Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Penawar Skizofrenia
Mesra.net Forum > Social & Societies > Motivasi & Permasalahan
newnur
Pada yang ada keluarga yg ada masaalah skizo ni, mehla kongsi sama2. Dalam masa yg sama kita cari penawar selain ubat2 moden. Bantula kami yang maish kurang ilmu tentang penyakit ni. anak sulung saya diktor dah sahkan mengidapnya, namun saya tetap ikhtiar cara tradisional jugak. Ubat yang disarankan doktor pun makan. Saya pun tak pasti betul atau tidak anak saya ni skizo sebab punca sebenar ada dua. Pertama masa dia kena tu memang rumahtangga saya huru hara, suami hilang ikut bini orang. Dalam masa yg sama jugak, ada orang yang khianat pada anak saya dengan memberi sesuatu yg mistik, sukar nak diceritakan dalam bentuk tulisan ni. Orang tu dah bersalam tangan ngan anak saya ( seperti tok kadi menikahkan pengantin lelaki ), ntah apa yg dah dimsukan kebadan anak saya, mmg saya tak tau. Cuma selepas anak dah sakit baru semenya terbogkat. Bila saya tanyakan pada orang tu, dia cakap dia cuma bagi anak saya ilmu untuk keperempuanan. Skang orang tu dah mati setelah 5 taun terlantar sakit. Tolonglah saya mencari penawar terbaik. Skang anak saya ni kebudak2kan tapi hatinya keras. Tak boleh di tego. Tubuh badanya sihat, dia boleh bekerja tapi bila dapat gaji, abeh gaji. kebersihan diri tau pulak dia menguruskannya. Takde la dia selekeh baik dari segi pakaian ataupun diri. Selain dari ubat doktor, saya tak penah henti berdoa setiap kali sujud di tahiyat akhir, Ya Allah, hanya padaMu aku berserah, kau sembuhkanlah penyakit anakku ini, permudahkan lah jalan hidupnya dunia dan akhirat. Selain tu, saya berikannya juga air penawar dari ustaz2. Harap dapat kita berkongsi masaalah ni disini. Semuga yang membantu, akan diberi ganjaran didunia dan akhirat, asalkan semenya ikhlas. Wassalam.
ctmunirah
kaunseling...
azlynet
Skizofrenia tu penyakit apa sebenarnya ???? unknw.gif
kerbau75 o:{
QUOTE(azlynet @ Nov 24 2009, 10:05 PM) *
Skizofrenia tu penyakit apa sebenarnya ???? unknw.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia <-------- pardon.gif
kerbau75 o:{
Thursday November 19, 2009
Mental challenge by


Despite his struggles with schizophrenia, Albert Wang is a model of determination.

SCHIZOPHRENIA is one of the most chronic and disabling mental illnesses. Acute sufferers find it difficult to separate reality from unreal experiences.

Some individuals may have only one psychotic episode, while others may have a number of episodes during their lifetime. Despite this, they are able to lead relatively normal lives during interim periods.

Persons with chronic schizophrenia often do not fully recover normal functioning and may require long-term treatment, with the help of medication, to control their symptoms. Some patients may never be able to function without assistance of one sort or another.

Albert Wang Tew Jit, 52, is an extraordinary individual whom I got to know recently. Albert. who resides in Petaling Jaya, Selangor, has schizophrenia. Although his condition was diagnosed in 1981 in Canada, Albert believes that he has had schizophrenia ever since he was a child.

“I think it all started when I was nine,” said Albert. “It was the day when my mum committed suicide. I found her body hanging on a guava tree in the backyard of our house.

“I was inconsolable back then. I didn’t know why my mum had taken her life.”

The little boy was cared for by his older sister who was in her 20s then. Albert has three brothers and three sisters, one of whom has mental illness. Through his family’s support, Albert went on to finish Form 6 and then studied in a couple of colleges locally. But it wasn’t until he went on to pursue further studies in Canada that he experienced the full-blown symptoms of the disease. Unable to finish his education, Albert returned home. His father, a fishmonger, received him with open arms.

“Even though I felt that I had let him down, he was never angry nor showed his disappointment,” recalled Albert.

However. Albert’s woes were far from over. He suffered a relapse shortly after from not taking his medication. His girlfriend abandoned him after discovering that he had mental illness.

After he was discharged from hospital, Albert took a year’s break, before he returned to work, moving from one job to another.

Despite the setbacks, Albert managed to write his autography, The Colours Of My Mind. Published by Oak Publication, the book was launched three weeks ago.

