaikan Pangkat dalam Badan Kehakiman.

"Boleh mulakan dengan lebih cepat 'kebangkitan kembali badan kehakiman' dengan bersaranya hakim-hakim yang terlibat dalam salah laku, misalnya tidak menulis hujah penghakiman, memberikan hujah "penghakiman potong dan tampal" atau menyampaikan penghakiman yang disediakan oleh orang lain," katanya.

Profesor undang-undang Shad Saleem Faruqi dilaporkan pernah berkata, Perlembagaan Persekutuan mengalami banyak perubahan sejak kemerdekaan negara pada 1957 - sehingga awal tahun lepas, terdapat 51 akta pindaan diluluskan atau 700 perubahan dibuat pada dokumen penting itu.
Ewan_sn
Suruhanjaya lantik hakim wajar - Ketua Hakim Negara

PUTRAJAYA 9 April – Suruhanjaya Pelantikan Hakim wajar diwujudkan jika ia mampu mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap ketelusan badan kehakiman yang dikatakan tercalar ekoran pemecatan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada 1988.

Ketua Hakim Negara, Datuk Abdul Hamid Mohamad berkata, tidak ada salahnya kerajaan membuat keputusan sedemikian jika suruhanjaya itu diyakini dapat membantu mengenal pasti calon hakim yang layak dinaikkan pangkat sekali gus menepis tuduhan campur tangan kerajaan dalam pelantikan hakim.

Tegasnya, anggota-anggota panel suruhanjaya itu perlu dilantik dari kalangan mereka yang benar-benar berwibawa, berpengetahuan tinggi, tidak rasuah, adil serta tidak berkepentingan.

Katanya, keanggotaan panel suruhanjaya itu pula sepatutnya juga bukan terdiri daripada mereka yang berniat melobi jawatan dalam badan kehakiman.

“Saya juga menyambut baik cadangan permohonan maaf kepada Salleh dan juga dua bekas Hakim Mahkamah Persekutuan yang turut dipecat hampir 20 tahun lalu jika ia satu tindakan yang perlu dilakukan oleh kerajaan.

“Ia (Suruhanjaya Pelantikan Hakim dan pernyataan maaf kepada Salleh) merupakan keputusan kerajaan, jika kerajaan percaya ia perlu dilakukan, kenapa tidak,” katanya ketika berucap pada perasmian Persidangan Tahunan Majlis Hakim Malaysia 2008 di sini hari ini.

Program tahunan itu merupakan satu-satunya yang dipengerusikan oleh beliau sebelum tempoh pemegangan jawatan tertinggi badan kehakiman yang disandangnya menggantikan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim sejak 1 November tahun lalu berakhir enam bulan lagi.

Beliau akan mencapai umur persaraan pada 17 Oktober ini.

Persidangan tiga hari sehingga Jumaat ini menghimpunkan seramai 90 hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi seluruh negara.

Ia turut melibatkan perbincangan empat penjuru di antara pegawai kehakiman dengan Jabatan Peguam Negara, Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Pada 29 Mac lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berkata, beliau berharap pelantikan pengganti Abdul Hamid akan dilakukan oleh sebuah suruhanjaya melalui proses yang lebih telus, ketat dan meyakinkan.

Menurut Zaid, suruhanjaya itu kelak akan membolehkan kriteria calon dikaji, manakala kebolehan, rekod dan moralnya disiasat oleh wakil daripada pelbagai bidang yang terlibat dalam undang-undang.

Abdul Hamid berkata, sistem kehakiman kini sarat dengan persepsi negatif masyarakat ekoran pemecatan Salleh sejak dua dekad lalu, walaupun puncanya bukan daripada masalah dalaman institusi kehakiman.

Justeru, beliau berpendapat, apa yang penting ialah ketiga-tiga pihak iaitu kerajaan, penggubal undang-undang dan badan kehakiman perlu saling menghormati bidang kuasa masing-masing dengan mengamalkan doktrin pengasingan kuasa seperti yang diperuntukkan Perlembagaan Persekutuan.

