Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tabligh
Mesra.net Forum > Social & Societies > Hal Ehwal Islam
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
mail parang
QUOTE(masMerah @ Feb 26 2008, 07:31 PM) *
QUOTE
sepatutnya begitu. ini tertib utk umat akhir zaman yg lemah. belajar2 yakin.

kalau ikut tertib nabi ibrahim a.s., hajar a.s. dan ismail a.s. ditinggalkan ditengah padang pasir tanpa makanan dan tempat tinggal.

Abu Bakar r.h. juga habis seluruh hartanya digunakan utk ke jalan Allah, yg tinggal utk keluarga hanyalah Allah dan rasul.



Dan


QUOTE
HUKUM



Mana yang wajib kita ikut ?

Mengharapkan jawapan dari saudara saudari.

ITU TERPULANG KEPADA KEIMANAN DAN KESEDIAAN MASING2.

Allah boleh bantu dengan segala macam asbab atau tanpa asbab.

kalau belum bersedia baik belajar cara logik dulu.

bila dah tahu kemampuan diri dan nusrah Allah. terpulang.

apa yg penting dalam buat usaha elakkan timbul fitnah.

akan sampai satu masa emas pun tidak bernilai kerana sana sini emas timbul dipermukaan bumi.
muhammad
Apakah tujuan asal usaha tabligh?
boleh sape2 share x
thanks
mail parang
QUOTE(muhammad @ Feb 28 2008, 12:57 PM) *
Apakah tujuan asal usaha tabligh?
boleh sape2 share x
thanks

tujuan asal usaha tabligh untuk baiki diri
mail parang
QUOTE(muhammad @ Feb 28 2008, 12:57 PM) *
Apakah tujuan asal usaha tabligh?
boleh sape2 share x
thanks

tujuan asal usaha tabligh untuk baiki diri sendiri
mail parang
Tertib keluar 3 hari.

jemaah dari marhalah(kampung sendiri) sebaik2nya. tentukan tarikh dan lantik amir jemaah. bilangan jemaah 3 hingga 15 org.

libatkan org. lama dan org baru.

1. sebelum jemaah bergerak beri taklimat (bayan hidayah) berkenaan tujuan, adab dll.

2. jemaah bergerak ke destinasi yg telah diputuskan dalam mesyuarat

3. sampai di lokasi berkumpul dan taklimat sekali lagi(zihin)

4. masuk ke masjid sembahyang tahyatul masjid

5. bermesyuarat untuk berjumpa org penting seperti imam, AJK, ketua kampung terangkan tujuan kehadiran dan silaturrahim.

6. hari pertama lepas sembahyang zuhur seorang akan bangun dan beri taklimat pendek kepada jemaah yg ada taklimat salam pengenalan (taa'roof)

7. ajak org. kampung sembang2 berkenal kenalan.

-makan tgh.

8. pergi ziarah khususi lagi sekiranya org kampung beri kerjasama lagi baik.

9. lepas solat asar jamuan ringan

10. 1 jam sebelum maghrib ziarah umumi dari rumah kerumah...

- seorang akan jadi jurucakap(mutakalim)
-seorang penunjuk jalan(rahabah) sebaik2nya org tempatan
-seorang amir
-selebihnya makmum

* k lah nanti sambung lagi...
muhammad
QUOTE(mail parang @ Feb 28 2008, 05:09 PM) *
QUOTE(muhammad @ Feb 28 2008, 12:57 PM) *
Apakah tujuan asal usaha tabligh?
boleh sape2 share x
thanks

tujuan asal usaha tabligh untuk baiki diri sendiri


ITU CUMA ANTARA TUJUAN USHA TABLIGH

AKU RASA NI PENDAPAT KO KOT
TUJUAN USHA TABLIGH RASANYA TINGGI LAGI
mail parang
QUOTE(muhammad @ Feb 28 2008, 06:20 PM) *
QUOTE(mail parang @ Feb 28 2008, 05:09 PM) *
QUOTE(muhammad @ Feb 28 2008, 12:57 PM) *
Apakah tujuan asal usaha tabligh?
boleh sape2 share x
thanks

tujuan asal usaha tabligh untuk baiki diri sendiri


ITU CUMA ANTARA TUJUAN USHA TABLIGH

AKU RASA NI PENDAPAT KO KOT
TUJUAN USHA TABLIGH RASANYA TINGGI LAGI

tujuan kita keluar utk baiki diri.

tujuang usaha tabligh seperti tujuan Rasullullah s.a.w. di hantar oleh Allah ke dunia ini.

Allah saja yg tahu lebih tepat.
zamanhariz
QUOTE(zayed @ Feb 26 2008, 07:10 PM) *
QUOTE(mail parang @ Feb 26 2008, 09:39 AM) *
QUOTE(zayed @ Feb 26 2008, 04:37 PM) *
QUOTE(mail parang @ Feb 26 2008, 08:17 AM) *
QUOTE(zayed @ Feb 26 2008, 03:25 PM) *
gash tu bahasa apa yee...

kalau tak silap urdu


apasal tak guna bahasa arab?

guna bahasa apa pun boleh asalkan maksudnya sama.


gunalah bahasa melayu sahaja. supaya senang orang melayu paham.

ataupun gunakanlah bahasa al-quran supaya dapat mertabatkan bahasa ibunda nabi s.a.w.

org tabligh lebih terpengaruh dgn suasana urdu sehingga perhimpunan tabligh sedunia hanya diadakan disekitar IPB (india pakistan atau bangladesh). bukannya takde brother arab dlm gerakan tabligh.

tapi pastinya jamaah tabligh di malaysia banyak menggunakan istilah urdu spt rahaba, ghash etc.


Salam Ya Ustaz Zayed

Ghash berasal dari perkataan parsi yang bermakna pusing2 or ziarah. Arabic word maybe jaulah?

Baru2 ni ada istimak dunia di Bangkok. Ramai brothers from all over the world hadir. sebelum tu ada istimak di Yaman. Coming soon at Jakarta bulan 8 ni insyaAllah.
masMerah
sambung sikit2 jer

1. tabligh hendaklah di lakukan secara ilmiah dan saintifik spt mana yg d lakukan oleh para nabi.

2. Ahli tabligh di ingatkan bahawa tugas menyampaikan ajaran allah swt, bukan tugas yg tunggal.
Mereka hendaklah memajukan diri dalam segala bidang ilmu dari masa ke semasa. Harus di ingat
ilmu dunia dan akhirat.



QUOTE
1. tabligh hendaklah di lakukan secara ilmiah dan saintifik spt mana yg d lakukan oleh para nabi.


Merah mengharapkan ahli2 tabligh d sini spt zamanhariz dan mail PP = menghuraikan quote Merah ini =
kerana Merah sudah tak ingat huraian maksud itu.

3. Ahli2 tabligh harus mengkaji semula setiap kesalahan yg terdapat dlm perjalanan pekerjaan mereka
agar kesalahan yg demikian tidak berulang2. kena humble mengaku andai ada kecacatan.

4. untuk menjaya kan pekerjaan= keiklasan, kebenaran dalam setiap pertuturan wajib di utamakan dan
bermusyawarah adalah satu agenda yg amat d tuntut.