As he struggled to cope with schizophrenia, Albert developed a personal relationship with God.

“It was God who inspired me to write my book so that the world can know what it is like for someone like me to live with a life-long predicament where there is no cure to date,” said Albert.

Colours Of My Mind pulls no punches. It states things as they are. Although readers may read many things in the life of Albert, the book is a testimony of Albert’s determination and courage.

If you live in Section 52 in Petaling Jaya, you are likely to bump into Albert with his plastic bag of ballpoint pens for sale.

“Occasionally I come across people who chase me away. However, most people are kind and buy my pens, even though they own one,” said Albert with a smile.

“If my mother were alive today, she would be proud of who I am now,” added Albert.

For a copy of Albert’s book which is sold at RM20, please contact him at 016-284 0277.

http://thestar.com.my/columnists/story.asp...c=Wheel%20Power
azlynet
QUOTE(kerbau75 o:{ @ Nov 24 2009, 10:13 PM) *
QUOTE(azlynet @ Nov 24 2009, 10:05 PM) *
Skizofrenia tu penyakit apa sebenarnya ???? unknw.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia <-------- pardon.gif


TQ kobau... friends.gif


mental disorder !!!

serius juga mslh ni...
rasanya pengidap penyakit ni perlu kn terapi & rawatan yg khusus drpd pakar...

newnur
QUOTE(azlynet @ Nov 24 2009, 10:32 PM) *
QUOTE(kerbau75 o:{ @ Nov 24 2009, 10:13 PM) *
QUOTE(azlynet @ Nov 24 2009, 10:05 PM) *
Skizofrenia tu penyakit apa sebenarnya ???? unknw.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia <-------- pardon.gif


TQ kobau... friends.gif


mental disorder !!!

serius juga mslh ni...
rasanya pengidap penyakit ni perlu kn terapi & rawatan yg khusus drpd pakar...

Mmg sentiasa g jumpa pakar PSY, tiap bulan, makan ubat tiap malam sebiji, penah terjadi anak saya ni, dia dah pakai kain semayang seme, tetiba dia cakap takleh nak solat, rasa berat je nak buat. Saya bawak berubat cara kampung, pas berubat okla dah bleh semayang. tp ada je benda2 pelik yg terjadi padanya, masa tengah teruk dulu dia cakap nampak orang pompuan dukung anak, takde muka, rambut panjang ada kat pokok pisang belakang tangga dapo umah saya. Saya mintak bantuan ustaz dari kedah, uztaz tu buat cara jarak jauh, skang ok takde menda dah. mmg kalau yang tak kena masaalah ni takkan pecaye menda2 camni, saya dulu gitu gak, tp kene kat anak sendiri, mmg takleh tolak menda2 halus ni mmg ada, dia ganggu orang yg tubuh lemah cam anak saya. Banyak sgt pengalaman saya menjaga anak yg bermasaalah camni. Mcm2, klu cite mgkin orang tak caye seme sbb terlalu mistik. Saya tak pasti betul ke anak saya ni skizo? sbb keturunan saya mmg takde berpenyakit tu.

Saya ada terbaca kat intenet, ada satu produk nama Barakah marhain, salah satu fungsi produk tu cam sesuai je tuk anak saya ni, kecelaruan minda. Ada sesapa tau tak ttg keberkesanan produk ni? nak try takut jugak, kang efek jadi lain plak.
Azfardaniel
Saya cadangkan anak puan baca al-quran dan zikir banyak2..sebab al-quran tu boleh jadi sebagai penawar dan penenang hati.
Laskar Cinta
QUOTE(newnur @ Nov 25 2009, 11:15 AM) *
Mmg sentiasa g jumpa pakar PSY, tiap bulan, makan ubat tiap malam sebiji, penah terjadi anak saya ni, dia dah pakai kain semayang seme, tetiba dia cakap takleh nak solat, rasa berat je nak buat. Saya bawak berubat cara kampung, pas berubat okla dah bleh semayang. tp ada je benda2 pelik yg terjadi padanya, masa tengah teruk dulu dia cakap nampak orang pompuan dukung anak, takde muka, rambut panjang ada kat pokok pisang belakang tangga dapo umah saya. Saya mintak bantuan ustaz dari kedah, uztaz tu buat cara jarak jauh, skang ok takde menda dah. mmg kalau yang tak kena masaalah ni takkan pecaye menda2 camni, saya dulu gitu gak, tp kene kat anak sendiri, mmg takleh tolak menda2 halus ni mmg ada, dia ganggu orang yg tubuh lemah cam anak saya. Banyak sgt pengalaman saya menjaga anak yg bermasaalah camni. Mcm2, klu cite mgkin orang tak caye seme sbb terlalu mistik. Saya tak pasti betul ke anak saya ni skizo? sbb keturunan saya mmg takde berpenyakit tu.