Sehubungan itu, tegasnya, kerajaan diminta tidak mencampuri atau dilihat mencampuri keputusan hakim, manakala hakim pula perlu cukup kuat untuk menepis sebarang percubaan campur tangan luar dalam tugas mereka.

“Segala-galanya lebih banyak bergantung kepada hakim-hakim, jika mereka cukup kuat, masyarakat pasti akan yakin bahawa negara sememangnya mempunyai sistem kehakiman yang tidak mudah diganggu-gugat dan boleh dipercayai,” katanya.

Dai-Chen
artikel dari bernama.com

10 April, 2008 23:21 PM

Majlis Peguam Sokong Seruan Raja Nazrin Bagi Pembaharuan Kehakiman

PUTRAJAYA, 10 April (Bernama) -- Majlis Peguam Malaysia menyokong seruan Pemangku Sultan Perak Raja Dr Nazrin Shah bagi pembaharuan badan kehakiman dalam titah ucapan baginda pada Persidangan Hakim-hakim semalam.

Presidennya Ambiga Sreenevasan berkata majlis itu menyambut baik dan sependapat dengan pandangan yang dilahirkan oleh Raja Nazrin mengenai keluhuran Perlembagaan Persekutuan dan peri mustahaknya doktrin pemisahan kuasa.

"Satu perancangan bagi masa depan badan kehakiman, mesejnya adalah tepat pada masanya dan mendesak. Ia mencerminkan hasrat dan ekspektasi Majlis dan orang ramai agar dilaksanakan pembaharuan kehakiman," kata beliau dalam satu kenyataan.

Ambiga berkata majlis itu juga menyambut baik sokongan yang ditunjukkan oleh Ketua Hakim Negara Datuk Abdul Hamid Mohamad terhadap cadangan permohonan maaf berhubung krisis kehakiman pada 1988.

"Majlis seterusnya gembira mendapati badan kehakiman terbuka kepada cadangan penubuhan suruhanjaya pelantikan hakim dan ini merupakan langkah yang perlu dilaksanakan segera bagi membuktikan komitmen terhadap pembaharuan, kebebasan dan kecemerlangan kehakiman.

"Majlis juga sependapat dengan Ketua Hakim Negara bahawa pelantikan anggota suruhanjaya itu adalah genting dan mereka mestilah terdiri daripada orang-orang yang berpengetahuan luas, bersih, adil dan tanpa kepentingan peribadi," kata beliau.

Sementara itu, Marisa Regina Fernando, seorang peguam, berharap badan kehakiman akan dapat dikembalikan kepada kegemilangannya seperti pada masa lampau ketika ia begitu disanjung tinggi.

Peguam terkenal Manjeet Singh Dhillon berkata pembaharuan kehakiman sepatutnya sudah lama dilaksanakan dan berharap ini dapat mengembalikan integriti badan kehakiman.

Seorang lagi peguam, Sallehuddin Saidin, berkata gesaan bagi pembaharuan kehakiman amat tepat pada masanya dan wajar.

"Ini akan menghapus 'favouritisme' atau layanan pilih kasih, serta persepsi negatif orang ramai terhadap kehakiman Malaysia," kata beliau. Di Shah Alam, Profesor Undang-undang Universiti Teknologi MARA (UiTM) Dr Shad Saleem Faruqi berkata pembaharuan kehakiman dapat dilaksanakan menerusi pelantikan Ketua Hakim Negara.

Beliau berkata kerajaan hendaklah melantik seorang Ketua Hakim Negara yang memberikan kebebasan kepada hakim-hakim bertindak berasaskan suara hati mereka.

"Apa yang perlu ialah seorang Ketua Hakim Negara yang memberi inspirasi kepada hakim-hakim...anda lakukan apa yang betul dan anda akan dihormati," kata beliau.

Beliau optimistik reputasi cemerlang badan kehakiman Malaysia akan pulih satu hari nanti.

