Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Berminat Ttg Enjin Mitsu 4g91
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
apans_bike
salam semua...
sy berminat ngn enjin mitsu 4g91...skang ni sy pkai proton saga thn 1990, dh dkt 2 tahun pkai..so sy berhajat nk convert ke enjin mitsu 4g91...so lepas ke x? harap otai2 mesra dpt membantuu sy...
zan
wsalam.

proton saga 1.3 boleh upgrade hingga enjin 1.6 (1.7 pun boleh kalau ada). saga 1.5 boleh upgrade ke enjin 1.8 max.

enjin 4G91 1500cc boleh didapati dalam bentuk carb atau EFI. jika anda guna carb, proses conversion lebih mudah kerana tidak memerlukan ECU dan sistem wiring yang kompleks.
jika guna EFI lebih rumit. tapi EFI lebih ekonomi dan berkuasa.
Sakurako
QUOTE(zan @ Feb 27 2009, 11:55 AM) *
wsalam.

proton saga 1.3 boleh upgrade hingga enjin 1.6 (1.7 pun boleh kalau ada). saga 1.5 boleh upgrade ke enjin 1.8 max.

enjin 4G91 1500cc boleh didapati dalam bentuk carb atau EFI. jika anda guna carb, proses conversion lebih mudah kerana tidak memerlukan ECU dan sistem wiring yang kompleks.
jika guna EFI lebih rumit. tapi EFI lebih ekonomi dan berkuasa.


bro zan, mind to comment for engine 4g93? dan dimana saya boleh dapatkan list harga2 enjin...? hehe
apans_bike
ooo...kete sy 1.5cc n sy berminat ngn EFI..tp setahu sy kebykkan kete wira jer yg convert 4g91. Saga boleh ker?? still kena endorse ke??
zan
QUOTE(Sakurako @ Feb 28 2009, 12:39 AM) *
QUOTE(zan @ Feb 27 2009, 11:55 AM) *
wsalam.

proton saga 1.3 boleh upgrade hingga enjin 1.6 (1.7 pun boleh kalau ada). saga 1.5 boleh upgrade ke enjin 1.8 max.

enjin 4G91 1500cc boleh didapati dalam bentuk carb atau EFI. jika anda guna carb, proses conversion lebih mudah kerana tidak memerlukan ECU dan sistem wiring yang kompleks.
jika guna EFI lebih rumit. tapi EFI lebih ekonomi dan berkuasa.


bro zan, mind to comment for engine 4g93? dan dimana saya boleh dapatkan list harga2 enjin...? hehe

4G93 ada beberapa versi. antaranya ialah 4G93 SOHC, 4G93 DOHC, 4G93T (turbo) dan 4G93 mivec.

list2 harga enjin ialah subjektif kerana bukan merupakan harga kawalan. tetapi oleh kerana demand agak tinggi, maka harga yang dijual pun tinggi juga. the best thing ialah kita sendiri lakukan window shopping dari satu kedai half cut ke satu kedai lain utk perbandingan harga.

sbg rujukan, boleh dimulakan dengan meneliti majalah motor trader. boleh telefon kedai2 half cut yang mengiklan di dalamnya.
zan
QUOTE(apans_bike @ Feb 28 2009, 12:48 AM) *
ooo...kete sy 1.5cc n sy berminat ngn EFI..tp setahu sy kebykkan kete wira jer yg convert 4g91. Saga boleh ker?? still kena endorse ke??

saga lama boleh. takde masalah tapak enjin. setiap pertukaran enjin kenalah dapat endorsement dari puspakom dan jpj. ini keperluan standard.

saga baru tidak boleh guna 4G93 sbb posisi enjin terbalik (reversed left-to-right)
apans_bike
ooo...lg 1 kemusykilan, gear auto tuk enjin 4g91 brapa speed? 3 0r 4 speed??? kalau sy convert enjin lama ke enjin 4g91, brek n suspension kena tkr jg ke? sory kalau sy ni byk bertnya... huhuhuu
zan
QUOTE(apans_bike @ Feb 28 2009, 08:22 PM) *
ooo...lg 1 kemusykilan, gear auto tuk enjin 4g91 brapa speed? 3 0r 4 speed??? kalau sy convert enjin lama ke enjin 4g91, brek n suspension kena tkr jg ke? sory kalau sy ni byk bertnya... huhuhuu

gear auto utk 4G91 ialah 4 speed. cuma utk 4G15 3 speed sbb proton nak cut cost. di jepun sesetengah model mitsu dgn enjin 4g15 ada gear auto 4 speed.