Saya ada terbaca kat intenet, ada satu produk nama Barakah marhain, salah satu fungsi produk tu cam sesuai je tuk anak saya ni, kecelaruan minda. Ada sesapa tau tak ttg keberkesanan produk ni? nak try takut jugak, kang efek jadi lain plak.


Sebab itu ianya di panggil schizophrenia, hanya anak Puan sahaja yang nampak benda2 tersebut. Dan ianya hanya di dalam mindanya. Adakah puan hanya menggunakan sejenis ubat sahaja dari doktor? Pernah mendapatkan second opinion dari doktor pakar? Ada kemungkinan anak puan bi-polar?
newnur
QUOTE(Laskar Cinta @ Nov 25 2009, 03:50 PM) *
QUOTE(newnur @ Nov 25 2009, 11:15 AM) *
Mmg sentiasa g jumpa pakar PSY, tiap bulan, makan ubat tiap malam sebiji, penah terjadi anak saya ni, dia dah pakai kain semayang seme, tetiba dia cakap takleh nak solat, rasa berat je nak buat. Saya bawak berubat cara kampung, pas berubat okla dah bleh semayang. tp ada je benda2 pelik yg terjadi padanya, masa tengah teruk dulu dia cakap nampak orang pompuan dukung anak, takde muka, rambut panjang ada kat pokok pisang belakang tangga dapo umah saya. Saya mintak bantuan ustaz dari kedah, uztaz tu buat cara jarak jauh, skang ok takde menda dah. mmg kalau yang tak kena masaalah ni takkan pecaye menda2 camni, saya dulu gitu gak, tp kene kat anak sendiri, mmg takleh tolak menda2 halus ni mmg ada, dia ganggu orang yg tubuh lemah cam anak saya. Banyak sgt pengalaman saya menjaga anak yg bermasaalah camni. Mcm2, klu cite mgkin orang tak caye seme sbb terlalu mistik. Saya tak pasti betul ke anak saya ni skizo? sbb keturunan saya mmg takde berpenyakit tu.

Saya ada terbaca kat intenet, ada satu produk nama Barakah marhain, salah satu fungsi produk tu cam sesuai je tuk anak saya ni, kecelaruan minda. Ada sesapa tau tak ttg keberkesanan produk ni? nak try takut jugak, kang efek jadi lain plak.


Sebab itu ianya di panggil schizophrenia, hanya anak Puan sahaja yang nampak benda2 tersebut. Dan ianya hanya di dalam mindanya. Adakah puan hanya menggunakan sejenis ubat sahaja dari doktor? Pernah mendapatkan second opinion dari doktor pakar? Ada kemungkinan anak puan bi-polar?


Ubat 2 jenis, olanzapine 5 mg dan benhexol ( rasa betul dah ejaan ni). makan sebiji tiap satu waktu malam je. Tiap bulan jumpa dokto pakar untuk chek up. bukan bi polar rasanya, sbb dokto kata gangguan jiwa atau skizo.
Laskar Cinta
Boleh puan kongsi kenapa puan rasa ubat yang diberikan doktor itu kurang berkesan. Dari diskripsi yang diberikan, saya rasa anak puan seperti orang muda yang lain. Mungkin bagi puan dia agak keras kepala, tetapi memang begitulah darah muda.
mirza
Sape pernah tgk cite 'Sayang Salmah' mse thn 90an dulu, klu tak silap. Sidi Oraza jd pesakit skizo.....Fauziah Nawi jd ibunya. Dlm filem tu mengungkapkan ksihsyng & perhatian yg boleh membantu, selain dr memahami masalah pesakit skizo nih.

Sbg ibu, sy dpt memahami perasaan yg puan alami....jgn berputus asa, teruskan berikhtiar....Insya'allah akan ketemu penawar. Melainkan mati, setiap penyakit ada penawarnya.
newnur
QUOTE(Laskar Cinta @ Nov 25 2009, 05:02 PM) *
Boleh puan kongsi kenapa puan rasa ubat yang diberikan doktor itu kurang berkesan. Dari diskripsi yang diberikan, saya rasa anak puan seperti orang muda yang lain. Mungkin bagi puan dia agak keras kepala, tetapi memang begitulah darah muda.