-- BERNAMA

p/s - semua mintak badan kehakiman negara ni berubah....tapi pihak2 yang berkaitan bo layan je...

nasib badan la..
reformist101
Hari ini, aku nak memuji our beloved Prime Minister, Pak Lah. Aku dah penat membashing beliau. So, di ketika ini, aku nak ucap tahniah di atas satu perubahan yang cuba dilakukannya setelah menerima tempias tsunami baru-baru ini. Pada majlis makan malam anjuran Majlis Peguam, dalam ucaptamanya, Pak Lah telah mengumumkan penubuhan Suruhanjaya Kehakiman untuk melantik hakim-hakim. Pada pendapat aku, ini juga adalah satu kejayaan Menteri Di JPM yang baru iaitu Zaid Ibrahim yang telah pun berjanji untuk membawa perubahan dalam sistem kehakiman negara.

Dalam ucapan itu juga, Pak Lah telah memberikan pengiktirafan kepada Tun Salleh Abbas, mantan Ketua Hakim Negara yang telah dipecat oleh TDM pada tahun 1988 dahulu, dan kepada semua mantan hakim yang terlibat dalam krisis kehakiman pada tahun tersebut. Walaupun, tiada permohonan maaf rasmi dari pihak Kerajaan, setidak-tidaknya pengiktirafan itu membawa makna bukan sahaja kepada hakim-hakim tersebut tetapi juga kepada rakyat amnya.

Tahniah kepada Pak Lah. Mungkin dalam meniti hari-hari akhir anda sebagai Perdana Menteri, perkara ini yang pasti akan dikenang oleh sejarah.

PM mahu suruhanjaya lantikan hakim
Apr 17, 08 9:37pm

Kerajaan akan mencadangkan penubuhan suruhanjaya pelantikan kehakiman bagi mengenal pasti dan mencadangkan nama-nama calon hakim kepada perdana menteri, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi malam ini.

Beliau berkata suruhanjaya itu akan membantu menilai dan menyemak calon dalam cara yang sistematik serta amanah untuk perdana menteri, berasaskan kepada kriteria yang ditakrifkan dengan jelas.

Bagaimanapun, hak perlembagaan perdana menteri untuk mengemukakan nama-nama itu kepada Yang di-Pertuan Agong terus kekal, katanya.

Menurut laporan Bernama, Abdullah berkata kerajaan mencadangkan perubahan itu bagi menjadikan proses menamakan calon, pelantikan dan kenaikan pangkat lebih telus serta berperwakilan.

"Proses untuk membawa perubahan ini akan bermula sekarang dan saya memberi jaminan kepada anda semua di sini hari ini, bahawa rundingan mengenai fungsi dan struktur suruhanjaya itu akan membabitkan pihak berkepentingan yang utama.

"Semua pihak akan mempunyai peluang untuk menyediakan input mereka kepada kerajaan," katanya dalam ucaptama bertajuk 'Delivering Justice, Renewing Trust' di jamuan malam Majlis Peguam di sini malam ini.

Majlis itu turut dihadiri oleh presiden Majlis Peguam Ambiga Sreenevasan, bekas ketua hakim negara Tun Salleh Abbas dan anggota keluarga hakim-hakim mahkamah agung yang dipecat semasa krisis kehakiman pada 1988 - Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh dan Datuk George Seah.

Eusoffe dan Wan Suleiman yang telah meninggal dunia diwakili oleh anggota keluarga mereka.
Sebagai tambahan, Abdullah berkata kerajaan akan memulakan semakan terma perkhidmatan dan ganjaran dalam badan kehakiman.

"Terdapat keperluan mendesak untuk menetapkan gaji dan imbuhan di tahap yang betul bagi memastikan bidang kehakiman dapat menarik serta mengekalkan bakat yang terbaik di negara ini," katanya.

Abdullah berkata perkara ini dan langkah lain yang akan diumumkan apabila tiba masanya, akan membentuk pakej perubahan yang menyeluruh bagi memperkukuhkan kapasiti serta kredibiliti badan kehakiman.

