Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Masalah Haid
Mesra.net Forum > UMUM > Info Petua & Kesihatan
dangsetia
assalamualaikum

saya berumur 23 tahun dan kebiasaannya haid saya seperti biasa... tetapi sejak akhir ini darah haid warna kehitaman yg biasanya akan keluar utk 1st day sahaja masih lagi keluar hingga hampir 3 hari... saya nak tau juga kenapa ia berlaku? adakah saya ada masalah?
dangsetia
ada sesiapa boleh jawab tak adakah kes ni normal atau tak... confused.gif
zet
ssh nk jwp tu.. sbb z pun de mslh haid nih... huhu..
aida_ida
aku rasa la..normal la kot....Sebab aku pernah la dengar perbincangan forum perdana tentang haid ni....Lebih kurang macam tu la dkatakan darah haid....

pe2 pun baik jumpe doktor...
dangsetia
erm biasanya sblm ni darah saya warna hitam hanya 1 hari je, pastu hari lain dah warna kemerahan dah....
MENTARI
mcm mn pulak kalo sebulan periot datang smpi 2 kali......
aku baru bln lepas dtg 2 kali....
risau gak.... down.gif
mas_putih
QUOTE(dangsetia @ Jun 12 2009, 12:28 AM) *
assalamualaikum

saya berumur 23 tahun dan kebiasaannya haid saya seperti biasa... tetapi sejak akhir ini darah haid warna kehitaman yg biasanya akan keluar utk 1st day sahaja masih lagi keluar hingga hampir 3 hari... saya nak tau juga kenapa ia berlaku? adakah saya ada masalah?


normal, mmg sifat darah haid warna kehitaman.
mas_putih
QUOTE(MENTARI @ Jun 14 2009, 01:21 PM) *
mcm mn pulak kalo sebulan periot datang smpi 2 kali......
aku baru bln lepas dtg 2 kali....
risau gak.... down.gif



normal jugak ni.
akak pernah mengalami keadaan ni.
bila pg klinik, doc tu ckp normal.
mungkin berlaku perubahan/ gangguan pd hormon.
kalau mentari ada amik apa2 pil/vitamin kena hentikan dulu.
sbb mungkin pil2 tu yg menggangu hormon.

tp kalau 2-3 bulan sekali baru dtg haid tu dikira tak normal.

apepun nk lebih jelas lbh baik jumpa dokter.


satu lg, dlm keadaan haid jgn minum air soya.
sbb boleh manggangu hormon.
aida_ida
QUOTE(mas_putih @ Jun 15 2009, 05:39 PM) *
QUOTE(MENTARI @ Jun 14 2009, 01:21 PM) *
mcm mn pulak kalo sebulan periot datang smpi 2 kali......
aku baru bln lepas dtg 2 kali....
risau gak.... down.gif



normal jugak ni.
akak pernah mengalami keadaan ni.
bila pg klinik, doc tu ckp normal.
mungkin berlaku perubahan/ gangguan pd hormon.
kalau mentari ada amik apa2 pil/vitamin kena hentikan dulu.
sbb mungkin pil2 tu yg menggangu hormon.

tp kalau 2-3 bulan sekali baru dtg haid tu dikira tak normal.


apepun nk lebih jelas lbh baik jumpa dokter.


satu lg, dlm keadaan haid jgn minum air soya.
sbb boleh manggangu hormon.


ye bke kalo 2-3 bulan sekali je datang tak normal...saya bukan lagi 2,3 bulan sekali pernah sampai 4 bln lebih tak datang,,dok suh saya balik sebab dia kata saya belum kawin lagi tak der maslaah...dia tak cek pe2 pun..
Tapi badan saya yang jadi semakin tak kuat..

Tapi saya tak kesah la sebab kalo kena bulan pose saya tak datang bulan kira ok la...full tak payah ganti2...
dangsetia
erm darah haid saya dah warna merah semula tp dah lebih 7 hari x berhenti lg... knp yer... sad.gif

ada org ckp sbb stress atau ada darah penyakit, betul ke?
aida_ida
QUOTE(dangsetia @ Jun 17 2009, 11:21 PM) *
erm darah haid saya dah warna merah semula tp dah lebih 7 hari x berhenti lg... knp yer... sad.gif

ada org ckp sbb stress atau ada darah penyakit, betul ke?


lebih 15 hari kot baru darah penyakit...
MENTARI
aida_ida ckp pasai soya br ingat ari tu mentari minum air soya....
hhihihii
mmg tak leh minum erk... confused.gif
kn bagus minum air soya ni....
mas_putih
QUOTE(aida_ida @ Jun 16 2009, 10:40 AM) *
QUOTE(mas_putih @ Jun 15 2009, 05:39 PM) *
QUOTE(MENTARI @ Jun 14 2009, 01:21 PM) *
mcm mn pulak kalo sebulan periot datang smpi 2 kali......
aku baru bln lepas dtg 2 kali....
risau gak.... down.gif



normal jugak ni.
akak pernah mengalami keadaan ni.
bila pg klinik, doc tu ckp normal.
mungkin berlaku perubahan/ gangguan pd hormon.
kalau mentari ada amik apa2 pil/vitamin kena hentikan dulu.
sbb mungkin pil2 tu yg menggangu hormon.

tp kalau 2-3 bulan sekali baru dtg haid tu dikira tak normal.


apepun nk lebih jelas lbh baik jumpa dokter.


satu lg, dlm keadaan haid jgn minum air soya.
sbb boleh manggangu hormon.


ye bke kalo 2-3 bulan sekali je datang tak normal...saya bukan lagi 2,3 bulan sekali pernah sampai 4 bln lebih tak datang,,dok suh saya balik sebab dia kata saya belum kawin lagi tak der maslaah...dia tak cek pe2 pun..
Tapi badan saya yang jadi semakin tak kuat..

Tapi saya tak kesah la sebab kalo kena bulan pose saya tak datang bulan kira ok la...full tak payah ganti2...


doc yg akak jumpa tu ckp x normal sbb dh x ikut kitaran haid kita.
dia suh pi cek kat spital kalau jd camtu.
kalau pikir logik pun kan, tiap2 bulan kuar darah kotor,
kalau dh smpi 4 bulan x kuar tu , risau plak kalau darah tu terkumpul, jadi sakit lain plak kan.

cuba amalkan minum jus/air kunyit.
cara traditional utk melawaskan pengeluaran darah haid.

mas_putih
QUOTE(dangsetia @ Jun 17 2009, 11:21 PM) *
erm darah haid saya dah warna merah semula tp dah lebih 7 hari x berhenti lg... knp yer... sad.gif

ada org ckp sbb stress atau ada darah penyakit, betul ke?


Darah yg keluar sehingga hari ke-15, masih dikira darah haid
sekiranya hari ke 16 dan seterusnya, darah masih keluar, itu dikira darah penyakit.
jadi wp masih keluar darah tp kita tetap kena solat, puasa @ amal ibadat lain.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.