Saya takde la rasa ubat tu tak berkesan, cuma sikap anak saya ni skang agak keras, kadang g keje nak salam ngan kita, kadang dia g terus je, cakap dia, dia je la, jgn dibangkang2, berbeza dengan perwatakan semasa sebelum sakit dulu. lembut, tak menjawab. Saya cukup risau memikirkan masa depannya. tu yg tanya kot2 ada produk atau cara perubatan alternatif yg sesuai untuk anak sa ya ni.
zanuar
QUOTE(newnur @ Nov 25 2009, 05:39 PM) *
QUOTE(Laskar Cinta @ Nov 25 2009, 05:02 PM) *
Boleh puan kongsi kenapa puan rasa ubat yang diberikan doktor itu kurang berkesan. Dari diskripsi yang diberikan, saya rasa anak puan seperti orang muda yang lain. Mungkin bagi puan dia agak keras kepala, tetapi memang begitulah darah muda.

Saya takde la rasa ubat tu tak berkesan, cuma sikap anak saya ni skang agak keras, kadang g keje nak salam ngan kita, kadang dia g terus je, cakap dia, dia je la, jgn dibangkang2, berbeza dengan perwatakan semasa sebelum sakit dulu. lembut, tak menjawab. Saya cukup risau memikirkan masa depannya. tu yg tanya kot2 ada produk atau cara perubatan alternatif yg sesuai untuk anak sa ya ni.


Saya seorang pesakit skizofrenia.Masa saya umur 19 thn,penyakit ni muncul dalam diri saya.Saya ingatkan buatan manusia sebab bapa sya ubati dengan ayat ayat al quran dalam masa 44 hari.Selepas 44 hari tu saya sihat kembali.Kemudia umur 27 thn penyakit ini muncul kembali.Seperti biasa bapa saya ubati saya dengan ayat al quran.Dalam 40 hari sahaja saya pulih sediakala.

Selepas itu saya mula mencari sakit apa yang saya alami.Ditakdirkan Allah suatu malam sya menonton filem "the beautiful mind" dan disitu baru saya tahu yang saya alami penyakit skizofrenia.Kemudian saya buat kajian mengenai penyakit ini.Selepas saya mendapatkan info2 mengenai penyakit ini,sya ambik keputusan untuk ambil ubat risperodant 5mg selama 3 tahun.

Dari pemerhatian saya,ubat ubat ini hanya sebagai sokongan sahaja.Tanpa ubat pun boleh juga tapi kenalah dengan keazaman yang kuat dari pesakit untuk melawan penyakit ini.Rujuk filem "the beautiful mind" kerana filem ini adalah kisah benar.

Penyakit ini hanya boleh dirawat dengan keazaman yang kuat dari pesakit.Ubat ubat yang dimakan oleh pesakit skizofrenia boleh membuatkan otak kurang aktif.Sebab itu saya hadkan selama 3 tahun sahaja.Kemudian sya hindari beberapa perkara yang boleh menjerumus saya kepada skizofrenia seperti membaca,berkarya dan berpolitik.Sebab sebab inilah yang membuatkan saya jadi mental.Sya bukannya manusia normal yang bebas membaca,berkarya ataupun berpolitik.

Nasihat saya,tontonlah filem beautiful mind kerana dalam filem itu kita boleh tahu bagaimana pesakit skizofrenia mengalami penyakit ini.Filem itulah yang jadi inspirasi saya untuk berjuang di muka bumi ini.
asray
cuba tengok kat sini....

http://www.oprah.com/article/oprahshow/200...i-schizophrenic
newnur
mekaseh ada jugak sokongan kat sini, dapat info2 berguna untuk saya. Untuk pengetahuan, ubat yang anak saya ambik tu bukan atas kehendak sendiri, tp dokto yg cadangkan. dah lebeh 3 taun anak saya masih makan ubat, dulu dokto kasi risperdal 2 mg, setaun dia ok, pastu sakit semula bila dia terlalu rindukan abahnya. payah orang lelaki ni, sekali cakap, sekali buat, buat sakit ati je bila ingat2 sedangkan dia la punca seme ni terjadi.