Merah belajar untuk tabligh diri sendiri yg serba kekurangan ini. Harap dpt membantu.

insyaallah jumpa lagi

fsyukri
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..
muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan
fsyukri
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.
muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik
fsyukri
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.
muhammad
QUOTE(mail parang @ Feb 28 2008, 05:09 PM) *
QUOTE(muhammad @ Feb 28 2008, 12:57 PM) *
Apakah tujuan asal usaha tabligh?
boleh sape2 share x
thanks

tujuan asal usaha tabligh untuk baiki diri sendiri


Pada suatu perhimpunan beliau (Maulana Ilyas rah.) berkata, Tujuan asal usaha kita adalah untuk mengajar umat ini seluruh cara hidup Rasulullah S.A.W

Iaitu mengajar dan mengamalkan ilmu tersebut kepada umat ini. Inilah tujuan asal kerja kita. Mengeluarkan jemaah dan gasyt hanyalah permulaan tujuan kita. Menyeru kepada kalimah La ilaha illalah, solat seta ta'lim adalah Alif, Baa, Taa usaha ini. Jemaah yg ada skrg belum terdaya membuat kesemua itu.

Jemaah kami hanya dihantar kemerata tempat untuk menyedarkan yg lalai agar bertawajjuh kepada usaha agama seta menghubungkan mereka dgn ahli agama dan mengeluarkan jemaah dr tempat2 itu. Dan mendorong golongan yg ada fikir agama (alim ulama' dan solihin) ditempat tersebut agar turut mengislahkan org awam. Di setiap tpt kerja asal akan dibuat oleh orang2 awam tempatan dan org awam akan mendapat faedah yg banyakapabila ahli agama ditempat mereka sama2 bergiat.
muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.


ramai yg terkeliru maksud amar makruf nahi mungkar
seolah2 org tabligh hanya buat yg makruf x mencegah mungkar
fahami lah maksud amar makruf dan nahi mungkar dgn betul2 br lah tau apa yg jemaah tabligh buat
tidakkah berdakwah itu sebahagian dr ibadah yg dimaksudkan sebagai asing
masMerah


Merah tak pandai dalam soal soal jawab tabligh. maaf. andai post merah takder kaitan dgn topik


Namun Merah pernah jumpa golongan ini. Memandangkan kami masih kecil =
Kami di sogokkan dengan cara penceritaan. Segala nya utk perkembangan minda saja.


yA ALLAH YA RABBI
LIMPAHKAN RAHMAT MU
DAN SAMPAIKAN KESEJAHTERAAN ABADI YG BERTERUSAN
KPD KEKASIHMU (RASUL2 NABI)
YG TERBAIK DARI SEKELIAN MAKLUK.



Terdapat satu perdepatan antara SIANG dan MALAM .
Kisah ini boleh di baca dalam Nazhatul Majalis.

Perkara perdebatan : Siapa yg lebih baik antara siang dan malam ?

Mula mula siang berkata:

"Daku mempunyai 3 sembahyang yang wajib
daku mempunyi satu detik pada setiap jumaat di mana jikalau doa di pinta pasti sekali doa itu terjawab.
Duhai malam = engkau membuatkan orang mengantuk, tidur dalam kelalaian sedangkan akulah punca kemakmuran.
Matahari yang menjadi punca menerangi dunia, muncul di masa ku"

Malam berkata :

"Wahai kamu yang menjadi kebanggaan matahari
Dengar !
Matahari matahari ku adalah hati kepada mereka yg mengerjakan solat tahjud
dan merenung pada kebijaksanaan Allah swt.
Kamu tidak mempunyai kesunyian dan orang orang berlemah lembut yg mengingati allah pada malam hari.
Di samping semua kebaikkan ini daku mempunyai penghormatan mengandungi malam Mikraj.
Rasulullah saw menggambarkan kebaikkan ku seperti berikut
' Dan bangun pada sebahagian malam adalah nafil bagimu (Wahai Muhammad)'

Daku mempunyai malam Qadar di dalm ku.
Pada malam itu Rasulullah saw telah di berikan perkara perkara yg belum pernah di fikirkan untuk sesiapa pun.
Lebih2 lagi menurut sebuah hadis qudsi, Allah swt berfirman pada akhir malam
"jikalau sesiapa memohon pada ku
daku akan mengkhabulkannya
jika seseorang bertaubat aku akan menerima taubatnya"

Malam bercerita lagi = tidakkah kamu sedar akan perintah allah swt

"Wahai orang yang berselimut
bangunlah untuk sembahyang di waktu malam"


begitulah cerita nya===

masMerah

Begitulah juga ada kisah perdebatan = terjadi nya waktu kiamat = ada kitab yg menyebut siang dan ada yg menyebut malam.

Malas Merah nak menaip panjang === semua orang dah tahu jawapannya === kalau di kaji dari segi saintifik
fsyukri
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 04:24 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.


ramai yg terkeliru maksud amar makruf nahi mungkar
seolah2 org tabligh hanya buat yg makruf x mencegah mungkar
fahami lah maksud amar makruf dan nahi mungkar dgn betul2 br lah tau apa yg jemaah tabligh buat
tidakkah berdakwah itu sebahagian dr ibadah yg dimaksudkan sebagai asing


sbb pernah ikut golongan tabligh lah, baru timbul hal ni...
xnafi, ade yang amal makruf dan nahi munkar..
dan ade yang sekadar amal ma'ruf, tapi xde nahi munkar...

pernah aku ikut zaman2 skolah dulu, kuar 3 hari...
lepas asar, masa sesi dakwah, pegi satu2 rumah utk berdakwah...
cume sedikit aku tersinggung apabile kebetulan pegi satu rumah tu, pompuan yang duk umah tu siap pakai seksi meksi lagi time kuar umah...tp, ngapa tidak ditegur?

itulah yang aku cakap, yang baik, kite amik...yang kurang kite betulkan...yang xbaik, kite buang...
masMerah


selalu juga ada silingan qasidah di akhir2 nya

Hazrat Thanwi memetik peristiwa mikraj daripada Qasidah-i- burdah.
daripada Atrul warud karangan Hazrat Shaikul Hind Maulana. Qasidah urdu.

Qasidah daripada Hazrat Maulana Jami adalah dalam bahasa Parsi.

Qasidah2 ni macam syair syair atau puisi2 puji2an pada rasulullah saw.

cam nasyid kot, utk kanak2

Panjang sgt kalo nak taip sini.... ....


"Daku tak punya kebolehan, kecuali petunjuk dari Allah "



fsyukri
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 04:24 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.


ramai yg terkeliru maksud amar makruf nahi mungkar
seolah2 org tabligh hanya buat yg makruf x mencegah mungkar
fahami lah maksud amar makruf dan nahi mungkar dgn betul2 br lah tau apa yg jemaah tabligh buat
tidakkah berdakwah itu sebahagian dr ibadah yg dimaksudkan sebagai asing


sbb pernah ikut golongan tabligh lah, baru timbul hal ni...
xnafi, ade yang amal makruf dan nahi munkar..
dan ade yang sekadar amal ma'ruf, tapi xde nahi munkar...

pernah aku ikut zaman2 skolah dulu, kuar 3 hari...
lepas asar, masa sesi dakwah, pegi satu2 rumah utk berdakwah...
cume sedikit aku tersinggung apabile kebetulan pegi satu rumah tu, pompuan yang duk umah tu siap pakai seksi meksi lagi time kuar umah...tp, ngapa tidak ditegur?

itulah aku cakap, yang baik kite amik dan amalkan, yang kurang kite perbetulkan, yang xelok kite buang.
masMerah