(sumber: malaysiakini.com)

Abdullah pays tribute to Salleh and Supreme Court judges sacked in 1988

Friday April 18, 2008

KUALA LUMPUR: It was a dinner for lawyers and friends graced by former judges and the guest of honour was the Prime Minister, but it turned out to be much more than a gathering for a meal.

The Malaysian Bar Council dinner saw the closure of a very painful chapter in the history of the country’s judiciary and, hopefully, the start of a new one to renew the public’s trust in the courts.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi announced several measures to reform the judiciary but to many in attendance, what was more important was when he paid tribute to six Supreme Court judges who were sacked in 1988, which he described as a legacy that still haunts the nation.

Turning to former Lord President Tun Salleh Abas, Tan Sri Azmi Kamaruddin, Datuk George Seah, and the families of the late Tan Sri Wan Suleiman Pawan Teh and Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, the Prime Minister said the Government wanted to recognise “their commitment towards upholding justice and to acknowledge the pain and loss they have endured”.

The fourth surviving judge, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, could not attend the dinner.
Jubilant mood: Salleh being greeted by Chief Justice Datuk Abdul Hamid Mohamad at the Bar dinner in Kuala Lumpur.

The late Wan Suleiman was represented by his wife Puan Sri Siti Nurhayati and son Wan Noor Azli, and Eusoffe by his granddaughter Brenda Lim and her husband.

Stopping short of an apology as suggested by his de facto Law Minister Datuk Zaid Ibrahim a few weeks ago, Abdullah said: “For me and for many other Malaysians, these towering judicial personalities represent a very different era for the nation’s judiciary. Many felt that the judiciary then was a venerable institution which could be trusted to deliver justice.

“Some even hailed Malaysia’s judiciary as a model for other countries – independent and credible.

“This level of trust and respect for the judiciary, we must all admit, is simply not as strong as it was before.”

Abdullah also announced goodwill ex-gratia payments to the six sacked judges and their surviving families as recognition of their contribution but quickly added: “I do not presume to equate your contributions, pain and loss with mere currency, but I hope that you could accept this as a heartfelt and sincere gesture to mend what has been.”

He also addressed the need to renew the public’s trust in the nation’s judiciary and “to ensure that justice is consistently delivered”.

Abdullah urged the judiciary, lawyers and the nation to move on, as it was not “wise or helpful to revisit past decisions as it would only serve to prolong the sense of crisis – something our nation can do without”.

At the end of his speech entitled “Delivering Justice, Renewing Trust”, Abdullah was given a standing ovation. Salleh was among the first to get off his seat and warmly shake the Prime Minister’s hand as he got down from the stage.

In Abdullah's words – the time has come to write a proud and new chapter.

(source: thestar.com.my)
hazrat
PAS sambut baik cadangan penubuhan Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman
Intan Abdullah
Fri | Apr 18, 08 | 11:35:18 am MYT

KUALA LUMPUR, 18 April (Hrkh) - PAS menyambut baik pengumuman cadangan penubuhan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam.

Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaafar berkata PAS menyokong tindakan kerajaan yang menerima cadangan penubuhan suruhanjaya kehakiman yang berfungsi untuk mengenal pasti dan mencadangkan calon-calon hakim.

"Walau bagaimanapun, pembayaran ex-gratia atau sagu hati yang akan diberikan kepada para hakim yang terlibat adalah tidak sepadan kerana mereka telah dihukum sebagai bersalah," ujarnya kepada Harakahdaily.

Jelasnya, kerajaan hendaklah mencari jalan penyelesaian yang lebih bijak untuk memperbetulkan situasi yang ada yakni tidak hanya menggunakan kaedah pembayaran

"Kita mendesak kerajaan untuk mencari penyelesaian yang terbaik mengikut lunas undang-undang supaya hukuman yang dijatuhkan kepada para hakim yang terbabit yakni bersalah dapat dibetulkan serta imej mereka berjaya dipulihkan," katanya yang turut hadir dalam majlis makan malam Majlis Peguam Malaysia malam tadi.

