Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Minat Ngan Honda Stream
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
karidar08
akak teruja sangat dengan kete ni, mcmna prestasinya yek.. sekadar nak tau jer.
Kopite
QUOTE(karidar08 @ Jul 2 2009, 07:26 PM) *
akak teruja sangat dengan kete ni, mcmna prestasinya yek.. sekadar nak tau jer.


prestasi dari segi apa?
pick-up? top speed? reliability? ketahanan?

yg ko maksudkan stream baru ke lama?

karidar08
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 3 2009, 06:11 AM) *
QUOTE(karidar08 @ Jul 2 2009, 07:26 PM) *
akak teruja sangat dengan kete ni, mcmna prestasinya yek.. sekadar nak tau jer.


prestasi dari segi apa?
pick-up? top speed? reliability? ketahanan?

yg ko maksudkan stream baru ke lama?


dr segala aspek; safety, minyak, mentenen dn sgala-galanya. akak nak tahu pasal stream baru @ kebaru-baruan. minat sgt tp x tau bila dpt agknya... pencen nnti kot.
Kopite
QUOTE(karidar08 @ Jul 3 2009, 04:21 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 3 2009, 06:11 AM) *
QUOTE(karidar08 @ Jul 2 2009, 07:26 PM) *
akak teruja sangat dengan kete ni, mcmna prestasinya yek.. sekadar nak tau jer.


prestasi dari segi apa?
pick-up? top speed? reliability? ketahanan?

yg ko maksudkan stream baru ke lama?


dr segala aspek; safety, minyak, mentenen dn sgala-galanya. akak nak tahu pasal stream baru @ kebaru-baruan. minat sgt tp x tau bila dpt agknya... pencen nnti kot.


owh yeke?

honda stream yg baru skang dijual kalau tgk dari segi safety x perlu lagi la nak dipertikaikan. samada stream ataupun wish...kedua2nya melepasi piawai crash test eropah (euro NCAP). kedua2nya mendapat 4 bintang lebih.

kalau dari segi keluasan, bagi saya toyota wish yg baru lebih luas. malah model lama stream ngan wish lama pun wish lebih luas dr stream.

dari segi teknologi pun honda stream punya spec agak kureng skit la berbanding wish. enjin masih menggunakan SOHC, sedangkan wish menggunakan enjin DOHC.

dari segi transmisi pula, honda stream menggunakan gear automatik 5 speed with paddle shift. manakala wish pula menggunakan gearbox lebih advance iaitu CVT 7 speed. honda pernah memperkenalkan gearbox automatik CVT (continuous variable transmission) pada model honda city tapi banyak masalah dari segi reliability n ketahanan. maka dengan sebab itu honda city baru tidak lagi menggunakan gearbox CVT. begitu juga pada model civic.

toyota memang terkenal dengan teknologi yg lebih advance berbanding pengeluar2 kereta jepun yg lain. jadi, gearbox CVT dari toyota wish bukan sesuatu yg baru bagi toyota. manakala nissan pula sudah lama menggunakan sistem gear CVT. malah digunakan untuk enjin berprestasi. evan skang pun nissan sylphy menggunakan teknologi gear XCVT. akak tidak akan rasa penukaran gear dilakukan semasa memandu. itulah dia teknologi CVT. ia sama macam menunggang skuter. penukaran gear tidak dapat dirasai sama sekali.

penggunaan gearbox CVT menghasilkan kecekapan pada pemanduan. tidak akan ada power loss pada penggunaan gearbox CVT berbanding dengan gearbox convensional. bila x ada power loss...jadi, penggunaan petrol lebih efisien n jimat.

untuk gearbox auto yg biasa, minyak gear perlu ditukar setiap 25,000km. manakala CVT pada honda city dulu adalah sekitar 15,000km. cukup pendek sebelum minyak baru diperlukan. manakala toyota pula telah jauh ke depan. gearbox biasa pada toyota altis n toyota wish lama pun boleh tahan sehingga 70,000km sebelum minyak gear baru ditukar. jadi tidak mustahil bagi gearbox CVT toyota wish baru boleh melebihi 15,000km.

dari segi harga spare part pula....sama ada honda stream ataupun toyota wish lebih kurang sama sahaja. harga oil filter, air filter, brake pad, minyak enjin lebih kurang sama aje. x banyak perbezaan.

yg menjadi perbezaan adalah ketahanan n reliability.
sejauh mana kedua2 MPV ini bleh boleh bawak akak sekeluarga? berapa tahun boleh tahan? itu sebenarnya yg menjadi titik penting bila kita memikirkan untuk memberli kenderaan yg harganya melebihi rm100k.

jadi, pendapat peribadi saya...saya lebih kepada toyota wish berbanding honda stream. toyota sudah terbukti lebih reliable dari segala aspek. bagi saya...honda agak kedekut teknologi. agak susah nak tengok model2 honda yg bi bawah 2000cc menawarkan enjin yg ber sistem DOHC. dan sistem i-vtec nya pula tidak seperti yg diharapkan.

p/s: bahagian belakang honda stream yg baru agak kurang menarik la.


tamin
apek aa, dari segi pemanduan mana lebih selesa tranmisi CVT atau konvensional?