QUOTE
pakai seksi meksi lagi time kuar umah



wishing on a star

I'm wishing on a star
To follow where you are
I'm wishing on a dream
To follow what it means

And I wish on all the rainbows that I see
I wish on all the people who really dream
And I'm wishing on tomorrow, praying it'll comes
And I'm wishing on all the lovin' we've ever done

I never thought I'd see
A time when you would be
So far away from home
So far away from me


haku tak pandai qasidah == lagu nih tau aaaaar

sambil gelak cam setan ha hah ha
fsyukri
QUOTE(masMerah @ Mar 2 2008, 05:45 PM) *
QUOTE
pakai seksi meksi lagi time kuar umah



wishing on a star

I'm wishing on a star
To follow where you are
I'm wishing on a dream
To follow what it means

And I wish on all the rainbows that I see
I wish on all the people who really dream
And I'm wishing on tomorrow, praying it'll comes
And I'm wishing on all the lovin' we've ever done

I never thought I'd see
A time when you would be
So far away from home
So far away from me


haku tak pandai qasidah == lagu nih tau aaaaar

sambil gelak cam setan ha hah ha


ape kaitan ngan yang masmerah quote tu?
muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 05:38 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 04:24 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.


ramai yg terkeliru maksud amar makruf nahi mungkar
seolah2 org tabligh hanya buat yg makruf x mencegah mungkar
fahami lah maksud amar makruf dan nahi mungkar dgn betul2 br lah tau apa yg jemaah tabligh buat
tidakkah berdakwah itu sebahagian dr ibadah yg dimaksudkan sebagai asing


pompuan yang duk umah tu siap pakai seksi meksi lagi time kuar umah...tp, ngapa tidak ditegur?




ade sebabnye bang...masa ko nampak tu ko tegur x...perkara camni kena muzakarah pjg..cuma kesimpulan yg aku leh bg is..approach masing2 laaa..org tabligh punya approach maybe indirect...kami dinasihatkan supaya tidak berdakwah kepada perempuan yg bukan muhrim kerana syaitan pandai memerangkap dan menipu...sealim mana kita nie..syaitan lebih alim dlm menipu kita...sbb tu kita dinasihat supaya berbuat sedemikian...maybe byk lagi sbb lain yg mungkin aku xtau..maybe ko boleh bermuzakarah ngan ustaz2 yg lebih alim dan org2 lama yg byk korban di jalan allah dimana allah beri pemahaman yg lebih mendalam dan hikmah yg tinggi dlm menjawab persoalan tersebut...

aku nak tanya ko ape cara yg terbaik nak cegah mungkar dlm keadaan tersebut
masMerah
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 06:00 PM) *
QUOTE(masMerah @ Mar 2 2008, 05:45 PM) *
QUOTE
pakai seksi meksi lagi time kuar umah



wishing on a star

I'm wishing on a star
To follow where you are
I'm wishing on a dream
To follow what it means

And I wish on all the rainbows that I see
I wish on all the people who really dream
And I'm wishing on tomorrow, praying it'll comes
And I'm wishing on all the lovin' we've ever done

I never thought I'd see
A time when you would be
So far away from home
So far away from me


haku tak pandai qasidah == lagu nih tau aaaaar

sambil gelak cam setan ha hah ha


ape kaitan ngan yang masmerah quote tu?



selemah2 teguran adalah dengan hati....
camner pon kena terus iktiar tidak putus2 dengan pelbagai cara lain. Mungkin sehingga akhir hayat benda ni terus di tegur.
Itulah lambang lelaki perkasa yg memimpin kaum hawa.

kalo nampak yang seksi == jangan pandang 2 x

kalo terpandang kali pertama = rezeki

kalo pandang lama lama jadi seksi

kalo pandang kali ke dua tu yang jadi seksi meksi tuuuu
armand_maulana
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.

camana orang PAS cegah kemungkaran.?cuba cite sikit..?ngan ceramah perdana.?
armand_maulana
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.

camana orang PAS cegah kemungkaran.?cuba cite sikit..?ngan ceramah perdana.?
mail parang
"SESUNGGUHNYA SOLAT ITU MENCEGAH DARI PERBUATAN YG KEJI DAN MUNGKAR"

ajak org solat mungkar akan keluar.

bila jemaah buat gash setan banyak yg musnah di kawasan itu. cuba tengok kalau ada mat2 lepak nampak org buat ziarah rumah ke rumah ada yg lari bertabur. kan secara auto mencegah kemungkaran.

lgpun dakwah berhemah lebih berkesan daripada main kekerasan "Haram" "Dosa" "Neraka"

Rasullullah s.a.w. peringkat awal hanya menyeru utk beriman sedangkan di sekeliling kaabah penuh dengan berhala. tidak pula di pecahkan bila islam dah mula berkembang dan mereka beriman, mereka sendiri yg memusnahkan berhala.

macammana dakwah nak diharamkan... sebab tiada pendaftaran.

mana ada pendaftaran persatuan solat, beriman dengan kerajaan manusia di bumi. semua didaftarkan dan di pantau oleh kerajaan langit dan bumi.

cuma kadang2 ada kelemahan individu yg kurang sempurna itu tidak sepatutnya dijadikan panduan.

ada ketikanya mereka baru join sebelum ni mereka mat lepak, kutu rayau, tak ssolat dan bermacam2 kemungkaran dilakukan. mereka cuba nak baiki diri. proses ini mengambil masa untuk mereka mantap. mungkin akan termiss atau masih terbawa2 perangai sebelum ini. itu adalah proses baikki diri tidak sewajarnya mereka dihina. masyarakat sepatutnya membantu mereka dan menyiasat sedalam2 dalamnya.


fsyukri
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 09:42 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 05:38 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 04:24 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.


ramai yg terkeliru maksud amar makruf nahi mungkar
seolah2 org tabligh hanya buat yg makruf x mencegah mungkar
fahami lah maksud amar makruf dan nahi mungkar dgn betul2 br lah tau apa yg jemaah tabligh buat
tidakkah berdakwah itu sebahagian dr ibadah yg dimaksudkan sebagai asing


pompuan yang duk umah tu siap pakai seksi meksi lagi time kuar umah...tp, ngapa tidak ditegur?




ade sebabnye bang...masa ko nampak tu ko tegur x...perkara camni kena muzakarah pjg..cuma kesimpulan yg aku leh bg is..approach masing2 laaa..org tabligh punya approach maybe indirect...kami dinasihatkan supaya tidak berdakwah kepada perempuan yg bukan muhrim kerana syaitan pandai memerangkap dan menipu...sealim mana kita nie..syaitan lebih alim dlm menipu kita...sbb tu kita dinasihat supaya berbuat sedemikian...maybe byk lagi sbb lain yg mungkin aku xtau..maybe ko boleh bermuzakarah ngan ustaz2 yg lebih alim dan org2 lama yg byk korban di jalan allah dimana allah beri pemahaman yg lebih mendalam dan hikmah yg tinggi dlm menjawab persoalan tersebut...

aku nak tanya ko ape cara yg terbaik nak cegah mungkar dlm keadaan tersebut


masa tu umur aku dalam 8thn. aku bertanye ustaz2 yang ade kat situ nape xditegur.
jawapan yang aku terima, cukup hampa "budak2, duk diam2."
muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 11:19 AM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 09:42 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 05:38 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 04:24 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.