Abdullah yang berucap pada makan malam Majlis Peguam Malaysia yang dihadiri oleh lebih 500 peguam, turut mengumumkan langkah kerajaan menyemak terma perkhidmatan dan gaji hakim-hakim serta bayaran ex-gratia sebagai penghargaan kepada enam hakim yang terbabit dalam krisis badan kehakiman pada 1988.

Bayaran ex-gratia itu akan diberikan kepada bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Salleh Abas dan bekas Hakim Mahkamah Agung, Dato' George Seah dan Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh yang dipecat daripada jawatan, 20 tahun lalu.

Ia juga akan dibayar kepada Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Azmi Kamaruddin dan Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh.

Majlis makan malam itu turut dihadiri Presiden MIC, Dato' Seri S. Samy Vellu, Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dan Ketua Pemuda MCA, Datuk Liow Tiong Lai.

Turut hadir ialah Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa.

Salleh dan isteri turut hadir manakala Eusoffe diwakili cucunya, Brenda Lim dan Wan Suleiman oleh balunya, Puan Sri Siti Nurhayati dan anaknya, Wan Noor Azli. - mns
hazrat
Tahniah Paklah kerana telah membetulkan kesilapan Mahathir sekaligus mencapaikan sebahagian matlamat PR... Tahniah..
Ewan_sn
Krisis Kehakiman - Abdullah 'perbetulkan' kesilapan Mahathir
Agendadaily.com
Fri | Apr 18, 08 | 10:27:01 am MYT

Suasana dalam dewan besar Hotel Marriot Kuala Lumpur Khamis malam memang cukup menarik. Ada wajah tokoh-tokoh dari Barisan Nasional dan begitu juga dari parti pembangkang. Ia bukan majlis politik tetapi jamuan makan malam Majlis Peguam.

Paling mencuri perhatian tentulah di meja utama.Di situ Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi duduk semeja dengan bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas.

Hadir sama ialah Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh dan Dato' George Seah iaitu tiga dari lima Hakim-Hakim Mahkamah Agung yang dipecat semasa krisis kehakiman pada 1988.

Manakala dua lagi Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdoolcader dan Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh diwakili oleh keluarga masing-masing.

Ini adalah kali pertama mereka hadir dalam satu majlis dengan seorang Perdana Menteri sejak dipecat dari jawatan mereka oleh sebuah tribunal hakim 20 tahun lampau atas alasan melakukan salahlaku kehakiman.

Pemecatan Salleh dan lima lagi hakim dikaitkan dengan keputusan mahkamah mengharamkan Umno ekoran pemilihan jawatan Presiden Umno antara Tun Dr. Mahathir dan Tengku Razaleigh Hamzah pada tahun 1987.

Abdullah yang menunjukkan kesungguhan beliau untuk memulihkan kepercayaan orang ramai terhadap badan kehakiman negara telah melantik Dato' Zaid Ibrahim sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam kabinet selepas pilihanraya umum 8 Mac.Beliau diberi tanggongjawab khusus mencadangkan pembaharuan dalam badan berkenaan.

Kes klip video perbualan peguam Dato' VK Lingam telah mencetuskan berbagai andaian dan tandatanya mengenai kredibiliti badan kehakiman.

Abdullah telah menyampaikan ucap utama bertajuk bertajuk "Delivering Justice, Renewing Trust" yakni sampaikan keadilan,barui kepercayaan dimana beliau mengumumkan kerajaan akan mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman bagi mengenal pasti dan mencadangkan nama-nama calon hakim kepada Perdana Menteri.

Beliau berkata Suruhanjaya itu akan membantu menilai dan menyemak calon dalam cara yang bersistematik serta amanah untuk Perdana Menteri, berasaskan kepada kriteria yang ditakrifkan dengan jelas.

Bagaimanapun, hak perlembagaan Perdana Menteri untuk mengemukakan nama-nama itu kepada Yang di-Pertuan Agong terus kekal, katanya.

Abdullah berkata kerajaan mencadangkan perubahan itu bagi menjadikan proses menamakan calon, pelantikan dan kenaikan pangkat lebih telus serta berperwakilan.