Bila anak saya sakit semula, bermacam2la bisikan yg dia dengar, macam2 jugakla yg dia nampak, hantu muka buruk, berkudis, badan besar berbulu dna macam2 lagi. bayangkan keadaan saya ketika tu, benda yg anak saya nampak tapi saya tak nampak. Dah kena gitu, mintak bantuan ustaz la. Harap ada yg sudi memberi sokongan pada anak saya ni, terutama pada pesakit yang dah pulih.
zanuar
QUOTE(newnur @ Nov 26 2009, 11:24 AM) *
mekaseh ada jugak sokongan kat sini, dapat info2 berguna untuk saya. Untuk pengetahuan, ubat yang anak saya ambik tu bukan atas kehendak sendiri, tp dokto yg cadangkan. dah lebeh 3 taun anak saya masih makan ubat, dulu dokto kasi risperdal 2 mg, setaun dia ok, pastu sakit semula bila dia terlalu rindukan abahnya. payah orang lelaki ni, sekali cakap, sekali buat, buat sakit ati je bila ingat2 sedangkan dia la punca seme ni terjadi.

Bila anak saya sakit semula, bermacam2la bisikan yg dia dengar, macam2 jugakla yg dia nampak, hantu muka buruk, berkudis, badan besar berbulu dna macam2 lagi. bayangkan keadaan saya ketika tu, benda yg anak saya nampak tapi saya tak nampak. Dah kena gitu, mintak bantuan ustaz la. Harap ada yg sudi memberi sokongan pada anak saya ni, terutama pada pesakit yang dah pulih.



Memang benar pesakit skizofrenia nampak macam2.Ini dinamakan halusinasi.Masa saya diserang penyakit ni pun saya nampak hantu jerangkung,matahari terbit secara sonsang,dengar macam2 bisikan.Nasihat saya,bila anak kak dah pulih,suruh dia cari info berkaitan penyakit ni...kemudian suruh dia lawan penyakit ni.Kalau dia x lawan penyakit ni alamatnya dia bakal tinggal di hospital mental tanjung rambutan.
rosiee
jgn missed mkn ubat, x blh pressure/stress....hmmm
buzen5
orang penyakit ni pun kadang2 ada masalah was-was dalam diri.. ibadah dll juga.

adakalanya benda ni datang kdg2 dan sementara.. buat tak tahu je..

wallahhualam..
maria_clara82


dulu mc pon ada masalah ni..(malunya nak mengaku...)

bergantung pd ubat lama gak...

pastu amik inisiatif buat apa sekalipon masuk diary or planner...

sebab tu saban tahun banyak je planner.....

selalu baca balik terkejut....

completely boleh lupa dalam masa 6 bulan apa yg berlaku....

teruk tp dulu la...skang dh okay....

tekanan kut.. smile.gif
aiemen
Schizo patient really need strong support from their from their family members in order to differentiate their mind imaging from reality.They need to be told what is real and not real. friends.gif
Laskar Cinta
QUOTE(maria_clara82 @ Dec 3 2009, 11:29 PM) *


dulu mc pon ada masalah ni..(malunya nak mengaku...)

bergantung pd ubat lama gak...

pastu amik inisiatif buat apa sekalipon masuk diary or planner...

sebab tu saban tahun banyak je planner.....

selalu baca balik terkejut....

completely boleh lupa dalam masa 6 bulan apa yg berlaku....

teruk tp dulu la...skang dh okay....

tekanan kut.. smile.gif


So glad that you are better now smile.gif
Samsul Rizal
kata doktor..olanzapine memang ubat yang terbaik dan bagus cumanya kena banyak senaman sebab olanzapine boleh cepat jadikan pemakannya gemuk.
newnur
QUOTE(Samsul Rizal @ Dec 11 2009, 10:19 PM) *
kata doktor..olanzapine memang ubat yang terbaik dan bagus cumanya kena banyak senaman sebab olanzapine boleh cepat jadikan pemakannya gemuk.

ye mmg betul obat ni bleh buat pemakanya gemok, dulu anak saya 49kg, skang 65, mujurla dia tiap ari kayuh basikal. bila makan oabt dia jadi ngantok. yang susahnya dia mudah sgt berperangsaka buruk pada orang, saya jadi risau bila anak saya ni marah, dia kalau marah macam2 ayat dia lepas, mengenangkan dia macam tu, saya sabar banyak2. Adakah saya kejam bila saya berdoa begini: Ya Allah, hanya padaMu aku berserah, jika kau rasa kehidupan itu lebih baik untuk anakku ini, kau berikan dia kesihatan yg baik, kalau Kau rasa kematian itu lebih baik, kau simpanlah anakku ditempat terbaik disisimu. ( Saya mmg tak tahan hati bila doa macam ni, masa nulis ni pun air mata bergenang je ni). Bayangkahlah kalau saya dah tiada nanti....
Didiharaiss
jumpalah pakar jiwa kat hospital
newnur
QUOTE(Didiharaiss @ Dec 30 2009, 02:30 PM) *
jumpalah pakar jiwa kat hospital