ramai yg terkeliru maksud amar makruf nahi mungkar
seolah2 org tabligh hanya buat yg makruf x mencegah mungkar
fahami lah maksud amar makruf dan nahi mungkar dgn betul2 br lah tau apa yg jemaah tabligh buat
tidakkah berdakwah itu sebahagian dr ibadah yg dimaksudkan sebagai asing


pompuan yang duk umah tu siap pakai seksi meksi lagi time kuar umah...tp, ngapa tidak ditegur?




ade sebabnye bang...masa ko nampak tu ko tegur x...perkara camni kena muzakarah pjg..cuma kesimpulan yg aku leh bg is..approach masing2 laaa..org tabligh punya approach maybe indirect...kami dinasihatkan supaya tidak berdakwah kepada perempuan yg bukan muhrim kerana syaitan pandai memerangkap dan menipu...sealim mana kita nie..syaitan lebih alim dlm menipu kita...sbb tu kita dinasihat supaya berbuat sedemikian...maybe byk lagi sbb lain yg mungkin aku xtau..maybe ko boleh bermuzakarah ngan ustaz2 yg lebih alim dan org2 lama yg byk korban di jalan allah dimana allah beri pemahaman yg lebih mendalam dan hikmah yg tinggi dlm menjawab persoalan tersebut...

aku nak tanya ko ape cara yg terbaik nak cegah mungkar dlm keadaan tersebut


masa tu umur aku dalam 8thn. aku bertanye ustaz2 yang ade kat situ nape xditegur.
jawapan yang aku terima, cukup hampa "budak2, duk diam2."


ko kuar 3 hari ngan sape masa tu..xsilap aku bawah 15 thn xleh kuar 3 hari tanpa ditemani oleh abg or bapa...kira skg kan ko dah besar..so boleh la tanya blk pada ustaz...xleh la die jawab camtu lagi...hehehe

ape yg aku fikir...mungkin ade sbb die xtegur direct sbb kalu tegur direct takut memalukan perempuan tersebut dan akan membenci jemaah...kalu tgur secara baik mungkin akan menimbulkan fitnah kepada org ramai..org tabligh nak ngurat pompan seksi or amik kesempatan...so nak tegur ni sebaiknye kita ade takluk pada org tersebut br lah mudah kita nak mengcegah mungkar...nabi2 disuruh usha atas hati2 para sahabat..

masa zaman nabi pun xsilap aku ade peristiwa dimana seseorg telah buang air didalam masjid nabawi sedangkan masa tu nabi sedang mengadakan kuliyah..apabila sahabat2 ternampak org tu sedang buang air...mereka ramai2 telah pergi tangkap org itu dan nak pukul..tetapi nabi melarang mereka dan terus menyucikan tempat tu dan melepaskan org itu...melalui perbuatan nabi itu org tersebut dapat hidayah memeluk agama islam...dakwah bukan semetinye dgn teguran..dakwah yg paling tinggi adalah dgn akhlak yg mulia...

itulah pendapat aku yg daif
fsyukri
QUOTE(muhammad @ Mar 3 2008, 12:55 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 11:19 AM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 09:42 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 05:38 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 04:24 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 04:19 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 03:45 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 2 2008, 01:06 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 2 2008, 11:29 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 1 2008, 09:57 AM) *
yang penting, kalau ape yang diamalkn dalam tabligh tu tidak bertentangan dengan nas, ikutilah...
kalau ade yang xikut dalil, tinggal2kanlah..


sudah tentu setiap apa yg kita lakukan perlukan pada nas....mustahiol seorang ulama nak mengajar pengikutnye sesuatu yg berlawanan dgn nas sedangkan bukanlah dienye seorg yg mencari popularity atau pun hendakkan kebendaan sedangkan perbuatan mereka semuanya korbankan diri dan harta semata2 untuk agama..sekiranya perbuatan yg mereka lakukan tidak berdeasarkan nas melainkan hanya mengikut nafsu maka sesatlah mereka..dan bagaimana sekiranya Jemaah mereka ni dikatakan sesat sedangkan hampir serata dunia jemaah mereka bertapak dan mempunyai ustaz2 yg hebat2...agak mustahil perkara yg batil diterima oleh allah sehingga keserata dunia...mustahil pergerakan yg susah lama bergerak tidak dapat dikesan kesesatannya oleh segenap pelusuk negara..imam2 besar,mufti2 besar seluruh dunia...sekiranya pergerakan mereka bnertentangan dgn nas..kenapa dimalaysia sendiri tiada ulama atau jabatan2 islam yg mengambil tindakan mengharamkan jemaah tersebut untuk bergerak keseluruh alam..sangat menghairankan


Jangan camtu...aku xkata tabligh ni xbetul...

tapi satu benda aku nak igtkan tentang satu hadis nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti, orang2 yang betul2 mengikuti sunnah nabi terlalu sedikit dan terasing sehinggakan dianggap sesat. Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.


aku sgt setuju ngan ape yg ko ckp tu...
so nak dgr percakapan tabligh ni sesat dah byk sgt tp cuma malangnye xdapat membuktikannye je
contoh2 'Islam datang dengan asing dan kembali kepada asing.' berdakwah dr rumah kerumah...sangat xleh diterima oleh org ramai..semua teknologi telah dicipta untuk memudahkan manusia tp puak2 ni tetap ngan cara yg nampak pelik


maksud asing ni, dari segi peribadatan...
contohnye solat, pada pandangan orang ramai, nampak asing...
bukannye dalam sudut muamalat...

tapi, aku xnafi, ade bagusnye tabligh ni...
mengenal diri dan mengenal Tuhan...
petang2 berdakwah mengajak yang makruf...
tapi, jangan lupe, amal ma'ruf nahi munkar...
jangan sekadar mengajak buat kebaikan semata2 pada masa yang same, nampak kemungkaran, 'mebutakan' mata je.


ramai yg terkeliru maksud amar makruf nahi mungkar
seolah2 org tabligh hanya buat yg makruf x mencegah mungkar
fahami lah maksud amar makruf dan nahi mungkar dgn betul2 br lah tau apa yg jemaah tabligh buat
tidakkah berdakwah itu sebahagian dr ibadah yg dimaksudkan sebagai asing


pompuan yang duk umah tu siap pakai seksi meksi lagi time kuar umah...tp, ngapa tidak ditegur?




ade sebabnye bang...masa ko nampak tu ko tegur x...perkara camni kena muzakarah pjg..cuma kesimpulan yg aku leh bg is..approach masing2 laaa..org tabligh punya approach maybe indirect...kami dinasihatkan supaya tidak berdakwah kepada perempuan yg bukan muhrim kerana syaitan pandai memerangkap dan menipu...sealim mana kita nie..syaitan lebih alim dlm menipu kita...sbb tu kita dinasihat supaya berbuat sedemikian...maybe byk lagi sbb lain yg mungkin aku xtau..maybe ko boleh bermuzakarah ngan ustaz2 yg lebih alim dan org2 lama yg byk korban di jalan allah dimana allah beri pemahaman yg lebih mendalam dan hikmah yg tinggi dlm menjawab persoalan tersebut...

aku nak tanya ko ape cara yg terbaik nak cegah mungkar dlm keadaan tersebut


masa tu umur aku dalam 8thn. aku bertanye ustaz2 yang ade kat situ nape xditegur.
jawapan yang aku terima, cukup hampa "budak2, duk diam2."