"Proses untuk membawa perubahan ini akan bermula sekarang dan saya memberi jaminan kepada anda semua di sini hari ini, bahawa rundingan mengenai fungsi dan struktur Suruhanjaya itu akan membabitkan pihak berkepentingan yang utama.

"Semua pihak akan mempunyai peluang untuk menyediakan input mereka kepada kerajaan," katanya.

Turut hadir di majlis itu ialah Zaid, Presiden MIC Dato' Seri S Samy Vellu, Presiden KeADILan Datin Seri Wan Azizah Ismail, Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharudin Mat Isa dan Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar serta Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Presiden Majlis Peguam Ambiga Sreenevasan.

Sebagai tambahan, Abdullah berkata kerajaan akan memulakan semakan terma perkhidmatan dan ganjaran badan kehakiman.

"Terdapat keperluan mendesak untuk menetapkan gaji dan imbuhan di tahap yang betul bagi memastikan bidang kehakiman dapat menarik serta mengekalkan bakat yang terbaik di negara ini," katanya.

Abdullah berkata perkara ini dan langkah lain yang akan diumumkan apabila tiba masanya, akan membentuk pakej perubahan yang menyeluruh bagi memperkukuhkan kapasiti serta kredibiliti badan kehakiman.

Sekalipun kerajaan menolak cadangan oleh Zaid agar kerajaan memohon maaf ekoran pemecatannya para hakim dalam ucapannya, Abdullah turut membayangkan bahawa kerajaan mengiktiraf sumbangan Salleh, Azmi, Eusoffe, Wan Hamzah, Wan Suleiman dan Seah.

Abdullah berkata sebagai gantirugi kepada hakim-hakim berkenaan, kerajaan memutuskan untuk memberikan bayaran ex-gratia kepada mereka.

"Tuan-tuan, saya tidak membuat anggapan untuk menyamakan sumbangan, penderitaan dan kehilangan dengan sekadar matawang, tetapi saya harap tuan-tuan dapat menerimanya sebagai satu sumbangan tulus ikhlas bagi memperbaiki apa yang telahpun berlaku," kata beliau.

Abdullah berkata bagi kebanyakan orang, peristiwa pada 1988 merupakan satu pergolakan dalam sistem kehakiman negara memandangkan banyak yang mempertikaikan kesahan dan prinsip moral prosiding yang berkaitan.

"Bagi saya, secara peribadi, saya merasakan ia adalah tempoh krisis yang negara tidak akan kembali pulih sepenuhnya. Sekali lagi, tuan-tuan dan puan-puan, ayuh kita mara ke hadapan.

Saya tidak fikir bahawa meninjau semula keputusan yang lepas adalah tindakan yang bijak atau membantu memandangkan ia hanya akan memanjangkan kesan krisis itu -- sesuatu yang negara kita tidak perlukan.

Rakyat mahukan pergerakan dan kemajuan, bukan persengketaan yang berterusan.

"Oleh itu, katanya, kerajaan ingin mengiktiraf sumbangan keenam-enam hakim ini kepada negara, komitmen mereka dalam mendukung keadilan dan mengakui penderitaan serta kehilangan yang telahpun mereka tempuhi," katanya.

"Bagi Tan Sri Eusoffe dan Tan Sri Wan Suleiman serta keluarga mereka, saya tahu bahawa sentimen ini dibuat terlalu lambat.

Bagi Tun Salleh Abas, Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Wan Hamzah dan Dato' George Seah, sungguhpun pengakuan ini dibuat 20 tahun terlewat, namun ia dilakukan dengan sepenuh harapan agar sedikit sebanyak penderitaan dan kehilangan itu dapat kembali sembuh," katanya dengan disambut tepukan gemuruh.

Sambil mengakui bahawa masih banyak yang perlu dilakukan untuk memulihkan kepercayaan oang ramai terhadap badan kehakiman negara dan bagi memastikan agar keadilan dilaksanakan secara konsisten, Perdana Menteri berkata apa yang beliau umumkan malam ini merupakan permulaan bagi satu proses yang lebih panjang ke arah perubahan.