saya pernah pandu uji minsubishi lancer 1.5 CVT bila pecut bunyi agak bising macam bunyi rantai moto...
karidar08
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 3 2009, 11:34 PM) *
QUOTE(karidar08 @ Jul 3 2009, 04:21 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 3 2009, 06:11 AM) *
QUOTE(karidar08 @ Jul 2 2009, 07:26 PM) *
akak teruja sangat dengan kete ni, mcmna prestasinya yek.. sekadar nak tau jer.


prestasi dari segi apa?
pick-up? top speed? reliability? ketahanan?

yg ko maksudkan stream baru ke lama?


dr segala aspek; safety, minyak, mentenen dn sgala-galanya. akak nak tahu pasal stream baru @ kebaru-baruan. minat sgt tp x tau bila dpt agknya... pencen nnti kot.


owh yeke?

honda stream yg baru skang dijual kalau tgk dari segi safety x perlu lagi la nak dipertikaikan. samada stream ataupun wish...kedua2nya melepasi piawai crash test eropah (euro NCAP). kedua2nya mendapat 4 bintang lebih.

kalau dari segi keluasan, bagi saya toyota wish yg baru lebih luas. malah model lama stream ngan wish lama pun wish lebih luas dr stream.

dari segi teknologi pun honda stream punya spec agak kureng skit la berbanding wish. enjin masih menggunakan SOHC, sedangkan wish menggunakan enjin DOHC.

dari segi transmisi pula, honda stream menggunakan gear automatik 5 speed with paddle shift. manakala wish pula menggunakan gearbox lebih advance iaitu CVT 7 speed. honda pernah memperkenalkan gearbox automatik CVT (continuous variable transmission) pada model honda city tapi banyak masalah dari segi reliability n ketahanan. maka dengan sebab itu honda city baru tidak lagi menggunakan gearbox CVT. begitu juga pada model civic.

toyota memang terkenal dengan teknologi yg lebih advance berbanding pengeluar2 kereta jepun yg lain. jadi, gearbox CVT dari toyota wish bukan sesuatu yg baru bagi toyota. manakala nissan pula sudah lama menggunakan sistem gear CVT. malah digunakan untuk enjin berprestasi. evan skang pun nissan sylphy menggunakan teknologi gear XCVT. akak tidak akan rasa penukaran gear dilakukan semasa memandu. itulah dia teknologi CVT. ia sama macam menunggang skuter. penukaran gear tidak dapat dirasai sama sekali.

penggunaan gearbox CVT menghasilkan kecekapan pada pemanduan. tidak akan ada power loss pada penggunaan gearbox CVT berbanding dengan gearbox convensional. bila x ada power loss...jadi, penggunaan petrol lebih efisien n jimat.

untuk gearbox auto yg biasa, minyak gear perlu ditukar setiap 25,000km. manakala CVT pada honda city dulu adalah sekitar 15,000km. cukup pendek sebelum minyak baru diperlukan. manakala toyota pula telah jauh ke depan. gearbox biasa pada toyota altis n toyota wish lama pun boleh tahan sehingga 70,000km sebelum minyak gear baru ditukar. jadi tidak mustahil bagi gearbox CVT toyota wish baru boleh melebihi 15,000km.

dari segi harga spare part pula....sama ada honda stream ataupun toyota wish lebih kurang sama sahaja. harga oil filter, air filter, brake pad, minyak enjin lebih kurang sama aje. x banyak perbezaan.

yg menjadi perbezaan adalah ketahanan n reliability.
sejauh mana kedua2 MPV ini bleh boleh bawak akak sekeluarga? berapa tahun boleh tahan? itu sebenarnya yg menjadi titik penting bila kita memikirkan untuk memberli kenderaan yg harganya melebihi rm100k.

jadi, pendapat peribadi saya...saya lebih kepada toyota wish berbanding honda stream. toyota sudah terbukti lebih reliable dari segala aspek. bagi saya...honda agak kedekut teknologi. agak susah nak tengok model2 honda yg bi bawah 2000cc menawarkan enjin yg ber sistem DOHC. dan sistem i-vtec nya pula tidak seperti yg diharapkan.

p/s: bahagian belakang honda stream yg baru agak kurang menarik la.


gitu.. tksih krn sudi maklumat.
Kopite
QUOTE(tamin @ Jul 4 2009, 12:10 AM) *
apek aa, dari segi pemanduan mana lebih selesa tranmisi CVT atau konvensional?

saya pernah pandu uji minsubishi lancer 1.5 CVT bila pecut bunyi agak bising macam bunyi rantai moto...


CVT jauh lebih selesa dr konvensional punya transmisi.
jangan sesekali pakai minyak transmisi CVT yg lain dari yg disyorkan.
contohnya....

minyak CVT untuk enjin nissan SR20VE pakai minyak CVT honda city...memang x boleh. memang untuk minyak CVT tapi resepi untuk setiap pengeluar lain.
kalau konvensional x apa. bleh pakai pengeluar lain punya. contoh mcm aku pakai transmisi konvensional nissan..tapi minyak transmisi aku pakai toyota punya. coolant pun aku pakai toyota punya sebab teknologi bendalir dari toyota lebih maju dari jenama lain.

kalau nissan punya CVT..pakai nissan punya. 4 liter dalam rm170. amacam? mahal x?...hehhehhe
honda pun lebih kurang sama jgk. kalau konvensional dalam rm80 untuk 4 liter (toyota ATF n nissan matic-D)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.