ko kuar 3 hari ngan sape masa tu..xsilap aku bawah 15 thn xleh kuar 3 hari tanpa ditemani oleh abg or bapa...kira skg kan ko dah besar..so boleh la tanya blk pada ustaz...xleh la die jawab camtu lagi...hehehe

ape yg aku fikir...mungkin ade sbb die xtegur direct sbb kalu tegur direct takut memalukan perempuan tersebut dan akan membenci jemaah...kalu tgur secara baik mungkin akan menimbulkan fitnah kepada org ramai..org tabligh nak ngurat pompan seksi or amik kesempatan...so nak tegur ni sebaiknye kita ade takluk pada org tersebut br lah mudah kita nak mengcegah mungkar...nabi2 disuruh usha atas hati2 para sahabat..

masa zaman nabi pun xsilap aku ade peristiwa dimana seseorg telah buang air didalam masjid nabawi sedangkan masa tu nabi sedang mengadakan kuliyah..apabila sahabat2 ternampak org tu sedang buang air...mereka ramai2 telah pergi tangkap org itu dan nak pukul..tetapi nabi melarang mereka dan terus menyucikan tempat tu dan melepaskan org itu...melalui perbuatan nabi itu org tersebut dapat hidayah memeluk agama islam...dakwah bukan semetinye dgn teguran..dakwah yg paling tinggi adalah dgn akhlak yg mulia...

itulah pendapat aku yg daif


xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...

masMerah
QUOTE
masa tu umur aku dalam 8thn. aku bertanye ustaz2 yang ade kat situ nape xditegur.
jawapan yang aku terima, cukup hampa "budak2, duk diam2."



meh kita sama sama duduk diam diam == baek baek

Hafiz Abu Naim memetik daripada Sufyan Tauri:

Satu hari aku mendengar seorang budak berkata

"Allahumma solli 'ala syaidina Muhammad wa 'ala ali muhammad" pada setiap langkahnya.

Aku bertanya "Adakah kamu mempunyai apa2 sokongan agama mengenai amalanmu itu?"

Budak itu menyoal "Siapa tuan yang menyoal saya ini?"

Sufyan :" Daku Sufyan"

Budak : "Adakah Tuan mengenali Allah?"

Sufyan :" YA !"

Budak : "Bagaimana Tuan mengenali Allah?"

Sufyan : "Dia menyebabkan malam masuk ke dalam siang dan siang masuk ke dalam malam. Dia menjadikan
Lembaga Bayi di dalam rahim ibu"

Mendengar ini budak itu berkata lagi "Maka yang demikian Tuan tidak mengenalinya !"

Kemudian Sufyan bertanya budak itu : : "Bagaimana kamu mengenal Dia ?"

Budak itu menjawab : " Daku berazam melakukan sesuatu, namun aku terpaksa membatalkannya.
Kekadang daku berura2 dalam fikiranku untuk melakukan sesuatu kerja , tetapi aku terpaksa membatalkannya.
Dengan yang demikian aku sedar terdapat satu kuasa atau zat lain yg menguasai ke atas niat niat dan azamku"

Sufyan bertanya : "Apakah alasan di sebalik bacaan darut /selawat pada setiap langkah mu?"

Budak : " Satu ketika aku pergi mengerjakan haji bersama ibuku.
Ibu ku meninggal di sana.
Mukanya berubah jadi hitam dan perutnya kembung.
Daku berfikir = keadaan ini terjadi tentulah kerana dosa besar.
Kemudian aku berdoa pada Allah dan terlihat oleh ku sekelompok awan sedang menuju dari Hijaz.
Seorang lelaki muncul di sebalik awan itu.
Beliau membalik balik kan tangan ke atas muka ibu ku. Dengan sebab itu wajah ibu ku kembali berseri.
Bila beliau letakkan tangan atas perut ibu ku , kembung itu pun lenyap.

Aku bertanya pada orang tadi : "Beritahulah aku siapa tuan ini? = engkau sangat baik hati hingga kedukaan ku
dan kedukaan ibu ku telah lenyap kerana mu"

Lelaki yang di lindungi awan itu menjawab " Dakulah Nabi mu Muhammad..."

Aku berkata lagi : " Berilah daku beberapa nasihat " sambil merayu

Nabi bersabda : " Bilamana kamu melangkah bacalah "Allahumma solli 'ala syaidina Muhammad wa 'ala ali muhammad"

Ya alalh semuga ke dua ibubapaku di kurniakan untuk mu.
batang kepada pohon tamar yang kau sandar memberi kutbah di hadapan mimbar
menangis bila berpisah dengan mu.

khasiat selawat buat kita dan ibubapa.

masMerah


Merah tak kopi dan pes == kalo ada silap riwayat ker == tang mana mana ka == betolkan
fsyukri
QUOTE(masMerah @ Mar 3 2008, 03:24 PM) *
Merah tak kopi dan pes == kalo ada silap riwayat ker == tang mana mana ka == betolkan


sori, yang mane saya tau, sy bgtau..
yang mane saya xtau, sy cube cari...
yang mane yang xbetul, cube betulkan...
hentahlah
masalah utama tabligh ni diorg takde persatuan, pertubuhan berdaftar, takde ketua, tkde iktiraf dr badan agama islam, takde sapa tanggungjawab,

pada aku masalah ni paling besar, kalau jadi apa2, sapa yg nk bertanggungjawab?, cm byk kes suami tk balik2, nafkah tk beri ... balblabla.. jadi extremelah.. iyea, mybe ni kes terpencil, tapi bile dh jadi kes cmni, nk point jari kt sapa?
sapa ketua dia?, nk report polis pn, nk ckp apa?, pertubuhan yg tk berdaftar?, mana nk cari?, tabligh ni tk kisah sgt psl ni kut..

tu yg masalah.., cm bagi dakwah tu mmg bagus, tapi aku pon prnah join tabligh.. tapi cume dgr ceramah dia jelah.. msalahnya kebanyakkan org yg bagi ceramah dlm tabligh ni bukannya ada kelulusan agama, tu yg aku riso.. orang lain belajo terhempas pulas 4,5 tahun nuntut ilmu agama baru leh bagi ceramah, tapi kkdg ntah sapa2 tah bagi ceramah..

bukan apa, kang salah ilmu, nayer lak, kan kite ni manusia..


pernah gak budak2 tabligh ajak aku join keluar, tapi aku slalu berdebat dgn diorg smpai diorg tk tahan..hahaha.. jahatnya aku....

muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina
muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina
muhammad
QUOTE(hentahlah @ Mar 3 2008, 10:44 PM) *
masalah utama tabligh ni diorg takde persatuan, pertubuhan berdaftar, takde ketua, tkde iktiraf dr badan agama islam, takde sapa tanggungjawab,

pada aku masalah ni paling besar, kalau jadi apa2, sapa yg nk bertanggungjawab?, cm byk kes suami tk balik2, nafkah tk beri ... balblabla.. jadi extremelah.. iyea, mybe ni kes terpencil, tapi bile dh jadi kes cmni, nk point jari kt sapa?
sapa ketua dia?, nk report polis pn, nk ckp apa?, pertubuhan yg tk berdaftar?, mana nk cari?, tabligh ni tk kisah sgt psl ni kut..

tu yg masalah.., cm bagi dakwah tu mmg bagus, tapi aku pon prnah join tabligh.. tapi cume dgr ceramah dia jelah.. msalahnya kebanyakkan org yg bagi ceramah dlm tabligh ni bukannya ada kelulusan agama, tu yg aku riso.. orang lain belajo terhempas pulas 4,5 tahun nuntut ilmu agama baru leh bagi ceramah, tapi kkdg ntah sapa2 tah bagi ceramah..