"Saya dengan rendah diri ingin meminta sokongan tuan-tuan kepada langkah yang akan diambil ini memandangkan keperluan untuk melakukan perubahan ini mungkin tidak jelas sepenuhnya bagi semua orang.

"Kerajaan telahpun memulakan segala-galanya. Kami telahpun memulakan langkah awal namun penting. Kini terserah kepada semua pihak yang berkenaan -- badan kehakiman, badan peguam, masyarakat madani dan orang awam keseluruhannya -- untuk turut menjalankan peranan masing-masing dalam mempermudahkan perubahan ini," katanya.

Abdullah berkata menjadi harapannya agar "kita dapat memulakan babak baru bagi badan kehakiman Malaysia".

"Menjadi harapan saya bahawa usaha ini akan menjadi sebahagian daripada proses yang lebih besar untuk terus memperkukuhkan institusi demokrasi kita, menyelesaikan langkah demi langkah masalah yang sukar diselesaikan yang menghalang pembinaan negara yang tulen. Marilah kita menulis babak gemilang dan baru ini bersama-sama," katanya.

Salleh yang ditemui para wartawan lepas majlis itu berkata,"Saya tahu saya tidak boleh menang daripada segi undang-undang di hadapan kerajaan terdahulu tetapi doa saya dimakbulkan hari ini kerana saya diberikan kemenangan moral.

"Jadi malam ini semua orang boleh mengatakan yang kemenangan moral kini diberikan kepada saya," kata beliau,

"Saya bersyukur kepada Allah kerana bersifat pengasih dan penyayang kepada saya, saya menunggu selama 20 tahun dan doa saya telahpun dimakbulkan," ujarnya. - mr

artakusz
Paklah kalau nak selamat....kena tolong PR laksanakan manifesto mereka...confirm rakyat sayang paklah....uhuhuhuhuhu
Ewan_sn
Kalau bukan asakan rakyat pada PRU-12 yg melihat parti BN/UMNO yg terpukul dgn teruknya, terteruk dalam sejarah penubuhan Malaysia, dan Pak Lah diasak dari setiap sudut, kiri dan kanan, atas dan bawah samada dari dalam UMNO sendiri mahupun dari luar UMNO...saya tak rasa Pak Lah akan buat langkah pembetulan seperti ini. Kalau PRU-12 yg lepas, BN/UMNO menang besar lagi, Pak Lah dan UMNO akan terus dgn sikap sombong, takbur dan berlagak dgn kedudukan dan kuasa...inilah pentingya suara rakyat untuk menyentap keegoan kuasa yg ada pada UMNO agar kembali keasal perjuangan utk rakyat dan untuk agama....bukannya sibuk dgn perebutan kuasa dan berebut membahagikan kekayaan negara sesama mereka yg buat rakyat meluat, benci dan menyampah kat BN/UMNO.

Buat Pak Lah....apa pun jua alasanya, ikhlas ataupun tidak....terimalah ucapan tahniah ikhlas dari saya kerana telah memulakan langkah awal untuk membebaskan sistem kehakiman dari kerakusan ahli2 politik. Seburuk-buruk anda, tapi Allah masih memberi anda peluang dgn meninggalkan lagi sedikit kuasa untuk anda. Sedikit kuasa yg ada pada anda itu bukan utk anda terus bersikap sombong, bongkak dan takbur. Setiap yg datang itu samada satu dugaan dari Allah atau sebagai satu hukuman untuk anda. Ambillah peluang yg masih Allah berikan itu utk anda memperbaiki kerosakkan yg anda dan parti anda telah lakukan kpd negara. Buatlah sesuatu yg boleh dikenang oleh rakyat sebagai satu jasa dan sumbangan besar anda kpd negara. Semoga hati anda terus mendapat hidayah dariNya utk terus melakukan perubahan utk kebaikkan rakyat...

Tegakkan sistem kehakiman yg bebas dan tegakkanlah keadilan utk semua!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.