mmg jumpa sebulan sekali. ada gak terbaca kat intenet, ada rawatan homeopathy dan akupunktur, tp tak tau kos banyak mana.
pelangi_buta
QUOTE(newnur @ Nov 25 2009, 11:15 AM) *
QUOTE(azlynet @ Nov 24 2009, 10:32 PM) *
QUOTE(kerbau75 o:{ @ Nov 24 2009, 10:13 PM) *
QUOTE(azlynet @ Nov 24 2009, 10:05 PM) *
Skizofrenia tu penyakit apa sebenarnya ???? unknw.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia <-------- pardon.gif


TQ kobau... friends.gif


mental disorder !!!

serius juga mslh ni...
rasanya pengidap penyakit ni perlu kn terapi & rawatan yg khusus drpd pakar...

Mmg sentiasa g jumpa pakar PSY, tiap bulan, makan ubat tiap malam sebiji, penah terjadi anak saya ni, dia dah pakai kain semayang seme, tetiba dia cakap takleh nak solat, rasa berat je nak buat. Saya bawak berubat cara kampung, pas berubat okla dah bleh semayang. tp ada je benda2 pelik yg terjadi padanya, masa tengah teruk dulu dia cakap nampak orang pompuan dukung anak, takde muka, rambut panjang ada kat pokok pisang belakang tangga dapo umah saya. Saya mintak bantuan ustaz dari kedah, uztaz tu buat cara jarak jauh, skang ok takde menda dah. mmg kalau yang tak kena masaalah ni takkan pecaye menda2 camni, saya dulu gitu gak, tp kene kat anak sendiri, mmg takleh tolak menda2 halus ni mmg ada, dia ganggu orang yg tubuh lemah cam anak saya. Banyak sgt pengalaman saya menjaga anak yg bermasaalah camni. Mcm2, klu cite mgkin orang tak caye seme sbb terlalu mistik. Saya tak pasti betul ke anak saya ni skizo? sbb keturunan saya mmg takde berpenyakit tu.




pelangi kenal beberapa orang yang sakit ni. penyakit ni menyebabkan pesakit mengalami halusinasi dan delusi. yakni, 5 senses-nya (lidah, mata, telinga, hidung, kulit) akan merasakan benda2 yang tidak wujud dan ubat yang diberikan kepada doktor psikiatri tu membantu pesakit untuk mengawal dan membezakan fantasy dan realiti. pelangi jumpa pesakit2 ini dan kebanyakkannya mengadu ada suara yang tak berhenti bercakap dalam kepalanya 24 jam sehari tanpa henti kecuali diorang tidur. sebab tu ubat yang doktor bagi tu buat diorang penat dan mengantuk. sebab masa diorang dalam keadaan macam tu, diorang dapat kawal simtom2 itu. pesakit kebanyakkannya juga tidak akan memakai ubat yang sama selama-lamanya. bila tiba masanya, kesan ubat itu akan hilang dan pesakit akan memerlukan ubat (yang sama atau tukar) dengan dos yang baru. sebab tu, tak semua ubat yang diberikan kepada pesakit ini mendatangkan kesan yang sama kepada setiap pesakit. jadi, pelangi nasihatkan kepada newnur untuk memberitahu kepada doktor akan kesan sampingan yang dialami oleh anak supaya doktor boleh menukar dan mencuba ubat yang sesuai dengan anak puan.


kalau anak puan marah2, puan bersabarlah. ini adalah kerana mereka selalunya stress dengan suara2 di dalam kepala diorang. kekuatan suara yang diorang dengar bergantung kepada kekuatan mereka dalam mengawal simtom yang dialami. tapi kekuatan hati memang tak cukup, kena makan ubat juga. jadi selalunya yang pelangi jumpa pesakit ini akan mengalami depresi atau kemarahan yang tak terkawal dan kadang2 ada benda yang diorang boleh buat, tapi lepastu tak dapat buat. boleh juga puan cuba rawatan tradisional tapi ubat hospital jangan ditinggalkan sampai bila2.


sekian, ulasan daripada pelangi yang sedia buta ini
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.