bukan apa, kang salah ilmu, nayer lak, kan kite ni manusia..


pernah gak budak2 tabligh ajak aku join keluar, tapi aku slalu berdebat dgn diorg smpai diorg tk tahan..hahaha.. jahatnya aku....


itu ke masalah ko..mana ko tau tabligh xde ketua..ko je yg xtau..len kali jgn main tuduh je bang..tanya la dulu..tp sebelum tu aku nak tanya kat ko islam ade ketua x..sape ketua islam skg ni..aku nak tau gak..

ttg masalah2 ceramah ni aku rasa ko xpaham apa tujuan asal jemaah tabligh..maybe ko leh rujuk posting sblm ni

bg suami2 yg xblk2 nie..ade org yg bertanggung jawab..cuma ko je xtau sbb nak blaim org lain
fsyukri
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.
mail parang
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 01:22 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.

islam itu sempurna

tabligh juga sempurna

yg kurang sempurna adalah individu2 itu sendiri.
fsyukri
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 01:35 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 01:22 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.

islam itu sempurna

tabligh juga sempurna

yg kurang sempurna adalah individu2 itu sendiri.


??? tabligh itu sempurna tu camne plak?
hentahlah
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:26 AM) *
QUOTE(hentahlah @ Mar 3 2008, 10:44 PM) *
masalah utama tabligh ni diorg takde persatuan, pertubuhan berdaftar, takde ketua, tkde iktiraf dr badan agama islam, takde sapa tanggungjawab,

pada aku masalah ni paling besar, kalau jadi apa2, sapa yg nk bertanggungjawab?, cm byk kes suami tk balik2, nafkah tk beri ... balblabla.. jadi extremelah.. iyea, mybe ni kes terpencil, tapi bile dh jadi kes cmni, nk point jari kt sapa?
sapa ketua dia?, nk report polis pn, nk ckp apa?, pertubuhan yg tk berdaftar?, mana nk cari?, tabligh ni tk kisah sgt psl ni kut..

tu yg masalah.., cm bagi dakwah tu mmg bagus, tapi aku pon prnah join tabligh.. tapi cume dgr ceramah dia jelah.. ms alahnya kebanyakkan org yg bagi ceramah dlm tabligh ni bukannya ada kelulusan agama, tu yg aku riso.. orang lain belajo terhempas pulas 4,5 tahun nuntut ilmu agama baru leh bagi ceramah, tapi kkdg ntah sapa2 tah bagi ceramah..

bukan apa, kang salah ilmu, nayer lak, kan kite ni manusia..


pernah gak budak2 tabligh ajak aku join keluar, tapi aku slalu berdebat dgn diorg smpai diorg tk tahan..hahaha.. jahatnya aku....


itu ke masalah ko..mana ko tau tabligh xde ketua..ko je yg xtau..len kali jgn main tuduh je bang..tanya la dulu..tp sebelum tu aku nak tanya kat ko islam ade ketua x..sape ketua islam skg ni..aku nak tau gak..

ttg masalah2 ceramah ni aku rasa ko xpaham apa tujuan asal jemaah tabligh..maybe ko leh rujuk posting sblm ni

bg suami2 yg xblk2 nie..ade org yg bertanggung jawab..cuma ko je xtau sbb nak blaim org lain

okey,

bagi aku satu nama ketua tabligh di UTM skudai? apa nombor pendaftaran pertubuhan tabligh daa?
aku tekankn psl tabligh tk register, DIULANGI ... REGISTER , tkde rekemen pun dari jabatan agama , so bile takde register aku pun timbulkan saper ketua dia, sapa orang yg bertanggungjawab atas gerak geri tabligh seluruh MALAYSIA nihh!!...
hahh.. jawab2.. tak jawab, aku lepuk kang...

apasal lak nk tanya aku sapa ketua islam?, diri sendiri tk bole jawab ke?, kan aku tnya dulu, pstu tnya aku balik, jwpn belum diberi dh bagi soalan, ni lah certain tabligh kkdg putar belit2, last2 diri sendiri pun putar belit...

ceramah?
alangkan ustaz harun din nk ceramah ckit dlm surau pn kene banned gara2 tkde surat dr jab. agama, inikan pulak ntah sape2 bagi ceramah dlm masjid... apsal lak kaitn ceramah ngn tujuan?

CERAMAH & TUJUAN?
same ke bender tu?
ke tk pham melayu?

yahoo.gif
mail parang
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 05:32 PM) *
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 01:35 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 01:22 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.

islam itu sempurna

tabligh juga sempurna

yg kurang sempurna adalah individu2 itu sendiri.


??? tabligh itu sempurna tu camne plak?

TABLIGH IALAH MENYAMPAIKAN
IA MERUPAKAH SUATU IBADAH YG MULIA
IA ADALAH KERJA PARA AMBIA DAN DI SAMBUNG OLEH UMAT MUHAMMAD SEBAB SUDAH TIDAK ADA LAGI RASUL BARU YG AKAN DITURUNKAN OLEH ALLAH. LAGI PUN UMAT MUHAMMAD ADALAH YG PALING MULIA SEHINGGAKAN ADA PARA AMBIA TERINGIN JADI UMAT MUHAMMAD.
mail parang
QUOTE(hentahlah @ Mar 4 2008, 06:04 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:26 AM) *
QUOTE(hentahlah @ Mar 3 2008, 10:44 PM) *
masalah utama tabligh ni diorg takde persatuan, pertubuhan berdaftar, takde ketua, tkde iktiraf dr badan agama islam, takde sapa tanggungjawab,

pada aku masalah ni paling besar, kalau jadi apa2, sapa yg nk bertanggungjawab?, cm byk kes suami tk balik2, nafkah tk beri ... balblabla.. jadi extremelah.. iyea, mybe ni kes terpencil, tapi bile dh jadi kes cmni, nk point jari kt sapa?
sapa ketua dia?, nk report polis pn, nk ckp apa?, pertubuhan yg tk berdaftar?, mana nk cari?, tabligh ni tk kisah sgt psl ni kut..

tu yg masalah.., cm bagi dakwah tu mmg bagus, tapi aku pon prnah join tabligh.. tapi cume dgr ceramah dia jelah.. ms alahnya kebanyakkan org yg bagi ceramah dlm tabligh ni bukannya ada kelulusan agama, tu yg aku riso.. orang lain belajo terhempas pulas 4,5 tahun nuntut ilmu agama baru leh bagi ceramah, tapi kkdg ntah sapa2 tah bagi ceramah..

bukan apa, kang salah ilmu, nayer lak, kan kite ni manusia..


pernah gak budak2 tabligh ajak aku join keluar, tapi aku slalu berdebat dgn diorg smpai diorg tk tahan..hahaha.. jahatnya aku....


itu ke masalah ko..mana ko tau tabligh xde ketua..ko je yg xtau..len kali jgn main tuduh je bang..tanya la dulu..tp sebelum tu aku nak tanya kat ko islam ade ketua x..sape ketua islam skg ni..aku nak tau gak..

ttg masalah2 ceramah ni aku rasa ko xpaham apa tujuan asal jemaah tabligh..maybe ko leh rujuk posting sblm ni

bg suami2 yg xblk2 nie..ade org yg bertanggung jawab..cuma ko je xtau sbb nak blaim org lain

okey,

bagi aku satu nama ketua tabligh di UTM skudai? apa nombor pendaftaran pertubuhan tabligh daa?
aku tekankn psl tabligh tk register, DIULANGI ... REGISTER , tkde rekemen pun dari jabatan agama , so bile takde register aku pun timbulkan saper ketua dia, sapa orang yg bertanggungjawab atas gerak geri tabligh seluruh MALAYSIA nihh!!...
hahh.. jawab2.. tak jawab, aku lepuk kang...

apasal lak nk tanya aku sapa ketua islam?, diri sendiri tk bole jawab ke?, kan aku tnya dulu, pstu tnya aku balik, jwpn belum diberi dh bagi soalan, ni lah certain tabligh kkdg putar belit2, last2 diri sendiri pun putar belit...

ceramah?
alangkan ustaz harun din nk ceramah ckit dlm surau pn kene banned gara2 tkde surat dr jab. agama, inikan pulak ntah sape2 bagi ceramah dlm masjid... apsal lak kaitn ceramah ngn tujuan?