jika convert ke njin 4g91 tak perlu upgrade brek dan suspension sbb enjin NA bukan turbo dan kuasa 1500cc masih boleh dihandle oleh chassis saga.

api kalau nak convert efi, kena tukar tangki minyak sbb fuel pump ada kat dalam. rasanya ini punca mengapa saga jarang convert 4G91 efi. tangki yang serupa dengan fuel pump susah nak dapat.
Sakurako
hello every...

kalau ikut hati, i minat dengan 4G93T (turbo)... somemore ada saudara yang bleh dapat halfcut dari jepun... bt still will cost me alot. so bro zan, if i dunwan to hav major modification for my engine, enjin aper yang sesuai untuk my current wira 1.5? 4g15? 4g91?? mana satu lebih bagus dari segi performance? i think i really nid to change da enjin cuz it is kreta 1996 wif many engine problems nw...
zan
QUOTE(Sakurako @ Mar 1 2009, 11:39 PM) *
hello every...

kalau ikut hati, i minat dengan 4G93T (turbo)... somemore ada saudara yang bleh dapat halfcut dari jepun... bt still will cost me alot. so bro zan, if i dunwan to hav major modification for my engine, enjin aper yang sesuai untuk my current wira 1.5? 4g15? 4g91?? mana satu lebih bagus dari segi performance? i think i really nid to change da enjin cuz it is kreta 1996 wif many engine problems nw...

rasanya, standard 4G15 pun dah cukup kencang utk wira. jimat pun benar. apatah lagi jika model manual.

tuk upgrade, boleh gunakan 4G91. lebih mantap sbb sistem DOHC. tapi kena buat wiring utk EFI, tidak boleh sekadar enjin kosong/lantai.

pilihan lain ialah 4G92 spt yg digunakan oleh wira 1.6. kalau DOHC, harganya agak tinggi sbb demand byk. tapi kalau SOHC, harga boleh tahan.

utk elakkan sbrg masalah pada masa depan, i suggest u cari balik enjin 4G15 dan maintain dgn baik. nak jual lebih senang.

langkah paling baik ialah bela semula enjin tu. jika perlu tukar gasket, tukar. jika carb rosak(auto choke), repair. jika makan minyak enjin lakukan overhaul. ini lebih elok dari beli enjin terpakai yang kita tidak tahu apa keadaan di bhg dalamannya.
kerbau75 o:{
QUOTE(zan @ Mar 2 2009, 09:37 AM) *
QUOTE(Sakurako @ Mar 1 2009, 11:39 PM) *
hello every...

kalau ikut hati, i minat dengan 4G93T (turbo)... somemore ada saudara yang bleh dapat halfcut dari jepun... bt still will cost me alot. so bro zan, if i dunwan to hav major modification for my engine, enjin aper yang sesuai untuk my current wira 1.5? 4g15? 4g91?? mana satu lebih bagus dari segi performance? i think i really nid to change da enjin cuz it is kreta 1996 wif many engine problems nw...

rasanya, standard 4G15 pun dah cukup kencang utk wira. jimat pun benar. apatah lagi jika model manual.

tuk upgrade, boleh gunakan 4G91. lebih mantap sbb sistem DOHC. tapi kena buat wiring utk EFI, tidak boleh sekadar enjin kosong/lantai.

pilihan lain ialah 4G92 spt yg digunakan oleh wira 1.6. kalau DOHC, harganya agak tinggi sbb demand byk. tapi kalau SOHC, harga boleh tahan.

utk elakkan sbrg masalah pada masa depan, i suggest u cari balik enjin 4G15 dan maintain dgn baik. nak jual lebih senang.

langkah paling baik ialah bela semula enjin tu. jika perlu tukar gasket, tukar. jika carb rosak(auto choke), repair. jika makan minyak enjin lakukan overhaul. ini lebih elok dari beli enjin terpakai yang kita tidak tahu apa keadaan di bhg dalamannya.

den setuju dgn cadangan bro zan. overhaul je la.
Sakurako
ic... hmm, but repair sana repair cni, guess will cost me about 2~3k?? ehm, tak plan nak jual... cuz tak berbaloi... kerajaan beli balik rm5k je... haha
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.