CERAMAH & TUJUAN?
same ke bender tu?
ke tk pham melayu?

yahoo.gif

MAT AKU NAK CAKAP SIKIT.

TABLIGH MEMANG TIADA PENDAFTARAN SEBAB KERJA INI ADALAH SUKARELA SEMATA2 KERANA MINTA KEREDAAN ALLAH.
ANDAINYA SAHABAT2 DAN JENERASI KE JENERASI TIDAK BERTABGLIGH KITA TIDAK TAHU SEKARANG NI SEMBAH APA.
TIADA KUASA DI DUNIA INI YG MAMPU MENGHARAMKAN TABLIGH.
IA BERGERAK DENGAN PENUH HIKMAH DAN KASIH SAYANG.

BANYAK TEMPAT CUBA MENGHARAMKAN TABLIGH NAMUN GAGAL.

SESIAPA YG CUBA MENENTANG DAKWAH "AWAS" KEHINAAN DAN KEMUSNAHAN MENANTI.

BANYAK CONTOH DALAM AL QURAN.

DI MALAYSIA SESIAPA YG TERLIBAT SECARA LANGSUNG DAN PERNAH MENDENGAR CERITA2 ORG2 YG ANTI TAGLIGH AKHIRNYA KEDUDUKAN DIA JATUH DAN HINA.

WALAUPUN KADANG2 YG BERI CERAMAH TU TAK BERKELULUSAN TINGGI TETAPI DIA SUDAH DILATIH DAN CERAMAH BANYAK BERKAITAN KISAH2 PARA SAHABAT DAN SUNAH.
TIDAK SEMESTINYA ORG TIDAK BERKELULUSAN TINGGI BODOH. ADA JUGA ORG BERKELULUSAN TINGGI TETAPI TIADA PIMPINAN HIDAYAH.
fsyukri
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 06:38 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 05:32 PM) *
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 01:35 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 01:22 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.

islam itu sempurna

tabligh juga sempurna

yg kurang sempurna adalah individu2 itu sendiri.


??? tabligh itu sempurna tu camne plak?

TABLIGH IALAH MENYAMPAIKAN
IA MERUPAKAH SUATU IBADAH YG MULIA
IA ADALAH KERJA PARA AMBIA DAN DI SAMBUNG OLEH UMAT MUHAMMAD SEBAB SUDAH TIDAK ADA LAGI RASUL BARU YG AKAN DITURUNKAN OLEH ALLAH. LAGI PUN UMAT MUHAMMAD ADALAH YG PALING MULIA SEHINGGAKAN ADA PARA AMBIA TERINGIN JADI UMAT MUHAMMAD.


maksudnye di sini, pertubuhan tabligh ni sempurna...sempurna cmne tuh?
muhammad
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 01:35 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 01:22 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.

islam itu sempurna

tabligh juga sempurna

yg kurang sempurna adalah individu2 itu sendiri.


setuju2..aku slalu nak ckp cam ni gak..tp xterkeluar2
muhammad
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 07:41 PM) *
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 06:38 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 05:32 PM) *
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 01:35 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 01:22 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.

islam itu sempurna

tabligh juga sempurna

yg kurang sempurna adalah individu2 itu sendiri.


??? tabligh itu sempurna tu camne plak?

TABLIGH IALAH MENYAMPAIKAN
IA MERUPAKAH SUATU IBADAH YG MULIA
IA ADALAH KERJA PARA AMBIA DAN DI SAMBUNG OLEH UMAT MUHAMMAD SEBAB SUDAH TIDAK ADA LAGI RASUL BARU YG AKAN DITURUNKAN OLEH ALLAH. LAGI PUN UMAT MUHAMMAD ADALAH YG PALING MULIA SEHINGGAKAN ADA PARA AMBIA TERINGIN JADI UMAT MUHAMMAD.


maksudnye di sini, pertubuhan tabligh ni sempurna...sempurna cmne tuh?


tabligh bukanlah satu pertubuhan tetapi kerja umat islam/amal umat islam untuk menunaikan hak kalimah Laailaha illallah iaitu rukun islam pertama
mail parang
QUOTE(muhammad @ Mar 5 2008, 08:54 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 07:41 PM) *
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 06:38 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 05:32 PM) *
QUOTE(mail parang @ Mar 4 2008, 01:35 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 4 2008, 01:22 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:20 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Mar 3 2008, 02:40 PM) *
xpelah, akupun dah lame xikut diorang...
jangan salah faham, aku xkate yang tabligh ni sesat, cume ape yang aku nampak kureng skit, harap diperbetulkanlah...


jazakallah diatas teguran dan nasihat yg membina


kite saling memperbetulkan antara satu sama lain.

islam itu sempurna

tabligh juga sempurna

yg kurang sempurna adalah individu2 itu sendiri.


??? tabligh itu sempurna tu camne plak?

TABLIGH IALAH MENYAMPAIKAN
IA MERUPAKAH SUATU IBADAH YG MULIA
IA ADALAH KERJA PARA AMBIA DAN DI SAMBUNG OLEH UMAT MUHAMMAD SEBAB SUDAH TIDAK ADA LAGI RASUL BARU YG AKAN DITURUNKAN OLEH ALLAH. LAGI PUN UMAT MUHAMMAD ADALAH YG PALING MULIA SEHINGGAKAN ADA PARA AMBIA TERINGIN JADI UMAT MUHAMMAD.


maksudnye di sini, pertubuhan tabligh ni sempurna...sempurna cmne tuh?


tabligh bukanlah satu pertubuhan tetapi kerja umat islam/amal umat islam untuk menunaikan hak kalimah Laailaha illallah iaitu rukun islam pertama

nak ajak org utk usaha atas iman, menegakkan tiang agama (solah) takpayahlah nak daftar dengan mana2 kerajaan buat aje semata2 kerana Allah harap2 dapat masuk syurga. tak perlu pertubuhan. ia sunah yg paling tinggi.
cukuplah Allah menjadi saksi dan memberi bantuan.
armand_maulana
QUOTE(hentahlah @ Mar 4 2008, 06:04 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:26 AM) *
QUOTE(hentahlah @ Mar 3 2008, 10:44 PM) *
masalah utama tabligh ni diorg takde persatuan, pertubuhan berdaftar, takde ketua, tkde iktiraf dr badan agama islam, takde sapa tanggungjawab,

pada aku masalah ni paling besar, kalau jadi apa2, sapa yg nk bertanggungjawab?, cm byk kes suami tk balik2, nafkah tk beri ... balblabla.. jadi extremelah.. iyea, mybe ni kes terpencil, tapi bile dh jadi kes cmni, nk point jari kt sapa?
sapa ketua dia?, nk report polis pn, nk ckp apa?, pertubuhan yg tk berdaftar?, mana nk cari?, tabligh ni tk kisah sgt psl ni kut..

tu yg masalah.., cm bagi dakwah tu mmg bagus, tapi aku pon prnah join tabligh.. tapi cume dgr ceramah dia jelah.. ms alahnya kebanyakkan org yg bagi ceramah dlm tabligh ni bukannya ada kelulusan agama, tu yg aku riso.. orang lain belajo terhempas pulas 4,5 tahun nuntut ilmu agama baru leh bagi ceramah, tapi kkdg ntah sapa2 tah bagi ceramah..

bukan apa, kang salah ilmu, nayer lak, kan kite ni manusia..


pernah gak budak2 tabligh ajak aku join keluar, tapi aku slalu berdebat dgn diorg smpai diorg tk tahan..hahaha.. jahatnya aku....


itu ke masalah ko..mana ko tau tabligh xde ketua..ko je yg xtau..len kali jgn main tuduh je bang..tanya la dulu..tp sebelum tu aku nak tanya kat ko islam ade ketua x..sape ketua islam skg ni..aku nak tau gak..

ttg masalah2 ceramah ni aku rasa ko xpaham apa tujuan asal jemaah tabligh..maybe ko leh rujuk posting sblm ni

bg suami2 yg xblk2 nie..ade org yg bertanggung jawab..cuma ko je xtau sbb nak blaim org lain

okey,

bagi aku satu nama ketua tabligh di UTM skudai? apa nombor pendaftaran pertubuhan tabligh daa?
aku tekankn psl tabligh tk register, DIULANGI ... REGISTER , tkde rekemen pun dari jabatan agama , so bile takde register aku pun timbulkan saper ketua dia, sapa orang yg bertanggungjawab atas gerak geri tabligh seluruh MALAYSIA nihh!!...
hahh.. jawab2.. tak jawab, aku lepuk kang...

apasal lak nk tanya aku sapa ketua islam?, diri sendiri tk bole jawab ke?, kan aku tnya dulu, pstu tnya aku balik, jwpn belum diberi dh bagi soalan, ni lah certain tabligh kkdg putar belit2, last2 diri sendiri pun putar belit...

ceramah?
alangkan ustaz harun din nk ceramah ckit dlm surau pn kene banned gara2 tkde surat dr jab. agama, inikan pulak ntah sape2 bagi ceramah dlm masjid... apsal lak kaitn ceramah ngn tujuan?

CERAMAH & TUJUAN?
same ke bender tu?
ke tk pham melayu?

yahoo.gif

nak ajak orang gi masjid pon nak kena register ka..?
berapa no pendaftaran ko sebagai seorang muslim.?
berapa no ahli ko sebagai salah seorang jemaah yang gi semayang di masjid kat mukim ko.?
berapa no ahli ko kalo gi semayang kat masjid lain.?
muhammad
QUOTE(hentahlah @ Mar 4 2008, 06:04 PM) *
QUOTE(muhammad @ Mar 4 2008, 09:26 AM) *
QUOTE(hentahlah @ Mar 3 2008, 10:44 PM) *
masalah utama tabligh ni diorg takde persatuan, pertubuhan berdaftar, takde ketua, tkde iktiraf dr badan agama islam, takde sapa tanggungjawab,

pada aku masalah ni paling besar, kalau jadi apa2, sapa yg nk bertanggungjawab?, cm byk kes suami tk balik2, nafkah tk beri ... balblabla.. jadi extremelah.. iyea, mybe ni kes terpencil, tapi bile dh jadi kes cmni, nk point jari kt sapa?
sapa ketua dia?, nk report polis pn, nk ckp apa?, pertubuhan yg tk berdaftar?, mana nk cari?, tabligh ni tk kisah sgt psl ni kut..

tu yg masalah.., cm bagi dakwah tu mmg bagus, tapi aku pon prnah join tabligh.. tapi cume dgr ceramah dia jelah.. ms alahnya kebanyakkan org yg bagi ceramah dlm tabligh ni bukannya ada kelulusan agama, tu yg aku riso.. orang lain belajo terhempas pulas 4,5 tahun nuntut ilmu agama baru leh bagi ceramah, tapi kkdg ntah sapa2 tah bagi ceramah..

bukan apa, kang salah ilmu, nayer lak, kan kite ni manusia..


pernah gak budak2 tabligh ajak aku join keluar, tapi aku slalu berdebat dgn diorg smpai diorg tk tahan..hahaha.. jahatnya aku....


itu ke masalah ko..mana ko tau tabligh xde ketua..ko je yg xtau..len kali jgn main tuduh je bang..tanya la dulu..tp sebelum tu aku nak tanya kat ko islam ade ketua x..sape ketua islam skg ni..aku nak tau gak..

ttg masalah2 ceramah ni aku rasa ko xpaham apa tujuan asal jemaah tabligh..maybe ko leh rujuk posting sblm ni

bg suami2 yg xblk2 nie..ade org yg bertanggung jawab..cuma ko je xtau sbb nak blaim org lain

okey,

bagi aku satu nama ketua tabligh di UTM skudai? apa nombor pendaftaran pertubuhan tabligh daa?
aku tekankn psl tabligh tk register, DIULANGI ... REGISTER , tkde rekemen pun dari jabatan agama , so bile takde register aku pun timbulkan saper ketua dia, sapa orang yg bertanggungjawab atas gerak geri tabligh seluruh MALAYSIA nihh!!...
hahh.. jawab2.. tak jawab, aku lepuk kang...

apasal lak nk tanya aku sapa ketua islam?, diri sendiri tk bole jawab ke?, kan aku tnya dulu, pstu tnya aku balik, jwpn belum diberi dh bagi soalan, ni lah certain tabligh kkdg putar belit2, last2 diri sendiri pun putar belit...

ceramah?
alangkan ustaz harun din nk ceramah ckit dlm surau pn kene banned gara2 tkde surat dr jab. agama, inikan pulak ntah sape2 bagi ceramah dlm masjid... apsal lak kaitn ceramah ngn tujuan?

CERAMAH & TUJUAN?
same ke bender tu?
ke tk pham melayu?

yahoo.gif


mak aih..tu pun nak emo..relax la bro..kalu ko nak tau kita bleh bincang..kalu ko nak salah2kan ape yg jemaah tabligh buat..ikut ske ko laa..aku maleh plak nak layan org emo2 nie..kalu bersemuka xpe gak..kalu dlm pc ni..maleh nak layan...kalu ko nak ckp br emo skit dah xtahan nak layan cam ne nak dakwah..seke ati ko laaa...hehehe...jawapannya ade..cuma ko saba laaa

FYI..setiap masjid yg ade jemaah tabligh ade amir die dan setiap kawasan ade amir die dan setiap negeri ade ahli syura die dan setiap negara ade ahli syura die dan seluruh dunia ade ahli syura die..

jawapan pada soalan ko ttg register..mmg kami xberegister
jemaah masjid p solat jemaah pun xbregister
jemaah islam yg berpuasa pun xberegister
jemaah islam yg berzakat ade register ngan berbagai pusat zakat tp ade gak yg xberegister
jemaah haji pun berdaftar

sekian dimaklumkan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.